Boldogvár
Célok kitűzése és elérése
Januári hónapunk új célok kitűzéséről, azok megcélzásáról, az oda vezető út megtervezéséről és annak eléréséről, szólt.
Megerősítést nyert a gyerekek számára a közös játékokon keresztül, hogy a céljaink értelmet adnak mindennapjainkat, lehetnek: kisebbek, és nagyobbak; rövid-, vagy hosszútávúak; egyéni,- vagy közösségi célok… bárhogy is van, kell, hogy legyenek.
Az úton haladva erősítő nehézségeken át, felemelő sikerekkel gazdagodva megküzdhetünk kudarcainkkal, legyőzhetjük az előttünk tornyosuló akadályokat, s azt is megtapasztalták a gyerekek, hogy bizony együtt minden könnyebb!
Sokszor nehéz az összefogás, mert engedni kell, osztozni egymás nehézségein, ráhangolódni egymásra, de minden nap tanuljuk, és teszünk azért, hogy a mi osztályunk egy igazi, jó közösség legyen, mert ezt a fő célt választottuk együttes, megvalósítandó feladatként, lehetőségként. Folyamatosan erősítve a gyerekekben az önmagukba vetett hitet, hogy bármit képesek elérni, ha igazán szeretnék, és tesznek érte!
Ennek azért is örültem, mert közös célért közösen dolgozni nagyon szép dolog! Januártól minden jó tettért, viselkedésért mosolygó-tallér gyűjthető, és a „Pörgess egy jutalmat!” motivációs szerencsekereket is nagyon megszerették a gyerekek, mely számunkra örömet okozó jutalmakkal, megerősítésekkel van tele, ez szintén építi osztályunk közösségét. Arról nem is beszélve, hogy három sárkány vigyáz ránk, és tanul, játszik velünk ebben az évben: Sárki, Drazsé, és Süsü: az osztály tanulói nagyon szeretik őket.
Elhatároztuk, hogy újra felépítjük a mi Célvárunkat! Lelkesedéssel fogtak a feladathoz. Minden nap új tervekkel álltak elő. Mindenki megrajzolta kitűzött célját, és megbeszéltük, kit hogyan segíthetnénk annak elérésében.
Mesébe illő célokat szövögettek: egyre-másra sokasodtak előttük képtelennek, teljesíthetetlennek tűnő céljaik, mertek nagyot álmodni. Hiszen a boldogságóráknak hála már jól tudják, hogy képzeletünk határtalan! Kalandoztunk a mesék birodalmában, űrutazáson vettünk részt, csodaautókat terveztünk… Célvárunk építő kövei gyarapodtak. Ahogyan a vár sem áll össze a téglák összekötése nélkül, a jó osztályközösséghez is minden gyermekre szükség van. Célvárunknak mi magunk vagyunk az építő kövei. Olyan lelkesen összedolgoztak, tervezgettek, segítették egymást. Öröm, és boldogság volt őket látni így.
Űrhajó című feladatunk olyan nagy élményt jelentett, hogy több napon át, különféle technikákkal, nagy gondossággal tervezték, rajzolták, színezték, vágták és ragasztották terveiket, egyéni elképzeléseikkel gazdagítva, egyedivé téve azokat.
Mi leszek, ha nagy leszek? Sokszor, több játékban is latolgattuk már terveinket. A Szupererő fűszerrel „megbolondítva” elképzeléseiket igazán kreatív, egyedi ötletek születtek.
A Rend a lelke! játék visszatérő vendég lesz nálunk, mert nagyon szívesen, örömmel játszották.
A Szupererő kártyacsomag sokszínű játékaival még néhány hete ismerkedünk, de lényegét nagyon hamar megértették, és ha a színes, erősítő lapok előkerülnek, abból mindig izgalmas, kreatív játék kerekedik, melyet kitartóan, aktívan, jókedvvel játszanak! A hónap dala mindennapi kedvencünkké vált.
A januári hónap feladatai észrevétlen váltak sajátjukká. Szárnyalt a fantáziájuk!
Nagyon tartalmas hónap volt a január is, tele lehetőségekkel, sok örömmel, nagy összefogással! Köszönet érte!
