Amit elképzelsz, arról lesz egy képed és könnyebben eléred. Ne add fel, ha nehéz is, tűzz ki célokat és tegyél értük!
Célok kitűzése és elérése
Szajoli Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Életünk során fontos, hogy célokat tűzzünk ki. Ezek iránytűink. Azonban a megvalósítás rögös útján felmerülő nehézségekre nem kapunk megoldást.A boldogságórák során megtanultuk, hogy milyen fokozatokon mehetünk végig, milyen érzések keríthetnek hatalmukba, amik néha a cél feladását eredményezhetik. Ennek legyőzésére tanítottak ezek az órák.
A 2023-as évet az óvodánkban az Új év, új év, új esztendő című projekttel indítottuk. Ebben a projektben kiemelten foglalkoztunk az új esztendő fogalmával, az idő múlásával, az új célok kitűzésével. Ez okból is nagyon örültem, hogy a Boldogság foglalkozásommal talán sikerül még közelebb hoznom a gyermekeket ehhez a számukra nehezen érthető témához. Megbeszétük a gyermekekkel, hogy miért jó, ha van egy vagy akár több kitűzött célunk, miben segíthet ez nekünk. A foglalkozást kezdő relaxáció, és éneklést követően célba dobást játszottunk, amit nagyon élveztek. Ezt követően elmeséltem nekik a Boldogvár meséjét, melynek köszönhetően még közelebb kerültek ehhez a nehezen megfogható témakörhöz. Végezetül egy nagy karton papírra megrajzoltuk a csoportunk céljait tartalmazó plakátot, melyet kihelyeztünk a csoportban lévő faliújságunkra.
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
– Relaxációs gyakorlatok
– Hónap dala: Van nekem egy álmom
– Labda célba gurítása
– Csoportunk céljai: a munkafüzetben körök kiegészítése rajzokká, melyek kapcsolatosak közös céljainkkal
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Célok elérése
A tanulók a munkafüzetben található idézetek közül kiválasztották azt, mely mondanivalójával leginkább egyetértenek. Sok különböző megoldás született és mindenki meg tudta indokolni döntését. Ezután körbe jártuk az óra témáját:
• Miért van szükség célokra?
• Milyen célokat tűzzünk ki magunk elé?
• Hogyan fogalmazzuk meg?
• Hogyan tudjuk elérni?
• Kinek sikerült már kitűzött célt elérni?
Ezután a tankönyv nyitott mondatait fejezték be a tanulók, ami segített tudatosítani, hogy mely dolgok a legfontosabbak az életükben. Rövid zenés meditáció után az élet különböző területeit megvizsgálva összegyűjtötték, hogy miket értek már el, miket csinálnak jól, miben kéne fejlődniük, milyen céljaik vannak. Végül megbeszéltük, hogy hogyan fogadjuk el és mit csináljunk, ha egy célt nem sikerük elérni.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
„Bármi legyen is a célod, elérheted, ha hajlandó vagy tenni érte.”
Ezzel az idézettel indítottam a beszélgetést, ahol a gyerekek nyíltan elmondták jövőbeli terveiket, elképzeléseiket arról, miként fognak élni felnőttkorukban. Megbeszéltük, ahhoz, hogy a céljaink megvalósuljanak, már általános iskolában is küzdeni kell érte. Később, középiskolában, majd egyetemen pedig már tudatosan kell alakítani az életünket.
Ezután minden tanuló papírra vetette a gondolatait, ahol csodálatos elképzelések várnak megvalósulásra.
Kívánom nekik, hogy sikerüljön a leírt gondolataikat megvalósítani!
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Fontos, hogy legyenek céljaink, amik fiatalabb korban kisebb célok is lehetnek, az 1. osztályosok közösen építettek egy nagy tornyot.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A célok elérése témakör feldolgozásakor a gyermekek saját apró kis célajaikról mesélhettek, majd részt vettek egy célbadobós játékban, ahol megtapasztalhatták az apró kudarcok valamint a sikeres célbatalálás élménye révén a céljaink elérésének örömeit is.
Mit jelentenek a célok? Hogyan tudunk célba érni, valamilyen kitűzött célt elérni?
Feltettem a kérdést.
Abban mindannyian egyetértettünk a gyerekekkel, nem csupán arról van szó, hogy elstartolunk egy futóversenyen és egyszer csak célba érünk. Megvitattuk, hogy sokféle célja lehet az embernek, pl.: ötös bizonyítvány, egy rosszabb jegy kijavítása, utazásra takarékoskodni, szép autót, házat venni, orvosnak tanulni és így tovább. Ugyanakkor a legegyszerűbb, legnemesebb célkitűzések azok, amelyeket a szeretteink érdekében vagy velük együtt teszünk meg. Jó példákat mondtak erre, egyet idézek: ,, Egész héten rendben tartom a szobám, odafigyelek az iskolában, s cserébe hétvégén elmehetek a legjobb barátomhoz játszani. Ezzel örömet szerzek a szüleimnek, ők pedig nekem, és már el is értem a célom. ” Valójában ennyire egyszerű ez, igen.
Dehogy tanulság is származzék abból, ha valaki túlságosan nagyravágyó, ezért 2 mesét is megtekintettük a tanulókkal. Bebizonyosodott számunkra, hogy a vágyainkért, céljainkért meg kell dolgozni, küzdeni, semmi sem hullik az ölünkbe. Hacsak, ki nem fogjuk azt a híres aranyhalat, mint a tanmesében, aki teljesíti három kívánságunk…
Mindenki kedve szerint színezte az elképzelt, kifogott aranyhalát és a mesék megnézése után jól kibeszéltük a történeteket, hogy mi mit tennénk másképp, hogyan cselekednénk.
Megtekintett mesék: A halász és a felesége
A büszke fa
A másodikos gyerekekkel ezt a boldogság órát technika óra keretében valósítottuk meg. Olyan mesehősöket kerestünk, akiknek voltak bátor álmai, és meg is valósították azokat, ilyen volt Hamupipőke.Őt tündérkeresztanyja segítette, illetve kis barátai. szóval is és tettekkel is. Majd A három kívánság című mese ihletett minket arra, hogy megfogalmazzuk, milyen vágyaink vannak nekünk, mit tehetünk érte, kis lépésekre lebontva.