Eszköz: henger, amire a francia kártya 3 szimbólumait felrajzoltuk.: fekete háromlevelű lóhere (treff), piros rombusz (káró), piros szív (kőr).
Minden diák választott belőle egyet, és megrajzolta sablon segítségével, kiszínezte, kivágta, a hátoldalára ráírta célját, amit el szeretne érni.
1. A hengert gurítani kell.
2. Ahol megáll, abból a szombólumból kell húzni egyet.
3. Elolvasni a hátoldalán megfogalmazott célt.
4. Kitalálni a cél gazdáját.
5. Megfogalmazni saját magára átformázva a célt.
Célok kitűzése és elérése
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Eszköz: henger, amire a francia kártya 3 szimbólumait felrajzoltuk.: fekete háromlevelű lóhere (treff), piros rombusz (káró), piros szív (kőr).
Minden diák választott belőle egyet, és megrajzolta sablon segítségével, kiszínezte, kivágta, a hátoldalára ráírta célját, amit el szeretne érni.
1. A hengert gurítani kell.
2. Ahol megáll, abból a szombólumból kell húzni egyet.
3. Elolvasni a hátoldalán megfogalmazott célt.
4. Kitalálni a cél gazdáját.
5. Megfogalmazni saját magára átformázva a célt.
Nagycsoportosok lévén egy közös célt tűztünk ki magunk elé. Megtanul mindenki a csoportból cipőfűzőt kötni. Voltak, akik már otthon megtanulták, de akadt olyan is, aki a csomózás technikáját se tudta még. A gyerekeknek kartonból kivágtam egy cipő formát, melyet befestettek. Ezen tanulták az oviban a kötés tudományát. Két hét alatt megtanulták.
Egy- két fiúnak kell még otthon gyakorolni.
Majd az ovit is bevontuk egy kis Medve nap kezdeményezésével. Mind a 6 csoport hozhatott be medvét. Célunk az volt, hogy minél több Medve legyen az oviban. Majd a folyósón kiállítottuk őket, és megnéztük.
A mi csoportunk hozta a legtöbbet.
Boldog ovis faliújságunkra a célok kitűzésével és elérésével kapcsolatos idézeteket tettem fel, melyeket a gyerekek célokról- álmokról szóló rajzai színesítettek meg.
A gyerekekkel korábban a foglalkozások, mesterségek, szakmák témakört vettük. A foglalkozások témából sikerült átvezetnem a Boldogságóra havi témájába is. A hónap témája a célok elérése volt, amit próbáltam a gyerekekkel játékosan feldolgozni. Első körben megkértem a gyerekeket, hogy a vizuális tevékenység keretén belül rajzolják le, hogy mik szeretnének lenni, ha nagyok lesznek. Ezt kis középső csoport lévén nem minden gyermek tudta pontosan ábrázolni, de már ez is egy lépés volt a céljuk elérésének érdekében. A vizuális tevékenység során közösen hallgattuk a hónap dalát (Bagdy Bella: Van nekem egy álmom). Később közösen csináltunk egy tablót azokból a rajzokból amiken lerajzolták, hogy mik szeretnének lenni, majd utána együtt az ő képességeikhez mérten átbeszéltük, hogy milyen lépéseket kell megtenni, hogy ezeket a célokat elérjék. A beszélgető kör végén pedig segítettünk a Szívmanónak elérni a célját, hogy a csoportszobában berendezett akadálypályán átjusson. Miután mindenki az akadálypálya végére ért több körben is, leültünk és megbeszéltük milyen érzés volt számukra, hogy segítséget tudtak nyújtani, annak aki el szerette volna érni a célját.
A foglalkozás végét egy magyar népmesével zártam A csillagszemű juhász c. mesével, amiben a juhász szintén eléri a kitűzött célt.
A foglalkozást az“Irkafirka”című relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: ”Van nekem egy álmom “című dalát.
Körben ülve arról beszélgettünk, hogy kinek milyen álma van. Minden gyerek megosztotta a kis álmát,vágyát. Megbeszéltük, hogy ahhoz, hogy elérjük a célunkat, türelemre, kitartásra van szükség. Megismerkedtünk “Boldogvár” meséjével.
Az építő szőnyegen megpróbálták felépíteni csoportunk ”Boldogságvárát”,amiben boldog állatok laktak.
Szívmanókká változtunk, és megpróbáltunk bejutni a Boldogságvárba leküzdve az úton levő akadályokat .
A foglalkozást a Bagdi Bella: ”Képes vagy rá “című dalával zártuk.
