Ebben a hónapban többször beszélgettünk a céljainkról, és annak fontosságáról. Aki éppen nem tudott mondani, annak segítettünk. Rájöttünk,hogy mindenkinek van, csak nem szokták megfogalmazni. A kinyomtatott űrhajót is már saját kedvükre szinezték. Sokan már azt is céltudatosan. A hátuljára meg apró rajzzal feltüntették a céljukat. Jövőre ellenőrizzük,kinek sikerült.
Célok kitűzése és elérése
Nagyon élvezték a gyerekek a január hónap témáját. Elbeszélgettünk a jövőben elérendő céljaikról, mit kell tenniük ahhoz, hogy megvalósítsák álmaikat, elérjék mindazt, amit szeretnének.
Az elkészített űrhajó mindenkit elrepített a jövőbe, hogy elérje célját!
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Ezek az osztály falát is díszítik.
Az álmok, célok megfogalmazása után végigjártuk a Smart tervezés lépéseit. Remek példák kerültek elő. Megnéztük híres emberek motivációs beszédeit. Végül a saját egyéniségünkre szabott motivációs idézeteket gyűjtöttünk. Ezekből készítettük el a tablónkat.
Relaxációs gyakorlat: Aktivizáló, ébresztő ritmus:
„A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek!” (15.)
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangoló gyakorlat: „Három kívánság” gyakorlat.
Téma feldolgozása:
„Egyéni célok”-gyakorlat, kicsit másképp.
Egy konkrét célt írjon fel mindenki, majd 3 lépésbe azt, hogy mit fog tenni érte. Fontos a kívánság és cél közötti különbség tudatosítása.
Játékos gyakorlat: „Ígéretkártyák”
Az elhangzott célok közül egy társuknak készítsenek ígéretkártyát. „Az ígéret szép szó, ha megtartják úgy jó!” (Több gyermeknek is lehet.)
Meditációs gyakorlat: a célok fontosságának megélése
Gyerekdal: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
A gyerekekkel olyan foglalkozásokat kerestünk, melyek felkeltik az érdeklődésüket, érzéseiket. Beszélgettünk arról, hogy mivel szeretnének foglalkozni, ha nagyok lesznek. Ezekről pedig rajzokat és színezéseket készítettünk.
Beszélgettünk arról, hogy ki milyen célokat tűzött ki magának az elmúlt évben? Melyeket sikerült megvalósítani, az elért célokért mit kellett tenni? Megbeszéltük, hogy a siker elérésének érdekében érdemes lépésekre bontani a kitűzött feladatokat, mert a kis sikerélmények fontosak. Szó esett a kudarcokról is, melyek nem kellemesek, mégis hasznosak lehetnek.
Az óra további részében a gyerekek olyan motiváló idézeteket kerestek -csapatonként-, amelyeket megfontolandónak, lelkesítőnek, elgondolkodtatónak tartanak. A gyűjtőmunka után meg is beszéltük, hogy miért találták fontosnak az idézeteket. Ezek aztán kikerültek a faliújságra is.
Óra végén mindenki a saját maga számára megfogalmazott és leírt egy év végéig elérendő célt. Borítékba gyűjtöttük a sorokat – a tanév végén kiosztom. Érdekes lesz megnézni, hogy a célkitűzésekből mi valósul meg.
“Célozd meg a Holdat! Még ha elhibázod is, a csillagok közt landolsz.“
Ezzel az idézettel kezdtem az órát a gyerekeknek. Kíváncsi voltam, vajon tudják- e mit jelent!
Nagy örömömre, a többség tudta!
Merjünk nagyokat álmodni! Higgyünk magunkban, mert belőlünk is csak egy van, s mindenki a maga módján egy csoda!
Találjunk ki célokat, írjuk, vagy rajzoljuk le, utána pedig cselekedjünk úgy, hogy a kitűzött céljainkat el is érjük!
Egészségesek akarunk lenni? Tegyünk érte!
Jó bizonyítványt szeretnék év végére? Tanuljunk!
Több barátot szeretnénk? Ismerkedj! Barátkozzon! Legyél kedves, megbízható!
A gyerekek kis cetlikre írták fel a céljaikat, melyet után jó alaposan összehajtogattak. Összegyűjtöttük és felolvastuk azokat! Kiderült , sok a közös cél, melyet együtt biztosan még inkább sikerül elérni!
Vannak akik már rögtön rajzot is készítettek, hogy fogják elérni a cèljaikat!
A célokat kitették a termünk falára, hogy nap, mint nap abban erősítse őket! Sikerülni fog!
Január hónapját a célok kitűzésére című témakör köré szerveztük.
Az újévi fogadalmakból kiindulva átbeszéltük, hogy mikor is szokás még célokat kitűzni. Megfogalmaztuk milyenek is a jó célok, majd a boldogság munkafüzet általi feladatok alapján megterveztük a célokhoz szükséges lépéseket.
Varga Irén versét többször meghallgatva a gyerekek fogalmazást írtak, hogy mi is az álmuk felnőtt korukra. Volt, aki versben írta le vágyait. Ezenfelül kis illusztrációk is készültek a fogalmazásokhoz.
Volt aki már nem is szupererőt fogalmazott meg, hanem konkrét célkitűzést, mivel van olyan diák aki már határozottan tudja, hogy állatorvos vagy gazdálkodó szeretne lenni.
Tegye fel a kezét, akinek vannak céljai!
Most tegye fel a kezét az, aki le is írta a céljait!
És ki az, aki rendszeresen foglalkozik a céljaival?- óra bevezető részében
A legtöbb tanuló le is írta a cèljait, sokuknál a jó tanulás, a családja egészségének a megőrzése volt a legnagyobb célkitűzés.
Ebben a mostani , nehéz vírus helyzetben, még nehezebb elhinni azt, hogy a kitűzött céljainkat elérhetjük! Ezért is fontos a pedagógus személye, lelki jelenléte a tanuló mellett. Nekünk kell megerősíteni a gyerekekben az önbizalmat, hogy igen is el fogja érni a céljait, mert képes rá!
A törekvő emberek boldogabbak. Minden ember boldog akar lenni, de sajnos nem mindig tudjuk ennek a módját. Még mi felnőttek sem, nehéz megtalálni az ehhez vezető utat, nem hogy a gyerekek…
Már magától a törekvéstől boldogabbak vagyunk, a cél elérésének sikeressége másodlagos. Csak tűzzük ki a céljainkat, máris sokkal jobban fogjuk érezni magunkat!
A gyerekek a kitűzött céljaikat eltették, megbeszéltük, júniusban újra elővesszük és megnézzük, ki- hol tart…