Korcsoport: 3-4 évesek
Motiváció: Babzsákok és két karika elhelyezése a csoportszoba szőnyegen.
A gyerekek a babzsákok kihelyezése kapcsán már kezdtek a szőnyeghez gyűlni és kérdezgetni, hogy miért pakolom ki a tárgyakat. Elmeséltem nekik, hogy célbadobást szervezek és érdeklődtem, hogy lenne-e olyan gyermek aki szívesen játszana vele a babzsákokkal.
A gyerekeket két csoportra osztottam, mindenki kapott a kezébe 1-1 babzsákot, majd egyenlő távolságra elhelyeztem a két karikát. A feladat az volt, hogy minél többen találjanak bele a karikába. Játék közben biztató szavakkal buzdítottam a gyerekeket: Ne add fel! Próbáld újra! Sikerülni fog!
Játék után a szőnyegre ültünk és beszélgetést kezdeményeztem a céljaink elérésével kapcsolatban. Kíváncsi voltam, hogy mi az igazán fontos a gyerekeknek a csoportunkat illetően. Ezeket a célokat felírtam a gyerekek előtt egy nagy papírra, majd jeleztem a gyerekeknek, hogy kikészítettem az asztaloknál festékeket, ecseteket, akinek van kedve színkeveréssel tenyérpillangókkal díszíthetjük csoportunk céljait. Sokan csatlakoztak. Az elkészült tenyérlenyomatokat kivágtuk és felragasztottuk a közös poszterünkre.
Másnap reggel a sószobában elolvastam a gyerekeknek a könyv által felajánlott Boldogvár meséjét.
Célok kitűzése és elérése
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A beiskolázási program keretében, a leendő elsős szülőknek mutattam be a szövegértés fejlesztését, boldogságórás módszerekkel. Az óra fókuszában a célok kitűzése és elérése volt. A halász és a nagyravágyó felesége című népmese alapján, mesehálót szőttünk együtt. Összegyűjtöttük a népmesékről tanultakat, majd a varázslabdánk és az interaktív táblánk segítségével kvíz kérdéseket oldottak meg, csoport munkában a tanulók. Számozással időrendbe kellett tenni a mese eseményeit. Síkbábok segítségével egy jelenetet játszottak el a gyerekek. Csoport munkában erősséglabdák felhasználásával, megfogalmaztuk, hogy mik azok a tulajdonságok, amelyek a célig visznek bennünket. A mese tanulságát kihangosítottuk majd a gyerekek jutalma egy csodatevő hal volt, ami biztos, hogy a tanulók kívánságait teljesíteni fogja. Az iskolánkban, több éve a beiskolázási program része a boldogságóra, aminek a szülők és a gyerekek is nagyon örülnek. Örömmel és lelkesedéssel tartom ezeket az órákat.
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
A foglalkozást egy új relaxációs technika, a hapcivirág megismertetésével indítottam, melynek nagy sikere volt, többször is eljátszottuk a gyerekek kérésére.
A témát célbadobó játékkal vezettem be. Zsámolyba kellett kislabdákkal célbadobni. Különböző távolságokra helyeztem el a zsámolyokat, hogy mindenki átélhesse sikerélményt. Ezek után arról beszélgettünk, milyen érzés volt, amikor sikerült beletalálni a célba, elérték a kitűzött célt.
Azt egyértelműen átérezték, hogy ez mindenkit jó érzéssel, boldogsággal tölt el, ezt meg is fogalmazták.
Szőlő Szelli álma mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy ők milyen dolgokról szoktak álmodozni, el szokták-e képzelni felnőttként az életüket. Körbeadtuk a jövőbe látó távcsövet, ahol már ki aállatorvosként, ki fodrászként, ki pékség tulajdonosként látta magát felnőtt korában.
Kis papírhajóra felírtuk ezeket az álmokat, célokat, majd egy nagy kék kartonon, a nehézségek tengerén fújva célba jutattuk őket. Közösen elkészítettük a tenger hullámait is, így elkészült a Célok tablónk is.
