A hét folyamán tartalmasan feldolgoztuk az adott hét témáját, vagyis a célok kitűzését és elérését. A gyerekek imádták Bagdi Bella Van nekem egy álmom… kezdetű dalát, melyet ritmusos mozgással kötöttünk össze. Ez biztosította számukra a játékosságot, a mozgásigény kielégítését és a dal szövegét is nagyon hamar megtanulták. A hét napjairól szóló kis versike is nagyon hamar a fülükbe mászott és az utánzó mozdulatoknak köszönhetően komplexé vált a verselés. Beszélgettünk az álmaikról, hogy mik szeretnének lenni felnőttként és ezt a célbadobós játék során meg is erősítettünk. Felhívtam figyelmüket arra, hogy mennyire fontos céljaink elérését tekintve a kitartás. A témához kapcsolódó mese elolvasását követően a gyerekek 3 csoportra bontva közösen színezték ki saját boldogságvárukat. A közös munka során nagyon jól érezték magukat és mindemellett az együttműködési képességükre, közösségi érzésükre, empatikus képességükre is pozitív hatás gyakorolt mindez. A célok kitűzése és elérése jelének kiszínezése is segítette a téma elmélyítését. Közös célul tűztük ki, hogy megtanulunk bukfencezni, mely a hét végére már mindenkinek nagyon jól ment. A siker örömmel töltötte el csoportunk csemetéit.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekek plakátot készítettek az idei tanévre vonatkozó céljaikról.
Persze a foglalkozáson részletesen átbeszéltük, hogy nekik mit kell tenni ahhoz, hogy ezeket el is érjék.
Tapasztalatom szerint tisztán érzik az álmodozás és a célkitűzés közötti különbséget.
A témához tartozó történetek nagyon tetszettek nekik. 🙂
Célok kitűzése és elérése
A téma feldolgozásaként megalkottuk közösen a „Január dala” című mondókát. Nem volt szükség sok segítségre, hiszen a gyerekek zöme ráérzett a feladat lényegére, s mindenki hozzátette a saját ötletét a mondóka befejezéséhez. Felvételt készítettünk, visszahallgattuk azt. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a tevékenység, szívesen hallgatták saját szerzeményüket, meg voltak elégedve önmagukkal. Elmondtam nekik, hogy a január a célkitűzések hónapja. A feladatuk lesz átgondolni, kitalálni értelmes célokat maguk számára, amit el is szeretnének érni. Hogy hangolódjunk a témára, meghallgattuk a kapcsolódó zenét, amelyet mozgással kísértünk. Koreográfiát találtunk ki hozzá. Imádják a mozgást, a zenét, örömmel végezték el ezt a gyakorlatot is, amelyt meg is kellett aztán ismételni. Ezután került sor céljaik megfogalmazására. Tanulásban akadályozott, kamasz gyerekekről van szó, akik egyre többet foglalkoznak jövőjükkel, szeretik tervezgetni azt. Sokszor irreális elképzeléseket hallhatok tőlük, de mindegyikőjük nagy célja a CSALÁD. A családalapítás. (tanulóim fele lakásotthonban él) Ez a nagy céljuk, melyhez ügyesen fogalmaztak meg részcélokat. Pontosabban azt az utat, amelyet remélhetőleg megtesznek majd a nagy céljuk elérése érdekében.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Célok kitűzése és megvalósítása – Minden vágyam és akaratom
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21
Foglalkozás pontos ideje: 2023.01.30. 18 óra
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 7 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül, projektmódszer
Eszközök: projektor, laptop, papír, írószer
A foglalkozás célja: A kollégisták ismerjék fel, hogy a tartós boldogság elérésének legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.
A foglalkozás rövid tartalma:
– Bevezető
– Minden vágyam és akaratom – irányított beszélgetés a célkitűzéseinkről és azok hatékony megvalósításáról (ppt)
– Egy korábbi évekből származó ajánlott feladat feldolgozása – „Bakancslista versben”. Tanulóink összegyűjtötték a jelenlegi életükben legfontosabb célokat, majd rímbe szedték ezeket.
– Relaxációs gyakorlat – a gondolat ereje
– A foglalkozás lezárása
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Sajnos az értelmileg akadályozott gyerekekre még nem készült segédanyag így sokszor éreztem nehéznek a témákat. Elolvastam az óvodai és a tanakos ajánlásokat, de legtöbbször saját ötleteket vittem bele, egyetlen dologra koncentrálva, magára boldogságra, az örömre, amit a gyerekek átélhetnek a témák feldolgozása során.
