A havi témánk feldolgozása előtt, relaxációs gyakorlattal indítottuk a közös tevékenykedést. „Repül a karom ha akarom” gyakorlat elvégzése során a gyermekek örömteli arckifejezéseit boldogság volt látni. Énekeltük Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, melyre a közös tánc ismét megmutatta a gyermekek mennyire szeretik egymást. Témabevezetése beszélgető körrel indult, a céljaink megfogalmazását segítve, mindenki a munkafüzetünk példáiból merítve, ötletelhetett mi is legyen az egyéni célja aznapra, vagy hosszabb távra. Játék gyanánt célba dobósat játszottunk,mi alatt megoszthatták céljaikat társaikkal. Együtt összedolgozva egy közös cél érdekében Boldogságvár puzzle-ket összeillesztettük. Megismerkedtünk a célok elérésének jelével. Medvévé változva pedig közösen segítették, hogy megtalálhassam a haza vezető utam, melyet csakis feladatok végrehajtása után találhattam meg egy kitáruló térkép segítségével. Majd egy újabb személyiségfejlesztő dallal zártuk a közös, ismeretbővítő foglalkozásunkat.
Célok kitűzése és elérése
Januárban a célok kitűzésének fontosságáról beszélgettünk. Ezt követően mindenki papírra vetette idei céljait, amit később egy fára tettünk fel. A fát az osztályunk egyik sarkában helyeztük el, hogy egész évben láthassuk.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
Ebben a hónapban a „célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel mind az öt csoportban. A foglalkozások elején meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom, majd sokat beszélgettünk a gyerekekkel kinek mi a célja, kívánsága ki mit tesz azért, hogy azt elérje. Ha valamit nagyon szeretnénk vagy valamit el szeretnénk érni, tennünk kell érte. A gyerekek türelmesen végig hallgatták egymást. A boldogságóra során sor került a hónap meséjére is Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje. Minden csoportba a téma feldolgozása különböző módszerekkel zajlott. Minden csoportban a téma lezárásaként készítettek különböző technikákkal rajzokat a gyerekek. A mókus csoport gyermekei célok elérése színezőt színeztek. A katica csoport gyerekei egy szívecskére ragasztották amit nagyon szeretnének, kollektív munka készült, a süni csoportban elkészítették a Boldogvárat, majd óvó néninek megfogalmaztak különböző gondolatokat, mint például okos leszek, iskolába megyek, szót fogadok, bátor leszek, igyekszem illetve mindig betartom a szabályokat. A maci csoport gyerekei lerajzolhatták, hogy mit szeretnének, volt aki szivárványos pillangót szeretne találni , volt aki nagyon szeretne szívecskés könyvet. A pillangó csoport gyerekei varázshópelyheket készítettek.
Ebben a hónapban a „célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel mind az öt csoportban. A foglalkozások elején meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom, majd sokat beszélgettünk a gyerekekkel kinek mi a célja, kívánsága ki mit tesz azért, hogy azt elérje. Ha valamit nagyon szeretnénk vagy valamit el szeretnénk érni, tennünk kell érte. A gyerekek türelmesen végig hallgatták egymást. A boldogságóra során sor került a hónap meséjére is Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje. Minden csoportba a téma feldolgozása különböző módszerekkel zajlott. Minden csoportban a téma lezárásaként készítettek különböző technikákkal rajzokat a gyerekek. A mókus csoport gyermekei célok elérése színezőt színeztek. A katica csoport gyerekei egy szívecskére ragasztották amit nagyon szeretnének, kollektív munka készült, a süni csoportban elkészítették a Boldogvárat, majd óvó néninek megfogalmaztak különböző gondolatokat, mint például okos leszek, iskolába megyek, szót fogadok, bátor leszek, igyekszem illetve mindig betartom a szabályokat. A maci csoport gyerekei lerajzolhatták, hogy mit szeretnének, volt aki szivárványos pillangót szeretne találni , volt aki nagyon szeretne szívecskés könyvet. A pillangó csoport gyerekei varázshópelyheket készítettek.
