Az idő múlásának érzékeltetése során beszélgettünk arról, hogy egyre nagyobbak, önállóbbak, ügyesebbek. Így már fontosabb, nagyobb célokat is elérnek, ha elég kitartók. A hónap meséje és a dal is sokat segített abban, hogy megértsék és meghatározzák a számukra még elérhető, de nem túl egyszerű célokat. Segítségül hívtam jó néhány ötletadó képet (kerékpározás, rendrakás, kés-villa használata, lego vár építés, úszás, tánc…), ezeket a gondolat indítónak szántam, és milyen jól tettem. Sok-sok koruknak megfelelő célt fogalmaztak meg a gyerekek, melyekről még napokig beszéltünk és természetesen a hónap dala is gyakran előkerült, melyhez mozgást is kitaláltunk.
Célok kitűzése és elérése
A hosszú téli szünet alatt, az azelőtt viszonylag jól összetartó közösség kis mértékben ugyan, de széthullott, ezért január hónapban azt a célt tűztük ki, hogy tanév végére a meghatározott részcélok elérésével egy összetartó közösséget formálunk.
Közösen egy céltáblára felerősítettük az első részfeladatokat, melyeket a diákoknak 2 hét alatt kell teljesíteniük, majd ezen kör bővül, újabb 2 hét után újabb teljesítendő feladatokkal.
Egyéni céljaik elérése érdekében pedig évértékelő füzetecskét kaptak, melyet egy hónapon belül kell kitölteniük. Ott a feladatuk az, hogy a most kitűzött egyéni céljaikat a tanév végére elérjék.
Január: A célok kitűzése és elérése
A téma feldolgozását egy mesével indítottuk. Beszélgetőkörben szóba került, hogy miért fontosak a célok és, hogy milyen célokat érdemes kitűznünk.
Megbeszéltük, hogy mi a különbség álmok és célok között.
Az alábbi tevékenységeket valósítottuk meg a boldogságórákon:
Célbadobás babzsákkal
Mindenki lerajzolta egy halacskára a 3 kívánságát
Célkereső távcsővel
Kitűztünk közösen egy célt: „a mai napon hibátlanul elkészítem a házi feladatom”
Megbeszéltük és közösen eldöntöttük, hogy mire lesz szükségünk a cél eléréséhez.
3 fős kiscsoportban terveztek a gyerekek egy olyan gépet, amely segítséget jelent a cél megvalósításához.
5 csoportban dolgoztunk. Mindenki más-más, a cél elérését segítő szerkezetet készített.
1. csoport: idő
2. csoport: önbecsülés, önbizalom
3. csoport: hit
4. csoport: kitartás
5. csoport: figyelem
Fogaskerekek, hengerek, hőlégballonok, emberkék, pozitív megerősítések segítették a gépek működését. Minden kiscsoport bemutatta a saját kis alkotását.
A következő napon a lecke elkészítésénél kiraktuk a gépünket, ami segítséget jelentett és sikert hozott a gyerekeknek. Mindenki „ügyes vagyok” pecsétet kapott a házi feladatára.
Használtuk még a „Pozitív gyerek vagyok” és a „Szupererő” kártyacsomagot is a foglalkozások során.
Többször elénekeltük a hónap dalát is.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A januári hónap tevékenysége az „Évszakok, hónapok, napok, napszakok” témakör keretén belül valósult meg. A tevékenység során megismerkedtünk az évszakokkal, annak jellemzőivel, s végül minden évszak fája magára öltötte szép ruháját. Ezt követően megérkezett hozzánk szívmanó, aki egy beszélgetőkörre hívott meg bennünket a következő mondóka segítségével:
„Gyere ülj le, csendesedj,
nyisd ki most a szívedet!
Együtt vagyunk, meghallgatunk,
minden érzést elfogadunk!”
Megosztottuk egymással vágyainkat, céljainkat.
A célokért tenni kell! Ahhoz, hogy elérjük céljainkat sokat kell tanulnunk, dolgoznunk.
Az évszakok egy akadálypályát állítottak elénk. A játék során kitüzött cél volt végighaladni az akadálypályán betartva a szabályokat és vigyázva az évszakok kincseire.
Szívmanó arra bátorít utunk során, hogy nem szabad feladnunk céljainkat, ha első próbálkozásra mégsem sikerül. A játék lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalát.
A téma feldolgozása során a gyerekek ügyesen válaszoltak a feltett kérdésekre és szívesen vettek részt a játékos tevékenységeken.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A csoporttal közösen elkészítettük a képverset, az itt kitűzött célokat igyekszünk betartani.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Nagyon sokat játszottunk és tartalmas időt töltöttünk együtt a gyerekekkel a céljaink elérése érdekében. Megismertük mindenkire milyen célok várnak, ki mit tűz ki maga elé.
A sok vidám játék, tánc, zene hallgatás és mese után elkészítettük szívmanót. A csoportszobában megtalálható játékok közül kiválasztották melyek azok, amelyekkel megszeretnék alkotni ezt a csupaszív kis manót.
Elkészült hát a csoport szívmanója. De akadt, aki készített kisebb szívmanót a kedvenc játékából-legoból, valaki pedig tüdőt is készített neki, hogy ne csak szíve legyen, hanem tudjon lélegezni is.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Nagyon sokat játszottunk és tartalmas időt töltöttünk együtt a gyerekekkel a céljaink elérése érdekében. Megismertük mindenkire milyen célok várnak, ki mit tűz ki maga elé.
A sok vidám játék, tánc, zene hallgatás és mese után elkészítettük szívmanót. A csoportszobában megtalálható játékok közül kiválasztották melyek azok, amelyekkel megszeretnék alkotni ezt a csupaszív kis manót.
Elkészült hát a csoport szívmanója. De akadt, aki készített kisebb szívmanót a kedvenc játékából-legoból, valaki pedig tüdőt is készített neki, hogy ne csak szíve legyen, hanem tudjon lélegezni is.
Januári projektünk a „Hallgatag erdő titkot rejtő”. Az erdei állatok témakörében mélyedtünk el, megbeszéltük, hogy mi emberek mit tehetünk télen a vadon élő állatokért (élelmet adunk nekik). Ezt hogyan érhetjük el? Vadetetőt építettünk, és a gyerekek gyakorolhatták annak feltöltését szénával, magokkal.
Madarászt és természetvédelmi őrt, biológust hívtunk meg a csoportba, akik sok új élményhez juttatták a gyerekeket.
Felállítottunk a gyerekekkel közösen 7 „zöld” szabályt. Célunk, hogy a tavaszi 3 napos erdei óvoda során a gyermekek caelekvés újtján is megtapasztalhassák a természetvédelmet, az állatokról való gondoskodást, mely reményeink során beépül majd a személyiségükbe.
Elsős osztályban csináltuk meg az 5 napos kihívást. Minden nap elmondtam,hogy mi a kihívás,mire kell figyelni. Rendkívül élvezték és várták a folytatást. Sok új vagy szorosabb barátság született és az osztályközösség is jól formálódott a feladatok által. Az időzítés is nagyon jó volt,mert decemberre mindenki talált magának egy biztos pont barátot, és így a feladattal kimozdítottam őket és újabb barátság felé. Így még jobban kezdték érezni magukat. ( Ha az az egy barát beteg volt, szomkodás volt. Több barát esetén mindig van játszópajtás.) A naptárat is nagy kedvvel készítették el.