A célok kitűzése és elérése témát ebben a hónapban relaxációval kezdtünk. A téma bevezetését a munkafüzetben található színezők felhasználásával segítettük. A „Hervad a virágom éled a virágom” című játékkal teremtettük meg a hangulatot. A Van nekem egy álmom című dal nagyon tetszett a gyerekeknek. Kipróbáltuk a célba dobás játékot, amit élvezettel játszottak a gyerekek napokon keresztül. Bezzeg Andrea Boldogvár meséjét a gyerekek érdeklődve, figyelmesen hallgatták. A hónap feladatának teljesítésében főként a lányok vettek részt. Tapasztalatunk alapján kihívást jelentett a gyerekek számára elkészíteni a jelen-jövő tablót. Fejtörést okozott nekik elképzelni a jövőbeli önmagukat, ettől függetlenül nagyon kitartóan és elmélyülten dolgoztak. A foglalkozást lezárva a célok elérésének jelét színezték ki a gyerekek.
Célok kitűzése és elérése
A januári Boldogságóra elején a Boldogvár meséjét olvastam fel a gyerekeknek. Ezután sokat beszélgettünk a történetről, mert annyira kicsik még, nem értették meg hogy miért történetek úgy a dolgok a mesében ahogy. Kiszínezték a Boldogvárat. Nem éreztem úgy hogy tovább kellene haladnunk, ezért másnap újra Boldogságóra következett. Visszakérdeztem, mire emlékeznek, mi is a cél, kiszínezték a munkafüzet kis cél figuráit, viszont még mindig nem gondoltam úgy hogy ez szilárdan értik, ezért meg egy napot rászántam a témára. Átbeszéltük a rövid, majd a hosszútávú célokat. Na ekkor már úgy láttam, hogy kezdik érteni a lényeget, így megkönnyebbülten tudtam elkezdeni velük a “céltáblánk” elkészítését. Közösen megbeszéltük milyen állomásokat kell ebben a félévben elérnünk, ki kit vár a legjobban és miért. Számomra ez a téma volt eddig a legnehezebb, boldog vagyok hogy sikerült megoldani végül 😊
Január-célkitűzés
Gyűrűavatónk volt január 20-án, erre készültünk nagyon: fontos volt a tervezés és a cél megvalósítása.
Műsorunkat közösen raktuk össze az alábbi módon:
Kürtölt egy tanuló
Teréz anya himnuszát egy lány adta elő
Jómagam beszédet tartottam a 188 jelenlévőnek. A megjelölt mese is ott hangzott el
A fogadalomtételt is egy tanuló mondta. Igazgatóhelyettes avatta a tanulókat, igazgatónő beszédet mondott, majd a tanulók köszöntötték a szüleiket és a tanárokat.
A jelenlévők az Elmúlik gyűrű meséjét kapták meg, amibe még egy csokit is rejtettünk.
Tanórán:
1.Mit jelent számodra az újév?
Tanórán ezt mindenki egy lapon töltötte ki:
2. Teszt:
• Mi az, amiből többet kellene tenned?
• Mi az, amiből el kellene venned?
• Mi az, amit el kellene hagynod?
• Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
A félévzárás is a héten történt. 5 tanuló elégtelent kapott. Ezt néztük meg kártyák segítségével, hogy ez náluk a lelkükben mit jelent. Kaptak megerősítő mondatokat is. Nagy szükség volt erre.
