Az ember a jövőbe tekint sok esetben, ami jellemző egy ötödik osztályosra is.
Megpróbáltunk mi is kitekinteni pár évvel előre és a célokat meghatározni.
Ez sikerült is, mind rajzban, mind pedig írásban.
Reméljük a megfogalmazott célok megvalósulnak.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra
Dátum: 2023.01.30.
Megvalósítás:
A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj”.
Körbe állunk a szőnyegen, egyenes állásban felfelé nyúlva úgy teszünk, mintha a magas ágon el akarnánk érni a gyümölcsöket – almát, szőlőt és leszedjük őket. A leszedett gyümölcsöket pedig egy képzelt kosárba rakjuk.
A relaxációs gyakorlat után leülünk a szőnyegre és két csapatot alkotunk színes zászlók segítségével.
Mindenki kap egy babzsákot, és mind két csapat egy- egy karikát.
Mind két csapatnak az a feladata, hogy beletaláljon a karikába a babzsákkal.
Minden célba dobás után az, aki éppen dobott elmondja, hogy mit szeretne elérni – a munkafüzetből kinyomtatott feladatlap képsorozatából választ egy képet, amelyet kiszínezhet.
Ezt követően elmondom nekik a „Boldog vár” meséjét (leegyszerűsített formában).
Végezetül a Boldogságórát egy, a gyerekek által választott zenével zárjuk (Bagdi Bella).
Január a célkitűzések hónapja. Fontosnak tartottam beszélgetni róla, hogy mit is jelent ez a csoportba járó gyermekek számára. Mik a céljaik, melyek az álmaik, hiszen ez nem egy közönséges dolog az életünkben, hanem nagyon fontos része a mindennapjainknak.
A téma feldolgozását segítették a gyermekekkel történt beszélgetésék, közös játékok, tevékenységek, dalok és mesehallgatások.
Motivációként Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát használtam, amit ismernek, és nagyon kedvelnek a gyermekeink. A délelőtt során a bekapcsoltam a gyermekeknek a zenét, amely szinte minden gyereket odavonzott. Játékos mozdulatokkal kísértük a dal szövegét és dallamát.
A dal meghallgatása után beszélgetőkört indítottunk ezzel kapcsolatban, melyen a nagyon- nagy álmokról beszélgettünk. Ki mi szeretne lenni, ha felnőtt lesz. Hiszen sokkal boldogabbak azok az emberek akik olyan foglakozásokat választanak, amelyek fontos a számukra. Itt a személyes példámat meséltem el a gyermekeknek, hogy én pontosan ennyi idősen döntöttem el, hogy óvó néni szeretnék lenni. Volt egy kedvenc óvó nénim, aki mindennap szeretettel, odafigyeléssel, megértéssel bánt a csoportba járó gyermekekkel és én is ezt az utat szerettem volna járni. A célom mellett végig kitartottam és ma is az óvodában dolgozok a gyermekek között.
A beszélgetést követően a gyermekeknek színes képeket vettem elő, amelyek különböző foglalkozásokat, foglalkozásokhoz kapcsolódó tárgyakat ábrázolnak. Ebből megkereshették és kiválaszthatták azokat vagy éppen azt az egyet, amelyik közel áll hozzájuk. Melyik az a foglakozás, amit ő célul tű ki maga elé, amiért ő képes lesz tenni a mindennapi élet során. A foglalkozásokhoz kapcsolódóan különböző kellékeket készítettem elő, így a gyermekek beöltözve egy –egy drámajáték, szituáció során próbálhatták ki magukat akár rendőrként, vasutasként, szakácsként vagy éppen óvó néniként.
Készítettem a gyermekeknek egy varázsképet, ahol átváltozhatnak a jövőbeni énjükké. A kép bal oldalán lerajzolhatták önmagukat, majd a jobb oldalon pedig színezték, vágták, ragasztották, hogy mik is szeretnének lenni, ha felnőnek. A rajz elkészítése után saját készítésű puzzle játékokkal játszottunk, megkerestük a foglalkozásokhoz kapcsolódó eszközöket.
Csoportunkban nagyon sok a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermek, a szülők iskolázatlanok, nagyon kevesen rendelkeznek állandó munkahellyel. Éppen ezért egyik célkitűzésünk a személyes példaadás, a segítségnyújtás, irányadás ahhoz, hogy bármit elérhetünk az életben ha keményen és kitartóan dolgozunk érte. Lezárásként a gyermekek szintén kedvelt dalát, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok hallgattuk meg, amivel szintén a pozitív életszemléletet erősítettük gyermekeinkben.
Taszári Körzeti Általános Iskola
A célok kitűzése és elérése már negyedik alkalommal jött elő. Döbbenetes észrevenni azt, hogy mennyire jó a gyerekek önismerete, mennyire jól tudnak önmagukra szabott célokat kitűzni. A célok között meg tudnak határozni rövid – és hosszútávú célokat, értik a reális, elérhető és a nem reális célok között a különbséget. Az osztályban folyamatos téma az ötödik osztályossá, felső tagozatossá válás, így mi nem öt napos, hanem fél éves célt tűztünk magunk elé. A cél jó, hiszen az egyén és csoport is ugyanannak a célnak az elérése érdekében dolgozik. A közösség szeretne így, ahogy van együtt maradni, ezért mindenki két cél elérése érdekében dolgozik.
Célok kitűzése és elérése
Villámlazítás relaxációs gyakorlattal kezdtem a foglalkozást.
A hónap dalát meghallgattuk. A Győzelem Tündér dala alkalmat adott a beszélgetésre. A dal mondanivalója segített átcsatolni a hónap témájára.
