A boldogságórára való ráhangolódás a Mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok kezdetű mondókával történt. A gyerekek egyre kevésbé a tárgyakat, inkább egymást vagy engem ölelnek meg.
A kezdő relaxációnak az” irkafirka összevissza ” relaxációs gyakorlatot választottam és a gyerekek több percen keresztül szívesen végezték. Kicsit kiengedték mozdulatok formájában, papirra vetve az akkori hangulatukat, érzéseiket.
Beszélgettünk arról, hogy mik lehetnek a jó cselekedeteket, kivel lehet tenni jót, magunkkal hogy teszünk jót. Majd meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok kezdetű Bagdi Bella dalt. Ezután egy színpadnak kinevezett helyen (szőnyeg) néhány szituációs játékot játszottunk el . Majd a Szívem kertje c. mesét hallgatták meg a gyerekek.
Mik azok a jó cselekedeteket amit én tettem mostanában?- erről beszélgettünk.
Ezután a karácsonyi keretes lapra lerajzolhatták magukat és aki tudta azt is amikor valamilyen jó cselekedetet hajtott végre. Többen azt rajzolták, hogy a kukába berakják a szemetet, amit más eldobott. És természetesen a jó cselekedtek jelét a szívecskét is kiszínezhették és ráragaszthatták a rajzukra. Közben hallgattuk a hónap dalát és egyéb karácsonyi zenéket.
Boldogító jó cselekedetek
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Minden helyzetben lehet segíteni,jót tenni.
A boldogító jó cselekedetek témakörhöz szorosan kapcsolódik a karácsonyi adományozás. A gyerekekkel közösen kitaláltuk, hogy velük egykorú gyerekeknek adunk egy-két ajándékot. Szerény ajándékunkat örömmel fogadta az ajándékosztó segélyszervezet.
Decemberben a „boldogító jó cselekedetek” témával szeretttem volna foglalkozni a 10-es osztállyal. Nagyon kevés idő jutott rá! Az iskolában készültünk a karácsonyi vásárra – nagyon szép portékákat készítettek a gyerekek, tanárok és szülők. A Hegyvidék Adventen is képviseltük az iskolát. Egyik délután a kórusunk karácsonyi énekekkel lépett fel a vásár színpadán. Egyik délelőtt a Fekete István Iskolával közösen mézeskalácsot sütöttünk és karácsonyi képeslapokat gyártottunk. És a legnagyobb esemény – a karácsonyi műsor volt. A drámások és még számos tanuló előadták a Diótörőt! Nagyon nagy siker volt!
A boldogságóra elején és végén karácsonyi dalokat énekeltünk.
Karácsonyfát díszítettünk a szülőknek.
És megnéztük Dickens:Karácsonyi énekét rajzfilm feldolgozásban.
A diákokkal arról beszélgettünk, hogy hogyan tudunk örömet okozni másoknak – családunknak, barátainknak, iskolatársainknak és ismeretleneknek is. Beszéltünk arról is, hogyan mutathatjuk ki szeretetünket – elismerő szavakkal, együtt töltött idővel, ajándékokkal, testi érintéssel, szívességekkel. A diákok könnyen ráhangolódtak a témára. Kiderült, hogy mennyire különbözünk egymástól, mindegyikünk más szeretetnyelvet beszél. A diákok nagyon szeretnek kapni, de érzik és tudják is , hogy adni óriási öröm!
Januárban is szeretnék még foglalkozni a témával. Szeretném, ha együtt készítenénk egy jócselekedet-kihívás kalendáriumot és az eredményeket jelölnénk! A téli szünet után lelkesen folytatjuk majd a proramot!
