Többféle angyalka is született a feladat megoldása során.:))
Boldogító jó cselekedetek
Ebben a hónapban a boldogító jó cselekedetek témával foglalkoztunk.
Különösen fontos téma főleg az ünnep közeledtével.
Mese: Bezzeg Andrea: szívem kertje
Dal: Jó emberrè csak a szívemmel válhatok
Beszélgetés: Volt olyan pillanat amikor jót tettetek, és megdicsértek érte benneteket?
Volt olyan, hogy olyat tettetek amit szégyelltek, mert úgy gondoltátok nem volt szép cselekedet?
A gyerekek szívesen elmondták milyen jó és rossz cselekedeteik voltak, és miket bántak meg.
A témát úgy zártuk le, hogy mindenki készített a családtagjának egy karácsonyfa díszt.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A gyerekek felismerték, hogy a jó cselekedetek hatása sok területre kiterjed az életünkben. A tanulók rajzkalandban vettek részt, ami során felfedezték erősségeiket, Nagyon jó hangulatban telet az óra. Már tudják, hogy a karaktererősségek azok a pozitív tulajdonságaink, amelyek használatával jó érzéseket és kiteljesedést idézünk elő az életünkben.
9.A – Boldogságóra – 2023. december
Téma: boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónap témája a boldogító jó cselekedetek. A diákokkal ezt a kérdéskört beszéltük meg csoportokban. A következő idézetekről kellett kialakítania a csoportoknak a véleményüket:
„Minden emberen segítsünk, ne nézzük kicsoda, elég az az egy ok, hogy ember” (Marcus Tullius Cicero)
“Az állandó kedvesség sok mindent elérhet. Ahogy a nap elolvasztja a jeget, a kedvesség elpárologtatja a félreértéseket, a bizalmatlanságot és az ellenségeskedést.” (Albert Schweitzer)
„Amikor a kapcsolatra törekszünk, helyreállítjuk a világ teljességét. Látszólag különálló életünk értelmet nyer, ahogy felfedezzük, hogy mennyire szükségünk van egymásra.” (Margaret Wheatley)
“A jó cselekedet nem vész el a világban, és egyszer visszatér hozzád.” Felicity c. film
A csoportok véleményét közösen hallgattuk és vitattuk meg. Az utolsó idézet kapcsán alakult ki a legérdekesebb véleménykifejtés a boldogságórán. Szóba került a karma, és kiderült, hogy az osztály majdnem minden tanulója hisz benne. Beszéltünk arról is, hogy ki mire számíthat a jövőben a karmától, pozitívan vagy negatívan fog rá hatni a karma, attól függően, hogy mennyi jót, illetve rosszat cselekedtek az elmúlt esztendőben. Szerencsére mindenki a jó karmájában bízik.
Mivel a legtöbben hisznek a karmában, ezért az osztály tanulói egyetértettek az utolsó idézettel, miszerint a jó cselekedet nem vész el a világban, hanem egyszer visszatér a jót cselekvő személyhez.
Ezután a karma pszichológiai oldalát közelítettük meg, miszerint ha hiszünk valamiben és arra az adott dologra koncentráljuk a figyelmünket, amiben hiszünk, jelen esetben a karmára, akkor hajlamosabbak vagyunk a karmának tulajdonítani bizonyos eseményeket. A téma kapcsán beszélgettünk a placebo és a nocebo hatásokról is. A placebo során olyan gyógyszert kap a páciens, amelynek nincs hatóanyaga, de amelyről azt gondolja, hogy megoldja a problémáját, és az esetek nagy részében a placebo effektus pozitív változást indít el a páciensben.
Az ünnepek időszakában (Mikulás, Karácsony, Szilveszter) még fontosabbnak tartják a diákok, hogy a szeretteikkel minőségi időt töltsenek és jót cselekedjenek mielőtt elkezdődik az új esztendő.
A témát sok szempontból körben jártuk a mes volt a kedvenc, de a dalokat is többször kérték a gyermekek, hogy hallgassuk meg. A munkafüzet feladataiból többet is megolottak a gyermekek.