BOLDOGSÁGÓRA-JANUÁR
A Boldogságóra témája: Célok kitűzése és elérése
Tevékenységforma: Boldogságóra-fókuszban a mese, a mozgás és a közös zenehallgatás
Korcsoport: Középső-nagycsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2023. január 2. hete és folyamatosan ebben a hónapban
Felhasznált irodalom:
-Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő-és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár / Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Szupererő /színező mondókákkal
– Lukács Elvira: Örömnapok /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Pintér Krisztina: Csillagtündér
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
1: Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök jól látható helyre helyezése jelzésként, hogy most tartjuk a Boldogságóránkat.
Szellőztetés, friss levegő biztosítása, hogy optimális „légkörben” kezdhessük meg a tevékenységeinket.
2:ELŐZMÉNYEK:
Január első napjaiban már elkezdtük a ráhangolódást a témára. Felidéztük a karácsonyi ajándékosztásokat otthon és az oviban, elmesélhették, kit mivel lepett meg a „Jézuska”
Beszélgettünk a vágyakról, az érzésekről, és eljutottunk a célok fontosságához is.
A munkafüzet 38. oldalán található feladatlapot megoldottuk, és volt lehetőségük megfogalmazni a vágyaikat, céljaikat is.
Ebben a hónapban még nagyon jó ötletnek gondoltam az oktatási segédanyagban található „Jelen-Jövő tablót”, amit szeretnék még a későbbiekben elkészíteni a gyerekekkel.
Szintén nagyon tetszett a „Szívmanó akadálypálya” lehetősége is és azt is szeretnénk még kivitelezni.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok:
– Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok..
– Mozgásos játék:
Kíváncsi kis hópihe /kinyújtott tenyerünk felfele néz
Szelek szárnyán útra kél /oldalsó középtartás, karlendítés nyújtott karral
Keringőzik, táncot jár / körbefordulás, egy lépés jobbra, egy balra
Szaladj! Less ki, itt van már? /az ablakhoz szaladunk és kikukucskálunk
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Van egy álmom c. dalára egy közösen koreografált mozgássorokkal vidám táncházat rendezünk.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL:
Elővarázsolom Boldog Dórát, így a gyerkőcök már tudják, hogy mese következik.
„Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár,
Kerek erdőn a boldogság megtalál”
Kedves Gyerekek!
A mai mesém egy csodálatos várról fog szólni, amit már ti is jól ismertek. A neve Boldogvár. Hallgassátok csak!
A MESE BEMUTATÁSA:
– Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
A mese végén visszacsatolásként kérdéseket teszek fel, hogy láthassam, mit értettek meg a mese tanulságából.
– Csoportcélok meghatározása:
Az oktatási segédanyagban található „Szívmanós”játékra kérek majd ötleteket, hiszen mostanában olyan önállóan készítenek akadálypályákat. A pálya kialakítása után versengéseket rendezünk, és megválasztjuk az igazi szívmanókat is.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
– A célok elérésének jelét a győztes „szívmanó” helyezheti el a Boldogságvárunk 5. lépcsőfokára.
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella „Hegy vagyok” dalára / / közös örömtáncot járhatunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családot!
Megbeszéltük a szülőkkel, hogy a célok eléréséről ők is fognak beszélgetni otthon és kipuhatolják, mik is a vágyaik és ezek elérésében segítséget fognak nyújtani gyermekeiknek.
Folyamatosan küldik az elért vágyakról a képeket, melynek nagyon örülünk.
– Vond be az óvodát!
A téli madáretetéshez szeretném kötni a csoportok bevonását, egyrészt mert hasznos tevékenység, és kicsit összefogja a közösségünket.
Célunk pedig az lenne, hogy a télen gondoskodást kapó madárkák majd tavasszal vidám csiviteléssel örvendeztethessenek meg bennünket.
REFLEXIÓ-JANUÁR
Ebben a hónapban a célok elérése volt a kijelölt célunk a Boldogságórákon.
