Mindenki alaposan átgondolta az idei évre kitűzött céljait. Egy halacska egy kívánságot teljesít majd idén.
Célok kitűzése és elérése
Október: Célok kitűzése és elérése
Az aranyszabály és a jövőnk
Ebben a hónapban két oldalról közelítettük meg a téma feldolgozását.
1.
Célul tűztük ki, hogy kerülni fogjuk a rosszat. A füzetünket tanév elején az aranyszabállyal nyitottuk meg: “Ne tedd másokkal azt, amit nem akarod, hogy veled tegyenek.” (Konfuciusz, ie. 5. sz.). Ezt eddig számos formában fogalmazták már meg. A lényege az, hogy ne tegyünk másokkal olyat, amit nem szeretnénk, ha ők tennének velünk. Beszélgettünk arról, hogy mi lehet ennek az alapja. A gyerekek ügyesen összeszedtek számos tulajdonságot, amik a cselekedeteinket befolyásolják. Ezt a táblára felírták. Színes krétával a jókat, fehérrel a rosszakat. A füzetbe is hasonlóképp, csak ott feketével írták a rosszakat. Felidéztünk olyan eseteket, amikor jót cselekedtünk. A gyerekek elmondták, ez nekik is jó érzés volt. Beszélgettünk arról is, amikor rosszat tettek velük. A gyerekek szerint nem mindig szándékos, ha valakinek ártanak. pl. ha ellökik a másikat, mert testnevelés órán játék közben összeütköznek. Az viszont fontos számukra, hogy ilyenkor egymástól bocsánatot kérjenek. Itt nagyon fontosnak tartom a felnőttek, az iskolában a pedagógusok példamutatását.
2.
Eljutottunk a jövőbe. Készítettem a gyerekeknek egy csodatávcsövet. Bevezetésként rájuk néztem és elkezdtem mondani, hogy kit milyennek látok külsőre, ha felnő. Megnéztük egymást, és láttuk kiből milyen felnőtt lesz, mit fog dolgozni, mit fog elérni. A gyerekek gyorsan kapcsoltak, számomra is meglepő módon jellemezték egymást. Ügyesen meg tudták indokolni, miért gondolták a másikról, hogy mi lesz, ha felnő. Volt köztünk: kertész, építészmérnök, műkörmös, fodrász, X-Faktor győztes, lovas versenyző, kutyakozmetikus, autóversenyző, mezőgazdász. Nagyon jó volt látni, ahogy fellelkesedtek, szépen megjelenítették rajzokban is ezeket.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
A Boldogságóra program 5.hónapjának témája: célok kitűzése és elérése, ebben a fejezetben a célok melleti elköteleződéssel foglalkozunk. A gyerekek megtanulhatják, mi a különbség egy igazi cél kitűzése és az álmodozás vagy a kiváncsiság között.
Ha kitartunk a céljaink mellett: úgy érezzük, hogy mi irányitjuk a sajáát életünk, magabiztosabbak vagyunk, értelmesebbnek érezzük magunkat, megtanuljuk jobban beosztani az időnket, könnyebben vészeljük át a nehézségeket s társakra találunk.
A célunk eléréséhez szükséges egy jó terv, beszélgetések a családunkkal, barátainkkal, a várható előnyökre gondolunk, minden sikeres résznél jutalmazzuk meg magunk, vezessünk naplót, írjuk le részletesen céljaink.
Higgy magadban! …és ismételgesd … “Bármit képes vagyok elérni!”
Előkészítő osztály:
Órakezdő relaxáció éneklés: Bagdi Bella – Van nekem egy álmom
Téma bevezetése:
Szineznek, rajzolnak a gyerekek, s beszélgetés történik az óévről. Az óév utolsó hónapjaiban átélt legkedvesebb, legértékesebb, legérdekesebb élményüket kell lerajzolni, majd mindenki külön pár szóban elmeséli, bemutatja.
Az óév értékelésénét követően az újévet tervezzük. Megkérem a gyerekeket, képzeljék el , hogy aranyhalacskát fogtunk ki , s ez az aranyhalacska képes teljesíteni 3 kivánságunk. Gondolkodjanak el rajta, mi lenne, ha az ő kivánságuk is teljesülne.
Téma feldolgozása
Ha az embernek könnyen teljesülhetnek a kívánságai, bizony hamar túlzásokba esik. Egy ilyen asszony történetét ismerhetik meg a gyerekek most.
