Közös plakátot készítettünk, kicsik és nagyok együtt. Rajzoltunk, nyírtunk,ragasztottunk…….és közben együtt voltunk. Mindenkinek a célja szerepel a képünkön.
Célok kitűzése és elérése
1. Csoportos munka az asztalnál: a gyerekek vízfestékkel töltötték ki a rajzlap felületét
2. konstruktív játékok építőkockákkal egyénileg és csoportokban is várakat építettek fantáziájuk alapján
Beszélgető kör:
Beszélgetés az adott témáról. Mit a jelentése a Cél szónak, valamint miért fontos törekednünk arra, hogy elérjük a kitűzött céljainkat. Segédeszközök: képek
A gyerekek meghallgatták a A boldogság vára c. mesét, melyben Jánoska leküzdve a félelmeit, akadályokat elérte a célját és megtalálta a Boldogság várát.
Ezután a gyerekek közösen építő kockákból várat építettek. Meghatározták egymás között az egyes szerepeket: hercegnő, király…. és eljátszották a mesét.
A végén minden gyermek elmondta, hogy mi is tetszett neki legjobban .
Január hónapban a célok kitűzése, elérése témakörben játszottunk a varázsceruza játékkal. Közös célok elérése érdekében páros munkában a ” Rajzold amit mondok!” gyakorlatot végeztük. Majd a foglalkozásokat közös meditációval zártuk.
Boldogságóra tervezet – január
A tevékenység címe: Az én vágyam az én célom
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés.
Fő didaktikai feladatok: A gyermekek gondolkodásának erősítése, a vágyak, kívánságok megfogalmazásával. Ezek eléréséhez célok társítása, melyeket saját maguk tudnak elérni.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka. Mozgás.
Felhasznált források: Bezzeg Andrea: Boldogbár meséje (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– boldogvár társasjáték
– akadálypályán történő átjutás boldog várba
– kívánságrajz készítése ujjal grízbe
Tevékenység megkezdése a csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően a mesére hívó mondóka segítségével:
„Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét. Kezdem is a legelején.”
Megvárom amíg mindenki elhelyezkedik kényelmesen a szőnyegen. Ezt követően mesélem el bábok segítségével a mesét a kartonra rajzolt Boldog vár előtt. A fiú egy terepasztalon berendezett akadályokon halad át.
A mesét követően átvezetés rajzolás festés, mintázás, kézimunka tevékenységbe, ahol a gyermekek kívánságlufikba rajzolhatják meg céljaikat. Differenciálás: öndifferenciálás a technikák megválasztásával.
A tevékenység közben Bagdi Bella: Van egy álmom dal a Repülj velem című albumról
Meghallgatták a gyerekek a Varázsecset című mesét majd átbeszéltük a hallottakat a kérdések alapján. Az ecsetes játék során nagyon jól szórakoztak és igyekeztek együttműködni.
Januári boldogságóránkon céljaink kitűzésével foglalkoztunk. Először rövidtávú célokban gondolkodtak. Majd szemüket lehunyva képzelték el a gyerekeknek felnőtt életüket. Merj nagyot álmodni! – a varázsecset segítségével lerajzolták a fejecskéjükben látott képet. Örömmel osztották meg egymással céljaikat.
Januárban a célok kitűzésére fordítottuk a figyelmünket a boldogságórán. A gyerekekkel megfogalmaztuk mitől jó egy cél. Mi segít és mi gátol bennünket, hogy céljainkat elérjük. Megtanultuk visszahozni kóbor figyelmünket. Közben játszottunk és jól éreztük magunkat ami a legfontosabb a tudás és tapasztalat mellett. ,,Célom az, hogy később felnőtt legyek: sikeres, bátor, erős.Tervem ad hozzá szorgalmat, megvalósító erőt. Merek célokat kitűzni, tudom, hogy előre visz.”
Céljaink kitűzésével foglalkoztunk az év első hónapjában. Elsőseim a koruknak megfelelően fogalmazták meg a közelebbi és távolabbi céljaikat. Elolvastuk a Varázsecset c. mesét, majd egy kicsit mi is játszottunk az osztály varázsecsetével. Ezt követően mindenki megrajzolta a maga célját, majd pedig be is mutatta azt az osztálytársainak. Nagyon érdeklődően, támogatóan álltak egymás munkájához.
A Van nekem egy álmom Bagdi Bella dallal hangolódtunk a januári boldogságóra témájára. Beszélgettünk a célokról, melyek kihívást, tevékenységet jelentenek számunkra. Ezeket az értelmes célokat először összegyűjtöttük a táblára rajzolt céltáblába: középre az osztálycélokat, a szélső körbe a nagyon távoli egyéni célokat lerajzolva a varázsecsetünk segítségével. Az aranyhalacskáinkba közeli, egyéni célokat írtunk. Így készült el a januári tablóképünk. Örömmel töltötte el szívünket ez a tevékenység, remélve, hogy el is érjük majd őket.
Ebben a korban hajlamosak a gyerekek a kívánságokat a célok kitűzésével keverni. Mi a teknőst választottuk jelképes állatunknak, mivel lassan haladunk, mint a teknős a pán(cél )jával a kitűzött célunk felé. A képeken még előfordul, hogy a kívánság keveredik a célkitűzéssel, de a hónap végére helyére kerültek a dolgok.