A téma feldolgozásában most központi helyen volt a mese. Ennek az élménye alapján készítették el a gyerekek a rajzokat, ki, hogyan képzeli el boldogvárat.
Célok kitűzése és elérése
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az újév első heteiben a hónap témája kapcsán a gyerekekkel ismét a céljainkkal foglalkoztunk.A hónap dalát már kívülről fújva daloltuk közösen Bagdi Bellával. Megbeszéltük, hogy vannak távlati célok is az ember életében, illetve apró kis célok a mindennapokban.Ahhoz, hogy ezeket megvalósítsuk, sokat kell dolgozni, kitartónak kell lenni, pozitívnak lenni a kisebb kudarcok ellenére is. A gyerekek elmondták, mik szeretnének lenni felnőttként.Majd visszatekintettek a tavalyi évre mehfogalmazták abban mi volt számukra a legemlékezetesebb, és az idei évre is megfogalmazták a terveiket.
Remélem a céljaik megvalósításakor visszafognak emlékezni az órán elhangzottakra.
Új év, új célok.
Céljaim az első osztály végére.
Mit kell tennem a célom eléréséhez?
Távolabbi cél: Mi leszek, ha nagy leszek?
A hónap dalának hallgatása
A célok kitűzése témát két tanórán dolgoztuk fel. Az első órán értékeltük a 2022 évet, majd kifejeztünk hálánkat az elmúlt év sikereiért. A második órán meghallgattuk a hónap dalát, majd a győzelemtündérnek mindenki elmondta a beszélgetőkörben a vágyait. Ezután az osztály rövid és hosszabb távú céljait fogalmaztuk meg. Most 6.osztályosok a tanulók, még két évet tanulnak együtt és addig számtalan vágy és terv vár megvalósításra. Az osztály terveit egy csomagolópapírra írtuk, és az osztály ajtajára tettük. A megvalósult célokat jelölni fogjuk és bízunk abban, hogy 8.év végére minden teljesül.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A Boldogságóra Program januári hónapjának témája a „Célok kitűzése és elérése ”, ezért a „Bogyó és Babóca” csoport kisóvodásaival megbeszéltük, hogy szerintük milyen lehet egy Mesebeli Szívmanó. A gyermekektől olyan válaszok érkeztek, hogy a Mesebeli Szívmanó egy olyan rózsaszín szőrös kis manó, mint egy szív alakú kis párna, akihez nagyon jó lehet hozzábújni, mert puha, melegszívű, kedves, bátor és barátságos, aki mindig csak a jóra törekszik, és segít azoknak a gyerekeknek, akiknek segítségre és vigasztalásra van szükségük.
A gyermekekkel közösen, nagy legó és egy szőrős rózsaszín párna felhasználásával, megépítettük az igazi Mesebeli Szívmanót, akinek egy akadálypályán kellett áthaladnia, hogy segíteni tudjon a rászoruló gyerekeken. Az akadályok között olyan feladatok szerepeltek, mint: csúszdára való felmászás és lecsúszás, karikán való átbújás, lécátugrás, karikába való belépés, asztal alatti mászás és asztal feletti kúszás, valamint karikába való szökdelés.
A gyermekek, a Mesebeli Szívmanó szivét kezükben tartva és szorosan hozzá bújva, megosztották, hogy hogyan érezték magukat az akadálypályán való áthaladás során. Volt olyan gyermek, aki félt felmászni és lecsúszni a csúszdán, mert attól tartott, hogy le fog esni, más gyermeknek gondot okozott a karikán való átbújás, mert attól félt, hogy be fog szorulni, míg egy harmadik gyermeknek az asztal feletti kúszás okozott gondot, mert nem volt elég erős a karja ahhoz, hogy végig húzza magát rajta, de bátorsággal és a többi csoporttársuk szurkolásának köszönhetően erőt vettek félelmükön és ők is végig tudtak haladni az akadálypályán, mint Szívmanó.
Szívmanó szívével egy „bátorrá varázsoló játékot” játszottunk el, melynek címe „Repül a, repül a, repül a Szív!” volt. A legbátortalanabb gyermek háttal állva csoporttársainak, kezében tartva a Mesebeli Szívmanó szívét, a „repül a Szív”-re magasba dobta a szív alakú párnát, melyet aki elkapott, azon nyomban „bátorrá varázsolódott”. A játék addig ment tovább, míg minden gyermek „bátorrá” nem változott, azaz míg mindenki el nem kapta a szívet.