Mesefilm következik:
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége.
Ezután a mese megbeszélése következik, a történet felidézése, képek segítségével, majd dramatizásása szerepekre osztva.
Pl. Fejezd be mondatokat:
A ponty azért ígérte meg , hogy teljesíti a halász kívánságát, ….(a gyerekek válaszolnak)
A haász azért nem maga kívánt, mert…
A nagyravágyó szó azt jelenti, hogy …
A feleség mindig boldog volt amikor egy kívánság teljesült, de..
A ponty azért lett egyre mérgesebb a feleségre, mert…
A feleség megvátozott, mikor visszakerült a halászkunyhóba, ezután már…
Megtanulta, hogy az álmai elérését, csakis úgy teljesítheti, ha ő is megdolgozik érte.
Itt tértünk vissza az óra elején is már megfogalmazott célkitűzéseinkhez, s azok eléréséhez. Tehát fontos, hogy higgyünk a célunk megvalósulásában , akarnunk is kell s tennünk is érte, minden nap. A varázsszó pedig a SIKERÜL, ha mindezt betartod.
Majd rajzos, kézimunkás foglalkozás, mindeki lerajzolja, kivágja s kiszínezi a 3 kivánságot teljesítő aranyhalacskáját
Az óra végső mozzanatában, pedig egy nyugtató, pihentető gyakoralat következik:
“Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar…”Erre a mondókára a gyerekek előreejtik a fejüket, és a hát domborításásval a térdükre, vagy a padba, … mi jelen esteben a mese szobánkban a puha matracunkra borultunk. (korhatártól független gyakorlat, a gyerekek nagyon szeretik s igénylik.)
“ A boldogságórákban részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak, kitartóbbak, mint a környezetbeli társai.”
A nevelési év első boldogság-óráján a Katica és a Micimackó csoport gyermekei közösen vettek részt.
Első témának a célok kitűzését választottuk.
A témához a heti mesénket, A csillagszemű juhász című népmesét dolgoztuk fel. A mese cselekménye és a főhős jelleme jó alapul szolgált a téma megértéséhez a gyermekek számára.
A szokásos köszöntés és mondóka után a foglalkozást beszélgetéssel, meseolvasással kezdtük. Játékos ügyességi feladat által tapasztaltuk meg a kitartás, a céltudatosság eredményét és a cél elérése okozta örömöt. Elkészítettük a téma jelképét, melyet szívecskére ragasztva elhelyeztünk a csoportszobában. Az egyéni célokon túl kitűztük közös célunkat: a Boldog-vár elérését.
Végül zenehallgatással és tánccal zártuk a foglalkozást.
Erzsébet Zsuzsanna Viola - Gondán
beszélgetések arról, hogy ki mit szeretne megvalósítani
Szeptember óta tartjuk boldogságóráinkat, amelyek rengeteg élményt és pozitív tapasztalatot nyújtottak nemcsak a kis óvodásainak, hanem az itt dolgozó nevelők számára is. Sok gyakorlat vált kedvenceinkké, amelyet a mindennapjainkban is előszeretettel hasznosítunk.
A Hála téma feldolgozásának hatása megindító volt számomra, megerősített abban, hogy a gyerekek érzelmi életének fokozásában nagy segítségünkre válhat ennek folyamatos gyakorlása. A foglalkozást a ˇHervad a virágom, éled a virágom.. gyakorlattal kezdtük, majd a gyerekeket arra kértem feküdjenek kényelmesen és becsukott szemmel hallgassuk meg Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem… c. zenéjét. Nagyon megható pillanatok voltak számomra látva, hogy ezek a kis apróságok mennyire együtt tudnak élni a zenével. Ezután beszélgető kör keretében értelmeztük a hála- köszönet szavak jelentését, majd az egymásra figyelés erősítését dió játékkal folytattuk. Elindult 1, majd 2. és 3. dió is a körben. A Hálafa történetének elmesélése után mi is elkészítettük a saját kis fánkat, amelynek lombját kis kezük nyomata díszített. Saját hála diót készítettek kis szívecskékkel díszítve, majd a gyerekek nagy ölelés kíséretében átadták egymásnak.