A foglalkozást egy közös játékkal zártuk. Megbeszéltük, hogy lehetnek olyan feladataink, céljaink, melyet sokkal könnyebben el tudunk érni, ha csapatban, egymást segítve összedolgozunk. Eldugtam a teremben a boldogság várának képrészleteit. Közösen megkeresték, összegyűjtötték, majd a jelzésnek megfelelően szétválogatták a puzzle darabjait. Egyik képet a fiúk, a másikat a lányok rakták ki, valóban összedolgozva, együttműködve.
A foglalkozást egy szobros játékkal zártuk le, ahol különböző érzelmeket ábrázoló szobrokat elevenítettünk meg.
Céljaim és terveim témában minden tanuló egy képet készített magának amit az írósztala fölé ki tud akasztani. Így mindig szem előtt vannak a célok és tervek ezáltal segítenek, megerősítenek, hogy el tudjam érni ezeket. Nagyon színes és ötletes munkák születtek.
Az óra bevezető részében énekeltünk és relaxációs gyakorlatot végeztünk.
A továbbiakban a gyerekek érdeklődése felkeltése érdekében útvesztős rejtvényt oldottunk meg, majd megbeszéltük, hogy milyen céljai lehetnek egy második osztályos kisgyereknek. Mindenki választott magának egy számára megvalósítható célt, amit rajzban is rögzített. Megbeszéltük, hogy milyen feladatokra lesz szükség a cél elérése érdekében. Rejtvényt is fejtettünk. A gyerekek meghallgatták Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, megbeszéltük az olvasottakat és a gyerekek rajzot készítettek.
Befejezésül meditáltunk és énekléssel zártuk le a kellemes hangulatú órát.
Százhalombattai Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagozatos Általános Iskola
Ugye milyen nehéz jó célokat megfogalmazni? Vagy talán nem is olyan nehéz? Januárban sokat foglalkoztunk azzal, hogy mindenki meg tudja fogalmazni, hogy számára mi is lehetne a legtökéletesebb célkitűzés. Arra törekedtünk, hogy elérhető, de odafigyelést, kitartást igénylő célokat tűzzünk ki magunk elé. A gyerekek meséltek a vágyaikról, álmaikról is. Választottunk egy Célellenőrző barátot is, aki havonta rákérdez a leírt elköteleződésünk haladásáról.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
A Hám János Líceum negyedik osztályosai már nagyon ügyesen meg tudják fogalmazni céljaikat. Körben ülve beszélgetéssel elmesélték, hogy kinek milyen céljai vannak, kik mire törekszenek, hogy mit szeretnének elérni a közeljövőben, vagy a távoli jövőben. Utazás, lovaglás, vezetés, sportolás, sikeresebb tanulás voltak a leggyakoribb célok, amelyek rövidebb időtartamra szólnak, viszont sok célt megfogalmaztak amelyek évek alatt valósulhatnak meg. Mindezeket kiragasztottuk a táblára. Ezt követően összegyűjtöttük azokat a kulcsfontosságú dolgokat, amelyek ezek megvalósításához szükségesek. Nagyon szépen kihangsúlyozták, mire van szükség céljaik eléréséhez.
Renn Renáta tanítónő
Ezt az alkalmunkat is zenés relaxációval kezdtük. Elsőként mindig napimádás jelenik meg, aztán napraforgók lettünk és mindig a fény felé fordultunk.
Ezt követően elutaztunk a varázsléghajónkkal Boldogvár földjére. A gyerekek pedig meghallgatták Boldogvár meséjét. Ezután beszélgettünk a meséről, a célokról. Mik is azok, hogy tudjuk kitűzni, elérni őket?
