Januári boldogságóráink Céljaink kitűzése és azok elérése köré épültek fel.
Együtt átbeszéltük miért kellenek, mire jók és igyekeztünk megfogalmazni saját céljainkat.
A tanulószoba diákjai kaptak egy borítékot, melyre feljegyezték azokat a célokat, melyeket a közeli- s a távoli jövőben szeretnének elérni, megvalósítani.
Ezek megfogalmazása során rájöttünk, hogy kitűzésük nem is olyan egyszerű.
Mégis életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak terveink.
Miután sikerült őket megnevezni, illusztrációk formájában is elkészítették jövendőbeli céljaik tervezetét.
Ötletes és nagyon szép munkák születtek, miközben újfent tartalmas, s boldog délutánokat tölthettünk el együtt.
Célok kitűzése és elérése
Gyűjtöm a tanmeséket, nagyon szerettem azokat a történeteket, melyeknek komoly tanulság van a végén. Szerencsére az osztályomba járó gyerekek is szeretik hallgatni, amikor ilyen meséket olvasok fel nekik. A múlt héten találtam az interneten az Boldogságbolt című történetet. Nagyon megtetszett, és elhatároztam, hogy felolvasom nekik. A történet tanulsága, mi szerint a szándék, az akarat, az elhatározás minden sikernek, így a boldogságnak is a kulcsa, nagyon illett a témánkhoz.
Felolvastam a gyerekeknek a történetet, beszélgettünk, arról, hogy ki menne el a boldogságboltban, kinek milyen tervei vannak a jövőt illetően, kinek van újévi fogadalma és ki az, aki már a célok megvalósításáért tett is valamit.
Ezután került sor a befejezetlen mondatos feladatra. Mindenki megkapta a listát, választott egy vagy két mondatot, amit befejezett. Aki szerette volna, felolvasta. Majd névtelenül beadták papíron és készült belőle egy poszter. Ezek a mi szándékainak 2024-re.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Bella dalával kezdtünk, melyre mozogtunk is. A lelki jóllétről olvastam fel először egy részletet, majd a motiváló idézetek közül választottam ki hármat. Értelmeztük a „Milyen igaz!” feladat közmondásait is. A „Büszke vagyok” feladatot csoportban beszélték meg, majd kiválasztották, hogy ki mondja el az osztály előtt a „büszkeségét”. A célok eléréséhez szükséges önmagunk biztatása is. Az ehhez kapcsolódó varázsszót (sikerül) keresztrejtvény segítségével találták ki. Ezek után leírták a keresztnevüket, majd a kezdőbetűkkel olyan szavakat írtak, amit szeretnének megvalósítani, vagy amilyenné szeretnének válni. (Dorci, Lóri és Zsófi céljait fotóztam le.) A „Dugattyú” című kisfilmet egymás után kétszer néztük meg, annyira tetszett nekik. Érdekesen érveltek a véleményvonal elnevezésű játékban, ami ennek megfelelően folyamatosan változott. Bella dalának ismételt meghallgatása előtt megölelték azt a társukat, akit biztatnak sikereik elérésében. A következő alkalommal célregényt készítettek, melyek közül a versenyre is elküldünk néhányat.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Bella dalát közösen énekeltük és mozogtunk is rá. A „Milyen igaz” elnevezésű feladat témához kapcsolódó közmondásainak értelmezése után megnéztük a Dugattyú című kisfilmet, majd megbeszéltük hogy milyen cél vezérelhette a szereplőket. Ezek után megoszthatták, hogy milyen eredményükre a legbüszkébbek, majd Varga Irén: Mi leszek, ha nagy leszek? című versét olvastam el nekik. A megbeszéléskor érdekes volt hallani, hogy az egyébként vitázó, durva kislegény, ha szuperereje lenne, szuperhősként arra használná, hogy soha nem bántana, hanem megvédene másokat. A „Két favágó” című rövid tanmese felolvasása után elmondták véleményüket, hogy vajon mit tehetett, ami miatt előrébb tart a társánál. „Gondolkozott, énekelt, pihent, olvasott” – hangzottak válaszaik. Öleléssel zártuk a megbeszélést, az kellett megölelniük, akit támogatni szeretnének a céljai elérésében. A foglalkozás végén ismét meghallgattuk a hónap dalát.
Minden siker egyformán kezdődik, az elhatározással, hogy megcsinálom.
„Az ember célja a boldogság, és a boldogságot célok teremtésével és elérésével lehet megtalálni. A célok elérése a siker kulcsa.” Nikodém Vanda
A gyerekek meghallgatták a császárpingvinekről a mesét, majd beszélgettünk róla. Mi lehet a célja?, ne fázzon, tudjon mit enni, megtanuljon mindent amit egy pingvinnek tudnia kell. Apukája segít megvédi ne fázzon, anyukája halat fog és eteti. Megtanul úszni és halat fogni ebben segítenek neki szülei és barátai. Pingvineket festettünk majd a kész alkotásokkal folytattuk a mesét.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Feszítő, lazító feladatok, ráhangolódás/Hóember/
2. Beszélgetés a célokról
Mit kell tenni,hogy elérjük?