Optimizmus gyakorlása is relaxációs gyakorlattal kezdődött. „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom..”, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára a gyerekek önfeledt táncba kezdtek, refrénjét a végére együtt énekelték. A vidám hangulat megalapozása után elmagyaráztam mit is jelent maga az optimizmus szó. Közösen összegyűjtöttük a pozitív tulajdonságainkat, amelyhez tükröt használtunk, majd egy kivágott Nap sugaraira írtuk a boldog, optimista napjainkhoz szükséges motivációkat, amelyet jól látható helyre ki is tűztük.
A Társas kapcsolatok erősítésének téma feldolgozása során látogatta meg csoportunkat a Szociális Központ segítője, Timi néni. Az ő segítségével készítettük el az emberfigurákból álló barátságláncunkat, amelyet a gyerekek ötletei alapján kezüknél fogva ragasztottunk össze, ezzel jelképezve az összetartozást a csoportban.
Az Adventi ünnepkörhöz tartozó témakör a Boldogító jó cselekedetek. Ennek feldolgozásában segített a kézikönyvben található szituációs játék ötlet, amelyet főként a nagyobb gyerekekkel tudtunk megvalósítani. A gyerekekkel mézeskalácsot készítettünk közösen, amelyet feldíszítettek és a szüleiknek hálájuk jeléül, nagy ölelés kíséretében átadtak.
Célok kitűzése és elérése téma feldolgozásához készítettem a gyerekeknek egy célba dobó hóemberfigurás táblát. A mese után beszélgetés kezdeményeztem a gyerekekkel és közösen megpróbáltunk egyszerű célokat megfogalmazni, amelyek az óvodai életben is fellelhetőek.(egyedül felhúzni a cipőmet, ügyesen teríteni..). A célba dobással ezeket erősítették meg a gyerekek, de a nagyobbak közt hangzott el olyan kitűzés is pl.: „ A család.., apa, anya és mi egészségesek legyenek”; „Jó legyek!-„De te jó kislány vagy!”- „Itt igen, de otthon nem!” A kitartást mindennapjainkban is erősítem a gyerekekben, sok beszélgetéssel, buzdítással, ahol szükséges segítségnyújtással segítem az adódó nehézségek leküzdésébe.
A gyerekek körében maga a megküzdés fogalma főként a játékban elért sikert vagy kudarcot jelenti, így már számukra is adódott olyan helyzet, amit meg kellett oldani. A nehézségek persze más területen is mutatkoznak, de a mi feladatunk bátorítani őket, hogy ne hátráljanak meg, legyenek kitartóak céljaik elérésében. Sok türelemmel, odafigyeléssel, szeretetnyújtással segíteni, amely által ők maguk is türelmes és kitartó emberré válnak. A beszélgetés végén megszólalt a csengőnk, majd előkerült egy titokzatos levél, amelyben a plüss állatok kértek segítséget kiszabadításukhoz. Ezzel az akadályok leküzdése elkezdődött.
Márciusi témánk az Apró örömök volt. A tavasz első hónapja, a csodálatos természetünk újjászületése, Foglalkozásunk a „Hervad a virágom, éled a virágom…”relaxációs gyakorlattal kezdődött, majd Bagdi Bella: Imádok élni dalát hallgattuk meg. Beszélgettünk arról, hogy apró örömeink mindenhol jelen vannak, csak észre kell venni őket, ehhez nélkülözhetetlen érzékszerveink működése. Kiválasztottunk egy gyereket, akit körberajzoltunk, majd az érzékszervek megrajzolása után elhelyezték a hozzájuk kapcsolódó kártyájukat. A csoportban már jól ismert játékot játszottuk el: „Mi van a kendő alatt?”
A megbocsátás gyakorlása szinte mindennapossá vált csoportunkban. Gyakran előfordul hogy a gyerekek közt konfliktus adódik, amelyet gyakran a mi segítségünkkel tudnak csak megoldani. Ilyenkor mindig meghallgatjuk a „sértett feleket”, igyekszünk ráláttatni őket arra, hogy mennyire várják reggelente egymást, és a játékban is nagyon hiányoznának egymásnak, ha nem bocsátanak meg. Bagdi Bella témához aktuális dalának meghallgatása után beszélgetést kezdeményeztem a bocsánatkérésről. A gyerekek elmesélhették mi volt számukra az a rossz dolog amit tettek, és hogyan kértek emiatt bocsánatot. Ez egy picit időben elhúzódott, több gyerek is megosztotta sérelmeit társával szemben, amit persze rögtön orvosoltunk is. Kézfogás és nagy ölelés … ez a megbocsátás útja.
