Első lépésben megbeszéltük a gyerekekkel, hogy vannak rövid- és hosszútávú céljaink. A táblára összegyűjtöttük, ki mit szeretne elérni, milyen vágya van. Következő lépésben azt jártuk körbe, hogy milyen tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy céljainkat elérjük (türelem, alázat, tanulás, kitartás, önbizalom). Volt, aki létrafokokként ábrázolta az egyes tulajdonságokat, és akadt, aki egy fa törzsébe írta a célok eléréséhez szükséges attitűdöket. A téma lezárásaként kiemeltük: soha nem szabad feladni, akkor sem, ha akadályokba ütköznénk utunk során.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése téma feldolgozását beszélgetéssel kezdtük. A gyerekek elmondták, hogy milyen terveik vannak a jövőre nézve, ki mi szeretne lenni ha nagy lesz. Nagyon kreatív gondolatokat fogalmaztak meg és ügyesen meg is indokolták miért az adott szakmát szeretnék választani.
A választható feladatok közül a „Ne add fel a startnál!” -című feladatot választottam. Megnéztük az animációt a struccról és a pingvinről. A gyerekeknek nagyon tetszett a kis pingvin kitartása és örültek célba érésének. Ezután kartonból, műanyag kanál pocakkal elkészítette minden gyerek a saját pingvinjét. Végül meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Sok új ismerettel gazdagodtak, jó volt látni pozitív életszemléletüket a távoli jövőre nézve.
Mi is a a cél? Nehéz meghatározni az óvodás korú gyermekeknek pontosan. Leginkább úgy tudnám leegyszerűsíteni, hogy mit akarunk elérni, mit akarunk tenni?
A mai gyerekeknek vagy egyszerű, a játékhoz kapcsolódó céljaik vannak, vagy nagyon irreális célkitűzéseket sorolnak fel, ha megkérdezzük őket.
Sokat beszélgettünk arról, hogy elérhető célokat tudjanak megfogalmazni. Olyanra kell gondolni, amit meg is tudnak valósítani. Első játékunk egyfajta bevezető volt, a ritmusposta. A kisgyerekek képességeinek ismeretében küldtem a „postát”, egyre nehezedő ritmusokkal. Figyeltem arra, hogy mindenkinek sikerélményben legyen része. A játék kapcsán megbeszéltük, hogy vannak olyan célok, amelyek azonnali eredményt hoznak. Azonban vannak olyan célkitűzések is, amelyek eredménye csak később jelentkezik, és a felé vezető úton sok feladat vár ránk. Ehhez kapcsolódó játékunk a „Mit láttam?”
Az asztalon kialakítottuk a játékbolt kirakatát. A gyerekek megfigyelték, majd elfordultak és megmondták mire emlékeznek, mi változott, mi hol van. Itt is remekül tudtam differenciálni az elemszám növelésével, feladatadással úgy, hogy közben érzékelték a gyerekek, hogy teljesítőképességük határát elérték. Éppen ezért ezt a játékot még többször játszottuk egész hónapban, így elérték a gyerekek a kitűzött céljukat, hogy 6-8-10 kirakati elemet is meg tudjanak jegyezni! Megbeszéltük, hogy biztos lesznek napok, amikor nem fog sikerülni, de akkor sem szabad feladni, hanem újra kell próbálkozni. Egy kihívásként tekintünk ezekre az akadályokra, melyek megoldása mindennapi sikereink részét képezik. Apró lépésekkel haladunk a cél felé.
Fontosnak tartottam kihangsúlyozni azt is, hogy nem szégyen segítséget kérni, ha valami egyedül nem megy! Mindig vannak körülöttünk támogató emberek, akik segítségét el kell fogadni. Persze fontos az is, hogy tudjam, kihez fordulhatok segítségért. Ezt igyekeztem a gyakorlatban is megmutatni a „Hol van az ajtó?” játékkal.
A gyerekek körben állnak. Egy gyermek bemegy a kör közepére és alaposan megfigyeli, hogy ki hol áll. Bekötjük a szemét, majd ő maga kiválaszt valakit, akit behív maga mellé a körbe. A behívott társ üres helye lesz az ajtó, amit meg kell találnia tapogatással. Itt egyrészt a megfigyelésére hagyatkozva tudta, hogy behívott pajtása ki mellett állt, ezáltal meghatározta magának a célt, hogy megtalálja a helyét. Másrészt tapogatózás/keresgélés közben kérdezgette a gyerekeket -„ki vagy? – így segítséget kapott tőlük, hogy meddig kell még mennie nagyjából, hogy megtalálja az ajtót. Persze volt, aki csak akkor kérdezte meg, hogy „ki vagy?”, amikor megtalálta az ajtót, így önmagát ellenőrizte.