December hónap témája a ” Boldogító jócselekedetek”, mely úgy gondolom nem véletlenül van decemberben. Az adventi várakozás a karácsonyt megelőző időszak, amikor igyekszünk még inkább odafigyelni egymásra, szeretteinkre. Az oviban ebben a hónapban a jócselekedetekről beszélgetünk az integrálás során Boldog Dórával, és aki sok jót tesz a másikkal, elnyerheti a Jószívű gyermek jutalmat. Sokat beszélgettünk a héten arról, hogy ki miben segít otthon anyának, apának. Nagyon büszkén mesélték milyen ügyesek és maradjon is így, kapjanak érte sok-sok dicséretet pl. egy porszívózásért, egy ölelésért, vagy kistesóval való foglalkozásért❤️ A mi városunkban vasárnaponként megrendezésre került az adventi forgatag a maglódi katolikus templom előtti téren. Ovisaimmal és zenei tehetségműhelyeseimmel mi is készültünk és zenéltünk a december 3-i és 17-i vasárnapon. A zene, a hangszerekkel zenélés mindig felvidítja gyermekeimet és a bennem lévő zenei szeretet átragad a kis ovisaimra. Legbüszkébb egyik autista ovisomra vagyok, mivel gyönyörű hangja van, bevettem a zenei műhelybe. A kislány minden félelmét leküzdötte azzal, hogy kiállt velünk énekelni a téren, pedig percekig rettegett a Mikulásbácsitól, aztán a Mindenki Karácsonyán önfeledten énekelt, táncolt a nagyközönség előtt a színpadon. Azt hiszem, hogy a boldog pedagógus mindent át tud adni ovisainak, ami benne lakozik és amely gyermek ezt érzi, átveszi ezeket a belső dolgokat, a szeretetet, vagy épp a zene iránti elhivatottsága már ilyen kicsi korban kialakul. Ebben az adventi forgatagban pedig óvodapedagógus társaimmal is énekeltünk, és az utolsó ovis napon a madaraknak is zenéltünk amikor elhelyeztük a cinkegolyókat, eleségeket madárbarát óvodánkban az udvari fákon.
A társas kapcsolatok ápolása is színes mifelénk ebben a hónapban. December 1-jén indult az adventi ablakkeresés Maglódon. Esti sétákat tehettek a családok a városunkban, térkép alapján keresgéltük a gyönyörű adventi ablakokat 🎄Az ablakdíszítést önkéntes alapon a városlakók és intézmények vállalták. Örömmel töltött el, hogy a mi adventi ablakunkhoz is sok-sok ovisom eljött a családjával és sokukkal találkoztam az esti séták során.
Óvodánkban három csoportban zajlik a Boldogságóra program, hiszen az évek során egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a pozitív, jó hangulatú játékok, zenei, kézműves foglalkozások, az integrálás során megvalósuló személyes kapcsolatok és érzelmek, szociális interakciók fontosságát hangsúlyozó ovis légkör megteremtését, az autista gyermekek kapcsán a feszültségoldást is célozza. Úgy vélem, hogy mind a gyermekek személyiségfejlesztése, közösségformálása, bátorítása, mind a pedagógustársaim lelki és egészség megőrzése szempontjából hatékony és jól hasznosítható módszer, mely segíti, örömmel tölti el és színesíti a mindennapi pedagógiai munkánkat. Szìnesìtettem hónapunkat mosolykártyák adásával, egyik reggel kollégáimat vagy épp az utca emberét leptem meg vele, vagy az ablakkeresés soran💕Úgy vélem, hogy boldogságóra pedagógusnak azért jó lenni, mert az a szeretet, ami bennünk van, átragad a gyermekekre és még a legkonokabb gyermek is törekszik a jóra és bizonyít magának, nekünk, a társainak és a szüleinek. Minden apró jóság elindít egy úton, mely elvezet majd bennünket a boldogságvárunk legfelső lépcsőfokára. Az út nem könnyű, de értékes minden egyes perce.
Örömmel vettünk részt a karácsonyi képeslapkészítő percekben, pedig a csoportunk fele betegség miatt otthon gyógyulgatott, de a többiek örömmel készítették alkotásaikat, tenyérfestéssel. Így nemcsak a maglódi iskolások, de óvodánk kutyus és nyuszi csoportja is készített a maglódi családoknak képeslapokat😊
A sok-sok minden mellett azt hiszem ez a hónap a mi jócselekedeteinkről többnyire a zene szárnyán szólalt meg a boldog gyermekek, pedagógusok, maglódi emberek hangján és mosolyán keresztül.
Boldog ünnepeket kívánunk minden boldog gyermeknek és pedagógusnak!
Szeretettel:
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
Dátum: 2023.12.30
Korcsoport: 4-5 évesek
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”.