Májusi témánk a testmozgás. A mozgás a gyermekek szerves része, nélkülözhetetlen elem az életükben. Rengeteg funkcióban tölt be fontos szerepet életünkben, ennek hatásaként kiegyensúlyozottabbá, boldogabbá válunk. Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dala nagy sikert aratott a gyerekek körében. Önfeledt táncolásuk után a gyerekek maguk választhattak ismert mozgásos játékainkból. Legkedveltebb a „Tűz, víz, repülő” és a „Szoborjáték”. Az óvoda udvarán versenyjátékokkal folytattuk, amelyet szintén a gyerekek kértek tőlem.
Az utolsó témakör a Fenntartható boldogság. Ezen a foglalkozások felidéztük a Boldogságóráktól kapott kedves emlékeket, meghallgattuk és táncra perdültünk kedvelt dalainkra. A boldogság érzését tovább fokozva közös fagylaltozásra hívtuk a gyerekeket. Nagyon jó hangulatban, pozitív élményekkel zártuk a napot.
Szeptember óta tartjuk boldogságóráinkat, amelyek rengeteg élményt és pozitív tapasztalatot nyújtottak nemcsak a kis óvodásainak, hanem az itt dolgozó nevelők számára is. Sok gyakorlat vált kedvenceinkké, amelyet a mindennapjainkban is előszeretettel hasznosítunk.
A Hála téma feldolgozásának hatása megindító volt számomra, megerősített abban, hogy a gyerekek érzelmi életének fokozásában nagy segítségünkre válhat ennek folyamatos gyakorlása. A foglalkozást a ˇHervad a virágom, éled a virágom.. gyakorlattal kezdtük, majd a gyerekeket arra kértem feküdjenek kényelmesen és becsukott szemmel hallgassuk meg Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem… c. zenéjét. Nagyon megható pillanatok voltak számomra látva, hogy ezek a kis apróságok mennyire együtt tudnak élni a zenével. Ezután beszélgető kör keretében értelmeztük a hála- köszönet szavak jelentését, majd az egymásra figyelés erősítését dió játékkal folytattuk. Elindult 1, majd 2. és 3. dió is a körben. A Hálafa történetének elmesélése után mi is elkészítettük a saját kis fánkat, amelynek lombját kis kezük nyomata díszített. Saját hála diót készítettek kis szívecskékkel díszítve, majd a gyerekek nagy ölelés kíséretében átadták egymásnak.
Optimizmus gyakorlása is relaxációs gyakorlattal kezdődött. „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom..”, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára a gyerekek önfeledt táncba kezdtek, refrénjét a végére együtt énekelték. A vidám hangulat megalapozása után elmagyaráztam mit is jelent maga az optimizmus szó. Közösen összegyűjtöttük a pozitív tulajdonságainkat, amelyhez tükröt használtunk, majd egy kivágott Nap sugaraira írtuk a boldog, optimista napjainkhoz szükséges motivációkat, amelyet jól látható helyre ki is tűztük.
A Társas kapcsolatok erősítésének téma feldolgozása során látogatta meg csoportunkat a Szociális Központ segítője, Timi néni. Az ő segítségével készítettük el az emberfigurákból álló barátságláncunkat, amelyet a gyerekek ötletei alapján kezüknél fogva ragasztottunk össze, ezzel jelképezve az összetartozást a csoportban.
Az Adventi ünnepkörhöz tartozó témakör a Boldogító jó cselekedetek. Ennek feldolgozásában segített a kézikönyvben található szituációs játék ötlet, amelyet főként a nagyobb gyerekekkel tudtunk megvalósítani. A gyerekekkel mézeskalácsot készítettünk közösen, amelyet feldíszítettek és a szüleiknek hálájuk jeléül, nagy ölelés kíséretében átadtak.
Célok kitűzése és elérése téma feldolgozásához készítettem a gyerekeknek egy célba dobó hóemberfigurás táblát. A mese után beszélgetés kezdeményeztem a gyerekekkel és közösen megpróbáltunk egyszerű célokat megfogalmazni, amelyek az óvodai életben is fellelhetőek.(egyedül felhúzni a cipőmet, ügyesen teríteni..). A célba dobással ezeket erősítették meg a gyerekek, de a nagyobbak közt hangzott el olyan kitűzés is pl.: „ A család.., apa, anya és mi egészségesek legyenek”; „Jó legyek!-„De te jó kislány vagy!”- „Itt igen, de otthon nem!” A kitartást mindennapjainkban is erősítem a gyerekekben, sok beszélgetéssel, buzdítással, ahol szükséges segítségnyújtással segítem az adódó nehézségek leküzdésébe.
