Boldogságóránk központi témája a célok kitűzése volt. Az óra egy rövid, ráhangoló relaxációval kezdődött, mely során nemcsak ellazultunk, hanem megpróbáltuk előhívni belső álmainkat és céljainkat is. A relaxáció után megbeszéltük, ki mit érzett, mire gondolt közben, és hogyan hatott rá ez az elmélyülés. Ezt követően közösen megbeszéltük, mit is jelent a célkitűzés: mi számít célnak, hogyan érdemes célokat meghatározni, és mi a különbség az álmok és a célok között. A „Hogy vagy?” kártyacsomagot hívtam segítségül, amelyből mindenki olyan kártyát választott, amely számára egy célt szimbolizál. Ezeket a választásokat is megosztottuk egymással, így még jobban megértettük, mennyire egyedi és személyes lehet egy-egy cél mindenkinél. Miután mindenkiben megfogalmazódtak a saját célkitűzései, elkészítettük egyedi bakancslistáinkat, amelyekre a gyerekek leírták álmaikat és céljaikat. A kreatív munka közben meghallgattuk a hónap meséjét is, amely tovább inspirálta a gyerekeket. Az óra végén közösen énekeltük a Van nekem egy álmom című dalt, amely méltó lezárása volt az álmaink és céljaink ünneplésének.
A gyerekeket nagyon megfogta a téma, öröm volt látni, hogyan ragyogott a szemük, amikor álmaikról és céljaikról beszéltek. Ugyanakkor érdekes volt megfigyelni, hogy már ennyi idős korban is működnek bennük önkorlátozó mechanizmusok. Ezért fontosnak tartottam azt is átbeszélni, milyen szerepe van a gondolatainknak a céljaink elérésében, és hogyan tudjuk a pozitív gondolkodást a mindennapjaink részévé tenni.
Célok kitűzése és elérése
“Látom a jövőt! – ezzel a mondattal kezdtük az első foglalkozást januárban.
“ Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban!” (Albert Einstein)
A kutatások szerint , aki alaposan és részletesen el tudja képzelni a lehető legjobb jövőjét, az nagyobb eséllyel éri el azt! – ezeket a mondatokat boncolgattuk, kinek mit jelentenek.
Aztán elővettük egy régi, de számunkra kedves feladatot, ami a megkezdett mondatok befejezését jelenti:
Ez az év számomra azért lesz különleges, mert…
Ebben az évben azt szeretném legtöbbször érezni, hogy…
Ebben az évben abból merítem majd a legtöbb erőt, hogy…
Ezt a 3 dolgot fogom magamban szeretni:
Erre a 3 emberre tudok majd nehéz pillanatokban támaszkodni:
Ezen a 3 módon kapcsolódom többet szeretteimhez:
Ebben az évben azt csinálom meg (nem halogatva tovább), hogy…
Ebben az évben akkor leszek a legbátrabb, amikor…
Ebben az évben a legjobb dolog, ami történik velem, hogy…
Ebben az évben attól a rossz szokásomtól szabadulok meg, hogy…
Ebben az évben többet fogok…
Ebben az évben kevesebbet fogok…
Amikor a fenti mondatokat befejeztük, következett a jövő tervezése, majd lerajzolása.
A hónap jeles napjai közül kiválasztottuk azt, ami számunkra kivitelezhető és ötletünk is van hozzá. Így esett a választásunk az olasz konyha napjára, január 17.-re.
AZ ÉTKEZÉS ÖSSZEKÖT ÉS FELSZABADÍT – MA VAN AZ OLASZ KONYHA NAPJA
2025. január 17.
„Attenzione! Ki szereti a spagettit és a pizzát? Képzeljétek azt, hogy olasz étteremtulajdonosok vagytok!”
Pizzát készítettünk az iskolában, igazi olasz recept alapján. A gyerekek otthonosan mozogtak a konyha világában, nagyon jól éreztük magunkat és remek pizzát készítettünk.
Egy boldog januárt tudhatunk magunk mögött.
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI, Zümi csoport
Ideje: 2025.01.14.
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás célja: Színek tanulása. Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése.
