A téli szünet utáni első napon az iskolában, mindenkinek boldog új évet kívántunk.
Beszélgettünk az újévi szokásokról és hogy ilyenkor, mit szoktak az emberek tenni. Láttak-e, hallottak-e fogadalmakat, családi szokásokat a közvetlen környezetükben?
Első osztályosok révén az újév fogalmát is meg kellett erősíteni és tisztázni kellett a cél és fogadalom jelentéskörét.
Mindenki elkészítette a BOLDOG ÚJ ÉVET! című összefoglalóját, mely tartalmazta
– a legjobb dolgot az elmúlt évben,
– a gyerekek terveit,
– mit szeretnének és hogy
– miben szeretnének megváltozni az idén.
A kész alkotásokat bemutatták a gyerekek egymásnak. Meglepően nagyon reálisan látták, hogy miben lenne a legpozitívabb változás a számukra.
Másik délután pedig megnéztünk egy rövid kisfilmet arról, hogy hogyan védekeznek együtt a pingvinek a hideg ellen, a közösség erejét felhasználva.
Ebből kiindulva megalkottuk havi lebontásban az osztály közös céljait, amikhez képeket készítettünk közösen Twinkl create alkalmazás segítségével.
A gyerekek a céljaikhoz szerencsehozó malackákat színeztek a biztos siker érdekében. Az időjárás is kedvezett nekünk, mert a januári közös célt már meg is tudtuk valósítani. Megépítettük a közös hóemberünket!
Célok kitűzése és elérése
Az új év elején egy kicsit mindenki megáll. Elgondolkodik a következő időszak célkitűzésein. Így tettünk mi is. Mielőtt meghallgattam volna a gyerekek álmait, én meséltem az enyémekről. Elhatároztam, hogy új dolgokat fogok kipróbálni. Az idei évben elterveztem, hogy megtanulok salsázni. Ez egy ismeretlen terület számomra, amit még soha nem próbáltam. Január első hetében beiratkoztam egy tánctanfolyamra. A további céljaimat is megemlítettem a gyerekeknek, ami nagyon fontos a boldogságomhoz: egészségem megőrzése, minőségi idő eltöltése a szeretteimmel, cicámmal, kirándulások. Ági néni is elmondta, hogy ő aerobikra kezdett el járni az év első hónapjában.
Átismételtük az eddig tanultakat: a háláról, az optimizmusról, a barátságról és a jó cselekedetekről beszélgettünk. Öröm volt számomra, hogy a gyerekek nagyon sok mindenre visszaemlékeztek.
A relaxációs gyakorlat után („Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”) a foglalkozás első részében megbeszéltük, hogy az emberek életének fontos feladata, hogy mindig legyenek céljaik, álmaik, mert ezek nélkül nem lehet élni. Ha követjük azokat, és megteszünk minden tőlünk telhetőt annak érdekében, hogy teljesüljenek, magabiztosak és boldogok leszünk.
Meghallgattuk Bagdi Bella dalát („Van nekem egy álmom”). A gyerekeket megkértem, hogy nagyon figyeljenek a szövegre, amit a zene után megbeszéltünk.
Ezután megkérdeztem az óvodásaimat is a témával kapcsolatosan. Íme a válaszok:
„Megtanuljam a login az R betűt” (Patrik)
„Megtanuljak kötéllel hegyet mászni.” (Csabika)
„Megtanuljak jól focizni.” (Zéti)
„Legyen egy mikrofonom, hogy énekeljek.” (Hanna)
„Tudjak írni.” (Máté)
„Megtanuljak úszni.” (Marci)
„Eljussak a Jégvarázs kastélyába, ahol a mama volt.” (Léna)
„Nekem az a célom, hogy barátkozzak az állatokkal. Hegyeket járjak meg. Híres zenész legyek és híres sportoló boxban.” (Bianka)
A munkafüzet feladatait is megoldottuk, majd egy hatalmas kartonpapírra felragasztottuk az eltervezett céljainkat:
-jó hangulatú farsangi bált szervezünk
-sokat sétálunk
-sok verset tanulunk
-egészséges ételeket eszünk
-örömökben telnek a napjaink
-szót fogadunk az óvó néninek (kedvencem)
-halkabban beszélünk a csoportszobában, nem kiabálunk
Az egyik célunk már teljesült is, hiszen az első Boldogságóránk nagyon jó hangulatban, tényleg örömökben telt.
