Öröm volt együtt eljutni a gyerekekkel annak az utnak a végére, melyen a szóban megfogalmazott közös célokat írásban is megtudták jeleníteni.
Célok kitűzése és elérése
Kecskeméti Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Béke Általános Iskolája
Öröm volt együtt eljutni a gyerekekkel annak az utnak a végére, melyen a szóban megfogalmazott közös célokat írásban is megtudták jeleníteni.
Átgondoltuk, hogy mi lehetett az a tevékenység, amivel az előző egy év során a legtöbb időt töltöttük el az ébren töltött órákban. Állóképet készítettünk magunkból, ami ábrázolja ezt a cselekvést. Magunk is megdöbbentünk, hogy mennyi időt töltöttünk el telefonozással, számítógépes játékokkal. Megfogadtuk, hogy ebben az évben több időt töltünk a családdal, barátokkal.
Hosszú és rövidtávú céljainkról beszélgettünk, összeírtuk a táblára őket.
A foglalkozást először a Körbe-körbe-karikába című relaxációval kezdtük, színes krétával rajzoltak a gyermekek A4-es lapon, nyitott majd csukott szemmel.
A „Pozitív gyerek vagyok” – személyiségfejlesztő kártyajáték képeit válogattuk és a képekkel kapcsolatban beszélgettünk önmagunkról, saját tulajdonságainkról. Majd Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát hallgattuk meg, amit a gyermekek már eddig is nagyon szerettek.
A Boldogságmondóka ismétlésével és eljátszásával megkerestük, hogy mi okoz a számunkra örömet. Majd a gyerekek meghallgathatták a „Boldogvár meséjét”. Eljátszottuk a cél elérését, köveken és folyón léptünk át.
A BOLDOGSÁG VÁRA – megnéztük, hány lépcsőfok van a váron, hányat teljesítettünk már eddig? Mindegyik lépcsőfoknak megbeszéltük a nevét és a jelét.
Beszélgettünk közös és egyéni céljainkról. A családok bevonására, közös beszélgetés kezdeményezésére a jelen-jövő kép elkészítése kapcsán kértem a gyermekeket.
Bagdi Bella: Repülj velem CD – Van nekem egy álmom dalát játszottuk el a foglalkozások végén.
A Boldogságóra januári témája a célok kitűzése és elérése. Ahhoz, hogy elérjük a tartós boldogságot, nagyon fontos teendőnk, hogy egy (vagy akár több) értelmes életcélt tűzzünk ki magunk elé, és el is érjük azt (azokat).
A harmadikosok megpróbálták megfogalmazni és papírra vetni közeli és távoli céljaikat. Íme néhány példa ezek közül:
– szeretnék megtanulni korcsolyázni, – egészséges szeretnék maradni a szüleimmel együtt, – többet fogok tanulni, – megtanulok angolul, – szorgalmas leszek, – több időt töltök a szüleimmel… stb.
Ahhoz, hogy a kitűzött céljainkat elérjük tenni is kell, néha keményen meg kell küzdeni. Erről sokat beszélgettünk a gyerekekkel, példákat soroltunk fel a saját élettapasztalatainkból.
A tanulók a céljaikat illetve kívánságaikat papírból készült buborékokra írták fel, melyekhez színes halakat is készítettek. Így közösen elkészült egy akvárium, amelyben a fürge halacskák mellett a színes buborékok emlékeztetnek bennünket a kitűzött céljainkra, melyeket az év folyamán szeretnénk teljesíteni.
Az egész foglalkozás jó hangulatban telt el, és nagyon tanulságos volt mindannyiunk számára.
Ismét eltelt egy hónap a 4. osztályosokkal feldolgoztuk a következő témát is. Öröm látni évről-évre mennyi gondolat, mennyi érzés fogalmazódik meg a tanulókban. Meghallgattuk a hónap dalát, feldolgoztuk a téma megértésére szolgáló mesét. Megoldottuk a történethez tartozó feladatokat. Gyártottunk különböző célkereső eszközt és megírtuk a sajátos használati utasításunkat. Rengeteget nevettünk, segítettük a csapat tagjait. Változatos játékos feladatokat, gondolkodtató írásokat alkalmaztunk.
A foglalkozás tervezésekor először a Boldogságóra témájához: A célok kitűzése és elérése, anyaghoz a „Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack” című népmesét választottam ki.