– Körbe állunk a szőnyegen és kitárjuk karjainkat, majd olyan mozdulatokat végzünk, mint ahogy látjuk szállni a madarakat.
– Ezt a gyakorlatot először a helyünkön végezzük el, majd körben is. Ezzel kifejezve a szabadságot és a szabadon szárnyalást.
– A relaxációs gyakorlat után szintén egy kört alkotunk ülve és beszélgetünk a közelgő ünnepről, a Karácsonyról.
– A karácsonyi hangulat megteremtése következtében beszélgetünk a jócselekedet szó jelentéséről. Beszélgetünk arról, hogy mi a jó cselekedet.
– Ezt követően elolvasok nekik egy mesét: Szívem kertje, majd megbeszéljük röviden a kis Amália történetét..
– Ezután mindenkinek adok egy „üzenet a Mikulásnak” címü papírt, amire a kívánságaikat rajzolhatják. Majd ezeket a rajzokat egy kis postaládába dobhatják, mit is szeretnének karácsonyra.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Szeretet c. dalának meghallgatásával zárjuk.
Decemberi boldogságóráinkat Várfalvy Emőke meséjével kezdtük. Rajzórán megrajzoltuk a mese inspirálta angyalkáinkat. A saját cipősdobozunkból elővettük az osztály dekorálásához szánt díszeinket, melyből szintén előkerült néhány angyalka is. Csatlakoztunk a cipősdoboz akciós ajándékgyűjtéshez. Számos megunt, de még használható játékot gyűjtöttek a családok. Majd ezeket be is csomagoltuk.
A cipősdobozzal való foglalkozásokat nem hagytuk abba. Egy színházat, egy kosárlabdajátékot és egy emeletes garázs is elkészült. A bent töltött szünetekben ezekkel gyakorta játszottunk is.
A hónap bővelkedik jeles napokban. Megünnepeltük az önkéntesek napját. Csokit egy mosolyért akcióban vettünk részt és szerepelni mentünk luca műsorunkkal óvódákba és idősek otthonába. Miklós napját. Írtunk levelet a Mikulásnak. Luca napján búzát ültettünk, luca széket, hagymakalendáriumot készítettünk.
Adventi kalendáriumunkat a teljesítmény, a jó cselekedetek jegyében nyithatták ki az arra érdemesek. Idén nemcsak kaptak, hanem adtak is azok, akik a csoki mellett, kis filmekkel jutalmazódtak. Többféle jó cselekedet kártyák, biztatások várták a gyerekeket.
Biztató kártyákat adtunk karácsonyi ajándékba minden osztálynak.
Karácsony előtt iskolai szinten tartottuk meg a vicces pulóverek napját. 16-án, a magyar kórusok napján kántálni mentünk a családokhoz.
A legtöbb izgalommal a karácsonyi közös reggelit és ajándékozást vártuk. Kézzel készített ajándékok óriási örömöt okoztak készítőnek és ajándékozottnak egyaránt.
Beszélgetésünk során a gyerekek, hogyha kedvesek, nagylelkűek vagyunk valakivel, akkor nem csak neki teszünk jót, de saját magunkat is elárasztjuk valami jóval. Bár a mai világ sokszor nem erről az önzetlen segítésről, odafigyelésről szól, mégis kifizetődnek a jó cselekedetek. Külföldi önkéntesek is érkeztek az iskolába, így tőlük is sok pozitívat hallhattak ezzel a témával kapcsolatban. Képeslapot készítettek a gyerekek egymásnak, úgy, hogy nem tudták a készítéskor kinek adják őket, csak valami jót kívántak rajta, mégis nagy meglepetés és öröm lett az átadásakor. Talán a karácsony még inkább alkalmat ad a jó cselekedetekre és ha a rutin megmarad, a továbbiakban is előszedhetik a gyerekek a tarsolyukból.
Az adventi időszak különösen jól tudja segíteni a hónap témájának megértését.
Az egymásra való odafigyelés, a kedvesség ,a figyelmesség amit adunk, nem csak annak okoz örömet , boldogságot aki kapja, hanem legalább annyira annak is ,aki adja.