A gyerekek körében maga a megküzdés fogalma főként a játékban elért sikert vagy kudarcot jelenti, így már számukra is adódott olyan helyzet, amit meg kellett oldani. A nehézségek persze más területen is mutatkoznak, de a mi feladatunk bátorítani őket, hogy ne hátráljanak meg, legyenek kitartóak céljaik elérésében. Sok türelemmel, odafigyeléssel, szeretetnyújtással segíteni, amely által ők maguk is türelmes és kitartó emberré válnak. A beszélgetés végén megszólalt a csengőnk, majd előkerült egy titokzatos levél, amelyben a plüss állatok kértek segítséget kiszabadításukhoz. Ezzel az akadályok leküzdése elkezdődött.
Márciusi témánk az Apró örömök volt. A tavasz első hónapja, a csodálatos természetünk újjászületése, Foglalkozásunk a „Hervad a virágom, éled a virágom…”relaxációs gyakorlattal kezdődött, majd Bagdi Bella: Imádok élni dalát hallgattuk meg. Beszélgettünk arról, hogy apró örömeink mindenhol jelen vannak, csak észre kell venni őket, ehhez nélkülözhetetlen érzékszerveink működése. Kiválasztottunk egy gyereket, akit körberajzoltunk, majd az érzékszervek megrajzolása után elhelyezték a hozzájuk kapcsolódó kártyájukat. A csoportban már jól ismert játékot játszottuk el: „Mi van a kendő alatt?”
A megbocsátás gyakorlása szinte mindennapossá vált csoportunkban. Gyakran előfordul hogy a gyerekek közt konfliktus adódik, amelyet gyakran a mi segítségünkkel tudnak csak megoldani. Ilyenkor mindig meghallgatjuk a „sértett feleket”, igyekszünk ráláttatni őket arra, hogy mennyire várják reggelente egymást, és a játékban is nagyon hiányoznának egymásnak, ha nem bocsátanak meg. Bagdi Bella témához aktuális dalának meghallgatása után beszélgetést kezdeményeztem a bocsánatkérésről. A gyerekek elmesélhették mi volt számukra az a rossz dolog amit tettek, és hogyan kértek emiatt bocsánatot. Ez egy picit időben elhúzódott, több gyerek is megosztotta sérelmeit társával szemben, amit persze rögtön orvosoltunk is. Kézfogás és nagy ölelés … ez a megbocsátás útja.
Májusi témánk a testmozgás. A mozgás a gyermekek szerves része, nélkülözhetetlen elem az életükben. Rengeteg funkcióban tölt be fontos szerepet életünkben, ennek hatásaként kiegyensúlyozottabbá, boldogabbá válunk. Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dala nagy sikert aratott a gyerekek körében. Önfeledt táncolásuk után a gyerekek maguk választhattak ismert mozgásos játékainkból. Legkedveltebb a „Tűz, víz, repülő” és a „Szoborjáték”. Az óvoda udvarán versenyjátékokkal folytattuk, amelyet szintén a gyerekek kértek tőlem.
Az utolsó témakör a Fenntartható boldogság. Ezen a foglalkozások felidéztük a Boldogságóráktól kapott kedves emlékeket, meghallgattuk és táncra perdültünk kedvelt dalainkra. A boldogság érzését tovább fokozva közös fagylaltozásra hívtuk a gyerekeket. Nagyon jó hangulatban, pozitív élményekkel zártuk a napot.
Szeptember óta tartjuk boldogságóráinkat, amelyek rengeteg élményt és pozitív tapasztalatot nyújtottak nemcsak a kis óvodásainak, hanem az itt dolgozó nevelők számára is. Sok gyakorlat vált kedvenceinkké, amelyet a mindennapjainkban is előszeretettel hasznosítunk.
