Félévzáráskor beszélgettünk a következő félév céljairól és a célokhoz vezető utakról. A beszélgetés közben könyvjelzőt készítettünk gumiból és posztóból. nemzeti színű virágokat vágtunk ki és felragasztottuk kartonra, majd két lyukon gumit fűztünk bele. Az óra nagy örömünkre szolgált.
Célok kitűzése és elérése
ÚJ ÉV, ÚJ CÉLOK, ÚJ KIHÍVÁSOK, TERVEINK
Az első Bolodgságórás foglalkozást az előző „ÉV” (szeptembertől – decemberig) összegzésével, értékelésével kezdtük. Felidéztük a december hónap eseményeit, melyek mind „boldog”- tevékenységek voltak, hiszen vagy saját magunk, vagy mások örömére tettük.
A két fő feladatunk volt:
1. Célok kitűzése a tanév további időszakára
2. „Meglepem a családom” c. feladat, mely szintén célkitűzéseket tartalmaz
Mindkét feladatot rajzban rögzítettük és hosszasan tárgyaltuk a megvalósításhoz vezető utat, megoldandó feladatokat.
Decemberben „találkoztunk” egy facebook-bejegyzéssel, mely egy érdekes és példaértékű embert mutatott be. Célunk volt, hogy megismerkedjünk az általa megálmodott és kidolgozott programmal.
„Sütni Jó Alapítvány” – Sütni jó program a Prügyi Móricz Zsigmond Általános Iskolában
Az ÉLET időnként utamba sodor érdekes EMBEREKET. Útjaink keresztezik egymást. Ezek nem véletlenek, kellett hogy találkozzunk. 🙏🥰🍀
A Sütni Jó Alapítvány megálmodója és alapítója – Galamb Alex – példaértékű tevékenységét néhány mondatban és képekben szeretném bemutatni:
„Azt gondolom, mindenki jó valamiben, legyen az roma vagy nem roma! Csak meg kell találni miben. És ha megvan, csak egy a dolgunk küzdeni kell érte, hogy maradjon is meg!
… igenis van kiút a szegénységből! A megoldást elsősorban magunkban kell keresnünk, de persze nem árt, ha kapunk külső segítséget.
„Szeretnék nekik irányt mutatni és lehetőséget adni” – mondja ezt Alex, a roma pék, aki a szakmát szeretné bemutatni, illetve a lehetőséget felkínálni a „kitörésre” a szegénységből.
Alex 2020. január 27-én látogatott el hozzánk és tanítványaim nagy örömére bevezette őket a sütés világába! 🙂
A Boldogságóra kézikönyv ajánlása alapján /- némi változtatással/: egy maci plüssfigura hazatérése a cél, különböző feladatok végrehajtásával, térkép alapján.
Hogyan állítanak célt maguk elé, és küzdenek, hogy azt el is érjék az 1.k osztály diákjai? Milyen céljai lehetnek egy kisiskolásnak? Erről beszélgettünk, és közös célokat tűztük ki, majd mindenki elkészítette a saját kis jövőbe látó képmását. Aztán kértem a gyerekeket, hogy csukják be a szemüket, és gondoljanak arra, mit szeretnének elérni, mi az álmuk. Zárásként táncoltunk egyet Bella „Van nekem egy álmom” zenéjére.
A cél szóra, mint darts játékra és a célba dobásra asszociáltak, ezzel hozták összefüggésbe. Ez a két játék motiválta és megértette a gyerekekkel a feladatot. Mivel épp most esett le a hó, a célba dobás is aktuálissá vált. Közösen megbeszéltük a gyerekekkel, hogy kinek mi a rossz tulajdonsága, amiről le kellene szoknia. Közösen céltáblát készítettünk,mindenki elkészítette a saját nyilát. Minden nap közelebb juttathatta a nyilat, ha aznap be tudta tartani az ígéretét. A gyerekek örültek egymás sikerének és megtapsolták egymást.
Boldogságóra – Január: Célok kitűzése és elérése
A várva várt hóesés nagy hatással volt a beérkező gyermekekre. Megfelelő motivációt adott a célok, célkitűzések téma feldolgozásához. Közvetlen célkitűzésünk volt, hogy kimehessünk az udvarra hóembert építeni, csúszkálni, hógolyózni. Ebből rávezettem őket a távolabbi célkitűzések lehetőségére, mint például mit szeretne nagyon megtanulni, ami egyelőre nem lehetséges valamilyen oknál fogva. Ez lehet az életkor, lehetőség, földrajzi elhelyezkedés miatt. A gyerekek megfogalmazták távolabbi célkitűzéseiket is, ki mi szeretne lenni felnőtt korában és miért. Miért fontos, hogy legyenek céljaink, mi szükséges ahhoz, hogy elérjük a kitűzött céljainkat. Képesek voltak az előzetes egyéni vélemények, elképzelések türelmes, figyelmes meghallgatására.
A rajzokon jelentek meg az egyéni, távolabbi célkitűzések. Ki mivel szeretne felnőtt korában foglalkozni. Egymás munkáját elismerték, megdicsérték.
Január hónapban célkeresztbe állítottuk közeli és távoli terveinket, melyet egy céltábla segítségével szemléltettünk. A gyerekek a céltábla közepébe helyezték a közeljövőben elérendő céljaikat, míg a távolabbi körcikkekbe kerültek a távlati tervek.Ezeket a célokat használjuk fel a következő hónapban, amikor én-erősítő kártyákat készítünk majd a céljaink és jövőbeli terveink megvalósításához.
Célok kitűzése és elérése
Játék, játékos tevékenység:
Csoportos munka az asztaloknál
1. csoport: Vár festése
2. csoport: keresd a helyes utat a vár felé- feladatlap
3. csoport: korona nyírása és ragasztása a királynak és királynőnek
Reggeli beszélgetőkör:
Téma: A kitűzött célok elérése. Mit jelent a „cél” szó fogalma.Miért fontos arra törekedni, hogy elérjük, valóra váltsuk saját céljainkat.
Edukációs aktivitás:
Bevezetésként a gyerekek meghallgatták a BOLDOG VÁR történetét- motiváció, aki célokat tűzött ki, melynek elérései után mennyire boldog volt.
Játék: Találj be a labdával a célba
Egyes gyerekeknek csak több próbálkozásra sikerült betalálni a célba. Miután mindenkinek sikerült elbeszélgettünk arról, hogy kiben milyen érzéseket váltott ki ez a játék. /szomorú, boldog/
Majd egy újabb célt tűztünk ki magunk elé: felépíteni egy várat kockákból- a Boldog vár c. történet feldolgozása. Közösen megépítettük a várat, királyt és királynőt választottunk. Nem feledkeztünk meg az udvari bohócról sem. A végén eljátszottuk /dramatizáltuk/ a történetet. A gyerekek örültek, hogy a kitűzött célt elértük, teljesítettük.
Befejezésként saját célokat próbáltunk kitűzni, mit szeretnénk elérni, teljesíteni. Valaki szeretett volna megtanulni kerékpározni, síelni, hokizni, focizni, bekötni a cipőfűzőjét, jó barátnak lenni, apának és anyának segíteni.
A kitűzött célok elérése jó érzést vált ki belőlünk, boldogságot, örömöt valamint magabiztosságot. A gyerekek boldogok és elégedettek voltak.