A foglalkozást egy új relaxációs technika megismertetésével indítottam. Ez a nyugató csillaglégzés a Jógakaland oldaláról. Ez egy nagyon egyszerű légzéstechnika, ami lecsendesíti az elmét, megnyugtat, tanít fókuszálni, koncentrálni. Nagyon tetszett az új technika a gyermekeknek, melyet a hozzá készült csillag-plakát még inkább vonzóbbá tett.
A témát célbadobó játékkal vezettem be. Zsámolyba kellett babzsákkal célbadobni. Annyi lehetőséget kaptak a próbálkozásra, hogy mindenki átélhesse sikerélményt. Ezek után arról beszélgettünk, milyen érzés volt, amikor sikerült beletalálni a célba, elérték a kitűzött célt.
Azt egyértelműen átérezték, hogy ez mindenkit jó érzéssel, boldogsággal tölt el, ezt meg is fogalmazták. A saját célok megfogalmazása már nehezebben ment nekik eleinte, de egymás ötleteiből merítve végül egyre több mindent megfogalmaztak.
A téma feldolgozásához a Mese a kitartásról és az optimizmuról c. mesét választottam, melynek történetében a békák versenyén egyedül a siket béka ért célba, hiszen ő nem hallhatta a károgó kishitűek sóhajtozását, hogy lehetetlen feladatra vállalkoztak.
Ennek kapcsán a célok eléréséről, sikerekről, kudarcokról beszélgettünk. Egy kislány kivételével úgy gondolták a célokat mindig könnyű elérni, de J. rávilágított, hogy nem, mert az nem mindig egyszerű. „De ha nagyon nehéz és beleadod minden szívedet, akkor sikerül!”
És ezzel ő maga fogalmazta meg az óra legfontosabb mondanivalóját, hogy ha elég elszántak és kitartóak vagyunk, bármire képesek lehetünk! Ezt egy másik kisfiú is megerősítette: „Ha nem adod fel, sikerülni fog! Van is egy olyan szó: Gyakorlat teszi a mestert!” Olyan jó érzés volt csak figyelni és hallgatni őket, ahogy egymásnak próbálták átadni ezeket az önállóan megfogalmazott kis bölcsességeiket.
Ezt követően egy színezőt kaptak, ami egy házikót ábrázolt, ahova hosszú út vezet. Megbeszéltük, hogy a házikóba ragasztják be céljaikat, majd kiszínezzük azt az utat is, amelyet végig kell járnunk, hogy elérhessünk oda.
A foglalkozást egy közös játékkal zártuk. Megbeszéltük, hogy lehetnek olyan feladataink, céljaink, melyet sokkal könnyebben el tudunk érni, ha csapatban, egymást segítve összedolgozunk. Eldugtam a teremben a boldogság várának képrészleteit. Közösen megkeresték, összegyűjtötték, majd a jelzésnek megfelelően szétválogatták a puzzle darabjait. Egyik képet a fiúk, a másikat a lányok rakták ki, valóban összedolgozva, együttműködve.
A gyerekek kérésére az ölelős játék most sem maradhatott ki, így ezzel fejeztük be a közös játékot.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra – január: A célok kitűzése és elérése Örülök amikor… Arra vágyom, hogy… Szívesen cserélnék vele egy napra, mert… Szívesen megtanítanám másoknak, hogy… Melyik gyereknek ne lennének álmai, vágyai? A felsorolás biztos végeláthatatlan lenne… De tudjuk-e azt, hogy célok nélkül mennyivel boldogtalanabbak lennénk; valamint azt, hogy a célok elérésért bizony tenni és tenni és tenni is kell. Az órát a Volt nekem egy álmom… című dallal indítottuk, majd megosztottuk egymással vágyainkat, terveinket és azokat az élményeket, amikre a legbüszkébbek vagyunk. Beszélgetés közben kiderült az is, hogy jó dolog álmodozni, tervezgetni; de maga az álmodozás tett nélkül sajnos nem vezet eredményre. „Amit a cél elérésével kapunk, közel sem olyan fontos, mint amivé válunk, amíg azt elérjük.” Zig Ziglar
Nyolcadikos osztályként legfőbb célkitűzésünk a sikeres középfokú felvételi volt. Hogy nap, mint nap tudatosítsuk magunkban, mit szeretnénk elérni, ki melyik iskolába szeretne bekerülni továbbtanulni, elkészítettünk egy célkeresztet és a nyilainkkal célba vettük ezt az álmot. Mindenki saját ízlése szerint díszítette a vágyott iskola nevével ellátott nyilakat.
Relaxációs gyakorlattal kezdtünk: Arcizomlazítás játékosan. Ezután meghallgattuk és énekeltük a hónap dalát.( Van nekem egy álmom) A célokért meg kell küzdeni- ezért a városba vezető utat segítettünk megkeresni a kisautónak. Mi is gyűjtöttünk célokat- legtöbben a szép olvasást, a jó sportolást tűzték ki célnak. Végül egy meditációs gyakorlattal zártuk a foglalkozást. A képzeletbeli utazáson mindenki elérte a célját.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A január hónapnak a 8.osztály életében meghatározó szerepe van: lezárulnak a félévi jegyek, kialakulnak a végleges továbbtanulási célok. Ezért is testhezálló feladat olyan motivációs idézeteket gyűjteniük, ami meghatározó lesz számukra a jövőben.
Az ebből készült tabló az osztályterem ajtajára került, hogy mindig szem előtt legyen…
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén újra megpróbáltunk közös célokat találni januárra.
Visszatértünk az egyik legproblémásabbra: rend.
A folyosón és teremben.
…
Összességében fejlődtünk, de még hosszú az út előttünk.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Csigabiga csoport óvodásai egy napon apró puzzle darabokat találtak es amikor minden szelet a helyére került akkor latszódott hogy egy várat ábrázol. Elgondoltuk ki lakhat benne es milyen hangulatban. Vittünk bele sok nevetést, játékot, mesét. Így épült fel boldogvár színes és különböző elemekből. Beköltöztünk. 😊
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Csigabiga csoport óvodásai egy napon apró puzzle darabokat találtak es amikor minden szelet a helyére került akkor latszódott hogy egy várat ábrázol. Elgondoltuk ki lakhat benne es milyen hangulatban. Vittünk bele sok nevetést, játékot, mesét. Így épült fel boldogvár színes és különböző elemekből. Beköltöztünk. 😊
A Mókus csoportban a fiúk közös tervek alapján szívesen építenek várat, állatkertet, egyéni fantáziájuk alapján kitalált különböző dolgokat.