A gyerekekkel a továbbtanulási lehetőségekről, a rövid- és középtávú célokról beszélgettünk. Megnéztük milyen iskolatípusban tudnának tovább tanulni az őket érintő szakmákhoz, foglalkozásokkal kapcsolatosan. Erről készítettünk egy plakátot.
Célok kitűzése és elérése
Célok, célitűzések
A január mindig az új fogadalmak, célkitűzések időszaka is. Boldogságóránkat a félévi értesítők kiosztása után tartottuk. Ennek apropóján beszélgettünk kinek milyen céljai, célkitűzései vannak az idei évre. Miért fontos a célok kitűzése, milyen a jó cél? Mi segítheti vagy gátolhatja a kitűzött célok elérését? Mindig mindenkinek jólesik, ha megerősítik, biztatják, ezért bátorító üzeneteket fogalmaztunk meg, amiket a tanterem szekrényére kiragasztottunk. Így annak, akinek egy kis biztatásra van szüksége, csak odamegy és letép magának egy kis üzenetet. Reményeink szerint ezek a mondatok hitében megerősítik és segítenek neki elérni a kitűzött célt.
A tulipán csoportos gyermekekkel elrepültünk meseországba, ahol megismerték János történetét majd a könyvből egyszer csak kiesett egy levél. János kalandra hívta a gyermekeket. Az óvoda különféle helyein (dicsőségek fala, sószoba, öltöző, csoportszoba) egy- egy kép darabot fedezhetek fel. A képek és a helyszínek csak akkor váltak láthatóvá, ha a feladatokat sikeresen megoldották. A helyszínek versbe foglalva rejtőztek el. A gyermekeknek itt is maguknak kellett kitalálniuk a megfejtést. Végül sikerült a csoportnak megtalálnia a boldogság kulcsát, ami nekik lehet hirtelen a képek összerakása a kaland és a feladatok megoldását jelentette, de valójában a közös munka, egymásra figyelés és a szeretet volt az igazi boldogság.
Első feladatnál a dicsőségek falához kellett menni úgy, hogy a papír felhőkön lépkedtek. Első gyermek lerakta a felhőket a második számolta az utolsó pedig összeszedte nehogy bárki kövessen minket. Küldetés során figyelnünk kellett, hogy minél csendesebbek legyünk mert a boszorkányok, ha meghalják, hogy segíteni akarunk a királylánynak és elkapnak minket vége lesz a küldetésünknek. Dicsőség falánál feladatunk az volt, hogy megszámoljuk az érméket, kupákat és okleveleket és ezeket összeadjuk majd megmondjuk melyik a kisebbik és nagyobbik számszomszédja továbbá mennyi a különbség közöttük. Második feladat a Sószobában elkellett mondani manó nyelven a „ Csanádi Imre: Hónap soroló” versét. Harmadik feladat az öltözőbe várt minket. Utunk során majdnem elbuktuk a küldetést mikor is megjelentek a boszik így mindenki lefeküdt míg el nem mentek. Olyan ügyesek voltak a gyermekek, hogy egy boszorkány sem vett észre minket. Harmadik feladat során el kellett oltanunk a tüzet „vizes” babzsákkal ami ugyancsak sikerült. Már csak egy feladat volt hátra. A boszorkányok barlangjába párba kellett állniuk a gyermekeknek majd az egyikük felrakta a sállat a szemére a társuk pedig kivezette őt. Fél úton cserélték. Mivel minden feladatot ügyesen teljesítettek a gyermekek így János megtudta, hogy melyik kastélyba van elrejtve a királylány. Az összerakott képrészeken a tulipánosoknak is látható volt külön egy titkos térkép, ami a jutalom helyét mutatta. Mindenki kapott egy sárkány érmét, ami emlékeztette őket arra, hogy közös erővel semmi sem lehetetlen. Következő alkalommal a gyermekek elmesélték, hogy mikor történt meg velük az, hogy kitűztek egy célt, amit egyedül nem tudtak megoldani, de mikor segítséget kértek akkor szüleikkel, testvérükkel és barátaikkal együtt sikerült megcsinálniuk. Ezt követően érzelem kifejezése versenyt rendeztünk amit nagyon élveztek a gyermekek.
Elmaradás: Célok kitűzése és elérése
Első ízben kicsit belekóstoltunk a Mindfullness érzésbe a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy egyszerűen ez a dolog, annyit jelent, hogy a mindfulness tényleg annyiból áll, hogy nagyon koncentrált figyelmet fordítasz az adott pillanatra.