3. Boldog vár mese-Beszélgetés a meséről. Színező elkészítése.
4. Mindenkinek más a célja.
5. Hónap zenéjének meghallgatása
Tervezés – Célok rövid és hosszú távra
Január közepén kezdtük meg a Boldogságóránkat. Szellőztettünk egy nagyot a teremben, hallgattuk a hónap dalát, miközben: rendet tettünk az asztalunkon, padunkban, polcokon. Illóolajos mécsesünket meggyújtottunk és vettünk elő egy tiszta lapot, filcet. Összeírtuk a rövid távú terveinket.
1. Ki mit tud?-ra készülődés
Kisegítő takarító szakunkból indultunk ki a tervezésnél. Műsorunk első blokkjában bemutatjuk a vegyszermentes takarítás lehetőségét, plakátot készítettünk, melyen szerepel a használható anyag és mellé tettük, hogy mire alkalmas. Majd az Animal Cannibals – Takarítónő című dalra raktunk össze koreográfiát, végül pedig takarítós vicceket kerestünk és egyéni szereplésként mindenki megtanult egyet. Célunk az öko-iskolánk ismereteinek bővítése, a közös táncos mulatság bemutatásával a szórakoztatás és a mindennapi rohanó időszakban is nem feledni a humor fontos szerepét az életünkben.
2. Felfénylő szavak szavaló verseny
5 fő jelentkezett a versenyre, mindenki kiválasztotta a neki tetsző verset és azt minden szabad percünkben gyakoroljuk. Célunk az egyéni megmérettetés, az izgalom, a saját határok feszegetése. Autista tanulóm a napok során rábeszélhető lett a szereplésre-nagy lépés, a nehezen memorizáló tanulóm pedig önszántából nagyon akarva tanulja a saját versét – ebben én vállszélességgel támogatom.
3. Készségfejlesztő iskolai feladatok ellátása, munka tervezése:
– selejtes könyvek elszállítása a konténerbe,
– használt ruhák zsákolása, felpakolása teherautóra,
– tankonyhánk alapos takarítása,
– virágbujtások gondozása,
– takarítós tanműhely rendbe tétele: köpenyek mosása, teregetése, vasalás, szükséges anyagok leltározása.
Célunk: jó példát mutatni az alattunk lévő osztályoknak, a munka serkent és épít önmagunk számára.
4. Félévi értékelés
Megbeszélni ki hogyan teljesített az I. félévben és a tanév végére ki, miben tud még javítani, fejlődni.
Célunk, hogy mindenki a legtöbbet kihozzon magából és egy szilád, összetartó, egymást segítő, támogató közösség legyünk. Év végi célkitűzésünk: elnyerni a „Legjobb magatartású osztály” című oklevelet.
5. Pozitivity társasjáték
Karácsonyra kérte az osztályunk a társasjátékot, mellyel nagyon kellemesen zártuk az órát. Mindenki bevonható volt a saját képességeihez mérten: élményeket mesél, történetek jutnak eszébe, csak a bábuval lép és színt keres, kártyát olvas…
Célunk ezzel: nagyobb odafigyelés önmagunkra, egymásra, az osztályra, a családra, a barátokra, megértőnek, elfogadónak lenni a másság és az emberiség sokszínűségére.
,, Minden álmunk valóra válhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.” (Walt Disney)
2024-es évünket azzal kezdtük, hogy kitűztük a céljainkat erre az évre, és átgondoltuk, hogy hogyan tudjuk azokat megvalósítani, ugyanis ebben a hónapban a boldogságórák témáját a célkitűzések adják. Az osztályban együtt tűztük ki magunk elé célokat, eközben megismerhettük egymás álmait, vágyait, és megtudhattuk mi az, ami igazán fontos a másik számára. Beszélgettünk az új évi fogadalmakról, a titkos célokról. Mivel mi a Micimackó osztály vagyunk összegyűjtöttük a mese szereplőinek milyen céljai voltak, és mit tettek ezek eléréséért! Beszélgettünk arról, hogy mennyire volt örömteli a céljaikért tett erőfeszítésük. Megbeszéltük jó dolog „nagyot álmodni”, de a kis célok is fontosak. A kis célokkal elért eredmények bizony összeadódnak, és előbb-utóbb hozzásegítenek minket ahhoz, hogy a „nagy álmot” elérjük. Az osztályunkból hárman szerettek volna részt venni a Célregény – képregény pályázaton is. A lányok buzgón dolgoztak a képregényen, az elkészült alkotásokat be is mutatták az osztályban. Mindannyian egyettértettünk abban, hogy bármi is legyen a kitűzött cél, pontosan kell látnunk azt az utat, mely elvezet ehhez. Fontos tudni, hogy milyen tennivalókhoz, képességekhez, akár tárgyi feltételekhez van szükségünk a sikerhez. Minél kisebb lépésekre tudjuk lebontani az útvonalunkat, annál nagyobb az esélyünk a sikerre.