Az óra elején felelevenítettük, miért jó, ha vannak céljaink. Technika óra végén Az égig érő fa c. népmesét nézték a gyerekek, így a mese segítségével átbeszéltük, hogy Jánoskának milyen céljai voltak, kik segítették benne, milyen akadályokat kellett leküzdenie a cél eléréséért és mi lett a jutalma. A gyerekek nagyon szépen meg tudták fogalmazni mi a különbség a kívánságok és a célok között. Pozitív megerősítő gondolatokat, mondokat gyűjtöttünk, amik a céljaink elérésében segíthetnek nekünk nap mint nap. Plakát is készítettünk, melyre ezeket az önbizalmat erősítő mondatokat felírtuk. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát és mindenki egy-egy célt megfogalmazott és befőttes üvegbe tettük, hogy év végén megbeszélhessük, kinek sikerült elérnie a kitűzött célt és mi lesz a jutalma, hogy fogja megünnepelni azt.
Célok kitűzése és elérése
A januári téma a célok kitűzése és elérése. A Szívmanó az akadálypályán feladatot választottam a foglalkozáshoz. Mivel az óvodánkban a január hónapban szoktuk megrendezni az ovimpiát (sportnap), így épp testhezálló volt,hogy a Szívmanót egy akadálypályán vigyük át, küzdjük le együtt az akadályokat és jussunk el a célba. A gyerekek már elég sok információval rendelkeznek a szívről, akár anatómiailag, akár lélektanilag. A szeretet, a szívemből való szeretet mindig elhangzik a boldogságórán.
A kezdő relaxáció a „Körbe, körbe, karikába..” kezdetű mondókázással a karok körzésével, nyitott, majd csukott szemmel történt. Majd meghallgattuk a kezdő éneket, a „Van nekem egy álmom” kezdetű hónap dalát, melyet értő figyelemmel kértem, hogy hallgassanak, közben bemelegítettünk az akadálypályás mozgáshoz.
Az akadálypályán úgy kellett áthaladni, hogy egy célt meg kellett nevezni, amit az út során lehetőleg teljesíteni kellett . Pl.: be tudom/ be akarom dobni a labdát a kosárba, annyit ugrok a trambulinon, ahány éves vagyok, stb. Szívmanó pedig abban segített, hogy mindez sikerüljön. Aki szerette volna kipróbálhatta átvinni Szívmanót az akadályokon.
Az egyik kislány annyira megszerette Szívmanót, hogy a foglalkozás során végig magánál tartotta és ölelte.
A sok akadály leküzdése után megérkeztünk a Boldogvárunkhoz, ahol a Boldogvár meséjét mondtam el a gyerekeknek. Ezután beszélgettünk arról, hogy nekik milyen érzés az, amikor valamit sikerül elérniük.Volt- e már olyan, hogy valamit nagyon szerettek volna és teljesült?
A foglalkozás lezárásaként a célok elérésének jelét kiszínezték, közben hallgatták a hónap dalát.
Célul tűztük ki, hogy mindenki megtanulja a régi gumis játékot.
Gyakran esik az eső, nem tudunk a szabadba menni, de egy jó ugrálás után könnyebb a tanulás.
Január, kitűzött céljaink
A január mindig aktuális a témához, hiszen szoktak lenni újévi fogadalmaink. Erről beszélgettünk a hosszú téli szünet után.
A hónap dala: Arra tanított minket, hogy tenni kell az álmaink, céljaink elérése érdekében. Ezt már mindannyian megtapasztaltuk életünk során.
Fogadalmak: A tanulás is szóba került, mert a félévi bizonyítványok is ilyenkor kerülnek kiosztásra. Kiderült, hogy mindenkinek az a célja, hogy szép bizonyítványa legyen. Volt, aki nagyon is kritikus volt önmagával, de megfogadta, hogy év végéig valamin változtatnia kell. Ezeket célul tűzték ki a gyerekek.
Szókeresés: Hasonló szavakat kerestünk, megpróbáltuk értelmezni miben különböznek mégis kicsit.
Mese, szövegértés: Az öreg halász és a nagyravágyó felesége meséje kapcsán nagy tanulság vonható le, a beszélgetés során okos gondolatokat mondtak a gyerekek.
Halacska színező: A kis halacskákra ráírhatták vágyaikat, ők mit kívánnának, ha lehetőségük lenne.
Célbadobó játék: A karikákat ügyesen dobálták a gyerekek, többször is a legtöbbet érő pontra sikerült rádobni, nagy örömükre.
Az évkezdés vidáman telt a változatos foglalkozással.
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
A témában az Életidő és a Céltábla gyakorlatokat végeztük el a csoporttal. Először az osztály fele élőszobrokat készített, míg a többieknek ki kellett találni, milyen tevékenységekkel töltik a szabadidejüket legtöbbször. Ezután cseréltünk. A képeken is látszik, hogy milyen jó hangulatban telt a foglalkozás, ez a boldogságórák egyik fő jellemzője (szerintem ezzel nem vagyunk egyedül), jókedv, közös munka. Ezután beszélgettünk még arról, hogy miért fontos, hogy minőségi legyen a szabadidőnk és hogy úgy tervezzük a mindennapokat, hogy legyen időnk a hobbikra és saját magunkra. Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen osztálycélt tűznénk ki magunk elé, ehhez milyen részcélok elérésére van szükség. A csapat a sikeres érettségi vizsgát jelölte meg fő célnak, a céltábla közepébe, a hozzá elvezető úton, a tanulmányi eredmények esetleges javításával a sikeres 10. évfolyam zárást jelölték meg, majd a négy gimnáziumi év és a szükséges közösségi szolgálat elvégzését. Az elkészített 10.a céltáblát rögzítettük a fali újságra, hogy minden nap motiváló hatású lehessen a diákok számára.