A tevékenység lezárásaként meghallgattuk és közben táncoltunk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom című” dalára.
OM: 201770 Zsadányi Tündérkert Óvoda
Csoport: Méhecske
Pedagógusok: Marcsóné Nagy Anikó, Balázsné Barta Anikó Judit
Időszak: 2023-01-16 -2023-01-22
Módszer: Bemutatás, Magyarázat, Szemléltetés, Beszélgetés, Segítségnyújtás, Dicséret,
Gyakorlás, Differenciálás
Foglalkoztatási forma:
Csoportos , Egyéni , Mikrocsoportos , Páros
Bevezetés: Az előző héten már beszélgettünk az évszakokról, Mit csinálunk télen.
Heti terv címe:
Évszakok és napszakok, Boldogságóra program 5. hónapjának témája: „Célok kitűzése és elérése”
HÉTFŐ
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és
hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése.,
Feladat: Éneklési vágy megalapozása, az éneklés megszerettetése
a játékos feladatok segítségével.,
Tevékenységek:
Adjon Isten (ÉNO 1.)
Egyél libám… ( ÉNÓ:84)
Négy vándor (You Tube)
Jönnek-mennek az évszakok | Belvárosi Betyárok)
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: Évszakok, napok, napszakok megnevezésének
tudatosítása, a ritmikus ismétlődések ok-okozati
összefüggéseinek megismerése,
A Boldogságóra program 5. hónapjának témája: Célok kitűzése és elérése
Feladat: A napszakokhoz kapcsolódó tevékenységek rögzítése,
gyakorlása, Időrendiség érzékeltetése, alakítása,
erősítése.,
Tevékenységek:
Mit csinálok reggel, délben, este? A hét napjainak
mondogatása.
A Boldogság Óra program 5. hónap témája: A célok
kitűzése és elérése.
Szituációs játékok a témával kapcsolatban.
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség
fokozása.,
Feladat: Futójátékok közben egymás elkerülésére, a társak testi
épségének megóvására nevelés.,
Tevékenységek:
Jár a falióra, tik-tak jár…
Ki a körből, be a körbe!
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött
mozgásos játékok
KEDD
Verselés, mesélés
Cél: Gyermekek érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődésének
segítése.,
Feladat: Átélhető esztétikai élmény nyújtása.,
Tevékenységek:
Csanádi Imre: Doromboló
Csanádi Imre: Hónap-soroló (Új év, új év, új
esztendő…)
Visszajött a répa (kínai népmese)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A vizuális észlelés, emlékezet, képzelet, gondolkodás
fejlesztése., A motoros funkciók, a látáskultúra
megalapozása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények
biztosítása, A munka befejezésére való ösztönzés által
kitartás, feladattudat alakítása.,
Tevékenységek:
Gyurmából hóember formázása
Gyurmázás
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség
fokozása.,
Feladat: Futójátékok közben egymás elkerülésére, a társak testi
épségének megóvására nevelés.,
Tevékenységek:
Jár a falióra, tik-tak jár…
Ki a körből, be a körbe!
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött
mozgásos játékok
SZERDA
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és
hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése.,
Feladat: Éneklési vágy megalapozása, az éneklés megszerettetése
a játékos feladatok segítségével.,
Tevékenységek:
Adjon Isten (ÉNO1.)
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…
Jönnek-mennek az évszakok | Belvárosi Betyárok)
Egyél libám… (ÉNÓ:84)
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: Évszakok, napok, napszakok megnevezésének
tudatosítása, a ritmikus ismétlődések ok-okozati
összefüggéseinek megismerése, A Boldogságóra program
5. hónapjának témája: Célok kitűzése és elérése,
Feladat: A napszakokhoz kapcsolódó tevékenységek rögzítése,
gyakorlása, Időrendiség érzékeltetése, alakítása,
erősítése.,
Tevékenységek:
Mit csinálok reggel, délben, este? A hét napjainak
mondogatása.
A Boldogság Óra program 5. hónap témája: A célok
kitűzése és elérése.
Évszakfával játékos feladatok.
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség
fokozása.,
Feladat: Futójátékok közben egymás elkerülésére, a társak testi
épségének megóvására nevelés.,
Tevékenységek:
Jár a falióra, tik-tak jár…
Ki a körből, be a körbe!
