Az új évet mindenki új lehetőségnek tekinti. Ezzel a lehetőséggel élve ez évi céljainkat a hónap első hetében megpróbáljuk meghatározni. Iskolán belüli és iskolán kívüli céljaikat is megfogalmazták, lerajzolták, leírták. (ötös bizonyítvány, új számítógépes játék, stb.)
Célok kitűzése és elérése
Január hónap témája: Célok kitűzése és elérése. Ebben a hónapban ötleteket vettem egy kicsit innen, egy kicsit onnan. A téma bevezetése után a következőket valósítottuk meg: először is elkészítettük az aranyhalainkat és beleírták a kívánságaikat. Majd előkészítettük a következő hét feladatát: 5 napos kihívás. Minden reggel felhívtam a figyelmüket az aznapi kihívásra, amit már előző nap délután már elolvastunk. Kihelyeztem a falra, figyelték, nyomon követték, igyekeztek teljesíteni. Majd mindig meg is beszéltük és az utolsó nap elmondták a véleményüket, tapasztalataikat, és megnéztük, hogy a hét folyamán milyen kis cetlik kerültek a dobozba, amelybe beletehették a neveket, ki hogyan teljesítette a kihívásokat. Megszámoltuk, kinek lett a legtöbb. Kipróbáltuk a szivárvány légzést, játszottunk a Vezetői képességek erősségnél ajánlott Kő, papír, olló játékot. Megismerkedtek a Gréta mesés jövőképe c. mesével. Tettünk egy kis időutazást az Önbizalom program által (Időutazás a lehető legjobb jövőbeli életünkbe) ajánlott módon, majd elkészítették a „varázsecset” segítségével a rajzukat, milyennek képzelik ők a saját jövőjüket. A téma lezárásaként pedig elmondhatták véleményüket a hónap eseményeiről, és hogy mi tetszett nekik a legjobban, mit tanultak, mit visznek magukkal.
Köszönöm a rengeteg segítő ötletet.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Januárban megünnepeltük a hóemberek világnapját. Megnéztük a Hóember című filmet. Készítettünk hóemberes mandalát.
Varázsecset mese elvarázsolt minket. Bátran fogtunk bele a „Látom a jövőt „rajzok elkészítésébe. Hogy a munka jobban menjen és mindenre képesek legyenek a gyerekek, egy-egy varázsceruzát is kaptak álmaik megvalósításához.
Januári témánk: Célok kitűzése és elérése volt. Rövid meditáció után egy ráhangoló gyakorlatot játszottunk. A téma feldolgozását egy kérdésözönnel kezdtük, mellyel a gondolatok beindítása volt a cél. Ezen kérdések mentén párokat alkotva meséltek egymásnak az elmúlt évi tervekről és azok megvalósulásáról. Beszélgetőkörben az értelmes és értelmetlen cél közti különbségeket igyekeztünk megfogalmazni. A foglalkozás zárásaként céltáblát készítettünk az osztály közeli programjait alapul véve. Meghatároztuk a cél és az ahhoz vezető lépéseket.
A 2025-ös évünket egy közös célkitűzéssel kezdtük!
Először megbeszéltük lehetséges céljainkat osztályként, kik a segítőink a célok eléréséhez és hogy mi kell a céljaink valóra váltásához.
Ezután párban dolgoztunk, végül pedig egyénileg rajzolták le saját céljaikat.
Volt, aki a 2025-ös évre tervezett, de a legtöbben távolabbi célokat tűztek ki.
A januári témánk a „Célok kitűzése és elérése a béke és önzetlen segítségnyújtás jegyében” volt, amely során az erősségközpontú pedagógia elemeit alkalmaztuk. Megvizsgáltuk, hogyan lehet tudatosan kitűzni és elérni céljainkat, valamint milyen erőforrásokat használhatunk ennek érdekében.
A program keretében a Zsitvabesenyői Vöröskereszt tagjainak köszönhetően ellátogattunk egy véradásra, amely során a diákok betekintést nyerhettek a segítségnyújtás jelentőségébe és közösségi szerepébe, megnézhettük a véradás pontos menetét. A véradáson találkoztunk falunk szülöttével, Magyar Imre többszörös szlovákiai futóbajnokkal, aki nem csak a futópályán példakép.