Igyekeztem a napi tevékenységeket is e témakör köré építeni.
Már a reggeli beszélgető-körökön megemlítettük, hogy mi az aznapi célunk és azt hogyan tudjuk meg is valósítani.
Közös célul a gombolás gyakorlását, elsajátítását és a cipőfűzés gyakorlását, masni kötést választottuk ki közösen, mert ezen a területen még sok kisgyereknek hiányosak az ismeretei.
A Boldogvár témája több ízben előkerült, itt inkább a fantáziájukra hagyatkoztam, mert kíváncsi voltam arra, hogy milyennek képzelik el, milyen érzéseket érezhetnek azok, akiknek megvan a maguk boldogsága. Nagyon ötletes válaszokat kaptam a gyerekektől, és igazán meglepő volt hallani, mennyi minden tudja őket boldoggá tenni.
Jól bevált szokásunk minden hónapban „Hálalevelet” küldeni azoknak a szülőknek/anyuka, apuka/ , akik sok mindennel támogatják a csoportunkat, és a picik mindig lelkesednek és versenyeznek egymással, hogy ebben a hónapban kinek az anyukája, apukája fogja megkapni az elismerést.
Ebben a hónapban is nagy hangsúlyt fektettünk a sok mozgásra, úgy kint, a friss levegőn, mint bent, ahol új játékpályát is használtunk, ahol változatos mozgásformákat is kipróbálhattak a gyerekeink.
A testnevelés foglalkozásokon adott volt a lehetőség egy kis versengésre, így a „szívmanós” játékkal kötöttem össze, ahol megválasztottuk a legügyesebb szívmanót is.
Sokkal több közösen végezhető feladatot adtam ebben a hónapban, hogy érezzék, a célokat közösen könnyebb elérni.
A zenei anyagunk egy kicsit bővült, hiszen volt szerencsém Bagdy Bella új dalainak letöltésére jogosítványt kapni, így a Hegy vagyok című dalát becsempésztem a mindennapjainkba.
A közös mozgásunkat is sikerült egy kicsit színesíteni, hiszen a koreográfiánkat, melyet a foglalkozást kezdő énekléshez használunk, most kendővel próbáltuk meg egy kicsit változatosabbá tenni, aminek sikere volt a gyerekek körében.
Az intézményi szinten is történt egy kis változtatás, hiszen adva volt a téli madáretetés, mint téma, így kihelyeztük a madáretetőket és a szülőkkel közösen meg is töltöttük eleséggel őket. A többi csoport is csatlakozott a tevékenységhez ,így reméljük, tudunk sok kismadarat odacsalogatni az intézmény udvarába.
A szülök többsége aktívan szokott részt venni a Boldogságórák feladataiban,most is, mint mindig, rengeteg képet küldtek arról, hogy milyen vágyaik, álmaik teljesültek a gyerekeknek.
Ebben a hónapban nagyon jó eredményeket értünk el a céljaink megvalósítása területén, hiszen bár apró célokat tűztünk ki, de önmagukhoz mérten sokat fejlődhettek a gyerkőcök, és a gyakorlásra továbbra is nagy figyelmet fogok fordítani, hogy készségszintre tudjuk emelni a már megtanultakat.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Én vagyok a január ki minden évben testvérei előtt jár
havat hozok, jeget viszek te neked meg orrodra pirosságot festek.
Büszke hónap vagyok én, mert legelőször nekem táncol az északi szél.
Az emberek is szeretnek, a gyerekek hóemberrel örvendeztetnek
overáll, és sapka, sál, minden héten a hidegben ez dukál
csak arra vigyázz, meg ne fázz mielőbb meleg kályhánál tanyázz.
Meleg tea, forró leves ezek bizony a megfázásban segítenek.
Fogadalmak hava vagyok ezért várnak izgalommal kicsik-nagyok.
Közösen megírtuk a verset majd megtanultuk, akik szerették volna elő is adták saját készítésű sziluett madárkákkal.