A Hála téma feldolgozásának hatása megindító volt számomra, megerősített abban, hogy a gyerekek érzelmi életének fokozásában nagy segítségünkre válhat ennek folyamatos gyakorlása. A foglalkozást a ˇHervad a virágom, éled a virágom.. gyakorlattal kezdtük, majd a gyerekeket arra kértem feküdjenek kényelmesen és becsukott szemmel hallgassuk meg Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem… c. zenéjét. Nagyon megható pillanatok voltak számomra látva, hogy ezek a kis apróságok mennyire együtt tudnak élni a zenével. Ezután beszélgető kör keretében értelmeztük a hála- köszönet szavak jelentését, majd az egymásra figyelés erősítését dió játékkal folytattuk. Elindult 1, majd 2. és 3. dió is a körben. A Hálafa történetének elmesélése után mi is elkészítettük a saját kis fánkat, amelynek lombját kis kezük nyomata díszített. Saját hála diót készítettek kis szívecskékkel díszítve, majd a gyerekek nagy ölelés kíséretében átadták egymásnak.
Optimizmus gyakorlása is relaxációs gyakorlattal kezdődött. „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom..”, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára a gyerekek önfeledt táncba kezdtek, refrénjét a végére együtt énekelték. A vidám hangulat megalapozása után elmagyaráztam mit is jelent maga az optimizmus szó. Közösen összegyűjtöttük a pozitív tulajdonságainkat, amelyhez tükröt használtunk, majd egy kivágott Nap sugaraira írtuk a boldog, optimista napjainkhoz szükséges motivációkat, amelyet jól látható helyre ki is tűztük.
A Társas kapcsolatok erősítésének téma feldolgozása során látogatta meg csoportunkat a Szociális Központ segítője, Timi néni. Az ő segítségével készítettük el az emberfigurákból álló barátságláncunkat, amelyet a gyerekek ötletei alapján kezüknél fogva ragasztottunk össze, ezzel jelképezve az összetartozást a csoportban.
Az Adventi ünnepkörhöz tartozó témakör a Boldogító jó cselekedetek. Ennek feldolgozásában segített a kézikönyvben található szituációs játék ötlet, amelyet főként a nagyobb gyerekekkel tudtunk megvalósítani. A gyerekekkel mézeskalácsot készítettünk közösen, amelyet feldíszítettek és a szüleiknek hálájuk jeléül, nagy ölelés kíséretében átadtak.
Célok kitűzése és elérése téma feldolgozásához készítettem a gyerekeknek egy célba dobó hóemberfigurás táblát. A mese után beszélgetés kezdeményeztem a gyerekekkel és közösen megpróbáltunk egyszerű célokat megfogalmazni, amelyek az óvodai életben is fellelhetőek.(egyedül felhúzni a cipőmet, ügyesen teríteni..). A célba dobással ezeket erősítették meg a gyerekek, de a nagyobbak közt hangzott el olyan kitűzés is pl.: „ A család.., apa, anya és mi egészségesek legyenek”; „Jó legyek!-„De te jó kislány vagy!”- „Itt igen, de otthon nem!” A kitartást mindennapjainkban is erősítem a gyerekekben, sok beszélgetéssel, buzdítással, ahol szükséges segítségnyújtással segítem az adódó nehézségek leküzdésébe.
A gyerekek körében maga a megküzdés fogalma főként a játékban elért sikert vagy kudarcot jelenti, így már számukra is adódott olyan helyzet, amit meg kellett oldani. A nehézségek persze más területen is mutatkoznak, de a mi feladatunk bátorítani őket, hogy ne hátráljanak meg, legyenek kitartóak céljaik elérésében. Sok türelemmel, odafigyeléssel, szeretetnyújtással segíteni, amely által ők maguk is türelmes és kitartó emberré válnak. A beszélgetés végén megszólalt a csengőnk, majd előkerült egy titokzatos levél, amelyben a plüss állatok kértek segítséget kiszabadításukhoz. Ezzel az akadályok leküzdése elkezdődött.
Márciusi témánk az Apró örömök volt. A tavasz első hónapja, a csodálatos természetünk újjászületése, Foglalkozásunk a „Hervad a virágom, éled a virágom…”relaxációs gyakorlattal kezdődött, majd Bagdi Bella: Imádok élni dalát hallgattuk meg. Beszélgettünk arról, hogy apró örömeink mindenhol jelen vannak, csak észre kell venni őket, ehhez nélkülözhetetlen érzékszerveink működése. Kiválasztottunk egy gyereket, akit körberajzoltunk, majd az érzékszervek megrajzolása után elhelyezték a hozzájuk kapcsolódó kártyájukat. A csoportban már jól ismert játékot játszottuk el: „Mi van a kendő alatt?”