Foglalkozásunkat egy relaxáció gyakorlattal a „Hóember vagyok ,elolvadok” gyakorlattal indítottuk. Ezt követően, Boldog Blanka érkezett hozzánk ,akinek a gyermekek elmondhatták gondolataikat a jó cselekedetekkel kapcsolatban. Mikor ,milyen jó cselekedettel találkoztak már. A mesére hívó mondóka után Lukács Elvira : A téli erdő történetéből megismerhették, hogyan segítik az erdei kis állatok egymást.
Az „ajándékozós” játék során kedveskedtek egymásnak egy gesztussal, egy kedves szóval. Időközben hallgattuk kedvenc Bella dalainkat és elkészültek a csodaszép angyalkák is, melyet a boldogságóra faliújságon helyeztünk el.
A Boldogságóra továbbadása: minden hónapban , csoportunk zárt facebook oldalán tájékoztatom a szülőket az aktuális téma feldolgozásával kapcsolatban. Most decemberben ezen kívül, Szeret-vendégségbe hívtuk a szülőket. A délután , az egymásra való odafigyelés jegyében zajlott. A szülőkkel közösen végeztük a kedvenc relaxációs gyakorlatunkat, eljátszottuk a „hoztam neked egy…” kapcsolatfejlesztő játékot, amely nagyszerűen segítette a szülők/családok közötti kontaktus építést-kilépve a megszokott mindennapokból. Az szülő-gyermek közötti ölbeli játékok , közös alkotások segítették a „figyelek rád” , „itt vagyok veled” attitűd varázsát, melyek a rohanós hétköznapokban talán még inkább felértékelődnek.
Szeretet-vendégségünk zárásaként boldogító üzenetekkel ajándékoztam meg a szülőket, családokat.
Saját csoportomon kívül , az egész óvodát is sikerült bevonni a Jó cselekedetek gyakorlásában. A kezdeményezést első alkalommal indítottam ilyen formában. A családokat otthoni közös alkotásra bíztattam gyermekeikkel együtt. Az elkészített angyalkák, óvodánk auláját díszítik.
Örömet és hálát érzek mindazért, hogy ezt a számomra is igen fontos témát , a sokszínű tevékenységen keresztül sok gyermekhez , és családhoz tudtam közel vinni.
A december kedvelt hónapunk az iskolában: meglepetések, advent, Mikulás, karácsonyi forgatag és nem utolsó sorban a Kisjézus szeretete tölti be napjainkat. Ebben az időszakban sok dalt tanulunk, hallgatunk, – többet, mint általában – most többször is meghallgattuk a témához kapcsolódó Bella-dalokat.
– A segédanyag elején található motiváló idézeteket felhasználtuk egy általunk ebben az évben bevezetett apró ajándékhoz, miszerint az idézetet egy kis kártyára ragasztjuk, azt pedig egy-egy szaloncukorhoz rögzítjük, majd ezt adjuk át a hozzánk közel álló személyeknek.
– Képeslap készítése: sok időt töltöttünk el a képeslapokkal, hiszen minden gyermek szeretett volna meglepni valakit az üdvözletekkel. Nem elképzelt személynek készítették, hanem olyanoknak, akikről tudták, hogy ebben az időszakban szükségük van egy szeretetteljes gesztusra.
– Nevezetes napok: ebben az évben Szent Miklósról is megemlékeztünk. A gyerekek Mikulás apót ismerik, most azonban nagyon megfogta őket a püspök története. A mesét átírtuk közösen párbeszédes történetté és így már előadást is rendezhettünk belőle.
Vicces karácsonyi pulóverek napja: iskolánkban is akadtak olyan gyerekek és szülők, akik az osztályok csoportjaiban olvasható felhívásnak örömmel tettek eleget. Sőt, kollégáim is igyekeztek csatlakozni a nevezetes naphoz.
– Mikulás a Tagozaton: a csoportomba járó gyerekeknek külön is rendeztünk programot. Az idősebb gyerekek megajándékozták a kisebbeket, a tanáraikat, az iskolaőrt, sőt még a Mikulást is egy tánccal.
– Az én jócselekedetem, ami remélem boldogítja a gyerekeket, illetve a szülőket: egy-egy karácsonyi fotó, amit előhívatok a fotó szaküzletben és emlékbe adom a szünet előtti utolsó napon.