Az órán megismerkedtünk Sadako Sasaki történetével, amely mély hatást gyakorolt a gyerekekre. Sadako egy japán kislány volt, aki a hirosimai atombomba-támadás következményeként leukémiát kapott. A japán hagyomány szerint, aki 1000 papírdarut hajtogat, annak teljesül egy kívánsága. Sadako ennek reményében kezdett el darvakat hajtogatni, kívánva, hogy meggyógyuljon és béke legyen a világon. Bár a 644. darunál elhunyt, osztálytársai és barátai folytatták a hajtogatást, hogy teljesítsék az ezres célt az ő emlékére. Azóta Sadako története világszerte a béke és a kitartás szimbólumává vált.
Megfogalmaztuk saját Békefogadalmunkat.
Ennek hatására elhatároztuk, hogy év végéig mi is meghajtogatunk 1000 darut, ezzel is kifejezve kitartásunkat és a békébe vetett hitünket. Közösen kiszámoltuk, hogy minden hónapban 200 darut kell hajtogatnunk.Kitűztük, hogy mindekinek 20 darut kell hajtogatni egy hónapban. Elhatároztuk, hogy a darukat olyan színespapírból fogjuk hajtogatni, amilyen erősséget használtunk. Pl. fontos lesz a kitartás, ezt kék papírból fogjuk hajtogatni, a szeretet daruja piros papírból lesz, a csapatmunka a folyamat végén lesz nagyon fontos, mert a darukat fel fogjuk fűzni. Ennek érdekében csatlakoztunk a The Peace Crane Project kezdeményezéshez is, amely globálisan összekapcsolja azokat a diákokat és iskolákat, akik hasonló célokat tűztek ki maguk elé.
A következő lépésként szeretnénk egy vagy több iskolával felvenni a kapcsolatot, hogy közösen dolgozhassunk ebben a békét és összetartást erősítő projektben. A célunk, hogy ezzel a programmal nemcsak a saját fejlődésünket segítsük, hanem mások számára is inspirációt nyújtsunk.
Összességében a Boldogságóra ebben a hónapban is fontos tanulságokat adott nekünk: megtanultuk, hogy a célkitűzések elérése tudatosságot, tervezést, kitartást és együttműködést igényel. A közös munka és a nemes célok elérése erősíti közösségünket, és segít abban, hogy egy támogatóbb, boldogabb iskolai környezetet alakítsunk ki.
A hónapban többször is meghallgattuk a Van nekem egy álmom dalt.., sokszor el is táncoltuk. Jó alapot adott az órák vagy a napközi jó hangulatához. Elolvastuk és feldolgoztuk Az Öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét. Meghallgattuk egymás céljait és közös célokat is sikerült megfogalmaznunk. A téma zárásaként kívánság ponytokat készítettünk, hátha nekünk is teljesíti a kívánságainkat 🙂
Az ötödik témakör feldolgozása a célok kitűzése és elérése. A gyerekekkel megismertetem a Boldog vár meséjét, majd ezt megbeszéltük. Hogyan jutott el János a Boldog várhoz, milyen akadályok állták az útját. Útja során, hogyan segítették a színes kövek, hogyan érte el a célját. Hogyan lett a boszorkányból szépséges királykisasszony, és a Boldog várba hogyan költözött be a boldogság. Ezáltal gyakoroltuk a szövegértést, az ok, okozati viszonyok közötti összefüggés megértést. Sokan kiszínezték a Boldog várat, a szépen színező gyerekek jutalmat kaptak.
A munkafüzetben található feladat segített a téma további feldolgozásában. Ki milyen célt szeretne kitűzni. Sokan választották célul, hogy meg tanuljanak olvasni, szépen írni, festeni, rajzolni, helyesen cipőt kötni, jól számolni és úszni. A gyerekek már készülnek az iskolába, ezért sokan szívesen dolgoznak a kisméretű kockás füzetbe. Minden iskolába készülő gyereknek, rajzfüzet-e is van. Akkor veszik elő, amikor szeretnék és amikor kedvet éreznek egy alkotás megrajzolására. Céljaik eléréséhez az óvodai élet mindennapjai is hozzá segítik a gyerekeket. Távolabbi célokat is meghatároztunk, milyen foglalkozást választanának, amikor már felnőnek. Mit kell azért tenni, hogy elérjük a célunkat. Fontos a türelem, akarat, kitartás, figyelem, koncentráció, feladattudat kialakulása és a szabályokhoz való alkalmazkodás.
A gyerekekkel gyakoroltuk a cipő kötés technikáját, de ez még továbbra is kitűzött cél maradt, ezt még többször meg kell mutatni és ismételni kell.