A megbocsátás gyakorlása szinte mindennapossá vált csoportunkban. Gyakran előfordul hogy a gyerekek közt konfliktus adódik, amelyet gyakran a mi segítségünkkel tudnak csak megoldani. Ilyenkor mindig meghallgatjuk a „sértett feleket”, igyekszünk ráláttatni őket arra, hogy mennyire várják reggelente egymást, és a játékban is nagyon hiányoznának egymásnak, ha nem bocsátanak meg. Bagdi Bella témához aktuális dalának meghallgatása után beszélgetést kezdeményeztem a bocsánatkérésről. A gyerekek elmesélhették mi volt számukra az a rossz dolog amit tettek, és hogyan kértek emiatt bocsánatot. Ez egy picit időben elhúzódott, több gyerek is megosztotta sérelmeit társával szemben, amit persze rögtön orvosoltunk is. Kézfogás és nagy ölelés … ez a megbocsátás útja.
Májusi témánk a testmozgás. A mozgás a gyermekek szerves része, nélkülözhetetlen elem az életükben. Rengeteg funkcióban tölt be fontos szerepet életünkben, ennek hatásaként kiegyensúlyozottabbá, boldogabbá válunk. Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dala nagy sikert aratott a gyerekek körében. Önfeledt táncolásuk után a gyerekek maguk választhattak ismert mozgásos játékainkból. Legkedveltebb a „Tűz, víz, repülő” és a „Szoborjáték”. Az óvoda udvarán versenyjátékokkal folytattuk, amelyet szintén a gyerekek kértek tőlem.
Az utolsó témakör a Fenntartható boldogság. Ezen a foglalkozások felidéztük a Boldogságóráktól kapott kedves emlékeket, meghallgattuk és táncra perdültünk kedvelt dalainkra. A boldogság érzését tovább fokozva közös fagylaltozásra hívtuk a gyerekeket. Nagyon jó hangulatban, pozitív élményekkel zártuk a napot.
Szeptember óta tartjuk boldogságóráinkat, amelyek rengeteg élményt és pozitív tapasztalatot nyújtottak nemcsak a kis óvodásainak, hanem az itt dolgozó nevelők számára is. Sok gyakorlat vált kedvenceinkké, amelyet a mindennapjainkban is előszeretettel hasznosítunk.
A Hála téma feldolgozásának hatása megindító volt számomra, megerősített abban, hogy a gyerekek érzelmi életének fokozásában nagy segítségünkre válhat ennek folyamatos gyakorlása. A foglalkozást a ˇHervad a virágom, éled a virágom.. gyakorlattal kezdtük, majd a gyerekeket arra kértem feküdjenek kényelmesen és becsukott szemmel hallgassuk meg Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem… c. zenéjét. Nagyon megható pillanatok voltak számomra látva, hogy ezek a kis apróságok mennyire együtt tudnak élni a zenével. Ezután beszélgető kör keretében értelmeztük a hála- köszönet szavak jelentését, majd az egymásra figyelés erősítését dió játékkal folytattuk. Elindult 1, majd 2. és 3. dió is a körben. A Hálafa történetének elmesélése után mi is elkészítettük a saját kis fánkat, amelynek lombját kis kezük nyomata díszített. Saját hála diót készítettek kis szívecskékkel díszítve, majd a gyerekek nagy ölelés kíséretében átadták egymásnak.
Optimizmus gyakorlása is relaxációs gyakorlattal kezdődött. „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom..”, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára a gyerekek önfeledt táncba kezdtek, refrénjét a végére együtt énekelték. A vidám hangulat megalapozása után elmagyaráztam mit is jelent maga az optimizmus szó. Közösen összegyűjtöttük a pozitív tulajdonságainkat, amelyhez tükröt használtunk, majd egy kivágott Nap sugaraira írtuk a boldog, optimista napjainkhoz szükséges motivációkat, amelyet jól látható helyre ki is tűztük.
A Társas kapcsolatok erősítésének téma feldolgozása során látogatta meg csoportunkat a Szociális Központ segítője, Timi néni. Az ő segítségével készítettük el az emberfigurákból álló barátságláncunkat, amelyet a gyerekek ötletei alapján kezüknél fogva ragasztottunk össze, ezzel jelképezve az összetartozást a csoportban.
Az Adventi ünnepkörhöz tartozó témakör a Boldogító jó cselekedetek. Ennek feldolgozásában segített a kézikönyvben található szituációs játék ötlet, amelyet főként a nagyobb gyerekekkel tudtunk megvalósítani. A gyerekekkel mézeskalácsot készítettünk közösen, amelyet feldíszítettek és a szüleiknek hálájuk jeléül, nagy ölelés kíséretében átadtak.
