Előzményként az egészséges életmód témájátdolgoztuk fel. A mese elmesélése fealdatok megoldásával összekötve. történt. A leghasznosabb dolog című mesét olvastuk el. Mesélés után megbeszéltük a történéseket közösen. Rajzoltunk, milyenek vagyunk és milyenek szeretnénk lenni. A kész alkotásokból tablót készítettünk.
Célok kitűzése és elérése
Januárban a reális célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy mennyire fontos, hogy tudjuk mit akarunk elérni és milyen módszerek segítenek nekünk ebben. Megfogalmaztuk a gyerekekkel az egyéni és az osztály közös céljait is. Faliújságot is készítettünk, hogy mindig szem előtt legyenek a 2023-as év céljai. Ahhoz, hogy a céljainkat sikeresen elérjük, ahhoz, hogy a törekvéseink sikeresek legyenek a következő 5 módszert tartottuk szem előtt:
1. Legyen egy jó tervünk!
2. Beszéljünk róla a barátainknak és a családunknak!
3. A várható előnyökre összpontosítsunk!
4. Minden sikeres részcél elérése után jutalmazzuk meg magunkat!
5. Vezessünk naplót, írjuk le a céljainkat minél konkrétabban!
A célok kitűzése után még elolvastuk a Leghasznosabb dolog című mesét és megoldottuk a történetbe épített feladatokat. Beszélgettünk arról, hogy mi volt Cili és Cecil számára a leghasznosabb dolog, amit magukkal hoztak. Cili és Cecil kiállták a próbát, megdolgoztak a céljukért. A gyerekek elmesélték saját próbálkozásaikat, kihívásaikat amikkel szembesültek a céljaik elérése során. Majd beszélgettünk arról, hogy milyen érzés volt mikor mégis sikerrel jártak, elérték a kitűzött céljaikat. A foglalkozást Bagdi Bella – Van nekem egy álmom dalával zártuk.
Beszámoló
Boldogságóra 5. : Célok kitűzése és elérése
Az óra időpontja: 2023. január 16.
Résztvevők: 2. osztály
Az új évet egymás köszöntésével kezdtük. A relaxációt követően a boldogságórát beszélgetéssel folytattuk. Arra a következtetésre jutottunk, hogy nem hull az ölünkbe minden, hanem tenni is kell érte. Jobb, ha megküzdünk valamiért, így jobban megbecsüljük. Céljaink megvalósításához szükséges gondolatokat fogalmaztunk meg.(Pl.: kitartás, tenni akarás, bátorság, szorgalom, bizalom). A küzdelemre és kitartásra motiválóan felolvastam a gyerekeknek Az öreg halász és a nagyra vágyó felesége című mesét. Ígéret kártyákat készítettünk egymásnak, így a tanulók egymás céljainak megvalósításában segítséget, támogatást fogalmazhattak meg. Színezők és a kártyák készítése közben meghallgattuk a hónap dalát, majd átadták a támogatást tartalmazó üzeneteket az általuk kiválasztott személyeknek. Volt , aki osztálytársnak, volt aki szüleinek, volt aki a testvérének szánta. A hónap során többször is beszéltük a célok megvalósításának lehetőségeiről.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A havi témánk feldolgozása előtt, relaxációs gyakorlattal indítottuk a közös tevékenykedést. „Repül a karom ha akarom” gyakorlat elvégzése során a gyermekek örömteli arckifejezéseit boldogság volt látni. Énekeltük Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, melyre a közös tánc ismét megmutatta a gyermekek mennyire szeretik egymást. Témabevezetése beszélgető körrel indult, a céljaink megfogalmazását segítve, mindenki a munkafüzetünk példáiból merítve, ötletelhetett mi is legyen az egyéni célja aznapra, vagy hosszabb távra. Játék gyanánt célba dobósat játszottunk,mi alatt megoszthatták céljaikat társaikkal. Együtt összedolgozva egy közös cél érdekében Boldogságvár puzzle-ket összeillesztettük. Megismerkedtünk a célok elérésének jelével. Medvévé változva pedig közösen segítették, hogy megtalálhassam a haza vezető utam, melyet csakis feladatok végrehajtása után találhattam meg egy kitáruló térkép segítségével. Majd egy újabb személyiségfejlesztő dallal zártuk a közös, ismeretbővítő foglalkozásunkat.
Januárban a célok kitűzésének fontosságáról beszélgettünk. Ezt követően mindenki papírra vetette idei céljait, amit később egy fára tettünk fel. A fát az osztályunk egyik sarkában helyeztük el, hogy egész évben láthassuk.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
A foglalkozás és a téma ráhangolódása során az „összenőtt párokat” játszottuk, beszélgettünk arról, hogy milyen lenne, ha volna egy ikertestvérünk. Majd meghallgatták a gyerekek a „Leghasznosabb dolog” c. mesét. A jelen-jövő tabló készítése során megbeszéltük, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni ahhoz, hogy céljaink valóra váljanak.
Ebben a hónapban a „célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel mind az öt csoportban. A foglalkozások elején meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom, majd sokat beszélgettünk a gyerekekkel kinek mi a célja, kívánsága ki mit tesz azért, hogy azt elérje. Ha valamit nagyon szeretnénk vagy valamit el szeretnénk érni, tennünk kell érte. A gyerekek türelmesen végig hallgatták egymást. A boldogságóra során sor került a hónap meséjére is Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje. Minden csoportba a téma feldolgozása különböző módszerekkel zajlott. Minden csoportban a téma lezárásaként készítettek különböző technikákkal rajzokat a gyerekek. A mókus csoport gyermekei célok elérése színezőt színeztek. A katica csoport gyerekei egy szívecskére ragasztották amit nagyon szeretnének, kollektív munka készült, a süni csoportban elkészítették a Boldogvárat, majd óvó néninek megfogalmaztak különböző gondolatokat, mint például okos leszek, iskolába megyek, szót fogadok, bátor leszek, igyekszem illetve mindig betartom a szabályokat. A maci csoport gyerekei lerajzolhatták, hogy mit szeretnének, volt aki szivárványos pillangót szeretne találni , volt aki nagyon szeretne szívecskés könyvet. A pillangó csoport gyerekei varázshópelyheket készítettek.