A témával kapcsolatosan, talán most volt a legnehezebb motiválnom a csoportot. Előzetesen már pályaorientációs napokon sokat beszélgettünk arról, hogy Ki mi szeretne lenni felnőtt korában? Számukra talán azt a leg nehezebb elképzelni, hogy ezeknek a céloknak a kitűzéséhez milyen út is a célravezető. Beszélgettünk rövid távú célokról is, de azt nem sokan választották feladatuknak.
Célok kitűzése és elérése
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
Minden januárban tervezgetünk, gondolkodunk céljainkon. A gyerekek általuk kitűzött céljaikat ábrázolták a feladatban.
Új év, új tervek, célok, amiket szeretnénk megvalósítani, elérni, s ezekért mindent megteszünk!
Foglalkozásunkat lazító gyakorlattal kezdtük, kifújtuk a fáradt levegőt, beszívtuk az új, friss, éltető, erőt adó levegőt:
-„Ellazulni jaj de jó” -zenés relaxáció (Bagdi Bella zenei CD)
Beszélgetőkörrel folytattuk a szőnyegen ülve, kényelmes testhelyzetben:
-„Mit jelent a cél? Nekem mi a célom? Hogyan érhetem el kitűzött céljaimat?”…stb
Kézműveskedtünk, szív formákat rajzoltunk, vágtunk, bele rajzoltuk céljainkat, s egy közös nagy kartonra ragasztottuk, majd kifüggesztettük a folyosóra, hogy jól látható legyen, és minden nap tudatosíthassuk magunkba céljainkat, amiért minden nap tennünk kell!
Felnőttekhez hasonló módon:) „megbeszélés” formájában, kipróbáltuk a könyvtár olvasótermét, megnéztünk egy rövid kisfilmet „Mi leszek, ha nagy leszek?” – címmel, majd megosztottuk a többiekkel is rajzolt, vágyott célokat, terveket!
Inspiráló zenei anyagunk része volt még: „Van nekem egy álmom..” -címmel :), amit többször meghallgattunk, közösen dudorásztunk.
Közös játékok, beszélgetések után elkésztettünk egy " kívánság-fát", amelyet az osztályteremben
helyeztünk el. A gyerekek falaveleket vágtak ki színes kartonból, amelyekre felírták a három
legfontosabb kívánságaikat, céljaikat. Ezeket a leveleket elhelyezték a fa ágain, majd beszéltek az
osztálytársaikkal az általuk megfogalmazott célkitűzéseikről, esetleges megvalósítási lehetőségeikről.
Mesefotelünkben ülve felolvastuk egymásnak A Varázsecset című mesét, mely bátorított bennünket a jövőbeli céljaink elérésében, az odavezető akadályok leküzdésében, hogy merjünk nagyot álmodni. Megtanított bennünket arra is, hogy csak úgy nem pottyan az ölünkbe a siker, azért tenni is kell. De a kiindulópont mindig a terv. Eljátszottuk a kedvenc mini jeleneteinket, melyeknek nagy sikere volt a nézők körében. Zárásként eljátszottuk az Add tovább a varázsecsetet játék, mely kiváltképp vidámra sikerült, ugyanis körbeadás közben ketté esett az ecset, és két külön úton járt. Ez nagyon derűs volt, mikor kiderült. 🙂
Egy másik napon a nap zárásaként relaxáltunk kicsit, s elképzeltük, lerajzoltuk, majd egymásnak elmondtuk, bemutattuk, hogy milyen általunk leginkább nyugodtnak és biztonságosnak gondolt helyre utaznánk el. A varázsecsetünkkel életre keltettük az ott hallott hangokat, ott látott és tapintott dolgokat, ott ízlelt ételeket és ott szagolt illatokat. Újra kicsit jobban megismertünk egymásból egy-egy kis szelet boldogságot.
Célok kitűzése és elérése
Az órára Bagdi Bella: A Győzelem Tündér Dala című dalának meghallgatásával hangolódtunk rá. Beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink és kiszíneztük a munkafüzetben található rajzot.
A téma feldolgozásaként elemeztük a munkafüzetben található képet, majd megismerkedtünk Az ifjú és az angyal történetével. Kérdések segítségével beszélgettünk róla és a tanulságáról. Jellemeztünk egy céltalan és egy céllal rendelkező embert, majd gyűjtöttünk példaképeket.
Beszélgettünk a célokról öt fő területen, céljaik eléréséről, lerajzolta mindenki a saját céljait, majd a közös céljainkról és készítettünk rajzot. Végül az óra összefoglalására plakátot készítettünk.
Az óra lezárásaként meghallgattuk a hónap dalát, közösen énekelve.
Sokat beszélgettünk az órán egyéni céljainkról, majd azokat le is rajzoltuk.
Januári témánk célok kitűzése elérése volt.
-Az órát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával kezdtük. Táncoltunk, énekeltünk közben.
-Majd beszélgettünk arról, hogy ki mire vágyik, mik a céljaik. Beszéltünk arról, hogy ezeket a célokat milyen úton, hogyan lehet elérni. Meghatároztuk a hozzájuk vezető út lépéseit. Olyan rövidtávú célokat tűztünk ki magunk elé, amikről tudtuk, képesek vagyunk elérni.
Céljaik között szerepelt pl. a közelgő farsangon való fellépésünk koreográfiájának megtanulása, cipőfűző bekötésének megtanulása annál a gyermeknél, aki még ezt eddig nem tudta, hogy majd sok tanulással és odafigyeléssel le tudják írni saját nevüket, stb.
A gyerekek együtt örültek annak, hogy elértük, autista osztálytársuk, Alex, aki eddig nem nagyon beszélt, inkább csak sikított….végre megszólalt órán és a rengeteg gyakorlás és az irányában érzett hatalmas szeretet eredményeként megtanulta szépen szótagolni a szavakat.
-Később megnéztük közösen Bezzeg Andrea: Boldogvár című meséjét. A mese után beszélgettünk a történetről.
-Befejezésként a gyerekek farsangi bohócot díszítettek, majd elhelyezték azokat saját Boldogságvárunk következő, ötödik lépcsőfokán.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 23 tanulójával (9 lány és 14 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program januári témájával foglalkoztunk. Megemlítettem a január hónap nevezetes napjait.
Közösem elolvastuk a mellékelt kinai tanmesét, majd megbeszéltük a kérdések alapján. Táblára írva, elkészült az osztály közös bakancslistája, ami nagyon meglepő vágyakat , álmokat is tartalmazott. Óra végén mindenki választott magának példaképet és megindokolta választását.
A diákok érdeklődöen tevékenykedtek, élvezték az éneket, többször is meghallgattuk, addig még elkészültek a forditott bakancslista..
2025 január 23.-án lyukasórában a Célok kitűzése és elérése témakörben tartottam a Boldogságórát csoportomban.
Foglalkozás elején mindenki mosolyt küldött a társának, majd beszélgettünk az idei év céljairól, és annak eléréséhez szükséges gyakorlásról, tennivalókról. Majd kiszínezték a céljaiknak megfelelő rajzokat, és kivágták azt.
Végezetül többször meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.