Januárban célokat tűztük ki.
Célok kitűzése és elérése
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Januárban célokat tűztük ki magunknak.
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Januárban célokat tűztük ki magunknak.
A gyerekek megismerkedhettek a Boldogvár meséjével, elmondhatták érzéseiket a mesével kapcsolatban. Beszélgettünk a közeli és távoli céljaikról, amit szeretnének majd elérni, esetleg megtanulni. Ezeket a célokat le is rajzolhatták, majd kiállítást rendeztünk belőlük. Célbadobós játékot is játszottunk, elmondták mit éreztek mikor sikerült a célba bedobni és mikor nem. Beszélgettünk a csoport céljairól, hogy a boldogság várába szeretnénk bejutni, és az iskolára készülünk, megtanulunk szépen színezni, verselni, számolni, énekelni. A hónap zenéje volt a gyerekek kedvence, melyet játékos mozdulatokkal táncoltuk el.
A hosszú téli szünet utáni első találkozás alkalmával szeretettel köszöntötték egymást a gyerekek. Számtalan mesélnivalójuk akadt.
A későbbiekben beszélgettünk arról, hogy sok népszokás és hiedelem kapcsolódik az év kezdetéhez. Internet keresőjét használva gyűjtötték össze a legérdekesebbeket. Néhányról részletesebben beszélgettünk. Az időjárásár jóslására használt fokhagyma kalendárium, az ólomöntés, amikor a frissen öntött ólom formájából jósoltak a lányok jövendőbelijére, a leendő férj nevét rejtő gombócfőzés elnyerte a tetszésüket.
Újévkor a legtöbb ember számvetést készít, értékeli az előző évét, és új célokat tűz ki, amit szeretne elérni idén. a gyerekek is megfogalmazták azt a néhány gondolatot, amin változtatni fognak.
Csoportmunkában készítettek egy szívet, amelyre zsinórokra ragasztott körökben, szívecskékben leírt fogalmakat függesztettek. Megbeszéltük, hogy segíteni fogják egymást a fogadalmaik betartásában.
Már az 5. lépcsőfokra érkeztünk, a január hónapja a célok elérését járja körbe.
Boldogságmacinkat körbeadva, megölelgetve indult a mai boldogságóránk.
A „puha meleg felengedek, meleg vagyok elolvadok” relaxációra ölelő karokkal védtük az ársugárzó meleget-majd jéggé válva elolvadtunk.
A hónap dalára, a Van nekem egy álmom-ra örömmel táncoltunk vidáman mozogtunk.
Az előző napon megismert Boldogvár meséjét felelevenítettük, beszéltünk a mese fordulatairól.
Beszélgettünk még arról, hogy mik a céljaink? A célok követése értelmet ad az életünknek. A célok eléréséhez szükségünk van az együttműködésre is.
Ezt követte a „Mátyás király levelet ír” feladat, melyben egymás hátát maszírozva, gyömöszölve játszottunk.
A „varázshópehely” játékban egy erdőben, hóesésben jártunk, ahol ha szerencsések voltunk, még varázshópehelyhek is ránk eshettek, s begyűjthettük, magunkba szívhattuk varázserejét.
Majd egy érdekes kis mesével, foglalkozásokat ismertünk fel, s képeket párosítottunk hozzá.
A Mackós játékban ügyesen teljesítettük a feladatokat, mellyel egy aranyos mackót hazajuttattunk. A mackó egyedül próbált hazatérni az iskolából, de a nála lévő térképet nem tudta használni. A gyerekek 4 feladat megoldásával, a térképen lévő 4 kapcsot fel tudták nyitni sikeresen.
Nagyon ügyes volt mindenki.
Miután megismerkedtünk Bezzeg Andrea „Boldogvár” meséjével és Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” dalával, resztoratív kör keretében ötleteltünk, hogy milyen célokat tűzzünk ki magunk elé és milyen tervet készítsünk ennek eléréséhez. Célul tűztük ki, hogy a téli időjárásnak megfelelően öltözünk fel és ehhez összeválogattuk a megfelelő ruhadarabokat együttműködve, egymás segítségére támaszkodva. Környezettudatosság keretében folyamatosan óvjuk, védjük csoportunk teknősét, akit megfelelően, életszerűen gondozunk. A mindennapok célkitűzései közé tartozik a játékok elrakása, az egészségvédelem és az egymásra való odafigyelés, közösségi alkalmazkodás. Bátran meséltek ezek kapcsán az otthoni célok kitűzéséről is és annak megvalósításáról, pl. állatetetés, segítés anyának, rendrakás a szobámban, stb. Megbeszéltük azt is ezek kapcsán, mit jelent számunkra a boldogság érzése.
Az ötödik téma a célok kitűzése és elérése volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: Ismerjék fel a gyermekek, hogy mennyire fontos, hogy tudják, mit akarnak elérni, és milyen módszerek segíthetik őket ebben. Részcélok fontossága!
Kiemelt fejlesztési terület: céltudatosság, önbecsülés, önismeret, énkép fejlesztése, önérvényesítés-pozitív önérvényesítési mód alakítása, együttműködési képesség fejlesztése, kezdeményező képesség fejlesztése.
A kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel arról, hogy kinek mi a célja, mit szeretne elérni. Főleg közeli, és egyszerű rövid távú célokat fogalmaztak meg a gyermekek. pl: öltözködés. „Szeretné egyedül felvenni az anorákját,” ruhájuk össze hajtogatása, helyes ceruzafogás, stb. Közös célok: Beteg gyermekek támogatása: A Mátrix közhasznú alapítvány által működtetett mesedoktorok „Szeretetcsoki” csokoládégyűjtő akcióban való önzetlen részvételünkért csoportunk oklevelet kapott. További közös cél a kisebb, gyengébb gyermekek segítése, egymáshoz mindig szépen szóljanak, kevesebbet vitatkozzanak a játékokon, megbocsátás gyakorlása stb. Továbbra is nagy hangsúlyt fektettünk a madarak téli etetésére. „Számodra mit jelent a boldogság?„ kérdésre a legtöbb gyermek azt válaszolta, hogy azt, hogy: „szeretjük egymást.” A megbeszélést az udvaron is folytatták. Mozgás tevékenység keretében célba dobtunk, gyakoroltuk a dobás műveletét, kiegészítve célok megfogalmazásával. Addig dobhattak a gyermekek, míg mindenkinek sikerült a labdát a zsámolyba, vagy a babzsákot a karikába dobnia. A célba dobás mellet kapuba, és 2 bója közé is rúgták a labdát. Floorball ütővel is célba kellett találniuk 2 bója között. Ezt úgy is nehezítettük, hogy csökkentettük a bóják távolságát, így nehezebben sikerült célba érniük. Itt nagyon fontos volt a kitartás, és a türelem. „Nem adjuk fel!” felkiáltással biztatták, buzdították egymást a gyermekek, örülve egymás sikerének. Elmeséltem nekik Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét. Ezt többféleképpen feldolgoztuk. A mesélés után elbáboztuk a kolléganőmmel a mesét, majd a gyermekek következtek. A bábok kézről kézre jártak, napokon keresztül játszották a mesét. Ezek után a mese kapcsán akadálypályát építettünk a Boldogság várig. A pálya végén (folyó, színes kövek) a várkapu érintésével bejuthattak a várba, melyet Hilda a boszorkány őrzött. A végén mindenki kiszínezte a saját boldog várát. A csoportszobában játszottuk a „varázshópehely” játékot, boldogságvár puzzlet raktak ki. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát többször hallgattuk, melyhez mozdulatokat találtunk ki. Az 5.lépcsőfokra is felkerült a jel.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az alsó tagozatos tanulóknak, mikor felvetettem a témát, úgy vettem észre, hogy a kisgyerekek inkább rövidtávú célokban gondolkodnak. Így például: sok pirospontom legyen, tanuljak meg olvasni, gyógyuljon meg a mamám…
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Január hónapban a “célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel több alkalommal, különféle játékokkal, mesével. A foglakozást relaxációval kezdtük, majd beszélgetőkörrel folytattuk. Értelmeztük mit jelent maga a kifejezés, hogy cél, mit kell tennünk érte, hogy elérjük. Beszélgettünk az új évről, az újévi jókívánságokról, fogadalmakról pl: egészségesebben élünk, többet mozgunk, sportolunk. Meghallgattuk Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című énekét, miközben csukott szemmel elképzelték a gyermekek mit szeretnének elérni, miben szeretnének jobbak lenni. Általában rövid távú célokat sorolták fel. Pl: újra szánkózhassak a testvéremmel, együtt kártyázzunk anyával, apával, vagy épp egy kiszemelt játékot szeretnének megkapni, víz alá tudjak merülni úszáson, milyen jelmezbe szeretnének öltözni farsangon. A jelmezbe bújás izgalma a farsangi időszakban különösen foglalkoztatja őket. Itt már megjelentek a vágyaik, és személyiségük is tükröződött, pl: hercegnő, szupermen, pókember, tűzoltó. A foglalkozást a „Visszajött a répa” c. mesével folytattam, papírszínház segítségével. A gyermekek a képek segítségével jól követték az eseményeket és a nagyok ügyesen megfogalmazták a barátság lényegét. A barátok, a családunk segítenek bennünket a céljaink elérésében. Támogatnak, buzdítanak, mindig ott vannak mellettünk.
A következő napon felelevenítettük a kitűzött célokat, majd játékkal folytattuk a foglalkozást. Az ikertestvérek játékot nagyon viccesnek tartották a gyermekek, sokat nevettek, miközben kitartóan küzdöttek az adott feladatokban. Ezen a délelőttön arról is beszélgettünk, hogy mi az, ami gátol bennünket, hogy elérjük a kitűzött célt. Mi az, ami akadály lehet? Érdekes dolgokat soroltak fel a gyermekek pl: félelem, túl nehéz a feladat, nem bízunk magunkban. Az akadályokat összegyűjtöttük egy képzeletbeli zsákba, majd bekötöttük a zsák száját és eljátszottuk az egyet üt az óra boszorkányos dalos játékot. A játék végén a boszorkánnyal elvitettük a képzeletbeli zsákot, hogy megszabaduljunk az akadályoktól és közelebb kerüljünk kitűzött céljainkhoz.