Mese mindenkinek
Egy zarándok ballagott a Himalája hegyei között, amikor elkezdett esni az eső. Fújt a szél, dörgött az ég, vihar tépte a fákat. A hegyi fogadós látta, hogy a vándor a szélnek nekifeszülve, rongyaiba burkolózva kaptat a meredek ösvényen fölfelé. Megszólította őt: – Vándor, térj be hozzánk, amíg elvonul a vihar! Ugyancsak bajos ilyen időben oly magasra följutni! A vándor azonban ezt válaszolta: – Köszönöm, kedves barátom, de nincs szükségem rá! A szívem már fönn van, így a testem többi része könnyen követi őt!” Tegyünk úgy mi is, mint a vándor: küldjük előre a szívünket oda, ahol lenni szeretnénk az új esztendőben! Azt kívánom, hogy az év folyamán aztán mindenki érje utol a testével is azt, amit most előre küldött. Mert igaza van a vándornak: ahol a szívünk van, ott vagyunk mi magunk is
Január-célkitűzés
Gyűrűavatónk volt január 20-án, erre készültünk nagyon: fontos volt a tervezés és a cél megvalósítása.
Műsorunkat közösen raktuk össze az alábbi módon:
Kürtölt egy tanuló
Teréz anya himnuszát egy lány adta elő
Jómagam beszédet tartottam a 188 jelenlévőnek. A megjelölt mese is ott hangzott el
A fogadalomtételt is egy tanuló mondta. Igazgatóhelyettes avatta a tanulókat, igazgatónő beszédet mondott, majd a tanulók köszöntötték a szüleiket és a tanárokat.
A jelenlévők az Elmúlik gyűrű meséjét kapták meg, amibe még egy csokit is rejtettünk.
Tanórán:
1.Mit jelent számodra az újév?
Tanórán ezt mindenki egy lapon töltötte ki:
2. Teszt:
• Mi az, amiből többet kellene tenned?
• Mi az, amiből el kellene venned?
• Mi az, amit el kellene hagynod?
• Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
A félévzárás is a héten történt. 5 tanuló elégtelent kapott. Ezt néztük meg kártyák segítségével, hogy ez náluk a lelkükben mit jelent. Kaptak megerősítő mondatokat is. Nagy szükség volt erre.
Mese mindenkinek
Egy zarándok ballagott a Himalája hegyei között, amikor elkezdett esni az eső. Fújt a szél, dörgött az ég, vihar tépte a fákat. A hegyi fogadós látta, hogy a vándor a szélnek nekifeszülve, rongyaiba burkolózva kaptat a meredek ösvényen fölfelé. Megszólította őt: – Vándor, térj be hozzánk, amíg elvonul a vihar! Ugyancsak bajos ilyen időben oly magasra följutni! A vándor azonban ezt válaszolta: – Köszönöm, kedves barátom, de nincs szükségem rá! A szívem már fönn van, így a testem többi része könnyen követi őt!” Tegyünk úgy mi is, mint a vándor: küldjük előre a szívünket oda, ahol lenni szeretnénk az új esztendőben! Azt kívánom, hogy az év folyamán aztán mindenki érje utol a testével is azt, amit most előre küldött. Mert igaza van a vándornak: ahol a szívünk van, ott vagyunk mi magunk is
Január-célkitűzés
Gyűrűavatónk volt január 20-án, erre készültünk nagyon: fontos volt a tervezés és a cél megvalósítása.
Műsorunkat közösen raktuk össze az alábbi módon:
Kürtölt egy tanuló
Teréz anya himnuszát egy lány adta elő
Jómagam beszédet tartottam a 188 jelenlévőnek. A megjelölt mese is ott hangzott el
A fogadalomtételt is egy tanuló mondta. Igazgatóhelyettes avatta a tanulókat, igazgatónő beszédet mondott, majd a tanulók köszöntötték a szüleiket és a tanárokat.
A jelenlévők az Elmúlik gyűrű meséjét kapták meg, amibe még egy csokit is rejtettünk.
Tanórán:
1.Mit jelent számodra az újév?
Tanórán ezt mindenki egy lapon töltötte ki:
2. Teszt:
• Mi az, amiből többet kellene tenned?
• Mi az, amiből el kellene venned?
• Mi az, amit el kellene hagynod?
• Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
A félévzárás is a héten történt. 5 tanuló elégtelent kapott. Ezt néztük meg kártyák segítségével, hogy ez náluk a lelkükben mit jelent. Kaptak megerősítő mondatokat is. Nagy szükség volt erre.
Mese mindenkinek
Egy zarándok ballagott a Himalája hegyei között, amikor elkezdett esni az eső. Fújt a szél, dörgött az ég, vihar tépte a fákat. A hegyi fogadós látta, hogy a vándor a szélnek nekifeszülve, rongyaiba burkolózva kaptat a meredek ösvényen fölfelé. Megszólította őt: – Vándor, térj be hozzánk, amíg elvonul a vihar! Ugyancsak bajos ilyen időben oly magasra följutni! A vándor azonban ezt válaszolta: – Köszönöm, kedves barátom, de nincs szükségem rá! A szívem már fönn van, így a testem többi része könnyen követi őt!” Tegyünk úgy mi is, mint a vándor: küldjük előre a szívünket oda, ahol lenni szeretnénk az új esztendőben! Azt kívánom, hogy az év folyamán aztán mindenki érje utol a testével is azt, amit most előre küldött. Mert igaza van a vándornak: ahol a szívünk van, ott vagyunk mi magunk is
Január-célkitűzés
Gyűrűavatónk volt január 20-án, erre készültünk nagyon: fontos volt a tervezés és a cél megvalósítása.
Műsorunkat közösen raktuk össze az alábbi módon:
Kürtölt egy tanuló
Teréz anya himnuszát egy lány adta elő
Jómagam beszédet tartottam a 188 jelenlévőnek. A megjelölt mese is ott hangzott el
A fogadalomtételt is egy tanuló mondta. Igazgatóhelyettes avatta a tanulókat, igazgatónő beszédet mondott, majd a tanulók köszöntötték a szüleiket és a tanárokat.
A jelenlévők az Elmúlik gyűrű meséjét kapták meg, amibe még egy csokit is rejtettünk.
Tanórán:
1.Mit jelent számodra az újév?
Tanórán ezt mindenki egy lapon töltötte ki:
2. Teszt:
• Mi az, amiből többet kellene tenned?
• Mi az, amiből el kellene venned?
• Mi az, amit el kellene hagynod?
• Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
A félévzárás is a héten történt. 5 tanuló elégtelent kapott. Ezt néztük meg kártyák segítségével, hogy ez náluk a lelkükben mit jelent. Kaptak megerősítő mondatokat is. Nagy szükség volt erre.
Mese mindenkinek
Egy zarándok ballagott a Himalája hegyei között, amikor elkezdett esni az eső. Fújt a szél, dörgött az ég, vihar tépte a fákat. A hegyi fogadós látta, hogy a vándor a szélnek nekifeszülve, rongyaiba burkolózva kaptat a meredek ösvényen fölfelé. Megszólította őt: – Vándor, térj be hozzánk, amíg elvonul a vihar! Ugyancsak bajos ilyen időben oly magasra följutni! A vándor azonban ezt válaszolta: – Köszönöm, kedves barátom, de nincs szükségem rá! A szívem már fönn van, így a testem többi része könnyen követi őt!” Tegyünk úgy mi is, mint a vándor: küldjük előre a szívünket oda, ahol lenni szeretnénk az új esztendőben! Azt kívánom, hogy az év folyamán aztán mindenki érje utol a testével is azt, amit most előre küldött. Mert igaza van a vándornak: ahol a szívünk van, ott vagyunk mi magunk is
Különleges társasjátékot készítettek a gyerekek, a játékmezőkön pozitív célokat határoztak meg. Bábukat hajtogattak és ragasztottak hozzá. A dobott számnak megfelelően az egyes mezőkön meghatározott célokat lehet teljesíteni.
„Akik versenypályán futnak,
mind jól szaladnak ám…” – ifjúsági ének.
