Célok kitűzése és elérése a Katica csoportban.
A mai boldogsagórás beszélgetést egy kis csendesítő, nyugtató légzőgyakorlattal vezettem be. Ezután Boldog Dóra ráhangoló versikéjét olvastam fel a gyerekeknek.
Sokat gondolkodtam rajta, melyik mese segítené e téma pontos megértését, feldolgozását.
Végül A farkas és a 7 kecskegida tórténetét meséltem.
Mesehallgatás elött néhány kérdéssel ráirányítottam a gyerekek figyelmét a mindennapjaikból vett példákkal, az élet céljainak kitűzésére és elérésének útjára.
Beszélgetéseink során kiderült, hogy voltak akik éppen nagy izgalommal készültek a kislány barátjukhoz vendégségbe.
Nagyon várták már a délutánt, mert imádnak együtt játszani. Megbeszéltük, hogy nekik céljuk ma, hogy elmehessenek hozzá játszani.
A mit kell tennetek ezért kérdésre sok- sok helyes választ adtak. A gindolatokat elindította mindenki fejében.
– Nagyot kell aludni, hogy kipihenjük magunkat!
– Nem szabad nyafognunk.
– Okosan kell viselkednünk.stb.
Mindezek után meghallgatták a mesét a gyerekek.
Végül megkérdeztem, vajon mi volt a célja a farkasnak a mesében és mit tett annak eléréséért?
Elmondták , hogy kecskegidákat akarr enni, majd szépen felsorolták a farkas próbálkozásainak eseményeit.
Kecskemama célját is felismerték, hogy óvja kicsinyeit a farkastól és elősegítse, hogy a farkas ne legyen a közelben soha többé.
Ezután elmeséltem, hogy az én célom, egy cirkuszi előadás megvalósítása a csoportban, amihez szereplőket keresek. Többen is jelentkeztek. Beszélgettünk róla, hogy milyen teendők várnak ránk.
Végül egy nagy kartonpapírra közösen lerajzoltuk a terveinkben szereplő cirkuszt és szereplőit.
Kicsit nehézkesnek éreztem a téma átadását, de azt hiszem mégis megértették beszélgetésünk lényegét.
A további napokban, célunk elérésének útján biztosan beszélgetni fogunk minderről.
Közös célért közösen teszünk.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekek beszélgettek arról, miért fontos célokat kitűzni, és közösen egy tablóra írták fel a céljaikat, majd megvizsgálták, hogyan érhetik el őket és kik segíthetnek ebben.
A célok eléréséhez vezető úton a tévedések gyakran segítik az előre jutást.
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel a célokról és ezek megvalósításáról beszélgettünk, továbbá hogy van-e olyan régebbi céljuk, ami már megvalósult. A mozgásos játékok során célba dobtunk egy-egy kívánsággal, majd a céljainkat jelképezve hópelyheket is készítettünk.
Boldogság óra keretein belül beszélgettünk a célokról és azok elérésének folyamatáról. Új év új célok és ez a hónap témája. A foglalkozásokat relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután a beszélgetőkör keretében elmesélték egymásnak a téli szünetben történteket, kinek hogyan telt az otthonlét. Ezután pedig rátértünk a január hónap témájának lényegére, próbáltam az életkorukhoz mérten a témát felvázolni nekik. A mindennapi életből merítettem az ötleteket. Általában az év elején mindig kitűzünk magunk elé valamilyen célt, amit később minden igyekezetünkkel próbálunk véghezvinni. Így próbáltam a gyerekeknek ennek a hónapnak az értelmét tudatosítani. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát meghallgattuk. Ezután elmeséltem nekik Boldogvár meséjét. Megbeszéltük a mese tartalmát és lényegét. A csoport közösen kitalált egy közös célt, amit próbáltunk egymás között elérni és megvalósítani. Ahhoz, hogy elérjük amit szeretnénk, azért sokat kell tenni és lehet, hogy sok akadályba ütközünk, de sosem szabad feladni. Küzdeni kell azért, hogy megvalósuljon. Mindig azzal zárjuk a foglalkozást, hogy ki miként érezte magát, elhelyezi a mosolygós vagy szomorú jelet. Ezáltal fejlődik a gyermekek beszéd készsége, el tudják mondani érzéseiket. Rövid meditációs zenével zárunk.
Hétfőn délután tartottuk meg a boldogságórát. Kivételes alkalomból januárban csak a 3. osztályosok vettek részt rajta. Meghallgattuk a hónap dalát, relaxációs gyakorlattal vezettem be a gyerekeknek a témát. A célok kitűzése járta át a januári hónapot. Ennek keretében, kitűztük osztály szinten, hogy kevesebbet fognak a gyerekek veszekedni egymással, több apróbb szeretetet adnak a másiknak, segítik egymást. Elkészítettük az osztály nagy szívét –újrahasznosított anyagok felhasználásával – mely a kitűzött célokra emlékezteti a tanulókat.
CÉLOK ELÉRÉSE
1. Foglalkozást kezdő éneklés mozgással kísérve – „Van nekem egy álmom”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – célba gurítás kislabdával
Eszközök: szivacs vár, színes kislabda
Minden gyermek kap egy színes kislabdát, amit gurítással kell bejuttatni a várba. Először egy nagyobb bejárattal rendelkező vár áll a gyermekek rendelkezésére, majd egyre kisebb lesz a bejárat.
Töreked arra, hogy a gyerekek önállóan végezzék el a feladatot.
3. Téma feldolgozása mesével – A két favágó
4. Beszélgetés
Kinek milyen célja van, mit szeretne elérni?
Volt-e már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
Mi a legnagyobb álmod, célod? Mit gondolsz ki tud neked segíteni abban, hogy megvalósuljon az álmod, a célod?
Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Számodra mit jelent a boldogság?
5. Céljaink meghatározása – célleves összeállítása
Eszközök: előre kivágott zöldségek, színes ceruza, ragasztó
A gyermekek előre kivágott zöldségeket színezhetnek ki, amiből közös céllevest főzünk.
6. Foglalkozás lezárása – Célok elérése jelének kiszínezése
Eszközök: jó cselekedetek jele, színes ceruza
7. Foglalkozást záró relaxáció – „Hervad a virágom, éled a virágom…”
Csoport munkában majd a csoportok véleményét egységesítve frontálisan beszélgettünk arról, hogy mi az éves tanulmányi munka célja, mik az új kihívások a második félévben. Mind a magatartás-szorgalom terén, mind a tanulmányi munkában. Kötetlen beszélgetés volt, így pár gyermek konkrétan tantárgyra lebontva kifejtette tanulmányi terveit.
A célok elérése téma feldolgozása során sikerült bevonnunk a családokat is. Gyönyörű, kreatív alkotások születtek. Boldogság vár készítésére hívtuk a szülőket, családokat.
A célunk, hogy a családokkal is szorosabb legyen a kapcsolatunk, valamint nagy hangsúlyt fektetünk a Boldogságórák továbbadására.
Az elkészült várakkal a szabadjáték alatt örömmel, büszkén játszanak a gyerekek.
A farsangi boszorkány elrabolta a játékok egy részét, akkor adja vissza, ha megoldják a feladatokat, páros lábon szökdelés, padon csúszás, karikába be és kiugrás, célba dobás. Nagyon élvezték a versenyjátékokat és a kitűzött céljaikat is sikerült elérniük, kiszabadultak a játékok. Saját személyes célokat is kitűztek, például bogarak megmentését a fiú, házépítésével.