„A célok kitűzése és elérése” téma betöltötte mindennapjainkat, hiszen a napi tevékenységeit minden kisgyermek valamilyen céllal végzi: szeretne valami új dolgot elsajátítani, jobban csinálni, kipróbálni, megkóstolni, elnyerni, megtalálni…..
Az én dolgom csupán annyi volt, hogy segítsek, biztassak, rávilágítsak, megmutassam, észre-vetessem azokat az apró kis dolgokat, amelyek közelebb vihetik a gyermekeket céljaik eléréséhez.
A foglalkozásokat a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd gyakran meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom kezdetű dalát, amely segített elindítani a beszélgető köröket: kinek milyen céljai vannak az újévben, mit kell tennie, hogy elérhesse azokat, kikre számíthat, kiktől kaphatnak támogatást.
Eljátszottuk „Óvó néni játékát” az eltévedt mackóról. A gyerekek boldogan segítettek a térkép kapcsainak kibontásában. A lufi-fújós játék lett a kedvencük, amit nap, mint nap eljátszottunk a csoportban és az udvaron egyaránt.
További közös céljainkat is a mackó köré építettük. Neki építettünk erdei akadálypályát, ahol mindenki kipróbálhatta ügyességét az egyensúlyozó-kígyón, az ugró iskolában (mozgáskotta elemei), bátorságát a nagy hegy megmászásakor (rézsutos emelt pad), vagy éppen a sötét barlangból (alagút) kijutva, hogy a taktilis érzékelő labirintuson át a hosszú téli álom után éhségét csillapíthassa az általunk közösen készített mézes puszedlival!
Csoportunkban plüssmackók gyűjtésébe kezdtünk, és a különböző mackó fajtákon keresztül megismertük jellegzetességeiket, élőhelyüket, életmódjukat, szokásaikat. Több tucat összegyűjtött mackóval mi is hozzá járultunk óvodánk második alkalommal meghirdetett tematikus „Mackó kiállításához”, melyen több, mint 250 mackó került kiállításra, s melyet a gyerekek és szüleik január 30-a és február 3-a között tekinthetnek meg székhelyóvodánkban! Persze a gyűjtés hetében a sok- sok mackó, a róluk szóló dalok versek is a mindennapok részeseivé váltak.
A hónap során sok új, izgalmas játékkal, feladattal, élménnyel, ismerettel gazdagodtak a gyerekek, s a kihívások teljesítésével lélekben is megerősödve térhettek haza.
Célok kitűzése és elérése
Nagyon jó és fontos témának bizonyult januárban a célkitűzés, céljaink elérése. A következő kérdésekre kerestük a válaszokat: Miért fontosak a célok? Milyen célokat érdemes kitűznünk? Mi a különbség vágyaink (álmaink) és a céljaink között? Mi szükséges céljaink eléréséhez? Milyen érzés lehet, amikor ezek teljesülnek?
A foglalkozást a „Leghasznosabb dolog” című mesével indítottuk. A mese feldolgozása közben nagyon élvezték a gyerekek az egy-egy rész utáni dramatizálást, az érzések megfogalmazását és megjelenítését. Ügyesen ráéreztek arra, hogy a céljaink eléréséhez szükség van önbizalomra, figyelemre, kitartásra és hitre, hogy sikerülni fog mindez. Összegzésül azt fogalmaztuk meg közösen, hogy akik tudják mit szeretnének, mik a céljaik, és hajlandók is ezekért tenni, azok boldogabbak, sikeresebbek lehetnek.
Majd szókártyákra felírtuk, hogy kinek milyen céljai lehetnek. Ezeket összegyűjtöttük és véletlenszerűen húztunk közülük. Tanácsot adtunk egymásnak, hogy mit tehetünk ahhoz, hogy közeledjünk az adott cél elérése felé. Nagyon kreatívak voltak a hozzászólások, meglátások!
Hátizsákot készítettünk, melybe mindenki beletette (felragasztotta) az általa leírt, a most legfontosabbnak tartott célját. „Boldogság falunkon” rendeztük el az elkészült munkákat.
Reméljük, hogy minden gyereknek sikerül ezek megvalósítása!
Az elsős gyerekek önállóan, párban, vagy kis csoportban, Legóval építettek olyan eszközöket, amelyek véleményük szerint segíthet nekik a céljaik elérésében.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
A téma bevezetéseként beszéltünk a célkitűzések fontosságáról, fajtáiról, a tervezésről… Írásban megfogalmaztuk a rövidtávú céljainkat (1-4. hónap), a célok eléréséhez szükséges terveket, a várható érzéseket… A hosszútávú célokról újságokból kivágott képekből montázst készítettünk. Néhányan ismertették is alkotásukat. Megbeszéltük Az ifjú és az angyal című történet tanulságait is.
Negyedikesek csoportmunkában gyűjtötték össze közös céljaikat, kívánságaikat. Nagyon élvezték a közös munkát.
,, Mi az, ami képessé tesz bennünket, hogy elérjünk egy célt, egy álmot? Csak ez a kis szó: akarom. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, csak emberek, akik nem hisznek az akadályok legyőzésében.”
Az idézet felolvasása és értelmezése után beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink? Miért nem jó az, ha valaki céltalanul éli az életét? Kértem a gyerekeket, hogy fogalmazzanak meg célokat az élet bármely területéről. Összegyűjtöttük azokat a lehetséges lépéseket, amelyek szükségesek, hogy el is érjük, amit szeretnénk. Egyik nagyon fontos terület életünkben a környezetvédelem. Összegyűjtöttünk erről a területről is olyan célokat, amelyek megvalósítása közös érdek kell, hogy legyen mindannyiunk számára.
Harmadikosaimnak a céljaikat, kívánságaikat egy saját akváriumba kellett beleírniuk. Gondolkodtató, de élvezetes feladat volt a csoport számára.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen céljaink lehetnek, mik a jövőbeni tervekről, álmokról. Ezekről képet készítettünk, mellyel az előteret díszítettük. A tornaszobában több játékot is játszottunk: próbáltunk úgy közlekedni, hogy a gyerekek csak az ujjukkal, könyökükkel, hátukkal értek egymáshoz. Ezen nagyokat kacagtak. Majd egy szív alakú akadálypályát építettünk, amin végigmehettek.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen céljaink lehetnek, mik a jövőbeni tervekről, álmokról. Ezekről képet készítettünk, mellyel az előteret díszítettük. A tornaszobában több játékot is játszottunk: próbáltunk úgy közlekedni, hogy a gyerekek csak az ujjukkal, könyökükkel, hátukkal értek egymáshoz. Ezen nagyokat kacagtak. Majd egy szív alakú akadálypályát építettünk, amin végigmehettek.