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Célok kitűzése és elérése
Céltalanul lenni az életben… pozitív dolgokat és gondolatokat sem hoz magával. Nagyon fontos a téma, a gyermekeknek minél kisebb korban, minél több lehetőséget kell megajánlanunk. Olyan játékos formàban, olyan rájuk szabott gyakorlati feladatokkal, amelyben jártasságra és tapasztalatra tesznek szert ahhoz , hogy aktívan növekedjen kiskorban a boldogságszintjük.
Céljaink, amelyek lehetnek rövidebb és hosszabb távúak, amelyhez különböző időtartamú lehetőséget kell biztosítanunk, amelyekhez néha önmagunk vagy mások segítségére is szükség lehet, meghatározzák minden napjainkat életünket. De ha van miért tenni, akkor erősebbek vagyunk, hogy céljainkat elérjük és önmagunk számára örömet okozhassunk mások mellett is.
Az értékes kihívások megerősítenek, remek tevékenységekre ösztönöznek, lelkileg boldogabbak leszünk. Közben talán arra is rájövünk, hogy nem a cél elérése a lényeg, hanem a hozzá vezető út örömteli, boldog megélése.
Amikor az újabb témáról olvasok, akár a megajánlott feladatokat, ötleteket vagy éppen az elméleti hátteret, akkor minden egyes mondatot természetesen próbálok a saját kis csoportomra kivetíteni. Átgondolom, hogy ők milyen szinten vannak, miben kell őket erősítenem, hogy minél jobb eredményt érhessünk el.
Osztályomban több sajátos nevelési igényű gyermek, magatartás zavaros, vagy éppen tanulási nehézséggel küzdő gyermek található. Sokak nehéz szociális körülmények között élnek. Csonka családban vagy egyedül nevelő szülővel esetleg nagyszülővel, netalán nevelőszülőnél.
Közösen építettünk egy épületet, amelyre mindenki tett 1 db-ot és miközben elhelyezte és egy komplex építménye változott, elmondhatta mit szeretne elérni az életében. Ez az épület lett a Célok háza. Majd a hónap során lerajzolták,hogy mi mindent szeretnének a céljuk eléréséig megtenni. Milyen eszközök szükségesek hozzá, milyen tevékenységek, milyen lelkivilág és kik azok az emberek, akikkel együtt kell hogy működjenek. Amikor azt elkészítették és kivágták, akkor a tanteremben, lehetőségekhez mérten elhelyeztük a Célok házát, és mindenki színesrudakból saját utat épített magának. Az út végére önmaga arcképét rajzolta. Az útjába pedig elhelyezte az általa készített rajzosan megjelenített céljait, időrendi sorrendben. Nagyon örömtelien élték meg, ahogyan egy egészen felemelő hatású, utakkal teli, élettel megtelő teret kaptunk. 🙂 Rendezgetés közben nagyon sok pozitív dolgot hallottam tőlük.
Nekünk ez volt a fő tevékenységünk most.
Tevékenységünk során, valamint reggelente és dolgozatíráskor is szívesen hallgatjuk Bagdi Bella dalait.
A kollégám is szívesen épít be óràiba Boldogsàgórás tevékenységeket. Ők évkezdő célokról beszèltek és lerajzolták ezeket.
Néhány nap után bontottuk el ezt a mozgalmas látványt nyújtó érdekességet és a gyerekek hazavitték a kis céljaikat ábrázoló képeket.
Ma reggel az egyik kis tünemény odajött hozzám és azt mondta, hogy otthon az egyik kedvenc füzetébe beleragasztotta ezeket a dolgokat.
Így sohasem fogja elfelejteni, hogy miket kell tennie, hogy megvalósítsa az álmait és boldog legyen, azt csinálhassa amit már most szeretne…
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Boldogság Dóra elmondott a gyerekeknek egy kedves kis történetet egy óvodás kisfiúról Petiről, aki nagyon sok mindenre vágyott, de soha nem tett semmit azért, hogy ezek a vágyak megvalósuljanak, mert félt a kudarcoktól. Egy napon az ovis csoportba új kislány érkezett, akit Pankának hívtak, és el volt törve a keze. A felkötött kezű kedves kislány nagyon tetszett Petinek, ezért szívesen segített neki bármiben /pl: felvenni a cipőt, belebújni a nadrágba, kinyitni a csapot, feltenni a fogmosó poharat a polcra…/ . A kislány kedvéért Peti megtanult ollóval nyírni és ceruzával rajzolni amit eddig mindig igyekezett elkerülni. Otthon gyönyörű piros szíveket vágott ki, melybe magát és Pannit rajzolta. Hamarosan Panni lett Peti legjobb barátja, és nagyon sok célt kitűztek maguk elé, ha Panni keze teljesen meggyógyul. Peti már nem félt a kudarcoktól, hisz ott volt mellette a legjobb barátja. A mesét követően mi is beszéltünk a kicsikkel a céljaikról, arról, hogy gyakorlással és a társakkal minden cél könnyebben elérhető, és sokkal boldogabb az élet, ha mindig vannak céljaink amit meg akarunk valósítani.