Januári hónapunk új célok kitűzéséről, azok megcélzásáról, az oda vezető út megtervezéséről és annak eléréséről, szólt.
Megerősítést nyert a gyerekek számára a közös játékokon keresztül, hogy a céljaink értelmet adnak mindennapjainkat, lehetnek: kisebbek, és nagyobbak; rövid-, vagy hosszútávúak; egyéni,- vagy közösségi célok… bárhogy is van, kell, hogy legyenek.
Az úton haladva erősítő nehézségeken át, felemelő sikerekkel gazdagodva megküzdhetünk kudarcainkkal, legyőzhetjük az előttünk tornyosuló akadályokat, s azt is megtapasztalták a gyerekek, hogy bizony együtt minden könnyebb!
Sokszor nehéz az összefogás, mert engedni kell, osztozni egymás nehézségein, ráhangolódni egymásra, de minden nap tanuljuk, és teszünk azért, hogy a mi osztályunk egy igazi, jó közösség legyen, mert ezt a fő célt választottuk együttes, megvalósítandó feladatként, lehetőségként. Folyamatosan erősítve a gyerekekben az önmagukba vetett hitet, hogy bármit képesek elérni, ha igazán szeretnék, és tesznek érte!
Ennek azért is örültem, mert közös célért közösen dolgozni nagyon szép dolog! Januártól minden jó tettért, viselkedésért mosolygó-tallér gyűjthető, és a „Pörgess egy jutalmat!” motivációs szerencsekereket is nagyon megszerették a gyerekek, mely számunkra örömet okozó jutalmakkal, megerősítésekkel van tele, ez szintén építi osztályunk közösségét. Arról nem is beszélve, hogy három sárkány vigyáz ránk, és tanul, játszik velünk ebben az évben: Sárki, Drazsé, és Süsü: az osztály tanulói nagyon szeretik őket.
Elhatároztuk, hogy újra felépítjük a mi Célvárunkat! Lelkesedéssel fogtak a feladathoz. Minden nap új tervekkel álltak elő. Mindenki megrajzolta kitűzött célját, és megbeszéltük, kit hogyan segíthetnénk annak elérésében.
Mesébe illő célokat szövögettek: egyre-másra sokasodtak előttük képtelennek, teljesíthetetlennek tűnő céljaik, mertek nagyot álmodni. Hiszen a boldogságóráknak hála már jól tudják, hogy képzeletünk határtalan! Kalandoztunk a mesék birodalmában, űrutazáson vettünk részt, csodaautókat terveztünk… Célvárunk építő kövei gyarapodtak. Ahogyan a vár sem áll össze a téglák összekötése nélkül, a jó osztályközösséghez is minden gyermekre szükség van. Célvárunknak mi magunk vagyunk az építő kövei. Olyan lelkesen összedolgoztak, tervezgettek, segítették egymást. Öröm, és boldogság volt őket látni így.
Űrhajó című feladatunk olyan nagy élményt jelentett, hogy több napon át, különféle technikákkal, nagy gondossággal tervezték, rajzolták, színezték, vágták és ragasztották terveiket, egyéni elképzeléseikkel gazdagítva, egyedivé téve azokat.
Mi leszek, ha nagy leszek? Sokszor, több játékban is latolgattuk már terveinket. A Szupererő fűszerrel „megbolondítva” elképzeléseiket igazán kreatív, egyedi ötletek születtek.
A Rend a lelke! játék visszatérő vendég lesz nálunk, mert nagyon szívesen, örömmel játszották.
A Szupererő kártyacsomag sokszínű játékaival még néhány hete ismerkedünk, de lényegét nagyon hamar megértették, és ha a színes, erősítő lapok előkerülnek, abból mindig izgalmas, kreatív játék kerekedik, melyet kitartóan, aktívan, jókedvvel játszanak! A hónap dala mindennapi kedvencünkké vált.
A januári hónap feladatai észrevétlen váltak sajátjukká. Szárnyalt a fantáziájuk!
Nagyon tartalmas hónap volt a január is, tele lehetőségekkel, sok örömmel, nagy összefogással! Köszönet érte!