Vidám hangulatban telt a délelőtt, és lezárásként beszélgettünk még arról, hogy otthon milyen apró feladatok elvégzésével tudnak segíteni a gyerekek a családnak, illetve a Boldogvár meséhez kapcsolódóan ismét megfogalmazták az elérendő céljaikat. Azt hiszem erről még fogunk beszélgetni az év folyamán…
Egy kis elméleti rávezetés után nagyon ügyesen meg tudták fogalmazni céljaikat. Volt aki iskolai életére gondolva jelölt meg célokat, s sokan egész komoly terveket jelöltek ki felnőttkorukra. Az űrhajót és a célok leírását mindenki önállóan szerette volna megcsinálni.
Boldog új esztendőt! : )
Januárban több alkalommal tudtunk boldogságórát tartani, aminek nagyon örültek a gyerekek. Ezek az órák főleg játékkal , kézművességgel, beszélgetésekkel teli órák voltak. Az órák tartalmi részeiből próbálok ötleteket megosztani.
Előkerültek az újévi fogadalmaink, megbeszéltük, hogyan is lehetne őket elérni. Egy dobogón ábrázolta mindenki, hogy mik a rövid,közép és hosszútávú céljaik. Például: Holnap társasjáték a családdal.-Megnyerni a focikupát. -Feltaláló szeretnék lenni. Hasonló kedves gondolatok születtek a legtöbb gyermeknél.
Már másodikban megismertük „Az öreg halász és nagyravágyó feleség” c. mesét olvasás órán, így a történet kapcsán más megközelítésben tudtuk átbeszélni, hogy az ember könnyen túlzásokba eshet, és miért is jó, ha kis dolgoknak is örülünk. Ismét előkerült a hála és a boldogság fogalma.Mi tehet minket tartósan boldoggá, egy kívánság teljesülése, vagy a munkával, szorgalommal elért célunk? A munkafüzet feladataival is dolgoztunk. Beszélgettünk arról, hogy mi különbözteti meg a kívánságot a kitűzött célunktól. Melyik teljesülésében van felelősségünk, hogyan tudunk az elérésében fejlődni.
Mesehősök szerepeibe bújtunk – Ki vagyok én?- játék során. Majd a mesehősök lehetetlen céljait találtuk ki. Jókat derültünk a humoros ötleteken. Pl : Frakk macska iskolát nyit, ahol kutyául tanítja a cicusokat.
Meghallgattuk a hónap dalát, miközben „aranyhalak születtek”, készültek. A halakra elérhető célok kerültek. Több-kevesebb kívánság. : ) Közös céljainkkal együtt az osztály halas tavába kerültek, ami a tantermünk egyik falát díszíti.
Ebben a hónapban a felsősök készítették el az osztályban megfogalmazott közös és egyéni célokat rajzos, kreatív formában. Még olyan tanulók is bekapcsolódtak ebbe a témába, munkába, akiket korábban nehezen lehetett szóra bírni. Örömmel készültek a színes plakátok.
Ebben a hónapban a felsősök készítették el az osztályban megfogalmazott közös és egyéni célokat rajzos, kreatív formában. Még olyan tanulók is bekapcsolódtak ebbe a témába, munkába, akiket korábban nehezen lehetett szóra bírni. Örömmel készültek a színes plakátok.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük ( Napimádás).A téma bevezetéseként kívánságokat írtak a gyerekek az aranyhalakba. A kívánságoktól a beszélgetés során eljutottunk a célokhoz. Elkészítettük az űrhajókat, melyek viszik az űrbe a célokat. Nagy lelkesedéssel színezték, ragasztották a saját kis űrhajójukat. Majd készítettünk egy tablót, s megegyeztünk, hogy szólnak a gyerekek, ha elérték a kitűzött céljukat. A legtöbben az eredményes tanulást említették, de voltak akik hosszabb távú célokban gondolkodtak. A hónap dala nagy sikert aratott. Többször is elénekeltük mozgással kísérve.
A célok kitűzése és elérése – ízelítő az elméletből
Hasznos tudatosítanunk magunkban azt a kört, amelyet uralunk. A sikerélmény egyik legnagyobb hajtóereje az a meggyőződés, hogy urai vagyunk a jövőnknek. A belső kontrollérzés elengedhetetlen a jó teljesítményhez. A hitünk, hogy van ráhatásunk a dolgokra, már elég. A belső kontrollos ember hisz abban, hogy cselekedetei közvetlenül hatnak a végkifejletre, míg a külső kontrollos ember külső erőknek (véletlen, felsőbb erő, szerencse, a pedagógus, a főnök, az időjárás stb.) tulajdonítja a történéseket – legyen az pozitív vagy negatív, sem a sikerért, sem a kudarcért nem vállal felelősséget. Ha belső kontroll vezérel, akkor feltehetően kevesebbet idegeskedsz a munkád kapcsán, motiváltabb vagy, könnyebben köteleződsz el egy feladat mellett, jobb vagy a problémamegoldásban, kapcsolataid erősek és gyakrabban éred el céljaidat, mint azok, akiket inkább a külső kontroll vezérel.
Kísérletek szerint azok állnak talpra először, akik képesek tudatosítani és megfogalmazni, mit éreznek – naplóban vagy beszélgetés során ez az első lépés ahhoz, hogy a kontrollt visszanyerjük érzéseink és gondolataink felett.
