Januárban többféle ponton is érintettük az aktuális témánkat, a célok kitűzését és elérését. Rögtön az év elején kitöltöttünk egy feladatlapot, melyen a 2025-ös évre vonatkozó feladatok voltak. Ezek közül több is az új év céljaihoz kapcsolódott. Feldolgoztuk a segédanyagban található Varázsecset c. mesét. Mi is körbe adtuk egymás közt a „mi kis” varázsecsetünket, mindenki elmondhatta milyen céljai vannak a közel vagy akár a távoli jövőt illetően. A beszélgetőkör után a gyerekek le is írták egy papírra az ez évi céljaikat. A papírokat összetekertük, átkötöttük, ahogy egy fontos irat esetében tették régen, majd elhelyeztük őket egy szép üveg tárolóban. Megegyeztünk, hogy 2026 januárjában kinyitjuk az üveget, majd megnézzük, hogy kinek mit sikerült megvalósítania a leírt célokból. Ötleteket gyűjtöttünk, hogyan dolgozzák ki a célhoz vezető út tervét, valamint hogyan motiválják magukat a megvalósítás során. Összegyűjtöttük azokat a fogalmakat is, amelyek segíthetnek bennünket, erőt adnak a célok eléréséhez. Ezekből készítettünk egy egyszerű motiváló applikációt, amit kihelyeztünk az osztályban is. A program által ajánlott jeles napok közül hárommal foglalkoztunk mélyebben. Elsőként a Vízkereszthez kapcsolódó néphagyományokkal, szokásokkal ismerkedtünk meg. A Hóemberek napján klassz kis hóembereket készítettünk. A gyerekek kedvenc feladata a pizza világnapjának megünneplése volt. Beszélgettünk a híres olasz ételekről, tészta felismerő versenyt tartottunk, elmeséltem nekik a pizza történetét, majd rövid videót néztünk meg az igazi nápolyi pizza készítéséről, sütéséről. Nem maradhatott el a kézműveskedés sem. Kartonból, papírból elkészítettük az osztály pizzáját, majd a gyerekek „megsütötték” a saját elviteles, dobozos pizzájukat. Tartalmas hónapot tudtunk magunk mögött.
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése és elérése
Mindenkinek van valamilyen célja az életben. Szeretnénk jó jegyet kapni az iskolában, szeretnénk jól zárni a vizsgákat. Szeretnénk bekerülni egy jó egyetemre, világkörüli útra menni, családot alapítani. Sokszor úgy érezzünk, hogy a célt könnyen megfogalmazzuk, csak a megvalósítással akadnak komoly problémáink.
Valószínűleg már Te is hallottál a célkitűzés erejéről. Vagyis arról, hogy azok: az emberek, akik célokat tűznek ki, sokkal nagyobb eséllyel érnek el jelentős eredményeket, mint akik egyszerűen csak „keményen dolgoznak”. Lehet, hogy már ismered a célok különböző fajtáját is. Mégis bizonytalan vagy, hogy hogyan állj neki.
Mielőtt nekiállnál célokat kitűzni, fontos, hogy értsd a különböző típusokat. Vannak célok időtáv szerint, és célok fajta szerint. A poszt célja, hogy segítsen neked megérteni, hogy milyen célok illeszkednének leginkább a TE életedhez.
De valóban egyszerű meghatározni a céljainkat?
Milyen gyakorlati technikák léteznek, amik segíthetik a célkitűzést?
SMART célok: Minden betű egy jellemzőjét mutatja be a helyesen megfogalmazott célnak.
S – specifikus
M – mérhető
A – elérhető
R – realisztikus
T – időhöz kötött.
Arra törekedjünk, hogy a célkitűzés során beépítsük ezeket a jellemzőket, mert így azt tapasztalhatjuk, hogy eredményesebben tudunk a céljaink felé haladni, mert tudjuk azt, hogyan tudjuk megvalósítani őket.
Márk
Rövid távú célom: Jobban teljesítsek a 10 perces gépelésen.
Hosszú távú célom: El szeretném kezdeni a saját életemet élni. Szeretnék már egyedül élni!
Fanni
Rövid távú célom: Jól sikerüljön a szalagavató tánc.
Hosszú távú célom: Sikerüljön a szakmai vizsga.
Dzsenifer
Rövid távú célom: Letenni egy körmös szakmát.