Úton a kisebb nagyobb céljaink elé. Az idő múlása megmutatja, hogy ki jut el majd a kitűzött célig.
A tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtük (Égig érő fa vagyok…), így a gyermekek érzelmi motiváltságát sikerült megteremtenem. Egy játékkal folytattam a téma bevezetését, mosolyt „adtunk körbe” folyamatosan az utánunk következő gyermeknek, ettől azonnal jobb kedvünk is lett.
Megnéztük az animációs kisfilmet, ami nagyon tetszett a gyermekeknek. Többször is megnéztük ezt a pár perces animációt, jól szórakoztak azon, hogy a strucc megijedt. Megbeszéltük, hogy kitartással, szorgalommal bármit el lehet érni, amit szeretnénk.
Fehér Klára: Foglalkozások című szövegéhez minden gyermek kapott egy képet, így sorrendbe tudtuk tenni a történetet. A képek segítségével megismerkedtünk néhány foglalkozással. Megbeszéltük milyen eszközökről ismerjük fel ezeket.
Aki szerette volna elmondhatta, hogy mi szeretne lenne, ha felnő. A legcsodálatosabb válasz számomra az volt, amikor az egyik kislány azt mondta, hogy Ő édesanya szeretne lenni.
Az ajánló alapján készítettünk pingvineket, amik a kitartásra, céljaink kitűzésére és elérésére emlékeztetnek bennünket. Kiszíneztük a hónap jelét, melyet utána elhelyeztünk a csoportszobában, és ujjainkkal is megmutattuk azt.
Utána meghallgattuk a hónap dalát (Van nekem egy álmom…), amelyre táncoltunk, énekeltünk. Nagyon szeretik ezt a dalt, bevallom nekem is kedvencem lett!
A tavalyi évben sikeresen elkülönítettük a célokat és a kívánságokat egymástól. Mivel a legtöbb tanuló elhagyja az iskolapadot a tanév végén, a célok kitűzése és szem előtt tartása idén talán a legfontosabb állomása a fiataloknak. Nap, mint nap foglalkoznak a témával, hogy mit szeretnének elérni és ami éppoly fontos, mint a cél, az a cél eléréshez vezető út. Ezzel foglalkozunk, erről beszélgetünk. Utakat rajzolunk, lehetőségeket latolgatunk. Olyan határozottan fogalmaznak a kisfilmen, hogy biztos vagyok benne – sikerülni fog!
Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
Ebben a hónapban megfogalmaztuk az álmainkat, vágyainkat és céljainkat. Labdát dobtak a gyerekek társaiknak, és annak aki elkapta azt, meg kellett fogalmaznia egy vágyát, ill. célját. Játszottunk szuperhősös és szupererő játékot, de kint a szabadban, úgy, hogy ezeket a tulajdonságokat már előre elkészítettem (50 db-ot) kis cetlikre, és kint eldugtam. Meg kellett találni, elmondani, hogy ezek mennyire vonatkoznak saját magukra, és mit jelentenek számukra ezek a kifejezések. Nagyon élvezték a gyerekek a játékot, észre sem vették, hogy közben rengeteget szaladgáltak és nevettek. Jó móka volt.
