Előre a cél felé
Célok kitűzése és elérése
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A januári boldogság óra témája a célok kitűzése és az oda vezető út megtervezése, végrehajtása volt. A foglalkozás bevezetőjeként babzsákos, névre szóló elkapásos feladatot játszottunk, majd elkészítettük a céltáblát. Körben ülve megbeszéltük, mit is jelent a cél, mit tehetünk azért, hogy elérjük a céljainkat. Mindenki megfogalmazott egy olyan dolgot, ami mostanában gondot okozott neki vagy másoknak. Többen azt mondták el, hogy szeretnének az osztály értékelő tábláján a legjobb helyre kerülni, szeretnének jobbak lenni, rossz, ha bántják egymást, szeretnének többet játszani, több dicséretet kapni, a testvéreivel a verekedés helyett inkább játszani szeretne, és minden nap szeretne jönni iskolába. Minden gyermek megfogalmazta, hogy mit fog ezután tenni, hogy a céljai megvalósuljanak. Kis rajzot készítettek és felragasztották a céltáblára, amit feltettünk a faliújságra, hogy minden nap láthassák. A zárókörben még egyszer elmondták, hogy mit fognak tenni, hogy céljaikat elérjék. Ezekre a célokra a nap végi értékeléskor visszatérünk, hogy könnyebb legyen a megvalósítás.
A téma feldolgozása során az elérendő célokról beszélgettünk. Az iskola fontosságáról és feladatairól tartottunk eszmecserét. Felvetődött a téma, hogy egy ilyen kicsi gyermeknek milyen céljai vannak az életben. Nagyon sokan arra gondoltak, hogy mik szeretnének felnőttként lenni. Érdekes, hogy majdnem minden gyermeknek megvalósítható célja van és csak néhányan képzelték magukat mesebeli környezetbe (hercegnő, királyfi), vagy irreális világképbe (szuperhős).
Türelmesen hallgatták végig egymást, majd le is rajzolták jövőbeni céljukat.
Januárban a célok kitűzésének és elérésének hónapjában első héten többször meghallgattuk a hónap dalát. A tündér újévi ajándéka c. mese hallgatása során a gyermekek célul tűzhették ki maguknak, hogy hogyan viselekdjenek annak érdekében, hogy az mások szemében is jó legyen. A mese kapcsán megbeszéltük, hogy kinek mi az újévi fogadalma,célja erre az évre, és mit kell tegyen a céljai elérése érdekében.Tevékenységek előtt relaxációs gykaorlatokat végeztünk, ezeket már nagyon szeretik a gyermekek, sokszor spontán kezeményezési lehetőségként lehet kihasználni mikor maguktól elkezdik mondogatni a hozzájuk tartozó mondókákat.Megnéztük a pingvinről és a struccról szóló videót, nagyon tetszett a gyermekeknek, ennek kapcsán megbeszéltük, hogy milyen fontos, hogy legyenek céljaink és tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy el is érjük őket. Kis pingvineket készítettünk, melyet a csoportszoba dekorálására használtunk fel. A pingvin segítségével egy mataematikai feladatot kellett megoldaniuk a relációk témakörében. A pingvinnek haza kellett jutni a jéghegyek közé, az útja során különböző akadályokat kellett leküzdenie, valamint a gyemkekeknek el kellett modnani, hogy hogyan, milyen mozdulatokkal, hova és mibe kell fel le és bele és kimásznia, mi mellet, előtt és mögött kell elhaladni ahhoz, hogy elérje célját, és közben meg kellett találnia a kulcsot ahhoz, hogy haza tudjon jutni, valamint pontosan meg kellett határozni, hogy hol találta meg a kulcsot.Úgy gondolom, hogy a nap mint nap kitűzött célok mellett több oldalról jártuk körbe a hónap témáját, ami a gyermekek lelki világának javát szolgálja.
Az osztályban mindenki megfogalmazta egyéni céljait, aztán a csoportok lejegyezték ezekből azokat, amelyeket szinte mindenki megfogalmazott, végül a csoportok célkitűzéseiből összeállítottuk az osztály közös céljait. Ezek kerültek rá a közösen készített tablóra.
A célok kitűzése és elérése téma méltán kapcsolódott és adott támpontot az új évben elérni kívánt céljaink megfogalmazásához.
A gyerekeknek nagyon tetszett az animációs kisfilm a pingvinnel, olyan észrevételek és megfogalmazások születtek, amire nagyon büszke vagyok. Élvezettel készítette el mindenki a saját győztes pingvinkéjét.
A Foglalkozások játék során élvezettel rakosgatták a szövegnek megfelelően a képeket és születtek meg a nagy elhatározások, hogy kinek mi lesz a foglalkozása, ha felnő. Ez a játék remek alkalmat adott egy kis pantomim játékra is.
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Egy mai gyerek képtelennek tűnő céljai:
Szeretnének olyan városban élni, ahol minden békés, nyugodt, sok a zöld terület. Mókás, vidám házakat találtak ki, ahol a barátok közel élhetnek egymáshoz. Ahol sok idő van játszani, beszélgetni, együtt lenni a szabadban.
Januárban az aktuális témakörhöz a választható feladatok közül az Űrhajó elkészítését valósítottuk meg a csoporttal.
Sokat beszélgettünk, arról mi történt velünk 2021-ben. Mi változott életükben akár pozítív, akár negatív irányban. Megbeszéltük, kitűztük céljainkat az idei évre, és kötetlen beszélgetés során meg megfogalmazták mit kell, lehet tenni azért, hogy azokat elérjék. Megterveztük, élkészítettük az űrhajónkat és rajzaikat is a későbbi céljaikról. A foglalkozás során hallgattuk a hónap dalát, és a munkafüzet feladataiból is többet megoldottunk. Nagyon jól sikerült, a gyerekek nagyon élvezték a közös munkát.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Űrhajókat készítettünk, hogy minél hamarabb elérjük céljainkat. Rendet csináltunk Pacuhánál.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Űrhajókat építettünk, hogy céljaink felé repülhessünk.