Januárban a célok kitűzése és elérése volt a boldogságóra témája. Ezt a középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekekkel nem igazán könnyű feladat megvalósítani. Az idő fogalma a jövőbeni reális és megvalósítható célkitűzések nehézséget jelentenek számukra. Ezért kiindulásnak napi célokat tűztünk ki, amit megneveztek és megvalósítottak. Mindenki választott valamit és a megvalósítás után beszámolt az érzéseiről. Volt aki egy puzzle-t szeretett volna kirakni, volt aki egy verset leírni stb. Majd meghallgattuk a hónap dalát. Célként megfogalmaztam, hogy készítünk hozzá koreográfiát. Amit többszöri ismétlés után, sikerült begyakorolni és ügyesen előadni. Ezt több napon keresztül eltáncoltuk. Jól érzetük magunkat a feladat során, sokat nevettünk és a mozgás is jól esett mindenkinek. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy akár, a heti célkitűzésnél is választhatnánk olyan feladatot, ami a mozgással az egészséges életmóddal kapcsolatos. Így javasoltam a gyerekeknek , hogy mit szólnának, hozzá, ha megtanulnánk jógázni és meditálni. Persze nem igazán tudták, miről beszélek bemutattam nekik videón. Célként megfogalmaztuk, hogy a következő héten mindennap reggel jógázunk és az utolsó órát meditálással zárjuk. A szünetekben pedig mindenki iszik egy pohár vizet. Azért gondoltam hogy beiktatom a vízivást, mert tapasztalom, hogy napközben alig isznak valami folyadékot. Olyan jól sikerült a heti célkitűzés, hogy a gyerekek pénteken már azt kérték, hogy a következő héten is csináljuk. Természetesen ezen túl még feldolgoztuk a tankönyv által ajánlott mesét . Kiszíneztük a színezőt és mindenki kívánhatott a képzeletbeli haltól egy kívánságot. Hihetetlenül pozitív érzésekkel sikerült zárnunk ezt a hónapot. Van távoli célunk is, amit továbbviszünk a tanév során is. A gyerekek motiváltsága miatt én pedig elgondolkodtam azon, ami eddig meg sem fordult a fejemben, hogy elvégzek egy gyerekjóga továbbképzést.
Elolvastuk, dramatizáltuk, feldolgoztuk a Leghasznosabb dolgok c.mesét, útravaló jókívánságokat írtunk, rajzoltunk az útkeresőknek, s az út során gyűjthető hasznos dolgokat betettük a málhazsákba.
Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
Sokat játszottunk ebben a hónapban. Mindenki leírta három célját, ill. álmát egy lapra. Majd miután összeszedtem, megpróbálták kitalálni, hogy egyiket-másikat ki írta.
Papírtányérra lerajzolták, milyen állatok lennének legszívesebben, és mely tulajdonsága miatt, amit szívesen magáévá tenne. Jó móka volt.
A célok kitűzése témakörben a gyerekekkel a pozitív szemléletről beszélgettünk, s mint minden évben idén is megírtuk újévi fogadalmainkat. Előtte elolvastuk a tavalyi évre kitűzött fogadalmakat, mi az , amit sikerült, illetve nem sikerült megtartani. Hasznos tapasztalatokkal láttuk el egymást. Majd páros munkában ötletbörzét csináltunk, ahol az újévi célokkal kapcsolatos szavakat gyűjtöttük össze. Ebből közösen egy dalt írtunk, az alapját az Árvalányhaj lengedez a hegytetőn című népdalra formáltuk, kisebb nagyobb módosításokkal és egy kis rap szöveggel megtűzdelve.
Az új évre célokat kell kitűzni
Álmaimban én voltam a hegytetőn
Ha jólteszed megvalósul az álmod
Ha rosszul csinálod, biz megbánhatod II:
Céljaimat elérem a tudással
Hamar nagy segítség az iskolával
Én újévkor megfogadom komoly leszek
Tanulok én sokat és jó leszek. II:
Sohase fogok én egyszer megbukni
Hanem minden tantárgyat fogok tudni
Az életben megküzdöm az ötösért
és a sok szép emberiiii jóságért. II:
Céljaim, hogy mindegyiket betartsam
Megfogadom, hogy okos és jó leszek
Magatartás ötöst is szeretnék még
Meg persze, hogy ötös legyek mindenből II:
Utána Igyunk egyet az újévre
Nem is lehet mindenkinek jó éve
Nehéz eztet betartani az új évre
Kívánom, legyen mindennek jó vége
(Rap)
Az új évi fogadalomra esküszöm
Esküszöm, esküszöm, hogy én betartom
Az egész óriási világon ígérem, hogy kevesebbet hibázom
Amit mondok én azt meg is csinálom.