Tehát az első lépés a tudatosítás.
A második lépés annak szortírozása, hogy azonosítsuk, mely elemekre van befolyásunk és melyekre nincs.
A harmadik lépés pedig az, hogy válasszunk egy olyan területet, amire van ráhatásunk, tűzzünk ki és érjünk el annak kapcsán egy célt.
Boldogságórás témáink között ezt tartom az egyik legfontosabb „tananyagnak”.
Nagyon sok módon jártuk körbe ezt a témát:
1.Boldog új évet- c. lapot töltöttük ki összevetve az elmúlt év történéseit, s előrevetítve a ránk váró feladatokat.
2.Mi leszek,ha nagy leszek?- rajzot készítettünk a jövőbeli foglalkozásukról,beszélgettünk álmainkról,céljainkról.
3.Megfestették csodálatosan az „Ugrás 2022-be” képet,ahogy teli tervekkel lépünk az új évbe. Munka közben sok dolgot,tervet,célt megfogalmaztak a gyerekek. Meglepően tudatosan tervezik jópáran már a jövőjüket. Érdekes beszélgetések ezek mindig.
4.”CÉLOK” szófelhőbe gyüjtöttünk mindent,ami e témával kapcsolatba eszükbe jutott. S ez sok-sok beszélgetést indított el velük.
5. „Mi a célom?”- leírták nekem a közeli és távoli céljaikat.
6. A „3 kívánság” – 3 aranyhalba lerajzolták 3 kívánságukat. Ennek kapcsán megbeszéltük az ÁLOM-VÁGY-CÉL közötti különbségeket és az összefüggéseket. Megbeszéltük a kitűzött céljainkhoz vezető utat, a kis lépéseinket.
Olivér társunk megyei úszóversenyen is első helyezést ért el. Ő volt az egyik legaktuálisabb jó példa számukra. Elmesélte, mi is vezet egy ekkora sikerhez,elmesélte a mindennapi kemény edzéseket, a hatalmas akaraterőt, a sok fáradozást , a szülői támogatást,bíztatást és a hatalmas boldogságot a cél végén, amikor sikert ért el. Jó volt ezt a gyerekeknek végighallgatni,meglátták,mi van egy ilyen hatalmas eredmény hátterében.
7. Meghallgattuk és megnéztük a You Tube-n a ” Ma elindulunk!” c. egykori magyar olimpiai dalt, s közben látták a sok magyar sikert. Nagyon tetszett nekik, a végén együtt dúdolták: Ma elindulunk,hogy valóra váltsuk az álmokat…!!!
8. Megtanulták az elmetérkép=gondolattérkép fogalmát. Mi is az!? S megrajzolták a 2021-22.gondolattérképét különböző szeletekre vágva. Ez a feladat nagyon tetszett nekik,lelkesen töltötték ki a lapot, s minden részét meg is beszéltük,mert nagyon szerették volna folyamatosan elmondani a gondolataikat. Nagyon nagy élmény volt ezt velük átélni,hogy értékelik az előző évet,mi hogyan csapódott le bennük. S milyen reményekkel tekintenek az idei évre. Számomra is nagyon tanulságos volt ez a foglalkozás. Nagyon sokkal hozzájárul egy ilyen alkalom egy gyerek lelkének megismeréséhez.
9.A sok beszélgetés a sikerekről,eredményekről,a motiváló példaképekről oda vezetett,hogy az ő kérésükre megnéztünk egy filmet MARADONA-ról. Mint kiderült,egyik szülő példaképe,s a gyermekének is sokat beszélt az életútjáról, a sikereiről… S a gyermek örömmel adta át a többieknek,amit látott,hallott az apukájától… Igazán nagy öröm ez számomra.
10.Egyre többet játszottuk az idén megismert „Csapj az asztalra!” c játékot,melyet a gyerekek nagyon szeretnek,s tökéletes a figyelem fejlesztésére, a Covid miatti sok feszültség oldására.
11. Az osztály nagy erőssége a rajzolás,festés- ezt a területet tudatosan erősítem. Csodálatos,kiemelkedő munkák születnek. Nagyon büszke vagyok rájuk.
12. A sok karantén alatt tudatosan erősítjük az összetartozás-, a közösség érzését,rövid videókat küldünk az otthoniaknak,életképeket fényképezünk nekik rólunk, hogy könnyebb legyen átvészelni a külön töltött időket.
A CÉLOk témát nagyon sok módon feldolgoztuk. Nagyon hasznosnak ítélem meg ezt a sok tevékenységet. Igazán mély dolgokról,sok-sok érzésről, tervről, fontos lépésekről beszélgettünk a hónap során. S megállapítottuk= csak célokkal érdemes élni.
Ez a sok közös alkalom örömömre még jobban összekovácsolta a csapatunkat, sok boldog percet töltöttünk el együtt. Igazán hálás vagyok a gyerekeknek!