Hogy jók legyünk egymáshoz, ez ugye nem mindenkinek természetes. De ha ezt erősítjük magunkban, és másokban, akkor előbb utóbb azzá válik. A karácsonyi ünnepekre való készülődést is áthatja a jóság, és a szeretet.
A gyerekek ebben a hónapban egy új technikával, a nemezelés technikájával ismerkedhettek meg. Szívből készítették el a kis karácsfa díszeket, valamint a hozzá csatolt kis üzeneteket, hogy aztán átadhassák majd karácsony estéjén akinek szánták:)
Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” csoport munka Arra szeretnélek kérni Titeket, hogy képzeljetek el egy madarat, aki szabadon száll, szárnyait kitárva, boldogan repül a felhők között. Mindenki mutassa meg, hogy milyen a madár, amire gondolt, hogyan repül. (Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 38.oldal)
„Dagasztás” (Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 39.oldal) csoport munka Most arra kérnélek Titeket, hogy hajoljunk előre törzsünkkel, mindkét kezünket ökölbe szorítva, felváltva húzogassuk a jobb és bal vállunkat, majd az ujjainkat kiengedve, „rázzuk le róluk a lisztet”, és mintha zongoráznánk, lazítsuk ki a kezünket és karjainkat.
A téma bevezetése Jó cselekedetek gyakorlása beszélgetés, kézikönyv 99-101. oldal alapján A szőnyegen ülve most beszélgessünk arról, hogy mit is jelent a jó cselekedet. Kinek mi jut erről eszébe?
A téma feldolgozása Téma feldolgozás mesével, felolvasás Mesélek nektek egy szép történetet Amáliáról és szíve kertjéről.
Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 105. oldal – Szívem kertje
Kérdések a témával kapcsolatban csoport munka Volt olyan pillanat, amikor jót cselekedtetek, és megdicsértek érte? Milyen jót cselekedtél? Milyen érzés volt?
Boldogságóra tankönyv 6-10 éveseknek, 107. oldal alapján csoport munka Készítsük el a csoportunk karácsonyfáját, amit díszítsünk olyan díszekkel, amik jó cselekedeteinket szimbolizálják. (a díszre az óvodai jelet és a gyermek jó cselekedetét írjuk fel)
Eszközigény: karácsonyi díszek sablonjai, karácsonyfa, színes ceruzák, olló, ragasztó, papír, karton
A téma lezárása Bagdi Bella Boldog vagyok c. dalának meghallgatása zenehallgatás, tánc Gyertek táncolni!
Boldogító jócselekedetek
Számos közös élményt biztosítunk a gyermekek számára, amely által erősítjük a közösségi érzést, az összetartozást, az erkölcsi tulajdonságok alakulását, például: az együttérzés, a segítőkészség, a figyelmesség, az önzetlenség alakulására, fejlődésére. A csoportomba járó, sajátos nevelési igényű gyermekek önállóságának fejlődése lassabb ütemben történik, az önkiszolgáló tevékenységekben, és szinte minden területen sok segítséget igényelnek, ezzel szemben ők is szívesen nyújtanak segítséget a maguk módján, amit támogatunk, és erősítünk.
Az adventi készülődés időszakában, az ünnepi előkészületekben, sok lehetőség nyílik a beszélgetésekre a családról, a szeretetről, az ajándékozásról. Így mi is beszélgettünk a családtagokról, és arról, hogy otthon kinek mi a feladata, ki milyen házimunkát szokott végezni, ki szokott segíteni otthon a felnőtteknek. A foglalkozást a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”, és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Ezután, Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg, melyre táncoltunk. A gyermekek rendkívül kedvelik a zenét, nagyon szeretnek a zenére mozogni, táncolni. A tánc, a mozgás után kellően elfáradtunk, leültünk a szőnyegre, és elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem, kertje című meséjét. A mesehallgatás után segítettünk Amáliának, kiszíneztük a ruháját. Szituációs játékok segítségével megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés bajba került társainkon segíteni. Beszéltünk a betegség miatt hiányzó társainkról, majd készítettünk számukra gyógyító szivecskéket, melyből a szomorkodó társaink is kaptak. Később, az állatoknak segítettünk a kicsinyét megtalálni, párosító játék során. A témával minden nap foglalkoztunk, például, aki segítséget nyújtott a társainak, az a gyermek kapott egy szívecskét.