Ezzel kapcsolatban feladatokat adtam a tanulóknak, amelyek a következők voltak és együtt hajtottuk végre aznap az iskolában:
1. Tudatos evés: Az étkezés egészen más élményt nyújt, ha odafigyelsz rá , nem pedig a társaiddal cseverészel közben az ebédlőben, vagy a tízórai, uzsonna szünetekben – alig érezzük az étel ízét, nem is tudjuk, hogy eszünk. Próbáljunk meg úgy enni, hogy koncentrálunk- hidd el mindjárt finomabb lesz az étel.
2. Gyakorlat: „légző cimbora”: válasz ki egy plüsst a teremben, majd feküdjünk le a nagy plédünkre a hátunkra. A karjaid-lábaid lazítsd el, tedd a plüsst a hasadra. Figyeld meg, ahogy a belégzéseknél megemelkedik a plüss a hasadon, és a kilégzéseknél süllyed.
3. Változtass!: – Moss fogat az ellentétes kezeddel!
A valós Boldogság óra feladat a Mi leszel, ha nagy leszel-távcső volt. Egészen elképesztő gondolatok és rajzok születtek. Valamennyi gyermek a felnőtt énjét képzelte el. Lettek állatorvosok, punk cégtulajdonos, katona, rendőr… Megbeszéltük, hogy ezek eléréséhez még nagyon hosszú út vezet, először is az, hogy meg kell tanulni írni és olvasni.
„Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni csak úgy lehet, ha azok nem hiú, valóságtól elrugaszkodott ábrándok, hanem szívós munkával elérhetők.” Kemény Dénes
A célok kitűzése és az elérésükre irányuló törekvés fokozza a boldogságérzetünket.
A boldog embernek mindig van min dolgoznia.
A beszélgetéskör kezdetén, mindenki elmondta néhány sikerrel zárult célját. Megbeszéltük milyen érzés, ha sikerül vagy ha nem sikerül valami. A régi cél helyett újakat találhattunk. A gyermekek megfogalmazták, hogy ebben az évben a legfontosabb céljuk a boldogság elérése.
Elmeséltem a gyermekeknek: „Az öreg halász és nagyravágyó felesége” című mesét. Megbeszéltük milyen tanulságokat vonhatunk le belőle.
Minden órán beszélgettünk a céljainkról.
Használtuk a Boldogító Erősségek személyiségfejlesztő kártyajátékot, amely segít a gyerekeknek felismerni, értékelni és fejleszteni erősségeiket.
A foglalkozások végén a gyermekek örömére Bagdi Bella dalait hallgattuk.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Célok kitűzése és elérése
Az 5. Boldsogságóra témája a Célok kitűzése és elérése volt. Beszélgettünk, hogy kinek mi az elérendő célja. Relaxációs gyakorlatokat követően táncoltunk a Van nekem egy álmom c. dalra.
Elbáboztam a Boldogvár meséjét. Céljainkkal kapcsolatban egy tablót készítettünk közösen képekből. A gyermekek lerajzolták, hogy nekik mi a saját elérendő céljuk. Célba dobó versenyt is játszottunk babzsákkal. A gyermekek most is nagyon ügyesen teljesítették a feladatokat és öröm volt rájuk nézni, hogy milyen ügyesen tudtak együtt dolgozni.
Az osztály összes tagját megkértem, hogy írjon egy közeli célt egy lapra, majd gondolja át, miket kell megtennie a kijelölt cél eléréséhez. Ezen vonalon továbbhaladva, elképzelték magukat 10, 20 év múlva, hogy miket szeretnének addig elérni az életükben. Megbeszéltük, hogy ezek eléréséhez milyen akadályokat kell leküzdeniük.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Rövid távú célokat tűztünk ki a foglalkozáson.
A Boldogságóra program januári témája a célok kitűzése és elérése volt. Ebben a hónapban a tanulókkal arról beszélgettünk, hogy ki mire vágyik, mik a céljaik, és hogyan lehet ezeket elérni. A foglalkozások során egy mesét is feldolgoztunk fel: A Varázsecset c. olvasmányt kínai népmese nyomán. A mese a kitartásról, az igazság szeretetéről és a leleményességről tanít bennünket.
A foglalkozás végére mindenki elkészítette a saját hússzú vagy rövid távú tervét, ami segít bennünket abban, hogy motiváltak maradjunk.
Ebben a hónapban az alsósok és a felsősök közösen alkottak. Minden gyermek a csokira szavazott. Először megterveztük a plakátot, majd megkértük az édesanyákat, nagymamákat, hogy süssenek valami nagyon-nagyon csokis finomságot. Január 27-én délután minden osztály a saját asztalánál árulta a sütiket. A programon sok látogató vett részt, mely jó hangulatban telt. A befolyt összeg osztálykirándulásra lesz fordítva. Ezen kívül a hóemberek világnapja alkalmából hóembereket készítettünk, melyekkel tantermünk ablakait díszítettük.