Célok kitűzése és elérése téma feldolgozásához készítettem a gyerekeknek egy célba dobó hóemberfigurás táblát. A mese után beszélgetés kezdeményeztem a gyerekekkel és közösen megpróbáltunk egyszerű célokat megfogalmazni, amelyek az óvodai életben is fellelhetőek.(egyedül felhúzni a cipőmet, ügyesen teríteni..). A célba dobással ezeket erősítették meg a gyerekek, de a nagyobbak közt hangzott el olyan kitűzés is pl.: „ A család.., apa, anya és mi egészségesek legyenek”; „Jó legyek!-„De te jó kislány vagy!”- „Itt igen, de otthon nem!” A kitartást mindennapjainkban is erősítem a gyerekekben, sok beszélgetéssel, buzdítással, ahol szükséges segítségnyújtással segítem az adódó nehézségek leküzdésébe.
A gyerekek körében maga a megküzdés fogalma főként a játékban elért sikert vagy kudarcot jelenti, így már számukra is adódott olyan helyzet, amit meg kellett oldani. A nehézségek persze más területen is mutatkoznak, de a mi feladatunk bátorítani őket, hogy ne hátráljanak meg, legyenek kitartóak céljaik elérésében. Sok türelemmel, odafigyeléssel, szeretetnyújtással segíteni, amely által ők maguk is türelmes és kitartó emberré válnak. A beszélgetés végén megszólalt a csengőnk, majd előkerült egy titokzatos levél, amelyben a plüss állatok kértek segítséget kiszabadításukhoz. Ezzel az akadályok leküzdése elkezdődött.
Márciusi témánk az Apró örömök volt. A tavasz első hónapja, a csodálatos természetünk újjászületése, Foglalkozásunk a „Hervad a virágom, éled a virágom…”relaxációs gyakorlattal kezdődött, majd Bagdi Bella: Imádok élni dalát hallgattuk meg. Beszélgettünk arról, hogy apró örömeink mindenhol jelen vannak, csak észre kell venni őket, ehhez nélkülözhetetlen érzékszerveink működése. Kiválasztottunk egy gyereket, akit körberajzoltunk, majd az érzékszervek megrajzolása után elhelyezték a hozzájuk kapcsolódó kártyájukat. A csoportban már jól ismert játékot játszottuk el: „Mi van a kendő alatt?”
A megbocsátás gyakorlása szinte mindennapossá vált csoportunkban. Gyakran előfordul hogy a gyerekek közt konfliktus adódik, amelyet gyakran a mi segítségünkkel tudnak csak megoldani. Ilyenkor mindig meghallgatjuk a „sértett feleket”, igyekszünk ráláttatni őket arra, hogy mennyire várják reggelente egymást, és a játékban is nagyon hiányoznának egymásnak, ha nem bocsátanak meg. Bagdi Bella témához aktuális dalának meghallgatása után beszélgetést kezdeményeztem a bocsánatkérésről. A gyerekek elmesélhették mi volt számukra az a rossz dolog amit tettek, és hogyan kértek emiatt bocsánatot. Ez egy picit időben elhúzódott, több gyerek is megosztotta sérelmeit társával szemben, amit persze rögtön orvosoltunk is. Kézfogás és nagy ölelés … ez a megbocsátás útja.
Májusi témánk a testmozgás. A mozgás a gyermekek szerves része, nélkülözhetetlen elem az életükben. Rengeteg funkcióban tölt be fontos szerepet életünkben, ennek hatásaként kiegyensúlyozottabbá, boldogabbá válunk. Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dala nagy sikert aratott a gyerekek körében. Önfeledt táncolásuk után a gyerekek maguk választhattak ismert mozgásos játékainkból. Legkedveltebb a „Tűz, víz, repülő” és a „Szoborjáték”. Az óvoda udvarán versenyjátékokkal folytattuk, amelyet szintén a gyerekek kértek tőlem.
Az utolsó témakör a Fenntartható boldogság. Ezen a foglalkozások felidéztük a Boldogságóráktól kapott kedves emlékeket, meghallgattuk és táncra perdültünk kedvelt dalainkra. A boldogság érzését tovább fokozva közös fagylaltozásra hívtuk a gyerekeket. Nagyon jó hangulatban, pozitív élményekkel zártuk a napot.