Ötödikesekként, második félév kezdetével jó volt beszélgetni a gyerekekkel a célkitűzésekről, azok fontosságáról. A tanulók életében is az egyik legfontosabb feladat a célok meghatározása. A tervek természetesen igencsak sokszínűek lehetnek, így próbáltunk életünk öt fő területére koncentrálni: család, barátok, iskola, egészség, hobbi/sport. Apróhirdetés formájában rögzítettük a magunk elé kitűzött célokat, amelyeket ezeken a területeken kívánunk elérni. Elhatároztuk, hogy a célok elérésén naponta dolgozunk, míg el nem érjük azokat. Ha a tanév végére – vagy jobb esetben korábban – teljesítettnek látjuk és minősítjük vágyainkat/céljainkat, akkor lekerül a táblánkról a hirdetés.
A gyerekek is elérhetnek az életben bármit, amit csak akarnak, ha tudják, mit akarnak, s ha kitartó munkával fáradoznak is céljaik beteljesülésén.
A témával többször foglalkoztunk a hónapban.
Év elején újévi fogadalomként kitűztek egy célt maguknak a gyerekek.
Ezek után foglalkoztunk a Tél évszak jellemzőivel, jellegzetességeivel. Milyen céljaink lehetnek ebben az évszakban megbeszéltük közösen.
Ezek után egy mesét szőttünk a gyerekekkel. A mese főszereplői János, Elena hercegnő és Csoki kutyus. A mese lényege, hogy János és Csoki kutyus elindulnak megmenteni Elena hercegnőt és út közben nagyon sok akadályt kell legyőzniük( fa az úton, szikla, mély gödör, nagy folyó). A gyerekek maguk találhatták ki hogyan győzik le az akadályokat.
A fát elhordták az útról, a sziklát megkerülik, a gödörre hidat építenek, a folyóba varázsköveket dobálnak, amin át tudnak ugrálni. A mese végén elnyeri a királylány kezét és a fele királyságot János.
Színező segítségével mélyítettük a mese tartalmát.
A hónap témájáról beszélgettünk miért ilyen fontos, hogy célokat tűzzünk ki és véghez is vigyük azokat.
A következő napon közösen színeztek ki egy nagy várat és a zászlókra mindenki mondott egy célt, amit felírtunk és felragasztottunk.
A záró napon nagy mozgás keretén belül különböző feladatokkal eljátszottuk a mesét, újra elmeséltük és végig mentünk az akadálypályán.
A gyerekek nagyon élvezték a több napos programokat, tevékenységeket. A mese figurákat többször elkérték és építettek nekik akadályokat és várakat.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Szenvedésből a boldogságba. Célok kitűzése és azok elérése
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2023. január 12., 20h
A foglalkozáson célom volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dologra törekszenek, ami számukra fontos.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, miért kellenek célok az embereknek? Miért és hogyan tehetnek boldogabbá minket?
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, milyen helye és szerepe van az életünkben a célkitűzéseknek és azok megvalósításának. Majd három híres személyiség (Michael Jordan, Martin Luther King Jr., John Goddard) életpályáján keresztül beszéltük meg, hogy mely(-ik) tulajdonsága(-i) volt(-ak) azok az említett személyeknek, amelyek a céljaik eléréséhez fontos(-ak) voltak.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy mi az az 5 pont, amit sikeres célmegvalósítók mondtak arról, hogy nekik miként sikerült elérniük álmaikat.
Majd célokat kellett meghatározniuk az életük következő területeire: család, magánélet; barátok, közösség; iskola; fizikai, testi; pihenés; körülmények, tárgyak.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Richard Wiseman, a pozitív pszichológia jeles alakja bemutatott egy 10 módszerből álló táblázatot. Minden módszer elé igent (I), vagy nemet (N) kellett írniuk a foglakozáson résztvevőknek, ha használják életük során. Nagy meglepetés volt számukra, hogy a kutatások alapján mely módszereket használók tudták elérni céljaikat.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár