Beszélgetés után relaxációs gyakorlatot végeztünk a Bóbita dalra. Ezt követően megbeszéltük, hogy ki mi lesz, ha nagy lesz: balerina, hercegnő, tűzoltó, autós, fodrász, festőművész. Ujj tornával bemelegítő gyakorlatokat végeztünk, majd leültünk alkotni. A rajzok szépen kifejezték a változást. A gyerekek komolyan vették a feladatot.
Célok kitűzése és elérése
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az aktuális Bagdi Bella – dal meghallgatása után a boldogságórás munkafüzet célokról szóló idézeteit értelmeztük. Majd a diákok eddigi célkitűzéseiről beszélgettünk, mi jellemezte ezeket, megvalósultak- e, miért igen vagy nem, hogyan látják ezt most. Csoportos feladatban a tanulók egybevetették a Briang Young Egyetem felmérésével saját célkitűzési módszereiket. Mindenki leírta a számára szóló tanulságot az eddigi sikeres ill. sikertelen célkitűzéseiről. Majd a a célkitűzés legfontosabb módszereit és lépéseit összegeztük együtt (5 módszer, 4 lépés, Tk. segítségével). Gyakorlati feladatok megoldása: legfontosabb céljaim és a megvalósítás módszerei (páros munka), a megerősítések gyakorlása, bakancslista írása. Elkészítették a tanulók a beadandó feladatot: Borítékolt céljaink 2023-24. (Egy év múlva, érettségi előtt felbontjuk, megbeszéljük).
Zárás: részlet a Bakancslista c. filmből
Az idei célok és célkitűzések témaköre a továbbtanulás körül forgott. Minden csoporttagnak van egy célja az életben, de ezek a célok általában elérhetetlenek. Mindenki gazdag szeretne lenni, sok pénzt akar keresni kevés munkával.
A foglalkozáson arról beszélgettünk, hogy kell, hogy legyen belső célunk is. Egy iránymutató, hogy mi merre, hova tartunk. Fontos az is, hogy ne nagy, hanem inkább apró, elérhető célokat tűzzünk ki magunk elé. Ezek a célkitűzések pedig erősebbé, határozottabbá tesznek bennünket.
A továbbtanulás például egy nagy cél, de mégis egy reálisnak vélt elképzelés. Ha kitűztük a célt, hogy mit szeretnénk tanulni, jöhetnek a kisebb célok: mit szeretnék elérni az osztályomban, mit szeretnék elérni a szakmámban, amit tanulok. Az apró célok elérése után pedig jöhet a következő lépcsőfok.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogsàgórànk bevezetésekènt a hèt elején felelevenítettük a “Boldogvàr” című mesèt, hiszen ezt màr többször hallhattàk a gyerekek.
Beszélgettünk a cèljainkról, arról hogy mit szeretnénk elèrni, mi szeretnénk lenni ha felnövünk. Tudatosítottuk a gyerekekben, hogy a célunk elèrèsèèrt akadályokat kell leküzdenünk, ès sokat is kell tenni èrte.
Miután minden gyermekben megfogalmazódott a saját célja, cèlbadobàs során el is mondták azt a többieknek.
Készítettünk egy közös Táblácskát is, ahol elhelyeztük a gyerekek jelét, megbeszélve, hogy ki mit tud már, és mit szeretne még elérni hamarosan.
Eljutottunk Jánossal együtt a Boldogvárba, hogy mindenkinek valóra váljanak az álmai, céljai
Szikszai György Református Általános Iskola
A célok kitűzésénél a felnőtt korban elérni akaró célokról beszéltünk. Ezt a foglalkozást gyurmázással zártuk le. (Mintha fazekasok lennénk)
A januári Boldogságóra témája a Célok kitűzése és elérése volt.
A foglalkozást relaxációval kezdtük. A Tüdőtakarítás játékot játszottuk el I-É-Á-O-U hangok hangoztatásával. Ezután célba dobó játékokat játszottunk: ágas fára karikával, kosárba és karikába pedig babzsákkal dobhattak célba a gyermekek.
A téma feldolgozását Szutyejev: A négy kis ezermester meséjének meghallgatásával folytattuk. A meséhez kapcsolódva beszélgettünk arról, kinek nem sikerült (medve) és kiknek sikerült a tervüket, céljukat megvalósítania a mesében, illetve, hogy ők mit szeretnének elérni a jövőben, és mi az, amit már sikerült elérniük. Arról is beszéltünk, ki mi szeretne lenni felnőtt korában. Ehhez – a gyermekekkel korábban folytatott beszélgetések alapján – készítettem egy tablót, amin foglalkozásokról találtak képeket. Mindenki felragaszthatta a jelét ahhoz a foglalkozáshoz, ami lenni szeretne felnőttként. Ezt a tablót felragasztottuk az egyik szekrényajtóra, hogy szem előtt legyen.
A foglalkozás végén a meséhez kapcsolódóan elénekeltük a Jöttem karikán… kezdetű dalt is.
a foglalkozás kellemes hangulatban telt, a témáról ezt követően is többször beszéltünk még a tabló segítségével.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Érdekes és nehéz téma a célok kitűzése. Sokat gondolkodtam rajta, hogy is vezessem be. Ritkán találkozom olyan gyerekekkel, akiknek határozott céljaik vannak. A gyereklétben pont az a szép, hogy időtlenül telnek a napok, pláne ha sokat játszhatnak önfeledten. Inkább álmaik vannak, ezért is kezdtünk egy olyan beszélgetéssel, amiben megpróbáltuk a célt magát definiálni, aztán kifejteni, hogy milyen egy jó cél. Saját tapasztalataik alapján megpróbálták megfogalmazni, mit éreztek, amikor sikerült elérniük egy kitűzött céljukat. Aztán kicsit kibővítettük ezt a munkafüzetből azzal a hat pozitív hatással is, amiről Sonja Lyubomirsky ír könyvében. Néhány idevágó közmondással és szólással is megismerkedtünk, majd az akadályok, nehézségek áthidalásáról beszélgettünk. Számba vettük, mik azok a dolgok, amik segíthetnek a célt fókuszban tartani. Végül meghatároztuk az 5 napos közös kihívásunkat: az osztályközösség erősítését, társas kapcsolataink javítását. Fontossági sorrendben fogalmaztuk meg a részcélokat. Amit a legnehezebb szerintük betartani, azt soroltuk legelőre. Úgy határoztuk meg a feladatot, hogy minden nap eggyel több dologra kell figyelni. Nap végén a gyerekek szmájlikkal jelölték, mennyire sikerült elérni az adott célkitűzést. Természetesen nem ment varázsütésre, egyből szembesültek a kudarcélménnyel. Ezért aztán több héten keresztül újra és újra belekezdtünk és azóta is ki van függesztve a teremben a kihívás. De nem adjuk fel, igyekszünk szem előtt tartani. Van azért látható javulás, többször eszükbe jut, hogy egymást figyelmeztessék, sokkal több a közös spontán játék, amiből senki nincsen kiközösítve. Egyéni célokat is sikerült megfogalmazni leginkább egy-egy rossz szokás elhagyására, illetve jóra váltására vonatkozóan.