Hosszú távú célom: Szeretnék megtanulni egyedül dolgokat, pl. autót vezetni
Bence
Rövid távú célom: Legyen vége gyorsan a szakmai órának, hogy le tudjak menni a földszintre.
Hosszú távú célom: Sokáig maradjak együtt a barátnőmmel.
Eszter
Rövid távú célom: Minél több időt tölteni az apukámmal, aki végre itthon van, mert a szabadságot kapott.
Hosszú távú célom: Szeretnék a vívásban további sikereket elérni.
Karina
Rövid távú célom: a legjobban teljesíteni a szakmai órán.
Hosszú távú célom: Szeretnék otthonról elköltözni, önálló életet élni és dolgozni.
Szakmai csoport
A januári Boldogságóra témája a különböző kultúrák megismerése volt. A foglalkozás során a diákok három különböző ország társadalmi és kulturális szokásaival ismerkedtek meg, majd ezeket egymásnak is bemutatták.
A feldolgozott témák között szerepelt az oktatás, a gyermeknevelés, a hagyományos ünnepek és a nemek szerepe a társadalomban. A tanulók összehasonlították a kiválasztott országok hagyományait a magyar szokásokkal, és megvitatták a hasonlóságokat, valamint a különbségeket.
A foglalkozás végén minden csoport elkészítette az adott ország „névjegykártyáját”, amely röviden összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat. A tevékenység hozzájárult a diákok kulturális nyitottságának fejlesztéséhez, segítette az empátia és a tolerancia erősítését.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Januárban a célok kitűzése és elérése volt a témakör a boldogságórákon. Mi a gyakorlatok közül az 5. osztállyal A varázsecset című mesét választottuk, és a hozzákapcsolódó játékot. A mese megható volt, és a gyerekek megfogalmazták együttérzésüket. Majd a varászecsetet úgy kellett tovább adni, hogy a kör közepén álló társuk ebből ne vegyen észre semmit. Az empátia, a figyelmesség, az összehangolódás érzései jelentek meg ebben a játékban. Köszönjük a játékötletet.
KIsnánai Szent Imre Ált. Iskola
„Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban.” (Albert Einstein) Hajóztunk!
Andersen :A rút kiskacsa meséjét hallgatták meg a gyerekek. Majd gyurmából megalkották a szereplőket, a kacsamamát a rút kiskacsát és a cicát.
KIsnánai Szent Imre Ált. Iskola
„A dolgok nem kívül kezdődnek, hanem belül, és nem alul, hanem felül és nem a láthatóban, hanem a láthatatlanban.” (Hamvas Béla)
KIsnánai Szent Imre Ált. Iskola
„A vezetés egyik nehézsége abban áll, ahogyan mi haladunk, úgy haladnak az általunk vezetett emberek is. Az önmagunkban rejlő lehetőségek teljes kiaknázásával megteremtjük a légkört, amelyben mások is kiteljesíthetik saját lehetőségeiket.” (John C. Maxwell)
Az órát relaxációval kezdtük utána beszélgettünk arról, hogy mi az, hogy célok. Az ajánlott mese elolvasása utána megbeszéltük, hogy milyen kívánságaink lehetnek. Miért haragudott meg a hal az asszonyra. Majd mindenki megfogalmazott három célt, kívánságot, amit a tanév végéig el szeretne érni. Ezt felírtam egy-egy halra és beletettük egy dobozba. Év végén ki fogjuk nyitni és megnézzük melyik célt tudták megvalósítani.
A mai boldogóránkon beszélgettem a gyerekekkel , hogy mi is az a cél, mit is jelent. Ismertettem velük a Varázsecset című mesét, melyet figyelmesen hallgattak. Nagyon sokat beszélgettünk róla. Volt aki kincsesládát, ékszereket, tengeren hajózó kincsekkel teli kalózokkal utazott volna a varázsecsetnek köszönhetően. Lerajzolták a saját varázsecsetükkel, hogy ki mi szeretne lenni ha nagy lesz, kinek mi az álma. Meghallgattuk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom című dalát. Nagyon élvezték az „ Add körbe a varázsecsetet! „ nevezetű játékot is, melyet többször is játszottak. Megjegyezték hogy nem is olyan könnyű célba juttatni a varázsecsetet a sok figyelmes szempár előtt.