A másodikos gyerekekkel ezt a boldogság órát technika óra keretében valósítottuk meg. Olyan mesehősöket kerestünk, akiknek voltak bátor álmai, és meg is valósították azokat, ilyen volt Hamupipőke.Őt tündérkeresztanyja segítette, illetve kis barátai. szóval is és tettekkel is. Majd A három kívánság című mese ihletett minket arra, hogy megfogalmazzuk, milyen vágyaink vannak nekünk, mit tehetünk érte, kis lépésekre lebontva.
Célok kitűzése és elérése
Januári boldogságóránkat a „Van nekem egy álmom” című dallal kezdtük, majd megkértem a tanulókat, hogy gondolatban készüljenek fel egy olyan osztálytalálkozóra, melyet 5 év múlva tervezünk megtartani. Ezután minden tanuló elmondta, mi történt vele céljai alapján az általános iskola befejezése utáni időszakban. Több esetben meglepődtek egymás vágyain, hiszen ezek fogalmazódtak meg a tanulókban. Egymás megismerésében sokat segített ez a játék.
A gyerekek azt is összegyűjtötték, hogy kinek milyen céljai vannak hosszabb távon.
A rövid és hosszútávú célokat leírtuk, és lépésről lépésre kidolgoztuk, számos közbülső konkrét, mérhető és időhöz kötött célra bontottuk.
A gyerekek meglepetésemre engem is bevontak a játékba, kérték, hogy mondjam el, milyen céljaim valósultak meg 20 éves koromra. Érdekes és tanulságos volt mindannyiunk számára ez az időutazás. Az órát meditációval zártuk.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A pályaválasztás nehéz feladat, de egy ezzel kapcsolatos boldogságóra nagy segítség, mi egykori diákunk történetét ismerhettük meg.
Célok kitűzése
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Irkafirka”: a gyermekek üres fehér lapot kapnak. Zsírkrétát, színes ceruzát vesznek kézbe. Szemüket behunyva elkezdenek firkálgatni, törekedve arra, hogy ne csússzanak le a lapról. „Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint:” … irkafirka…. összevissza…. szabad jobbra, szabad balra…. szabad nekem összevissza. A gyerekek ezt mondogatva magukban, firkáljanak legalább 1 percig, amíg a lazító hatás kibontakozik.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 117-119 oldal alapján beszélgetés Miért fontosak a célok? Vannak céljaitok?
Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 72. oldal alapján egyéni munka Három kívánság. Sorolj fel 3 kívánságot! Mit kívánnál, ha lehetne 3 kívánságod? Van olyan, amit nagyon szeretnél elérni?
15’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 84. oldal- egyéni munka Erősségek, amelyek a célig visznek…. Mi az, ami a célig repít? Rajzoljuk meg a saját erősségléggömbjeinket!
20’ Bagdi Bella Van nekem egy álmom c. dal zenehallgatás A feladat közben hallgassunk zenét.
2’ A téma lezárása beszélgetés Ki hogy érzi magát? Milyen érzésekkel mentek haza a mai óra után?
Célok kitűzése
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Irkafirka”: a gyermekek üres fehér lapot kapnak. Zsírkrétát, színes ceruzát vesznek kézbe. Szemüket behunyva elkezdenek firkálgatni, törekedve arra, hogy ne csússzanak le a lapról. „Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint:” … irkafirka…. összevissza…. szabad jobbra, szabad balra…. szabad nekem összevissza. A gyerekek ezt mondogatva magukban, firkáljanak legalább 1 percig, amíg a lazító hatás kibontakozik.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 117-119 oldal alapján beszélgetés Miért fontosak a célok? Vannak céljaitok?
Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 72. oldal alapján egyéni munka Három kívánság. Sorolj fel 3 kívánságot! Mit kívánnál, ha lehetne 3 kívánságod? Van olyan, amit nagyon szeretnél elérni?
15’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 84. oldal- egyéni munka Erősségek, amelyek a célig visznek…. Mi az, ami a célig repít? Rajzoljuk meg a saját erősségléggömbjeinket!
20’ Bagdi Bella Van nekem egy álmom c. dal zenehallgatás A feladat közben hallgassunk zenét.
2’ A téma lezárása beszélgetés Ki hogy érzi magát? Milyen érzésekkel mentek haza a mai óra után?
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Hogyan lehet elérni a céljainkat? Milyen célokat érdemes kitűzni? Kinek milyen céljai vannak?
Milyen a reális, nem túlzó cél?
Egyéni, csoportos, osztálycélok. Rövid időre kitűzött, távolabbi célok.
Mi kell ahhoz, hogy meg is valósuljanak céljaink?
Ki tud segíteni nekünk ebben?
Az órákat énekkel kezdtük, majd beszélgetőkörrel. Majd feldolgoztuk a témához kapcsolódó mesét. Minden gyerek 3 aranyhalat kapott, melyekre a céljaikat írhatták rá. Megbeszéltük mi a cél és a kívánság közötti különbség. Ők mit tudnak tenni a céljaik eléréséhez. Miután mindenki kitűzött 3 célt és a halakra ráírta a saját nevét. A halacskák egy közös falra kerültek. Mindenki tudta tanulmányozni a társai célkitűzéseit és voltak akik segíteni tudtak egymásnak a megvalósításban. A gyerekek ígéret kártyákkal erősítették meg az egymásnak nyújtott segítségeiket. A hónap során a gyerekek folyamatosan szedték le azokat a halakat, amelyeket már megvalósítottak és tehettek fel új célokat (halakat) is. Meditációs gyakorlatokat testnevelés órán végeztünk.
Visszajött a répa című mesével ráhangolódtunk a témakörre. Tél van, hideg az idő a madarak is fáznak és nincs mit enniük. Hogyan tudunk nekik segíteni? Beszélgettünk, ötleteltünk, mit tehetünk. A beszélgetés részeként megegyeztünk abban, hogy készítünk a madaraknak madáretetőt. A célkitűzést közös munka követte. Közben madáretetős verset mondogattunk: „ Csip, csirip. Csip, csirip. Koldulgatok egy kicsit. Morzsát, maradék kenyeret. Megtöltöm jól a begyemet.”
Az elkészült alkotásokat kitettük a faliújságra. Az udvari játék során pedig megtöltöttük a kinti madáretetőnket is eledellel.