Rövid távú célokat tűztünk ki a foglalkozáson.
Célok kitűzése és elérése
A Boldogságóra program januári témája a célok kitűzése és elérése volt. Ebben a hónapban a tanulókkal arról beszélgettünk, hogy ki mire vágyik, mik a céljaik, és hogyan lehet ezeket elérni. A foglalkozások során egy mesét is feldolgoztunk fel: A Varázsecset c. olvasmányt kínai népmese nyomán. A mese a kitartásról, az igazság szeretetéről és a leleményességről tanít bennünket.
A foglalkozás végére mindenki elkészítette a saját hússzú vagy rövid távú tervét, ami segít bennünket abban, hogy motiváltak maradjunk.
Ebben a hónapban az alsósok és a felsősök közösen alkottak. Minden gyermek a csokira szavazott. Először megterveztük a plakátot, majd megkértük az édesanyákat, nagymamákat, hogy süssenek valami nagyon-nagyon csokis finomságot. Január 27-én délután minden osztály a saját asztalánál árulta a sütiket. A programon sok látogató vett részt, mely jó hangulatban telt. A befolyt összeg osztálykirándulásra lesz fordítva. Ezen kívül a hóemberek világnapja alkalmából hóembereket készítettünk, melyekkel tantermünk ablakait díszítettük.
Közös és egyéni célokat tűztünk ki január hónapban.
A közös célok kijelölése során a gyerekek lelkesen javasoltak jó szokásokat, melyeket mosolygós arcokkal jelöltük a csoporttáblán. Ez a vizuális megerősítés segítette a szokások tudatosítását és fenntartását.
A nagycsoportosokkal a cipőkötés megtanulását, a középsősökkel a cipőfűzés gyakorlását tűztük ki célul. A gyermekek egymásnak is segítettek, ami erősítette a csoportkohéziót.
A téma feldolgozását az idői tájékozódással kezdtük. Mivel nagycsoportos gyermekek járnak a foglalkozásokra, így a napszakok, évszakok már nagyon jól mentek nekik. Ezért elmélyítettük a tudásukat és megtanultuk a hajnal fogalmát is. Ezután napszakokkal, napirenddel és időbeli sorrendiséggel kapcsolatos kártyákat kaptak, amiket sorba kellett rendezniük, majd mesét alkotni a történetekről. Az óra végén a célkitűzésünk az volt, hogy közösen építünk egy dominóláncot. Ügyesen megbeszélték mire kell figyelni, ki merre kanyarodjon, majd összeértek a láncok és eldőlhetett a fal. 🙂
Boldogságóra: Szívposta Valentin nap alkalmából
„A nagy barátságok éppolyan ritkák, mint a nagy szerelmek. Barát az, akinek segítségével megszabadulhatsz a lelkedet marcangoló gondoktól.
Barát az, aki figyel rád. Akinek megmutatkozhatsz. Akinek megfogalmazhatod a legtitkosabb gondolataidat.
Ezért ritka az igaz barátság.”
(Müller Péter)❤
A célok a halacskán megtalálhatók,melyek úsznak a Célakvárium felé…
– Ajándékozzuk meg egymást mosollyal, öleléssel!
– Drámajátékok: Pingvincsalád, Pingvintojás költetése„ pingvingyerek” születése”.
– Mondókázás közösen: „Nini, ott egy pingvincsapat!/A víz felé to-tyo-rog-nak…/Elöl megy a nagy öreg, majd a pingvingyerekek.” -totyogunk mint a pingvinek, figyelünk egymásra, betartjuk a sort
– Ráhangolódás a mesére: Mesemécses, meseszőnyeg, mondóka: Mese, mese, meseerdő
– Mese: Jill Tomlinson: A pingvin, aki mindent tudni akart
– Feedback: Melyik madárról szól a mese? Hol élnek? Ki lennél a mesében?, Te mit kérdeznél anyától, apától?
– Audíció: Kaláka együttes: Pingvindal- Pingvinek tánca
– Tapasztalatok: A téli szünet után örülnek egymásnak, aktívak a közös játékokban. Különösen boldogok, hogy hó van és lehet a szabadban téli játékokat, örömöket megélni. A célba dobást még gyakorolnunk kell, de többszöri próbálkozás után mindannyian célba találtunk. A sikerélmény feldobta a gyerekeket. Nehézséget okozott a kiscsoportosoknál a kívánság szóbeli megfogalmazása. Szabadon majdnem mindenki konkrét vágyat, álmot kért: egy mancsőrjáratos autót, egy pónilovat, egy csillogó blúzot, egy virágot anyának. Mihelyt rávezettem, hogy a pingvin azt kívánja, hogy legyen olyan erős és nagy mint a szülei. Én pedig szeretném, hogyha a gyerekek jól játszanának, nem verekednének és árulkodnának. A gyerekek is törekedtek óhajaik kifejezni: Menjünk el a pingvinekhez és vigyünk nekik szívet!, Tudjak anyával és apával szánkózni. Nézzünk bábelőadást!, Táncoljuk el a pingvintáncot!
Az elkövetkezendőkben reflektálunk a közös „ovis” fogadalmainkra.
1. Érzelmi ráhangolás: Drámajátékok: Mosolydobás, szívrajzolás, baráti kézszorítás (közösen megbeszélt, megalkotott csoportbeli köszöntési forma)
2. Mondókázás: Ha-ha-ha, havazik, Aki fázik, vacogjon
3. Ének: Hóembernek se keze, se lába (Gryllus)
4. Drámajátékok: Kicsi-nagy hóember, pocakos-elolvadt hóember, boldog-szomorú , haragos-barátságos hóember
5. Nyelvi játék: Dobj célba a hógolyóddal és kívánj valamit!(pl. A hóember azt kívánja, hogy legyen hó ,hideg és a gyerekek építsenek társakat neki. Én azt kívánom, hogy fogadjanak szót a gyerekek, legyünk jók!) Te mit kívánsz? Gyerekek válaszai: egy piros pónit, egy rendőrautót stb.
6. Mímes-mozgásos játék: Gyúrjunk hógolyót papírból! Hógolyócsata
7. Relaxációs gyakorlat: Zene : Tél (Vivaldi), csukott szemmel álmodunk, teljesülnek a kívánságaink
8. Festés: Hóember
A foglalkozást a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
A gyerekek a dal meghallgatása után sok érzelemről számoltak be a maguk szegényes szókincsével. Különleges, bensőséges hangulat lett úrrá a tanterembe.
Majd a mesefeldolgozás (Boldogvár meséje) folyamán lassan eljutottunk a saját célunk meghatározásáig, ami: minden gyerek tanév végére jobban tudjon olvasni.
Ehhez készítettünk mindenkinek a saját ízlésének megfelelő könyvjelzőt, amit az olvasókönyvbe tettünk.
Majd készítettünk egy színezőt amelyen egymást fogják a gyerekek a kezüket és körben állnak,ezzel is szimbolizálva a közösségünk egységét.
Óra zárásaként pedig elénekeltük a Pozitív gyerek vagyok című dalt többször is.