A mai tevékenységet „Bagdi Bella: Van nekem egy álmom” kezdetű dalával kezdtem, amellyel a csoportot szerettem volna a témára hangolni. A dal szövegének mozgásformáit végig táncoltuk, amely egyszerű mozgás és könnyen táncolható.
Ezután elolvastam nekik a kiválasztott mesét és a végén kérdéseket tettem fel nekik.
Egy mesés fordulattal kezdtem a játék bevezetését, mert azt mondtam a gyermekeknek, hogy találkoztam a királylánnyal és ő kért meg bennünket, hogy szerezzük meg újra a szóló szőlőt, mosolygó almát és a csengő barackot. Ez a fantáziakép erősen motiválta a gyermekeket a gyümölcsök megszerzésére.
A célbadobós játékban két csapat versenyzett a szóló szőlőért.
A második játéknál a disznót próbáltam imitálni, ahogy a taligán vitte a királylányt és közben színes köveket is kellett magukkal vinni, amiből felépíthették a kastélyt. Ez a feladat volt a legmotiválóbb, mert közben a gyermekek biztatták egymást és szurkoltak az éppen versengő pároknak.
A harmadik játékban úgy szerezhették meg a csapatok a csengő barackot, hogy szóban alkottak sort megadott szavakkal. Mikor minden gyümölcsöt megszereztek, akkor felolvastam a királylány OKLEVELÉT, hogy gratulál a csapatoknak, hogy újra megszerezték ezeket a csodálatos gyümölcsöket és az országa tiszteletbeli polgáraivá avatja őket.
Ennek a játékrésznek a zárásaként, megkérdeztem tőlük, hogy most, kinek mi a célja? A teljesség igénye nélkül szeretnék néhányat megemlíteni a gyermeki megfogalmazások közül. „Nyerjek a Forma – 1 futam versenyzőjeként.” „Roncsderbi versenyző szeretnék lenni.” „Szeretnék megtanulni kosárlabdázni.” „Szeretnék megtanulni repülőgépet vezetni.” „Szeretnék helikoptert vezetni.” „Szeretnék rendőr lenni.” „Szeretnék Apával horgászni.” „Szeretnék Apával a hegyekbe menni.” „Szeretnék Anyának segíteni főzni.” Sokan válaszolták, hogy „Szeretnének megtanulni írni és olvasni.” A megfogalmazások is mély érzéseket közvetítettek, ugyanis több gyermek az Apukájával vagy az Anyukájával szeretett volna valamit tenni vagy elmondta, mit szeretne megtanulni vagy a jövőben felnőttként mi szeretne lenni.
A foglalkozás végén, azt kértem tőlük, hogy rajzolják le, az elmondott céljaikat. Mindegyik gyerek nagy lelkesedéssel kezdett neki a feladatnak és máskor, akik azt szokták mondani, hogy én ezt nem tudom lerajzolni, azok is hozzáláttak a rajzoláshoz. Nagyon szép és meglepően jó rajzok születtek, hiszen ezeket belső indíttatásból ábrázolták. Az elkészült képeket a Boldogságóra falára ki is függesztettem, hogy a szülők is megcsodálhassák a rajzokat és a megfogalmazott célokat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Eszköz: henger, amire a francia kártya 3 szimbólumait felrajzoltuk.: fekete háromlevelű lóhere (treff), piros rombusz (káró), piros szív (kőr).
Minden diák választott belőle egyet, és megrajzolta sablon segítségével, kiszínezte, kivágta, a hátoldalára ráírta célját, amit el szeretne érni.
1. A hengert gurítani kell.
2. Ahol megáll, abból a szombólumból kell húzni egyet.
3. Elolvasni a hátoldalán megfogalmazott célt.
4. Kitalálni a cél gazdáját.
5. Megfogalmazni saját magára átformázva a célt.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Eszköz: henger, amire a francia kártya 3 szimbólumait felrajzoltuk.: fekete háromlevelű lóhere (treff), piros rombusz (káró), piros szív (kőr).
Minden diák választott belőle egyet, és megrajzolta sablon segítségével, kiszínezte, kivágta, a hátoldalára ráírta célját, amit el szeretne érni.
1. A hengert gurítani kell.
2. Ahol megáll, abból a szombólumból kell húzni egyet.
3. Elolvasni a hátoldalán megfogalmazott célt.
4. Kitalálni a cél gazdáját.
5. Megfogalmazni saját magára átformázva a célt.