Hétfőn délután tartottuk meg a boldogságórát. Kivételes alkalomból januárban csak a 3. osztályosok vettek részt rajta. Meghallgattuk a hónap dalát, relaxációs gyakorlattal vezettem be a gyerekeknek a témát. A célok kitűzése járta át a januári hónapot. Ennek keretében, kitűztük osztály szinten, hogy kevesebbet fognak a gyerekek veszekedni egymással, több apróbb szeretetet adnak a másiknak, segítik egymást. Elkészítettük az osztály nagy szívét –újrahasznosított anyagok felhasználásával – mely a kitűzött célokra emlékezteti a tanulókat.
Célok kitűzése és elérése
CÉLOK ELÉRÉSE
1. Foglalkozást kezdő éneklés mozgással kísérve – „Van nekem egy álmom”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – célba gurítás kislabdával
Eszközök: szivacs vár, színes kislabda
Minden gyermek kap egy színes kislabdát, amit gurítással kell bejuttatni a várba. Először egy nagyobb bejárattal rendelkező vár áll a gyermekek rendelkezésére, majd egyre kisebb lesz a bejárat.
Töreked arra, hogy a gyerekek önállóan végezzék el a feladatot.
3. Téma feldolgozása mesével – A két favágó
4. Beszélgetés
Kinek milyen célja van, mit szeretne elérni?
Volt-e már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
Mi a legnagyobb álmod, célod? Mit gondolsz ki tud neked segíteni abban, hogy megvalósuljon az álmod, a célod?
Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Számodra mit jelent a boldogság?
5. Céljaink meghatározása – célleves összeállítása
Eszközök: előre kivágott zöldségek, színes ceruza, ragasztó
A gyermekek előre kivágott zöldségeket színezhetnek ki, amiből közös céllevest főzünk.
6. Foglalkozás lezárása – Célok elérése jelének kiszínezése
Eszközök: jó cselekedetek jele, színes ceruza
7. Foglalkozást záró relaxáció – „Hervad a virágom, éled a virágom…”
Csoport munkában majd a csoportok véleményét egységesítve frontálisan beszélgettünk arról, hogy mi az éves tanulmányi munka célja, mik az új kihívások a második félévben. Mind a magatartás-szorgalom terén, mind a tanulmányi munkában. Kötetlen beszélgetés volt, így pár gyermek konkrétan tantárgyra lebontva kifejtette tanulmányi terveit.
A célok elérése téma feldolgozása során sikerült bevonnunk a családokat is. Gyönyörű, kreatív alkotások születtek. Boldogság vár készítésére hívtuk a szülőket, családokat.
A célunk, hogy a családokkal is szorosabb legyen a kapcsolatunk, valamint nagy hangsúlyt fektetünk a Boldogságórák továbbadására.
Az elkészült várakkal a szabadjáték alatt örömmel, büszkén játszanak a gyerekek.
A farsangi boszorkány elrabolta a játékok egy részét, akkor adja vissza, ha megoldják a feladatokat, páros lábon szökdelés, padon csúszás, karikába be és kiugrás, célba dobás. Nagyon élvezték a versenyjátékokat és a kitűzött céljaikat is sikerült elérniük, kiszabadultak a játékok. Saját személyes célokat is kitűztek, például bogarak megmentését a fiú, házépítésével.
Relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozásokat, amelyet egyre jobban kedvelnek a gyerekek.
Beszélgetőkörben elmondták, hogy felnőtt korukban mivé szeretnének válni. Szóba került, hogy mi a különbség a kívánság és a célok között. Mi tesz tartósabban boldoggá: a kívánság teljesülése, vagy ha elérjük a céljainkat.
Ötletbörzén összegyűjtötték a gyerekek csoportokban, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a célok megvalósuljanak. Egyéni célokat fogalmaztak meg, amelyet három részcélra bontottak. Egy-egy célt megosztottak a csoporttagjaikkal és a többiek elmondták, hogy tudnak-e ebben segíteni az osztálytársai. Ígéretkártyákat nem készítettünk, tanítványaimat arra is tanítom, hogy a szóbeli ígéretek megtartása ugyanolyan nagyon fontos, mintha le lenne írva.
Ezt a témát még fogjuk folytatni a közös cél/célok megfogalmazásával.
A célok és az álmok fontosak és minden gyereknek vannak. Ez kiderült.És mindenki meg is osztotta a többiekkel. A mese után összerakhatták közösen csapatmunkával a Boldogvár puzzle-t.És mivell elértünk egy következő közös célt, hogy feljebb léphettünk a Boldogságvár lépcsőfokán, így örömünkben táncoltunk is egy nagyot.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése. Órakezdő relaxáció. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mese felelevenítése. Beszélgetés mi a különbség vágyaim és céljaim között. Célok kitűzése, módszerek megtervezése. Rajz készítése magamról: gyermekkorom-felnőttkorban.
Januárban a célok kitűzésére és elérésére koncentráltunk a hónap témájának megfelelően.
Az első Boldogságórát a könyvben lévő idézetekkel indítottuk. Mindenki húzott egyet, és megbeszéltük mondanivalójukat. Ezt követően felolvastam a gyerekeknek ‘Az ifjú és az angyal’ című történetet és megvitattuk a tanulságát. Wordwall szerencsekerék formájában mondatokat pörgettünk ki, melyeket minél gyorsabban be kellett fejezniük a megérzéseikre hallgatva (mf. 74-75. oldal alapján).
Sok időt fordítottunk arra, hogy megismertessem őket a különböző típusú célokkal. Beszélgetésünk közben aki szeretett volna, megosztotta az osztállyal, hogy számára melyek a legfontosabb célok, és segítettem őket céljaik helyes megfogalmazásában.
Annak érdekében, hogy lássák, mennyi mindent elértek már életükben, kitöltötték a fordított bakancslistát, végül lezárásként meghallgattuk ‘ A Győzelem Tündér dalát’.
Egy kis medvebocs kiszabadítása érdekében különböző feladatokat végeztek el a gyerekek. Minden egyes feladattal egyre közelebb került a medvebocs anyukája az óvodánkhoz. Az utolsó feladatnál haza is vitte eltévedt gyermekét.
Amikor megkérdeztem a gyerekeket, melyik feladat tetszett a legjobban, és elmondták, hogy az amelyiket a legnehezebben tudták elvégezni. ( Kúszás székekre helyezett karikák alatt.) Sokan többször is megismételték ezt a feladatot, amire hibátlan mozdulattokkal sikerült átbújniuk a karikák alatt. Amikor sikerült, nagyon büszkék voltak magukra. Megállapítottuk, hogy célunk elérése érdekében, sokszor a nehezebb feladatok legyőzése ad nagyobb sikerélményt, és társaink buzdítása sok erőt ad a feladatok megoldásához.
Amit tőlük tanultam az, hogy célunk elérésekor milyen jó megpihenni és átadni magunkat a győzelem jó érzésének.