A téli idő beálltával leesett az első nagy mennyiségű hó, ezért ellátogattunk a római katolikus templomkertbe csúszkálni. Célunk volt, a mozgásigény kielégítése, mindenki jól érezze magát a friss levegőn, és a balesetveszély elkerülése. Célunk volt még, a félelem leküzdése, a meredek domboldalon mindenki bátran csúszon le.
A gyerekekkel boltosjátékot játszottunk, a szerepjáték során a legfontosabb célunk a vásárlási szokások megismertetése és a köszönési és illemszabályok gyakorlása volt.
A tornateremben a félelmeink leküzdése volt a cél. A feladat az volt, hogy mindenki másszon fel a bordásfalra, amilyen magasra mer.
A hónap során több alkalommal is meghallgattuk, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt, a Repülj velem albumról.
Januárban boldogságóránk témája a célok elérése volt.
Boldog Dórával közösen a „meglengetem a karom, pedig alig akarom” relaxációs gyakorlattal hangolódtunk, majd Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dalára táncoltunk egy jót közösen. Probléma megoldásként felmerült, hogy elvesztek a csoportból az ecsetek és éppen festeni szerettünk volna a sapkákat mivel a hetünk témája a téli öltözködés, egészségvédelem. Boldog Dórától megtudtuk, hogy ő tud segíteni nekünk a célunk elérésében és elvezet bennünket a Szóperenciás tenger közepén fekvő Szív szigetre a meseszövő manókhoz, mert nekik van egy varázsecsetük.
A meseszövő manók azt kérték, hogy az ecsetért cserébe a korábban már meghallgatott Boldogvár mesét elevenítsük fel és közösen meséljék el nekik a gyerekek. Beszélgettünk a manókkal arról, hogy ki mit szeretne elérni, mit jelent számára a boldogság. Kifundáltuk, hogy csoportunk egyik célja egy eseménynaptár közös megalkotása. Majd búcsút vettünk a meseszövő manóktól és a varázsecsettel boldogan tértünk vissza az óvodába. Útközben varázshópelyhek szállingóztak, melyeket hármasával beszippantva egy kívánságunk lehetett. Végül a varázsecsettel a kicsik lefesthették a sapkáikat, a nagyobbak pedig lerajzolhatták saját Boldogvárukat.
Remélem a foglalkozáson keresztül a gyerekek közelebb jutnak vágyaik megfogalmazásával céljaikhoz, melyekért tenni sem félnek majd a jövőben.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Célok kitűzése
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése.
1. Motiváció: Mozgásalapú gyakorlatok Bagdi Bella- Van nekem egy álmom c dalára
2. Téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: Boldogvár c. mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
3. Beszélgetés a meséről.
4. Feladat: Akadálypálya, boldog vár építőköveinek ( WESCO elemek) hordása a várépítéshez és egy nagy közös Boldogvár építése
5. Lezárás: Boldogvár elfoglalása közösen úgy hogy a vár ne dőljön össze.
Reflexió:
A foglalkozások elején Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című hónap dalára nyújtózkodtunk, majd táncoltunk, tapsoltunk, forogtunk. Levetítettem és elmeséltem Bezzeg Andrea : Boldogvár rövidített meséjét, majd egyszerű kérdésekkel próbáltam megértetni a gyerekekkel a mese üzenetét. A csoportunkba csak néhány gyermek képes érzéseit, vágyait szóban kifejezni, ezért inkább mozgással igyekeztem a gyerekeket rávezetni arra, hogy erőfeszítéseinkkel hogyan érhetjük el a céljainkat. Nagyon szeretnek tornázni, kedvencük az akadálypályák feladatai. Nagyon szeretik, ha egy-egy rövid mesét is mesélek a feladatokhoz. Így az akadálypályát gondoltam a legmegfelelőbbnek, hogy a témát föl tudjuk dolgozni. A WESCO nagyméretű építő elemeit amelyek bár nagyok, de könnyűek, kellett a gyerekeknek a Boldog vár alapjához vinniük, mindenkinek 2-2 elemet. Volt aki teljesen önállóan tette meg az utat, volt akinek segítettünk hogy ő is elérjen a Boldog várhoz. Minden ügyes kis építőt megtapsoltunk, amikor célba ért, és egyre magasabb és magasabb lett a közös várunk. A foglalkozás végén még egy célunk volt, hogy úgy tudjunk bele menni mindannyian, hogy a falai ne dőljenek össze. És ez sikerült is!!!!! Nagyon büszkék voltunk magunkra, hogy ezt a célt közösen elértük.