Január 18-án ünnepeljük Micimackó napját. A gyerekek nagyon szeretik a kedves, olykor naiv mackót. Gyűjtőmunkát szervezetünk, a gyerekek otthonról behozták a micimackós könyveket, plüssöket, játékokat. Megbeszéltük, hogy kiállítást alakítunk ki a behozott dolgokból, de ahhoz mindenkinek figyelni kell arra, hogy este elővegyék a Micimackós játékokat, és reggel behozzák az óvodába.
A célunk az volt, hogy minél több kiállítási könyv, plüss gyűljön össze.
Beszélgető körben a gyerekek elmesélték miért is szeretik a Micimackót, kik a kedvenc szereplők a mesében.
Közösen rendeztük el az asztalon összegyűlt micimackós plüssöket. A gyerekeknek nagy öröm volt, hogy sikerült az eltervezett tervünk.
A relaxációs gyakorlat és a „Van nekem egy álmom” dal meghallgatása után elhelyezkedve a mesepárnán meghallgatták a mesét: A pingvin aki mindent tudni akart…címűt. A mese nagyon motiválta őket , nagy kedvvel beszélgettünk a kérdések mentén a pingvinekről, a sarkkörről, a hidegről, az összetartozásról. Rengeteg ötletük volt hogyan melegíthették volna még magukat. Azután megépítettük a Déli sarkot, a jégpályákat és benépesítettük a jeges világban élő állatokkal.Nagyon élvezték a játékot a mesét is eljátszották velük. Lehetőség volt még érdeklődésüknek megfelelően kék színespapírból pingvineket hajtogatni, ami sok gyereket vonzott.A végén a hajtogatott pingvinek is szerepet kaptak a déli sarkon, beköltöztek! Nagyon tartalmas délelőtt volt!
Új év, új remények, új esélyek, megújulás, várakozás és vágyakozás a szebbre, a jobbra.
Az új évnek az emberek többsége valamilyen új tervvel, fogadalommal kezd bele.
Ezek az örömteli célkitűzések a 2.k osztály életében is fontos szerepet játszanak 2024-ben.
Összegyűjtöttük, majd lerajzoltuk a nagy álmainkat:
– Sikeres sportolói teljesítmény.
– Egészség.
– Boldog, szeretteljes családi légkör.
– Siker az iskolai tanulmányi munkában.
– Minél több, együtt töltött minőségi idő a családdal, barátokkal.
„Álmodj nagyot!”
Nagycsoportosok vagyunk, ezért januárban egyik fő témánk az iskola, hiszen ekkor vannak a „felvételi meghallgatások”. Mindenki tudja, hogy ezek milyen izgalommal, feszültséggel és stresszel járhatnak egy 6 éves gyermekre nézve. Így aztán a célok kitűzésénél elsősorban az önbizalom növelő gyakorlatokra helyeztem a hangsúlyt. Fontosnak tartom, hogy a gyermek legyen tisztában képességeivel, azzal, amiben jó, amiben erős. Ezért rendszeresen alkalmazzuk a pozitív megerősítéseket, dicsérjük és bíztatjuk a gyermeket, kiemelve az erősségeket, hogy minél több sikerélményt élhessenek át.
„Szupererő feltérképezése”
A gyermekkel többször átbeszéltük már ezt a témát, amikor is felsoroljuk, ki miben ügyes, tehetséges. Segítünk megtalálni azon tulajdonságait, amelyek valamilyen formában kiemelkedők. Pl. ügyesen tornázik, szépen táncol, jól számol, jószívű az iskolatársaival. Bármi lehet pozitív tulajdonság, azaz szupererő, amit ő annak érez. Ezután nincs más dolga, mint a szupererő térképen felhelyezni jelét ahhoz a szimbólumhoz, amiben jónak érzi magát, vagy célként megjelölve, jónak szeretné!!magát érezni.