A gyerekekkel átrendeztük a tantermet majd székeken körbe ültünk. Babzsákot dobálva megbeszéltük kinek milyen napja van, hogyan érzi magát. Ezután megoszthatták, mik szeretnének lenni, ha felnőnek.
Beszéltük a hosszú- illetve rövidtávú célokról, jelenleg milyen céljaik vannak, hogyan küzdenek a megvalósulás érdekében.
Ezt követően a lányok megalkottak egy heti tervezőt, míg az osztály többi tagjával részcélokat fogalmaztunk meg azzal kapcsolatban, hogyan lehetne erősíteni az osztályban a kapcsolatokat.
Miután elkészült a tervező, sorrendbe állítottuk a felmerült ötleteket. Már azon a héten figyeltünk a leírtakra.
A gyermekek nagyon élvezték, minden nap a táblához mentek és elolvasták, milyen különleges dolog vár rájuk, mit kapnak vagy éppen adnak. Annyira pozitív volt számukra ez a tervező, hogy a következő héten is folytattuk ezeknek a részcéloknak a kivitelezését.
A múlt hónapban megtanultuk, hogy cselekedeteinknek következményei vannak. A cselekedeteink is egyfajta kisebb célok, hiszen többnyire tudatosan hajtjuk őket végre. Ezen cselekedetek által egy nagyobb célt szeretnénk elérni, akkor azon leszünk, hogy mindenképpen végrehajtsuk. De addig is van egy út, amin el kell indulni, azon végig kell menni. Ezt meg kellett tanulnunk.
A foglalkozásokat relaxációval kezdtük, hogy rá tudjunk hangolódni a témára. Az éppen aktuális varázspelyhek elkészítésével indítottunk, hogy az óvodások eszével bírva, varázslunk magunknak egy olyan dolgot, amire nagyon vágyunk. Ahogy készítettük a pelyheket, mindenki kigondolt egy vágyat, egy kívánságot. Természetesen a vágyak, kívánságok kigondolását előző foglalkozások alkalmával is már emlegettük, vagyis mi az a vágy, mit kell arról tudni, gondolni. Tehát, ahogy készültek a hópelyhek, mindenkinek gondolkodott. Amikor elkészültek, leültünk a szőnyegre, és egy oda illő mesélés keretében elmondhatták álmaikat, vágyaikat, céljaikat. Tágra nyílt szemekkel hallgatták egymást a gyerekek. Olyan célok hangzottak el, mint például: Ha hazamegyek, nem fogok rosszalkodni, hogy anya elengedjen játszani a szomszéd kisfiúval., Ha együtt elpakolunk, akkor hamarabb mehetünk ki az udvarra. ….
A gyerekek képesek voltak felfogni, hogy a cél egy olyan dolog, amiért valamit tenni kell.
A mozgásos foglalkozások alkalmával célbadobó versenyt is rendeztünk, ami nagyot lendített a dolgon, amikor többször is beletaláltak a célba, aminek nagyon örültek. Erre azt mondtam nekik, hogy az életben is ilyen kitartónak kell lenniük, és sikerülni fog a céljaik elérése.
A hónap során többször is tartottam ilyen foglalkozást a gyerekeknek, hogy céljaik eléréséhez kitartásuk erősödjék.
Ebben a hónapban a célok kitűzésével foglalkoztunk. A szeretetkörben sokat beszélgettünk a mesterségekről, hogy ki mi lesz a farsangon és ki mi szeretne lenni felnőtt korában. A gyermekek mesterségeket ábrázoló kártyákon is megmutatták, mi szeretnének lenni, ha felnőnek. Volt aki óvónéni, postás, rendőr, orvos, óvodás szeretne lenni.
Sokat hallgattuk Bagdy Bella ” Van nekem egy álmom” című dalát, amit mozgással kísértünk. A gyermekek nagyon megszerették és kérték hogy hallgassuk.
Az álmainkat a farsangi mulatságokkal is összekötöttük. Sokat varázsoltunk, szerepjátékokat játszódtunk, bohóckodtunk, farsangoltunk.