A január havi téma a gyerekekhez közel eső téma volt. Megbeszéltük, hogy miért olyan fontos, hogy legyenek céljaink? Miért érdemes elköteleződni egy cél kitűzése és elérése mellett?
Elemeztük a kézikönyv által ajánlott képet. Címet adtunk a képnek és megbeszéltük a mögöttes tartalmakat.
A Segíts rajtam! című történetet elolvastuk és kibontottuk a tanulságot.
Összegyűjtötték a gyerekek az erre az évre kitűzött céljaikat és leírták egy papírra, amit lezártunk egy befőttes üvegbe. Év végén elővesszük és elemezzük a célokat annak függvényében, hogy megvalósult-e vagy nem rávilágítva az okokra.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.
Figura Tünde
napközis csoportvezető
Célok kitűzése és elérése
Villámlazítás relaxációs gyakorlattal kezdtem a foglalkozást.
A hónap dalát meghallgattuk. A Győzelem Tündér dala alkalmat adott a beszélgetésre. A dal mondanivalója segített átcsatolni a hónap témájára.
A január havi téma a gyerekekhez közel eső téma volt. Megbeszéltük, hogy miért olyan fontos, hogy legyenek céljaink? Miért érdemes elköteleződni egy cél kitűzése és elérése mellett?
Elemeztük a kézikönyv által ajánlott képet. Címet adtunk a képnek és megbeszéltük a mögöttes tartalmakat.
A Segíts rajtam! című történetet elolvastuk és kibontottuk a tanulságot.
Összegyűjtötték a gyerekek az erre az évre kitűzött céljaikat és leírták egy papírra, amit lezártunk egy befőttes üvegbe. Év végén elővesszük és elemezzük a célokat annak függvényében, hogy megvalósult-e vagy nem rávilágítva az okokra.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.
Figura Tünde
napközis csoportvezető
Célok kitűzése és elérése
Villámlazítás relaxációs gyakorlattal kezdtem a foglalkozást.
A hónap dalát meghallgattuk. A Győzelem Tündér dala alkalmat adott a beszélgetésre. A dal mondanivalója segített átcsatolni a hónap témájára.
A január havi téma a gyerekekhez közel eső téma volt. Megbeszéltük, hogy miért olyan fontos, hogy legyenek céljaink? Miért érdemes elköteleződni egy cél kitűzése és elérése mellett?
Elemeztük a kézikönyv által ajánlott képet. Címet adtunk a képnek és megbeszéltük a mögöttes tartalmakat.
A Segíts rajtam! című történetet elolvastuk és kibontottuk a tanulságot.
Összegyűjtötték a gyerekek az erre az évre kitűzött céljaikat és leírták egy papírra, amit lezártunk egy befőttes üvegbe. Év végén elővesszük és elemezzük a célokat annak függvényében, hogy megvalósult-e vagy nem rávilágítva az okokra.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.
Figura Tünde
napközis csoportvezető
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A célkitűzések hónapjában iskolánk felsős tanulóival arról beszélgettünk, mit jelent felhőkben járni. Megismerkedtünk a helyes célképzés módjával, a hosszútávú célok lebontásával apró célokra, s mindezt felhőkben 🙂 ábrázoltuk. Az iskolai faliújságon az ötödik évfolyam munkái láthatóak.
A céljaink visznek előre minket. Célok nélkül üres az életünk, azok elérése boldogsággal tölt el minket, főleg akkor, ha egy hosszú, rögös út megtétele után érjük el azokat.
Órakezdő relaxációként az „Irkafirka” nevűre esett a választásom. Majd a hónap dalával hangolódtunk a hónap témájára. Van nekem egy álmom…A dal refrénjét közösen énekeltük, sőt el is játszottuk.
A téma bevezetéseként „aranyhalakba” három kívánságot rajzoltak a gyerekek, amelynek teljesülését nagyon szeretnék.
A téma megközelítése „Az öreg halász és a nagyravágyó felesége” című mese meghallgatásával kezdődött.
A mese meghallgatása után megbeszéltük a mesehősők tulajdonságait, valamint, hogy miért voltak túlzóak a feleség kívánságai, elmondták a véleményüket az öreg halászról, az aranyhalról, valamint a feleségről.
A mesével kapcsolatosan tisztáztuk, hogy mit jelent egyáltalán ez a kifejezés, hogy CÉL? 1.osztályos kisgyerekek lévén még nehezen tudták megfogalmazni a jelentését. Miután beszélgettünk, róla, minden gyermek elmondta, hogy neki mi az álma. Ezt videóra is vettük. A család egységének, szeretetének, összetartásának vágya több gyereknél előjött, saját ház, béke utáni vágy, jó bizonyítvány, különböző foglalkozások, házi kedvencek…mind-mind megfogalmazódtak a gyerekekben.
Ezt követően halakat vágtak ki és „kedvességeket”, „jókívánságokat” rajzoltak rájuk. Ezeket felhasználtuk a „Vakon halászni” című játékhoz. Itt bekötöttük egyik tanuló szemét és a halakat szétszórtuk, neki négykézláb mászva kellett ezeket megkeresni, majd közösen megbeszéltük, hogy milyen jókívánságokat „fogott ki”.
A gyerekek kezüket magasra emelve jelképezték, hogy a célok eléréséért akár egy „magas hegyet is képesek lennének megmászni”.
Meditációval zártuk ehavi boldogságóránkat.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Könnyen ment a gyerekeknek a saját célkártya elkészítése. Céljaikat a közvetlen környezetükből választották ki.