„Szuperhősök”
Természetesen az óvodáskorú gyermeknél fontos, hogy ne csak szóban, hanem cselekedtetésben is érzékeltessük az adott témát, amit ezáltal könnyebben átél, átérez. Ezért a következő instrukciót kapták:
„Mi lennél, ha szuperhős lennél? Mit tud, amit te nem? Merjünk mi is nagyok lenni, mutassunk szuperhős beállásokat.”
Érdemes megfigyelni ilyenkor az arcukat, mert a kisgyermek még mindent őszintén átél és hisz a varázslatban.
„Az én nagy álmom”
Ennél a feladatnál előzmény volt, az újévi szerencsehozó szimbólumokkal való ismerkedés (négylevelű lóhere medált készítettünk, kéményseprőt barkácsoltunk, újévi kismalacot festettünk).
Az én nagy álmom instrukciója:
„ Bármit elérhetsz, amit szeretnél, csak le kell rajzolnod, erősen arra gondolni, hogy sikerülni fog és még a négylevelű lóhere medálodat is segítségül hívhatod.”
Természetesen megbeszéltük, hogy itt ne ajándékra gondoljanak, hanem valami olyan dologra, amit szeretnének elérni, hogy teljesüljön. Az elkészült rajzokat kiraktuk a táblára, hogy megismerjék egymás kívánságait.
Ezt a játékot tovább fűztük az „Egy nap egy kívánság” című játékkal, amikor is a lerajzolt és az óvodában teljesíthető „álmok” közül egy valóra válhat. Zéti kívánsága az volt, hogy szeretné, ha a karácsonyra kapott kiskutyája bejöhetne az oviba, mely természetesen valóra is vált.
„Varázshópehely”
Ez a relaxációs gyakorlat az ellazulás, az ön és egymás szeretetéről szól, alapját a Boldogságóra tankönyvből vettem. Halk zene mellett (Bagdi Bella: Szép nap), a gyermekek behunyják szemüket és a következő szöveg alapján használják képzeletüket:
„Képzeld el, hogy szép hóesésben állsz. Különleges hópelyhek hullanak, gyönyörűek, hatalmasak. Varázshópelyhek. Akinek egy ilyen az orrára esik és be tudja lélegezni, az nagyon jól érzi magát. Figyeljétek ezeket a hópelyheket és ha az orrotok elé száll, jó mélyen lélegezzétek be. Három varázshópelyhet fogunk belélegezni. (ez egy légzőgyakorlat). Ha beszippantottad a három varázshópelyhet, nyisd ki a szemed, nézz fel az égre és tárd ki magasra a karod, hogy a hópelyhek a tenyeredre is szállhassanak, közben ringatózzunk jobbra és balra. Most pedig öleld át magad, mint amikor a szüleid ölelnek meg. Megérdemled, hiszen te egy csodálatos kisgyermek vagy, egy szuperhős….Most pedig öleljétek meg azt, aki ma valami jót tett veletek, aki örömet okozott neked és ringatózzatok együtt a hóesésben. „
„Titkos térkép”
Ebben a játékban Boldog Dóra segítségül hívta a Nyuszi csoportot. Barátnője, Szófia hercegnő, elvesztette a fényképét, helyette egy térképet talált, amit egyedül nem tud felfedezni. A gyermekek hamar rájöttek, hogy csoportszobánk térképét kell követni és a fényképek 24 darabját gyorsan meg is találták, majd összerakták.
És végül, de nem utolsó sorban az „Álmodj nagyot” projekt margójára szeretnék egy saját élményt megosztani veletek.
Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy Boldogságóra pedagógus nagykövet lehetek, melyet tiszta szívvel és lélekkel szeretnék képviselni. Igazi álmom vált valóra, amikor rátaláltam a programra, hiszen már a képzés során ráébredtem, hogy ez az én utam, ezt tudom hitelesen és elkötelezetten továbbadni gyermeknek, szülőnek, pedagógusnak egyaránt.
