Ezt az alkalmunkat is zenés relaxációval kezdtük. Elsőként mindig napimádás jelenik meg, aztán napraforgók lettünk és mindig a fény felé fordultunk.
Ezt követően elutaztunk a varázsléghajónkkal Boldogvár földjére. A gyerekek pedig meghallgatták Boldogvár meséjét. Ezután beszélgettünk a meséről, a célokról. Mik is azok, hogy tudjuk kitűzni, elérni őket?
Kipróbáltuk magunkat a gyakorlatban is! Két ládát és sok-sok babzsákot hoztam a gyerekeknek. Két csapatot alkottunk és először csak két körben próbáltunk beletalálni a ládákba. Nem ment könnyen. Sok babzsák esett a ládák mellé. Egy kis pihenőt tartva elbeszélgettünk arról, hogy kinek van célja? Volt, aki a két keréken való biciklizést mondta célnak, volt, aki „jó” akart lenni. Igyekeztünk megbeszélni, hogy a céljaink hogyan valósulhatnak meg. Ezután arra kértem a gyerekeket, hogy hunyják be a szemüket és gondoljanak arra, hogy a céljukat már elérték. Majd újra megpróbáltunk beledobni a ládákban és ezúttal majdnem az összes babzsák célba ért. Nagy öröm fogadta ezt az eredményt.
Visszautaztunk tehát a Süni csoportba a léghajónkkal és relaxációs zene kíséretében megpihentünk.
Célok kitűzése és elérése
A téma bevezetéseként arról beszélgettünk, hogyan hat boldogságérzetünkre a célok kitűzése, valamint az elérésükre való törekvés. Miért fontos az ember életében a céltudatosság, az előretekintés.
Első új évi Boldogságóránkon egy „Én és az új év” címet viselő lapon fogalmazhatták meg a gyerekek, milyen törekvéseik vannak, miben szeretnének változni, fejlődni, mit szeretnének kipróbálni, megvalósítani. Mi lenne az, amit szeretnének, hogy mindenképpen teljesüljön. Nagy örömömre, sok kisgyerek fogalmazta meg a tanulásban való fejlődésének fontosságát.
Céljaikról beszélhettek barátaiknak is. A fogadalmak „Cél-befőtt” -ben pihennek azóta. Arra várnak, mikor vesszük elő őket, hogy megnézzük, mely célokat sikerült már elérni.
Következő Boldogságórán meghallgattuk a hónap dalát, elolvastuk a tananyagban ajánlott „Varázsecset” című mesét. Megtanultuk belőle, mit tehetünk álmaink megvalósítása érdekében, mely tulajdonságaink, képességeink segíthetnek minket ebben. Arra is tanított a történet bennünket, hogy akkor se adjuk fel a célért való küzdelmet, ha közben nehézségekkel, akadályokkal kell szembenéznünk, megküzdenünk. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, fogalmakat is, amelyek ösztönözhetnek, bátoríthatnak minket. Nagyon kedves rajzokkal kiegészített motivációs lapok születtek. Eljátszottuk az „Add körbe a varázsecsetet” játékot.
És hogy legyen egy céljaink elérést segítő barátunk is, terveztünk magunknak Cél-robotot. Mindenki olyan tulajdonságokkal, tudással ruházta fel a robotját, ami inspirálja őt, és segítheti eljutni a végcélhoz. Egy lelkes csapat elhatározta, hogy készít az osztálynak egy óriási Cél-robotot is. Napokig folyt a munka, mire végre olyan lett, amilyet megálmodtak. Kacsintó szemével bátorít, színessége lelkesítő, szívecskéi szeretetet árasztanak.
A gyerekekkel a Rumini meseregényt olvassuk. Természetesen nem maradhat el, hogy becsempésszük a Boldogságórás témánkat. Izgatottan olvassuk a kisegér történetét, drukkolunk neki, hogy ötletei, kitartása bátorsága segítse őt kalandjai során. Egyik legizgalmasabb fejezet, az volt, amikor a Sárkány-szoroson kellett átjutniuk. „Mi segítette a legénységet céljuk elérésében?” -tettem fel a gyerekeknek a kérdést. Olvasónaplónkban is összegyűjtöttük ezeket a szavakat: összetartás, küzdés, erő, megfontoltság, bátorság, célkitűzés, terv…Boldogság-sziget térképet is készítettünk.