A foglalkozás feladatai: Színek megismerése, azonosítása. Kitartás fejlesztése, pozitív énkép, feladattudat, figyelem, finommotorika, türelem, tolerancia fejlesztése.
1.Motiváció: Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség Dalok – LELKESEDÉS
A dal meghallgatása motivációként a célok eléréséhez.
2. Téma feldolgozása: A színek megismerése a Kishalász zenekar: Hepe-hupa város dal bábos videójának megtekintése során.
3.Színek párosítása. A dalban szereplő állatok ház színeinek a beazonosítása. Keressék meg a kért állat házszínével megfelelő színű színes lapokat.
4. Színes gyurmákba rejtett állatok keresése adott színű gyurma keresésével. A talált állatok megnevezése, színeinek azonosítása, a talált állatok hangjainak az utánzása.
5. Gyurmázás. Adott színű formaszaggatóval különböző formák szaggatása, forma megnevezése.
6. Lezárás: Zenehallgatás.
Bagdi Bella: Képes vagyok rá – önbizalom erősítő dal megerősítésekkel
Boldogságóra reflexió: Célok kitűzése és elérése
A tevékenység motivációjának, a január havi téma felvezetőjének, Bagdi Bella: Lelkesedés dalát választottam, amely magára a hónap témájára, a célok kitűzésére és elérésére helyezte a hangsúlyt, tudatosította a gyerekekben, hogy megvalósíthatják a céljaikat, megtanulhatják, megcsinálhatják, amit szeretnének elérni, ha kitartóan tesznek,dolgoznak érte. A gyerekekkel azon a héten a színek megtanulását tűztük ki közösen célunként. A célunk eléréséhez a Kishalász zenekar: Hepe-hupa város dalának bábos videóját tekintettük meg, amely minden színt jól bemutatott a gyerekeknek. A dalban szereplő állatbábok segítséget nyújtottak a színek beazonosításához, a színeslapokhoz rendeléshez,egyeztetéshez. Az autista gyerekek számára nagyon fontos a szenzoros érzékelés, ezért színes gyurmába rejtett állatokat kerestek, adott színek alapján. Nagyon komplex és sokoldalú fejlesztési lehetőségeket nyújtott a feladat, hiszen a színek beazonosításán felül fejlődött a taktilis érzékelés, a finommotorika, az utánzás, a beszédindtás, a szókincs bővítés, a társak közötti kooperáció, segítségnyújtás, valamint a türelem is.
A színes formaszaggatók egyeztetése az adott színnel is sokoldalúan segítette a fejlesztést, a kitűzött célunk elérését, hiszen a színek azonosításán felül ebben a feladatban is fejlődött a szókincs, a formaérzék, finommotorika, kifejezőkészség, valamint a türelem és a gyerekek egymás közötti kooperációja is.
A tevékenység zárásaként választott Bagdi Bella: Képes vagyok rá dala a célok eléréséhez szükséges pozitív tulajdonságok tudatosítását, megerősítését segítette és tette lehetővé. A tevékenységen a gyerekek nagyon élvezték a kitűzött célunk eléréséhez vezető utat, aktívan bekapcsolódtak, keresték és válogatták a színeket.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Álmodj nagyot! Cselekedj bátran!
Foglakozás időpontja: 2025. 01. 15., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A Boldogságóra célja volt: Kollégistáink ismerjék fel, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dologra törekszenek, ami számukra fontos!
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, miért kellenek célok az embereknek? Miért és hogyan tehetnek boldogabbá minket?
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, milyen helye és szerepe van az életünkben a célkitűzéseknek és azok megvalósításának. Majd három híres személyiség (Michael Jordan, Martin Luther King Jr., John Goddard) életpályáján keresztül beszéltük meg, hogy mely(-ik) tulajdonsága(-i) volt(-ak) azok az említett személyeknek, amelyek a céljaik eléréséhez fontos(-ak) voltak.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy hogyan lehetnek sikeres célmegvalósítók.