Az óra elejére egy homokórát hoztam. Segített szemléltetni az idő múlását. Megállapítottuk, hogy az idő könnyen „kifolyik a kezeink közül, mint a homokórán a homokszemek”. A céltalanul eltöltött időnket nem tudjuk pótolni, visszapörgetni, mint a filmkockákat. Beszélgettünk arról mennyire fontos életfeladatunk, hogy megtaláljuk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyet mi magunk „értelmes célként” címkézünk fel. Motivációs naptárt hoztam. Segíthet abban, hogy ki tudjuk választani azt a célt, ami szolgálni tudja, hogy a lehető legjobb önmagunkká váljunk. Rövid útmutatót fogalmaztunk meg!
– A cél felfedezése.
– A cél átgondolása.
– A cél részekre bontása.
– Kudarcok megjelenésekor a motiváció fenntartása.
– Esetleges újratervezés.
Ráhangolódásként a hasznos és haszontalan dolgokról beszélgettünk. Aztán feldolgoztunk, dramatizáltunk egy mesét (Leghasznosabb dolog a mese címe). A már céltudatossá vált nebulók elkészítették a 4.z osztály célforóját.
Érdemes küzdeni a céljainkért!
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Mi az 5 napos kihívás rajzos változatát készítettük el, a gyerekek párokban dolgoztak.
Az óvodásoknak is nagyon fontos, megtanulják elérni céljaikat. Képesek legyenek a saját határaikat felismerni,úgy, hogy a kitűzött célhoz vezető utat ne kudarcként éljék meg.
Az előző hónapban ők voltak a Mikulás manói, így maradtunk a manóknál. A segédanyag témáit ötvöztük, kissé magunkra faragtuk. Cecil és Cili története alapján, küldetéseken keresztül kellett menniük. Minden reggel a beszélgetőkör után meghallgattuk Bagdi Bella a Minden nappal egyre jobban….c. dalát. Ezzel is erősítve a kis önbizalmukat.
Első küldetés az ikerjáték volt. Nagyon leleményesek voltak a gyerekek. Volt olyan nagycsoportos, aki kicsinek volt a párja és nagyon figyelt rá, vigyázott, nehogy elessen stb. Miután sikeresen megoldották az első feladatot a második küldetésük a rejtsd el a babzsákot óvónéni elől játék volt. Zenére a babzsákkal a fejükön sétáltak, mikor elhallgatott a zene, saját magukon el kellett rejteni a babzsákot, hogy ne vegyem észre. Igazán furfangos helyeket találtak ki. Utolsó küldetés a labirintus építése és Füles megmentése volt . A cél amit kitűztünk, hogy Micimackó mentse meg Fülest. Ők voltak a Szívkirályok és nekik kellett Micimackót elvezetni a titkos labirintuson keresztül.
Az egyik nagycsoportos kisfiú azt mondta, hogy ő megpróbál bekötött szemmel célba érni a macival. Nagy izgalommal alakították át a csoportszobát,székek,padok, és fektető szivacsok segítségével. Öröm volt látni a lelkesedésüket. Közösen kitaláltak egy történetet,hogy Fülest miért kell megmenteni. Az előző napi mese a 3 fejű sárkányról szólt. Így azt találták ki, hogy Fülest ő tartja fogságba, ezért kell megmenteni.
Mikor kiszabadították Fülest, visszarendeztük a csoportszobát,mindenki lefeküdt a szőnyegre és egy kis lámpa fényénél meghallgattuk Bagdi Bella Képes vagy rá c. dalát.
Mindenki örömmel járta végig a küldetéseket és boldogok voltak, hogy sikeres volt a küldetés.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az új év első boldogságóráján beszélgettünk az elkövetkező évről. Arról, hogy ki mit szeretne elérni, mit szeretne változtatni az előző évhez képest. A gyerekek le is írták céljaikat. Betettük egy befőttesüvegbe, lezártuk és majd év végén megnézzük, mik valósultak meg belőle.
Ezután feldolgoztuk a Leghasznosabb dolog című mesét. Részenként olvastam fel a gyerekeknek. Az egy-egy részhez kapcsolódó feladatokat eljátszottuk. Nagyon élvezték a gyerekek ezeket a kis jeleneteket. Ezután lerajzolták a mesében szereplő ikerpárt, amilyennek elképzelték. A lap másik oldalára leírták, hogy mit kívánhattak a szülők gyermekeiknek. A foglalkozást levezető beszélgetéssel zártuk, melynek során elmondták, hogy milyen tevékenységeket csinálnak szívesen és miért.
Januárban a célkitűzések témáját dolgoztuk fel a 9. A. osztállyal. A tanulók a témát meghallva, kezdetben bátortalanok voltak, majd az értelmes célok feladattal egyre inkább megfogalmazták, hogy mi a különbség az értelmes és a nem értelmes célok között. Megállapították, hogy a céljaik előre viszik őket és rendkívül nagy motiváló erővel hat. Az osztály számára fontos, hogy legyenek céljaik, legyen az rövid vagy akár hosszú távú. A „Szavazós Játék” nagyon tetszett a tanulóknak. Rengeteg célt gyűjtöttek össze, majd indult a szavazás. Az osztály 3 legfontosabb célja a jogosítvány megszerzése, a jó tanulmányi eredmény és a jövendőbeli családalapítás lett.