Nálunk a Szívmanónak sok-sok dolga van. Figyeli, hogyan viselkednek a gyerekek pl. játék közben (osztoznak a játékon vagy vitáznak, a leszedett játékot helyére rakják-e, vigyáznak-e játékszerekre), kutyás foglalkozáson (hogyan végzik a feladataikat, hogyan bánnak a kutyussal), egymásnak, óvó néninek, dadus néninek segítenek-e. Nem csak figyel, hanem sokszor dicsér, örül, buksit simogat – leginkább vidám. Ha elszomorodik, igyekszünk a kedvébe járni.
Célok kitűzése és elérése
Konyári Óvoda és Bölcsőde
Napocska csoport
A téma bevezetése érdekében először két csoportot alkottunk, kijelöltük a célt ahová babzsákokat kellett célba dobni. Miután mindenki kipróbálta és célba is talált, megbeszéltük, hogy mit is jelent az, hogy célt tűzünk ki. Azt is megbeszéltük, hogy nem szabad feladni, ha először nem sikerül próbálkozni kell újra. A szőnyegen meghallgatták a Boldogságóra meséjét. Zárásként zenét hallgattunk Bagdi Bella CD-ről.
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése volt a fő témánk. Nagyon sokat beszélgettünk arról, hogy az embereknek nagyon fontos az, hogy kitűzött céljaik legyenek az életükben. Mesét ismertettem meg a gyerekekkel ami nagyon tetszett. Közösen meghatároztuk csoportunk céljait. Színezgettünk, varázshópelyheket rajzoltunk, célba dobó játékot játszottunk. A gyerekek nagyon aktívak voltak és ügyesek. Mindenki jól érezte magát ezeken a tevékenységeken.
A foglalkozás elején meghallgatták a hónap dalát. A dal meghallgatása közben a gyerekek saját maguk találhattak ki hozzá különböző játékos utánzó mozgásokat. A január hónap témája a célok kitűzése és elérése. A téma bevezetése érdekében két csoportot alkottunk. Kijelöltük a célt, ahová babzsákkal kellett célba dobni. Miután mindenki kipróbálta, és célba is talált, beszélgettünk arról, hogy mit is jelent az, hogy célokat tűzünk ki. A közelgő medve hétre készülődve elmondtam, hogy mit fogunk csinálni, mi lesz a cél. Ezt követően a szőnyegen ülve meghallgatták Boldogvár meséjét, beszélgettünk róla, majd fakockából közösen várat építettünk.
Egy maci célba dobó játékkal beszélgettünk a gyermekekkel a céljaikról. Legtöbben a foglalkozásokra gondoltak, de egy kisfiú aranyosan mondta, hogy mindig egészséges legyen , egy másik pedig hogy király legyen a farsangon. Többen az állatok gondozását tűzték ki célul. Gyűjtöttünk madáreleséget és kitettük az udvarra. Majd utána egy alkotással megörökítettük azt. Az egészségünk védelme érdekében sokat mozogtunk, játszottunk és finom gyümölcsöket fogyasztottunk. Eljátszottuk a Boldogvár meséjét, ami nagyon tetszett a gyermekeknek.
Nagyon érdekesnek találták tanítványaim a középiskolások feladatát, így a célok kitűzése és elérése témában ezt valósítottuk meg. Számos nagyon jó kalligram készült, mely a gyerekek célkitűzéseit rejti.
Az órát beszélgetőkörrel kezdtük, melynek témája a célok és vágyak voltak. Megkértem a gyerekeket, hogy amikor becsukják a szemüket az ugrálj fel dalra, gondoljanak majd egy céljukra vagy valamire amire vágynak. A dal után mindenki elmondta mire gondolt. Elmeséltem nekik a leghasznosabb dolog mesét és közben elkészítették a feladatokat is. A mese végén senki nem akart egy évre elmenni hasznos dolgokat gyűjteni, inkább maradtak a király udvarában és választottak maguknak egy szakmát, amit le is rajzoltak. Így a királynak sok szakembere lett, amit egy pozitív mondóka bulival zártunk.
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A hónap témáját a hét során alaposan feldolgoztuk.Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy ki mi szeretne lenni, ha majd nagy lesz, illetve egy táblázat segítségével az óvodai mindennapok során gyakorolható rövídtávú célokat fogalmaztunk meg. Ezek a célok többnyire bizonyos viselkedésformák elérését, az önállóság növelését illetve bizonyos szokások kialakulását célozták meg. Ha valamelyik célt teljesítették, akkor a nap végén, mielőtt hazamentek, behajthatták az adott célt ábrázoló kép ablakát, amelyen egy pipa jel volt. A táblázat a következő célokat tartalmazta:
– Ha rosszat teszek, bocsánatot kérek!
– Rendet rakok!
– Egyedül eszem és magam után eltakarítok!
– Köszönök és visszaköszönök!
– Próbálok egyedül öltözni!
– Aktív leszek tevékenységeken!
– Megosztom másokkal a játékomat!
– Segítek másoknak!
A hetet pedig a szívmanó akadálypályával zártuk, amelyet a heti témának megfelelően lábnyomokból alakítottam ki. A szívmanó egy szívecskés koronát tett a fejére és ugrálva haladt a lábnyomokon.