Jó szelet, Egérkéim! Irány a cél!
Célok kitűzése és elérése: az osztályon belül egy nagy célt fogalmaztunk meg: javítjuk az osztályközösséget, a diákok egymáshoz való viszonyát!
A gyerekek megfogalmaztak rövid és távolabbi célokat, amelyeket el szeretnének érni pl. az általuk űzött sportban, a tanulásban. Felsorolták mit tesznek érte, hogy céljaikat elérjék.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Boldog Dóra: „Gyere velem, vigyázz ránk napsugár, kerekerdőn a boldogság megtalál.
Kedves gyerekek! Most egy csodálatos várról szeretnék mesélni nektek. De hiszen kicsit ismeritek is már, Boldogvár. Ez a neve.”
Mese: Boldogvár meséje
Varázslatos mondóka gyakorlása: Fújj, fújj erősen, s minden, ami bánt, már nem akadály! Fújj, fújj!
Beszélgetőpercek: A csoportunk célja: Téli madárvédelem, folyamatos madáretetés
Ősszel kihelyeztük a madáretetőket udvarunkra, most pedig ebben a hónapban minden nap megnézzük, hogy van-e elegendő madáreleség és megfelelő víz (ha megfagy hozunk) számukra az udvaron.
Itt telelő madarak megismerése – etetésük, itatásuk fontosságának megbeszélése
Vizuális tevékenység: Kedvenc madaram festése (ujjal ill. ecsettel)
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Milyen céljaid, terveid vannak? Ha kifognád az aranyhalat, mit kérnél tőle?
A harmadikosokkal január hónapban, a Szupererő munkafüzetben dolgoztunk és beszélgettünk arról, hogy milyen álmaik vannak a jövőt illetően. A képek magukért beszélnek.
A januári boldogságóra témája: Célok kitűzése és elérése
Az egyéni célok, fogadalmak kitűzése mellett nagy hangsúlyt fektettünk arra, milyen célokat tudnánk közösen kitűzni a csoportnak.
Az ötletelés során némi segítséggel, de annál több egyetértéssel négy olyan célt is össze tudtunk gyűjteni, melyek az egész csoportot érinthetik. A célokat színezők formájában rögzítettük egy plakátra, majd a gyerekek kézlenyomataival díszítettük, ezzel szimbolizálva, hogy egy közösség, egy csoport vagyunk, számíthatunk egymásra a céljaink elérésében, merjünk segítséget kérni egymástól.
Fogadalmaink az alábbiak:
1. Türelmesek, udvariasak leszünk egymással.
2. Minden nap fogyasztunk gyümölcsöt/zöldséget.
3. Minden nap tornázunk/sportolunk.
4. Minden nap gyakoroljuk az olvasást és a matekot.
A három csoportban a céljaink fontosságáról beszélgettem a nagycsoportosokkal. Kinek mit sikerült megvalósítania, pl: 50 -ig számolni, két kerekű biciklivel biciklizni, stb. Utána megbeszéltük, hogy ki mit szeretne még megtanulni, fejleszteni magában. Aztán játszottunk egy kicsit. Mivel a fejlesztő szoba szőnyege színes nagy gombokat ábrázol, így jól jött a játék alapjául. Egy kisebb műanyag vödörbe egy teniszlabda méretű szivacslabdát kellett beledobniuk a gyerekeknek. A távolság a szőnyeg mintázata volt. A gyerekek minden színes gombban két alkalommal próbálkoztak. A többségnek a 3. dobásnál sikerült beledobniuk a labdát a vödörbe. 2 fő gyermeknek az első dobás volt sikeres. Fontos volt, hogy a dobások után a gyerekek magukat és a többieket is megtapsolták. Aztán megbeszéltük az érzéseiket a játékkal kapcsolatban, könnyű vagy nehéz volt, mennyit kellett koncentrálni, milyen technikával dobom a labdát, stb. A gyerekeket megdicsértem, hogy mindenki kitartó volt, senki nem adta fel, ez minden célunk sikeres megvalósításának az alapja. A végén zene hallgatás közben kiszínezték a kivágott hőlégballonokat, űrhajót és egy kék színű rajzlapra ragasztották rá a formákat, a foglalkozás elején megbeszélt céljaikat felhőkbe írtam be.