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött
mozgásos játékok
CSÜTÖRTÖK
Verselés, mesélés
Cél:
Gyermekek érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődésének
segítése.,
Feladat:
Átélhető esztétikai élmény nyújtása.,
Tevékenységek:
Csanádi Imre: Doromboló
Csanádi Imre: Hónap-soroló (Új év, új év, új
esztendő…)
Visszajött a répa (kínai népmese)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A vizuális észlelés, emlékezet, képzelet, gondolkodás
fejlesztése., A motoros funkciók, a látáskultúra
megalapozása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények
biztosítása, A munka befejezésére való ösztönzés által
kitartás, feladattudat alakítása.,
Tevékenységek:
Hóember mozaikragasztással
Boldogságvár puzzle kirakása
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség
fokozása.,
Feladat: Futójátékok közben egymás elkerülésére, a társak testi
épségének megóvására nevelés.,
Tevékenységek:
Jár a falióra, tik-tak jár…
Ki a körből, be a körbe!
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött
PÉNTEK
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A vizuális észlelés, emlékezet, képzelet, gondolkodás
fejlesztése., A motoros funkciók, a látáskultúra
megalapozása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények
biztosítása, A munka befejezésére való ösztönzés által
kitartás, feladattudat alakítása.,
Tevékenységek:
A Boldogságóra program 5. hónapja: Célok elérése
jelének színezése
Mozgásos játékok Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség
fokozása.,
Feladat: Futójátékok közben egymás elkerülésére, a társak testi
épségének megóvására nevelés.,
Tevékenységek
Jár a falióra, tik-tak jár…
Ki a körből, be a körbe!
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött
mozgásos játékok
Mozgás
Cél: Motoros képességek komplex fejlesztése., Gyors, pontos,
célszerű cselekvés.,
Feladat: A kéziszerek kihasználásának sokoldalú bemutatásával a
kreativitás fejlesztése, Kitartás, akaraterő fejlesztése.,
Tevékenységek:
Babzsák gyakorlatok
Babzsákszerző
Célba dobás babzsákkal (Célok elérése)
Mozgásos mondókák ( a héten tartott mindennapos
testnevelés anyaga)
Szabad játék: Puzzle játék, Babázás, babakonyhai játékok, főzőcskézés)
REFLEXIÓ: Szuper volt ez a hetünk is. A zenére mozgást nagyon szeretik! „Még egyszer!” – szokták mondani a sokadszorra meghallgatott és eltáncolt zenére. Mivel a mozgás minden fejlődés alapja, így szívesen eleget teszek a gyerekek kéréseinek.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Január hónapjában a Boldogságóra témája a: „Célok kitűzése és elérése” volt. A foglalkozás kezdetén a relaxációs gyakorlatokat végeztük el: malomkörzés, repül a karom, ha akarom, hintaszék. Meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Van nekem egy álmom”. Sikeresen gyakoroltuk a célba dobást: mindenki babzsákkal színes hullahopp karikába próbált beletalálni, de dobás előtt megfogalmazott egy célkitűzést, amit szeretne elérni. A mese előtt csengettyű szólalt meg, jelezve a mesélés kezdetét: Közösen elmondtuk a „Kerek erdő…” című mondókát, majd elolvastam „Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét”. Mese után beszélgettünk arról, hogy kinek mi a legnagyobb álma, és hogy kinek mit jelent a boldogság. Beszélgettünk arról is, hogy mi a csoportunk életében elkövetkezendő események: tehetségkutató vers-, és mesemondó verseny, Medve-nap, Farsang és készítettünk eseménynaptárt, hogy melyek azok a feladatok, amelyek ezekkel kapcsolatosak és mit kell tennünk ahhoz, hogy ezeket a célokat megvalósítsuk. Ezt követően mindenki elkészítette azt a rajzot, hogy „Most még kicsi vagyok, de egyszer nagy leszek!”. Lerajzolták magukat a gyerekek a félbehajtott papír egyik oldalára olyannak amilyenek most néznek ki és a papír másik oldalára azt, ahogy majd nagykorúkban fognak kinézni. Lelkesen elkészítette mindenki a feladatot és a faliújságra kitettük az alkotásokat és megvalósítottuk a „Jelen – jövő tablót”. A téma lezárásaként kiszíneztük a célba érés jelét kékkel, rózsaszínnel, pirossal és narancssárgával.
Két csoportban dolgoztak a gyerekek. Hónapokra lebontva tűztek ki célokat erre az évre.
Minden kisgyermek megfogalmazta és lerajzolta újévi fogadalmát a 2023-as évre.