Ha havat nem is sokat láttunk mostanában, de a tél többi jellemző jegyét is megismerhettük az „Élet a Sarkvidéken” projektünk során, amikor is Sarkvidéki expedícióra indultunk a képzelet szárnyán. Természetesen ehhez a nagy úthoz, alapos felkészülésre volt szükség. Ezért a földgömbön megnéztük, hová is megyünk. Megkerestük rajta hazánkat, megnéztük a szárazföldeket és vizeket is. Megterveztük utunkat óvodánktól egészen az Északi – illetve a Déli-sarkig. Megbeszéltük, mit vigyünk magunkkal, hogyan öltözködjünk, miért? Elmondtuk a varázsigénket, mellyel a Sarkvidékre varázsoltuk magunkat. Az Északi-sarkon sok barátságos eszkimó fogadott bennünket. Mivel nagyon hideg volt, fáztunk is, fáradtak is voltunk, gyorsan hozzáláttunk saját jégkunyhónk megépítéséhez. Azt is megtudtuk, hogy a vastag falu menedékünket – a jégkunyhót – iglunak hívják. Sok mindent megtanultunk az Északi-sark világáról. Megismerkedtünk az ott élő állatokkal, életmódjukkal. Képeket nézegettünk a jegesmedvéről, a fókáról, a rozmárról, megbeszéltük, mivel táplálkoznak, hogyan mozognak, miként élnek, le is rajzoltuk őket. Majd útnak indultunk a Déli-sarkra, a pingvinekhez: beszélgettünk életmódjukról, jellemző jegyeikről. Mindenki elkészíthette saját kis pingvinjét. Ezek után érdeklődve nézték az animációs kisfilmet, és könnyen felfedezték az eltérő külső- és belső adottságokat a strucc és a pingvin között. A pingvin kitartása az egész hónap során példaként szolgált a gyermekek számára: Ha valami nem sikerül elsőre, akkor gyakorlással, próbálkozással, kitartással elérhetik céljainkat, még ha azok első pillanatban elérhetetlennek tűnnek is számukra. Például – vegyes csoport révén – sok kis- és középső csoportos korú kisgyermeknek nagy kihívást jelent önállóan öltözködni, vetkőzni, főleg így télvíz idején.
Utazásunk során gyűjtött emlékeinket összerendeztük a csoportszobában, ahol együtt lehetett a sarkvidékek összes lakója.
A nagyobbak meghallgatták Fehér Klára: Foglalkozások című szövegét. Beszélgettünk róla, hogy szüleik mivel foglalkoznak, s ki mi szeretne lenni, ha majd felnő. Volt közöttük, aki tűzoltó, rendőr, doktor, traktoros, vagy éppen sarkkutató szeretne lenni!
A hónap során sok új, izgalmas játékkal, feladattal, élménnyel, ismerettel gazdagodtak a gyerekek, s a kihívások teljesítésével lélekben is megerősödve térhettek haza képzeletbeli utazásuk végén. Így sikerült összehangolnunk januári óvodai projektünket a Boldogságóra program feladataival!
A hónap témáját jól tudtuk kapcsolni az aktuális feladatainkhoz, az új év adta lehetőségekhez. Az ünnepek utáni első találkozáskor az idő múlásával ismerkedtünk meg, sokat beszélgettünk nem csak a hónapok, napok előrehaladásáról, de a közelgő tanév végéhez is, amikor elbúcsúznak a Katicák a nagycsoportból. Kissé nehéz szívvel, mégis kíváncsian fürkészve hallgatták, hogy alig néhány hét és hónap és megkezdik az iskolát, amit persze nagyon várnak. Megbeszéltük azt is, hogy bizony most már nagyon tudatosan kell készülni az iskolára, hogy az oviban, otthon is várnak rájuk a nehezebb feladatok. Megfogalmaztuk közös célként, hogy együtt, egymást segítve fogunk eljutni év végéig a kijelölt úton a sikeres iskolakezdésig. Sokat mondogatjuk, bátorítjuk a kevésbé magabiztos gyerekeket, hogy -„Nem baj, ha még nem tudod pontosan…gyakorolj, figyelj és év végére már tudni fogod!” A próbálkozások hatására, egyre türelmesebbek, kitartóbbak. Éppen úgy, ahogy János is meghódította Boldogvárat, mi is hisszük, hogy elérjük a céljainkat, még ha akadályokba is ütközünk. A gyerekek számára megfogalmaztuk, hogy nekünk felnőtteknek is vannak céljaink, például az, hogy felkészítsük őket az iskolára, és magabiztosan ügyesen üljenek majd az iskolapadba. Fontos, hogy a célunk elérésében együttműködjünk, így leszünk sikeresek.
A meséhez kapcsolódóan beszélgettünk az egyéni célokról, kinek mi a legnagyobb álma, illetve, hogy milyen érzés mikor sikerül elérni valamit. Már elég jól megértették, hogy az álmok nagyon jó dolgok, és kellenek is az életünkbe, viszont fontos dolgunk, hogy ezekért tegyünk is. Meg kell fogalmaznunk, hogy mit és hogyan tudunk tenni ennek érdekében.
Leginkább olyan álmokat fogalmaztak meg a gyerekek, ami a jövőbeni foglalkozásukhoz kapcsolódik: -„Az az álmom, hogy lovas legyek egy nagy tanyán, …”masiniszta legyek, mert akkor egész nap csak vonattal utazhatnék”….”hogy postás legyek, mert akkor elolvashatnám az újságokat és nem kéne megvennem”. Aranyos, szórakoztató ötletekkel álltak elő. Kisebb segítséggel végigvezettük, hogy bizony ezek nagyon is elérhető álmok, és a cél elérése érdekében például sokat kell majd tanulni, megismerni a mesterséget, szorgalmasan dolgozni. Eljátszottuk az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” relaxációs szimbolikus játékot, elképzeltük mi mindenre van szüksége egy fiatal facsemetének is, ahhoz, hogy terebélyes nagy fa lehessen.
A munkafüzet -Neked mik a céljaid?- színezős feladatlapját közösen, ki-ki a maga vágyait színezve kitöltötték. Örültek, hogy szerepelt olyan kép is a célok között, amit már elértek (például megteríteni az asztalt, biciklizni, szépen színezni…), így nem maradt el a dicséret, az elismerés. A jutalmazás fontos a részcélok elérésében, ezt is igyekeztünk megéreztetni.
Fehér Klára: Foglalkozások című szövegét többször is meghallgatták, élvezték az utánzó mozgásokat és a képek sorba rendezését is. Ezután már könnyedén megfogalmazták, mik szeretnének lenni nagy korukban, még több ötletük támadt, pl.: „Tik-tok-os”, kutyasétáltató, tűzoltó, állatorvos.
Bella „Van nekem egy álmom” zenéjét többször is hallgattuk, ritmusossága pont megfelelő volt a „Ne add fel a startnál!”nevű javasolt feladathoz is. A gyerekek elkészítették vágták, színezték egyedi kis pingvinjeiket és elhelyeztük őket a célvonalhoz. Akadályokon átugorva juthattak el a startról a végső célig, ahol szükség volt letettek néhány (képzeletbeli) világító követ a tarisznyájukból és így járták végig az utat a bátorító zenére.
Felelevenítettük a korábban már tanult Hétfőn heverünk, kedden keverünk..mondókát, amit mókásan előadtak egymásnak a fiúk és a lányok is. A „Kulcs” nevű játék is nagy sikert aratott, nyomtatott képekkel oldottuk meg. Nagyon gyorsan igyekeztek dolgozni, ki találja meg hamarabb a hallott képet. A legnagyobb öröm volt, hogy a labda kép, igazi labdává változott, így valóban kiderült: a játékhoz nem kell kerítés, se kapu, se lakat, se kulcs. Csak fű, labda meg gyerekek. Jó kis labdázással és egy nagy öleléssel zártuk a napot.
A hónap témája és feladatai nagyon tetszettek az osztályomnak. Elhatároztuk, hogy űrhajókat készítünk. Gyűjtöttük az ötleteket a megvalósításhoz. Közben lelkesen végeztük a gyakorlatokat. A „Rend a lelke!” játékot szívesen játszottuk többször is. Azoknak, akik nehezen vették észre a változásokat hangerővel és hideg, hideg, meleg, meleg kiáltással segítettünk.
Gerlinde Ortner: Veronika Összevisszaországban című meserészletének meghallgatása után négy fős csoportokban fogalmaztak meg a gyerekek igaz, hamis állításokat. A válaszadáshoz zöld (igaz) és piros (hamis) kis tárcsákat használtak.
Megnéztük a Piston animációs kisfilmet is. Meglepő volt számomra, ahogy a csoportok a véleményüket ütköztették. Nagyon ügyesen fogalmazták meg érveiket, ellenérveiket.
A Zárókörben szinte mindegyik gyakorlat előkerült legkedveltebbként többször is.
Lassan elkészültek az űrhajók is. Mindenki egy papírcsíkra felírta elérendő célját, összetekerte és elhelyezte az űrhajóban. Kíváncsian várjuk, hogy kinek sikerül elérnie célját!