Mindenképp szeretném kiemelni, hogy a Boldogságóra Pedagógus Nagyköveti kinevezésem nem jöhetett volna létre, ha nem áll mellém egy olyan kiváló csapat, mint a következők:
Először is a legfontosabb, hogy Bagdi Bellának és szakmai csapatának köszönhetően megszületett a Boldogságóra Program.
A Boldogságóra Program szakmai vezetőjének Jozifek Zsófiának és szakmai koordinátorunk Fesztbaum Évának szeretném megköszönni a belém fektetett bizalmukat és azt, hogy megállás nélkül motiválnak engem pozitív visszajelzéseikkel.
Köszönöm, hogy hasonló érdeklődésű Boldogságórás kollégákkal és nagy tudású, jól felkészült előadókkal találkozhatok a program kapcsán.
Köszönöm a Makói Óvoda intézményvezetőjének, Bányai Anitának, hogy támogatta a Boldogságóra képzésemet és szabad kezet adott a Boldogságóra program bevezetéséhez.
Magam kezdeményeztem a program beépítését az óvodai nevelőmunkába, de gyorsan megtaláltak a hasonlóan gondolkodó, csatlakozni vágyó kollégák és így kialakult a boldogórás közösségünk, akikkel támogatjuk, motiváljuk egymást.
Nagyban segíti munkámat, hogy kollégáim minden kezdeményezésemre összefogással és a segíteni akarás szándékával reagálnak.
Szeretettel, hálás szívvel köszönöm óvodánk szülői közösségének, hogy támogató és befogadó módon reagáltak a programra.
Rengeteg támogatást kapok családomtól és barátaimtól, hiszen a programra fordított időm nagy részét tőlük spóroltam meg.
És végül, de nem utolsó sorban szeretném megemlíteni óvodás gyermekeimet, akik tiszta, szívből jövő szeretetükkel, ragaszkodásukkal a legnagyobb motivációt adják munkámhoz.
A cél fogalmának megértése kihívást jelentett a tanulók számára.
Kezdetben olyan kívánságokat fogalmaztak meg, melyeknek megvalósítása nem rajtuk múlik (pl. Legyen jó idő!), így szükség volt a cél és kívánság fogalmának megkülönböztetésére.
A továbbiakban a közös beszélgetés során megfigyelhető volt, hogy a tanulók elhamarkodottan irracionális célokat tűznek ki – mely jelenség egyébként jellemző fiataljainkra-, így tettünk egy kitérőt a célok ésszerűségét illetően: céljainkat erősségeink, gyengeségeink és erőforrásaink ismeretében határozzuk meg. Mindezek eléréséhez szükséges kitartásról is beszélgettünk.
Társasoztunk a Jövő- kép táblajátékkal.
Testnevelés órán eljógáztuk, ahogyan tojásából kikelő, majd bebábozódó hernyókból csodaszép pillangóvá válunk. Most már tudjuk, hogy hosszú út vezet a tojástól a pillangóig, senki nem születik egyből gyönyörű pillangónak. Kell ehhez türelem, kitartás, munka és hit, hogy sikerülni fog. A hernyónak a pillangó lét egy új kezdet, ahogy nekünk is sok új lehetőséget kínál az új év.
Boldogságóránk januári témája a Célok kitűzése és elérése volt. Óra elején arról beszélgettünk, hogy ki mire vágyik, melyek a közelebbi és távolabbi céljaik. Majd egyenként kijöttek a táblához és felírták a célokhoz vezető út lépéseit. Ezután megismerkedtünk a bakancslista szóval is és egy bakancsot ábrázoló rajzra leírhatták azokat a szavakat, gondolatokat, amelyeket szeretnének elérni, illetve ki mi szeretne lenni. Az elkészült munkákat kitettük a faliújságunkra.
Mit szeretnél? 3 kívánság
3/a – 3/b osztály
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Mit szeretnék? 3 kívánság