Utána Igyunk egyet az újévre
Nem is lehet mindenkinek jó éve
Nehéz eztet betartani az új évre
Kívánom, legyen mindennek jó vége!
A gyerekek nagyon élvezték a feladatot, örömmel faragták a rímeket és énekelték a dallamot!
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Beszélgettünk a célkitűzés fontosságáról. Közös célkitűzésünk a 4.év végéig, hogy jó és összetartó osztályközösséget alakítsunk ki, akik a felső tagozaton is megállják majd a helyüket. 5 pontból álló közös feladatot is összegyűjtöttünk. Ezután mindenki saját céljait szedte össze és írta vagy rajzolta le. Végül meghallgattuk a hónap dalát is.
Januárban kikerült az új családi tervező naptár az osztály faliújságjára, melyről minden nap a jelentést követően elolvassuk az aznapi, célokhoz kapcsolódó mondatot, röviden megbeszéljük, értelmezzük.
Bagdi Bella – Van nekem egy álmom című dalát hallgattuk csukott szemmel. Mit éreztél? Mi jutott eszedbe a dalt hallgatva? Neked milyen álmaid, céljaid vannak az életben? Több tanuló a további életükhöz kapcsolódó munkás álmokról mesélt. Mit kell érte tennem? Nekem az, hogy végre időben elkészüljek reggel. Erre jöttek a hétköznapi, apró célok, melyeket el lehet érni, kisebb odafigyeléssel.
Családi élménynaptár következett: Válaszd egy rossz szokásodat, és határozd el, hogy mától változtatsz rajta!
– Szétpakolom a holmimat.
– Ciccentek, ha valami nem tetszik.
– Idegesítően sokat beszélek…, órán is.
– Kaffogok, ha valaki rám szól.
– Jobban figyelek órán.
– Nem emelem meg a hangomat ahhoz, hogy rám figyelj.
Tanácsokat adtunk egymásnak, hogy mivel tudjuk leküzdeni ezen rossz szokásainkat. (mély levegő, mielőtt ciccentek, számolok, mielőtt kiabálok, rendszeresen ellenőrzöm a dolgaimat,…)
Ismerkedtünk a Szupererő kártyajáték bizonyos elemeivel.
• Bölcsesség és tudás: bölcsesség, a tanulás szeretete, nyitott gondolkodásmód, kreativitás, kíváncsiság / érdeklődés,
• Bátorság: vitalitás / lelkesedés, kitartás / szorgalom, bátorság,
• csapatmunka,
• humor, játékosság,
• társas intelligencia
Beszélgettünk a képek mit jelentenek. Hoztunk fel saját magunk által átélt történeteket. Szín alapján sorba rendeztük őket, párokat kerestünk, majd mindenkinek választottunk egy erősséget, amit úgy gondolunk, hogy rá jellemző.
Sajnos az első félévben rendetlenség volt az osztály több pontján: hullottak a papírok a padból, nem volt hegye a ceruzának, nem találtuk a helyén a könyvet… Hetitervet készítettünk, hogy ezen változtatni tudjunk. Minden napra megterveztük a feladatot. Következő hetünk erről szólt: nap végén együtt ellenőriztük, hogy kinek hogy sikerült betartania. Egy időre a Rend-őr feladatait az adott hét egyik hetese végzi el minden nap elején.
Játék következett: Mutasd a szupererőd 2 csapatban: fiúk-lányok egymás ellen. Aki előbb kitalálja, azé a pont.
Nagy csapatjátékos testnevelés órán az osztályom. A mai mese: Hoci, foci! Ez a mese a sport szeretetéről szól. Arról, hogy nem az a cél, hogy legyőzzük egymást, hanem hogy élvezzük a játékot, mi és a sporttársaink egyaránt.
Boldog pillanataink végére érve memória játékot játszottunk ismét két csapatban a kártyalapokkal. Játék végén beszélgettünk a megszerzett erősségekről, ki melyiket tartaná meg? Te melyik erősséggel ajándékoznád meg a társadat?
Közös, önfeledt tánccal zártunk a hónap dalával.