Majd célokat kellett meghatározniuk az életük következő területeire: család, magánélet; barátok, közösség; iskola; fizikai, testi; pihenés; körülmények, tárgyak.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Richard Wiseman, a pozitív pszichológia jeles alakja bemutatott egy 10 módszerből álló táblázatot. Minden módszer elé igent (I), vagy nemet (N) kellett írniuk a foglakozáson résztvevőknek, ha használják életük során. Nagy meglepetés volt számukra, hogy a kutatások alapján mely módszereket használók tudták elérni céljaikat.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Egy cél elérése örömteli és motiváló, ráadásul újabb célok megvalósítására sarkall. A kis pingvin is rátalált anyukájára, de míg elért a Sarkvidékre számos kihívással kellett megküzdenie, megannyi akadályt kellett legyőznie. Ebben segítettek neki a Pillangó csoportos gyerekek, mert közös célt elérni, együtt örülni még csodásabb érzés… Alig várjuk az újabb kalandot!
Maci csoportunkkal próbáltuk minél játékosabban feldolgozni a célok kitűzése és elérése témakört.
Egy relaxációs gyakorlattal indítottunk :a „Puha meleg,felengedek,meleg vagyok,elolvadok”
mondóka mondogatása alatt a gyermekek mellkasukat két karjukkal átölelték,óvták a meleget,a
végén a kis „jégszobrok” ettől a melegtől elolvadtak. A magyar kultúra napján meghívást kaptunk a gyermekekkel egy táncos programra,melynek kapcsán másnap a csoportban ugyanazt a párkereső játékot el is játszottuk zenére,majd néhány ismert mondókát is elmondtunk.
Hangszereken,fakockákon kaptak lehetőséget egy ismert dal ritmusának lejátszására,amit próbáltak követni a gyermekek. A végére mindenkinek egyszerre sikerült felvenni az ütemet.
Ezután kipróbáltuk azt is,hogy valaki mondott egy rövidebb mondókát vagy kitalált egy rövid
mondatot ,és eltapsolta a ritmusát,a többiek pedig ugyanazt visszatapsolták. Jó érzés volt a
gyermekeknek az,amikor többször is sikerült nekik pontosan visszaadni a ritmust. Akinek elsőre
nem ment,biztattuk,és másodszorra már sokkal ügyesebben ment. A hangosabb-halkabb ,a magas-mély, és a lassú-gyors játékot bábokkal játszottuk. Megbeszéltük,hogy melyik állatbábbal mit jelzünk pl. a gyorsnál a nyuszit,a lassúnál a medvét,a halknál a kisegeret, a hangosnál a medvét,a magasnál a macskát és a mélynél a medvét tartjuk fel. Élvezték,hogy az állatok mély,illetve magas hangját utánozva próbáltak beszélni vagy énekelni,gyorsabban vagy lassabban mondókázni,annak eltapsolni az egyenletes lüktetését.
A medve nap kapcsán többször is elhangzott a mondás:”A türelem rózsát terem”,hiszen egyes
tevékenységekhez,játékokhoz,hogy sikerüljön,eredményes legyen kitartásra,türelemre volt
szükség,így pl. a medvés puzzle kirakóknál. Beszélgettünk arról,hogy nem mindig sikerül minden elsőre,türelmesnek kell lenni,a sok gyakorlás meghozza az eredményt. Fújógyakorlatokat végeztünk a szőnyegen és az asztalnál, pingponglabdát fújtak egymásnak kockákból kirakott útvonalon.
Megnéztük,hogy kinek sikerül messzebbre eljuttatni a labdát,kinek milyen a tüdőkapacitása.
A labda társhoz való átgurítása volt a cél,de ez nemcsak versengésről szólt,hanem az együttjátszás öröméről,a sikerélmény érzéséről is. Ilyen játék volt a nagy méretű színes ejtőernyővel való játék,amit a gyermekek már vártak,hiszen közösségi élményt ad az intenzív együttmozgás, az ejtőernyő együttes fel-le mozgatása,alábújás és a kislabdák gurítása,röptetése. Elértük célunkat,amikor látjuk a gyermekek önfeledt,felszabadult pillanatait,a játék közösségépítő erejét. Játékidőben igyekeztem olyan pályákat kialakítani,melyeken szívesen mennek végig pl. érzékelő ösvény(korongok),lábnyomok. Bármikor bekapcsolódhattak,sikerélmény érte őket, hiszen ha elsőre nem is találtak célba a babzsákkal vagy leléptek a félhenger alakú egyensúlyozó útról, újra próbálkozhattak. A célba dobást követően mindenki elmondhatta mit szeretne megtanulni vagy kipróbálni ,többen szeretnének úszni tudni ,valaki még nem tud biciklizni,volt olyan ,aki motorozni szeretne vagy lovagolni.