Kipróbáltuk magunkat a gyakorlatban is! Két ládát és sok-sok babzsákot hoztam a gyerekeknek. Két csapatot alkottunk és először csak két körben próbáltunk beletalálni a ládákba. Nem ment könnyen. Sok babzsák esett a ládák mellé. Egy kis pihenőt tartva elbeszélgettünk arról, hogy kinek van célja? Volt, aki a két keréken való biciklizést mondta célnak, volt, aki „jó” akart lenni. Igyekeztünk megbeszélni, hogy a céljaink hogyan valósulhatnak meg. Ezután arra kértem a gyerekeket, hogy hunyják be a szemüket és gondoljanak arra, hogy a céljukat már elérték. Majd újra megpróbáltunk beledobni a ládákban és ezúttal majdnem az összes babzsák célba ért. Nagy öröm fogadta ezt az eredményt.
Visszautaztunk tehát a Süni csoportba a léghajónkkal és relaxációs zene kíséretében megpihentünk.
A téma bevezetéseként arról beszélgettünk, hogyan hat boldogságérzetünkre a célok kitűzése, valamint az elérésükre való törekvés. Miért fontos az ember életében a céltudatosság, az előretekintés.
Első új évi Boldogságóránkon egy „Én és az új év” címet viselő lapon fogalmazhatták meg a gyerekek, milyen törekvéseik vannak, miben szeretnének változni, fejlődni, mit szeretnének kipróbálni, megvalósítani. Mi lenne az, amit szeretnének, hogy mindenképpen teljesüljön. Nagy örömömre, sok kisgyerek fogalmazta meg a tanulásban való fejlődésének fontosságát.
Céljaikról beszélhettek barátaiknak is. A fogadalmak „Cél-befőtt” -ben pihennek azóta. Arra várnak, mikor vesszük elő őket, hogy megnézzük, mely célokat sikerült már elérni.
Következő Boldogságórán meghallgattuk a hónap dalát, elolvastuk a tananyagban ajánlott „Varázsecset” című mesét. Megtanultuk belőle, mit tehetünk álmaink megvalósítása érdekében, mely tulajdonságaink, képességeink segíthetnek minket ebben. Arra is tanított a történet bennünket, hogy akkor se adjuk fel a célért való küzdelmet, ha közben nehézségekkel, akadályokkal kell szembenéznünk, megküzdenünk. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, fogalmakat is, amelyek ösztönözhetnek, bátoríthatnak minket. Nagyon kedves rajzokkal kiegészített motivációs lapok születtek. Eljátszottuk az „Add körbe a varázsecsetet” játékot.
És hogy legyen egy céljaink elérést segítő barátunk is, terveztünk magunknak Cél-robotot. Mindenki olyan tulajdonságokkal, tudással ruházta fel a robotját, ami inspirálja őt, és segítheti eljutni a végcélhoz. Egy lelkes csapat elhatározta, hogy készít az osztálynak egy óriási Cél-robotot is. Napokig folyt a munka, mire végre olyan lett, amilyet megálmodtak. Kacsintó szemével bátorít, színessége lelkesítő, szívecskéi szeretetet árasztanak.
A gyerekekkel a Rumini meseregényt olvassuk. Természetesen nem maradhat el, hogy becsempésszük a Boldogságórás témánkat. Izgatottan olvassuk a kisegér történetét, drukkolunk neki, hogy ötletei, kitartása bátorsága segítse őt kalandjai során. Egyik legizgalmasabb fejezet, az volt, amikor a Sárkány-szoroson kellett átjutniuk. „Mi segítette a legénységet céljuk elérésében?” -tettem fel a gyerekeknek a kérdést. Olvasónaplónkban is összegyűjtöttük ezeket a szavakat: összetartás, küzdés, erő, megfontoltság, bátorság, célkitűzés, terv…Boldogság-sziget térképet is készítettünk.
Jó szelet, Egérkéim! Irány a cél!
Célok kitűzése és elérése: az osztályon belül egy nagy célt fogalmaztunk meg: javítjuk az osztályközösséget, a diákok egymáshoz való viszonyát!