A nagycsoportosok pl. olvasni és írni vagy korcsolyázni. Játszottunk „lufifújós” játékot is,ezt már ismerték a gyermekek,mindig megnevetteti őket a lufi kipukkadásának utánzása,amikor egymás kezét elengedve dőlhetnek el a szőnyegen. A maci nap első napján a mackók tésztát ettek,ez az ügyességi játék az egyik kedvenc játékuk a gyermekeknek. A cél a közös játék,a versengés ,buzdítás, drukkolás és az,hogy minél gyorsabban fel tudják tekerni a botokra fonalat(„tésztát),melyik maci gyorsabb, ügyesebb.
A kesztyű című mese meghallgatásával,majd annak dramatizálásával a mese átélésével,a szerep- vállalással,ki melyik állat bőrébe szeretne bújni, az állatokhoz való pozitív viszony,az állatok szeretetére nevelés,a mese tanulságának megértése volt a cél.
Nagy öröm volt számomra, hogy teljes volt az osztálylétszám aznap, amikor a célok kitűzésével és elérésével foglalkoztunk. Meghallgattuk a hónap dalát, ami annyira tetszett nekünk, hogy mondtam a gyerekeknek, táncolhatnak, ha szeretnének. Fel is pattantak, és először mindenki magában táncolt, majd elkezdtek együtt táncolni. A táncolás után elmeséltem Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesét. Megbeszéltük, ki milyennek találta a szereplőket. Ezután mindenki elmondta a saját céljait. A munkafüzet alapján rajzoltam mindenkinek 3 halat, abba beleírhatták a céljaikat, kiszínezhették, majd közösen készítettünk egy tengert, amiben a halacskáink úszkálnak. Felragasztottuk az osztály falára. Remélem mindenki eléri a kitűzöt célját!
A január hónap a célok elérése és kitűzése témában zajlik. A január az új év, az újrakezdés időszaka. Átgondoljuk mik a terveink az évre, mit szeretnénk elérni.
A gyerekekkel a boldogvár meséje alapján saját boldogvárat képzeltünk el, majd színeztek ki a hozzá tartozó kulccsal együtt. A mese kapcsán fújógyakorlatot végeztünk, versikét tanultunk.
A témához kapcsolódóan egy akadálypályát építettem a gyerekeknek a csoportszobában, melynek a végén a célbadobás volt a feladat. Amikor a gyerekek a célbadobóhoz értek és nem találtak bele a következőt mondtuk: „legközelebb sikerülni fog!”, ha beletalált örültünk, ujjongtunk. Fontosnak tartottam, hogy minden gyereknek legyen sikerélménye, így legalább egyszer mindenkinek sikerüljön beletalálni a zsámolyba.
Hallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom kezdetű dalát.
A várak elkészítése közben pedig a többi Bagdi Bella dalt. A Szép nap a kedvenc, azt már szinte mindenki énekli.
Ebben a hónapban minden a varázslatokról és az álmokról szólt. Mesefoglalkozás keretében „A varázsecset” című mesét hallgatták meg a gyerekek, majd „Látom a jövőt!” címmel illusztrációt készíthettek saját varázsecsetjükkel a jövőbeli lehető legjobb életükről. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot, lelkesen készítették a rajzaikat. Az elkészült alkotások után játékkal zártuk a napot: Add körbe a varázsecsetet! körjátékkal. A közös foglalkozás és a vágyaink elmesélése során a gyerekek még közelebb kerültek egymáshoz ebben a hónapban is.
A január hónap feladata a célkitűzések időszaka!
Elsős gyerekekként nagyon fejlett álmokkal,célokkal rendelkeznek az osztályomba járó gyerekek!
A hónap dalával már igencsak megalapoztuk az álmok megfogalmazását!
Jól sikerült megvalósítani a hónap témáját!Egyre boldogabbak a napjaink!