Az osztállyal azt találtuk ki, hogy készítünk egy adventi kalendáriumot, amibe egy-egy pozitív gondolatot rejtettünk el, ezzel is örömet szerezni az osztálytanulóinak. A gyerekek mindennap izgatottan olvasták az újabb pozitív gondolatokat! Motiváló volt az osztály részére az apró örömök szerzése.
Boldogító jó cselekedetek
Vörösmarty M. Általános Iskola
A december mindig nagyon sok várakozással telik. Kicsiknek nagyoknak egyaránt. A gyerekekkel közösen több ajándékkal készültünk a szülőknek. Kézzel készített apró ajándékokon túl, karácsonyi műsorral is megajándékoztuk őket. December utolsó napján, pedig mi, pedagógusok ajándékoztuk meg a gyerekeket a közös játék örömével. Egész nap együtt játszottunk, kicsik és nagyok.
A gyerekeket már napközben is, de leginkább a beszélgető kör közben kérdeztem, hogy milyen jó cselekedetet tettek mostanában és kivel. A beszélgető kör során, akinek sikerült mondani egy jó cselekedetet annak, bekpacsoltuk Bagdy Bella: A jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, amire önfeledten táncoltunk. Természetesen minden kisgyereknek segítettünk, hogy tudjon mondani egy jó cselekedetet. Ezután eljátszottuk a Szituációs játékot, ahol a gyerekek nagyon ügyesen reagáltak egy- egy szituációra és nagyon jó megoldásokat, cselekedeteket mondtak. A foglalkozás után közösen meghallgatták Bezzeg Andrea: Szívem kertje című mesét. A foglalkozás végén megkértem mindenkit, hogy gondolja át ebbe a napba a családi és baráti kapcsolatait és mindenki igyekezzen minden nap valamit jót tenni másokkal, illetve segítséget nyújtani.
,, Az ember igenis jó. Valahol mélyen mindenkiben ott van a jóság parányi morzsája. Ott kell, hogy legyen.” (Sarah J. Maas)
Az idézetet gondolatébresztőként olvastuk el, megbeszéltük mit jelent a mindennapok során jónak lenni, jót tenni másokkal. Ezután arra kértem a gyerekeket, hogy idézzék fel legutóbbi jó cselekedetüket. Beszélgettünk arról is, hogy milyen érzés az, amikor velünk tesznek jót.
Az adventi várakozás jegyében egy kis fenyőfára helyezték el a gyerekek egy-egy angyalkás díszre írt,
vállalt jó cselekedetüket.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Jó cselekedetek volt a boldogságórák következő témája. Sokat beszélgettünk arról, hogy jobb adni, mint kapni. A gyerekek elmesélték, hogy volt már olyan élményük, hogy jó érzés töltötte el őket amiatt, hogy segítettek valakinek valamiben és ez egy jó emlék maradt a számukra. A 2.b osztályosok elhatározták, hogy segítenek szüleiknek az ünnepi készülődés során olyan dolgokban is, amiket eddig még nem csináltak. Az 1. b tanulói a saját alkotásaikat odaajándékozták társaiknak. Szintén ők, akik részt vettek a csokigyűjtő akcióban, ezzel támogatták az Alapítványi bohócdoktorok gyógyítást segítő tevékenységét. A 4. osztályosok jó cselekedete pedig az volt, hogy örömöt okoztak tanítójuknak egy tábla dekorációval, és készítettek egy névtáblát is melyre felírták, hogy mi az, amin változtatnak a tanórákon. A sok kedves mosoly is azt igazolta, valóban jobb adni, mint kapni!
A boldogító jó cselekedetek témájára való ráhangolódásra a gyermekek közötti spontán megnyilvánulásokat figyeltem. (ölelések, játékok átengedése, baráti simogatások). A cselekedeteket megdicsértem, aki jót tett azt a csoport előtt megneveztem. Úgy gondolom ezek által könnyen megértik majd a gyerekek, mik azok a jó cselekedetek. A karácsonyi ünnepkör a szeretetről, a családról szól, így ezzel a témakörrel is harmonizál a Boldogságóra havi aktualitása. Sokat beszélgettem velük a tervezetből megfogalmazott kérdések segítségével, a családi tapasztalataikat élményeiket meghallgatva. Próbáltam több célzott beszélgetést folytatni a gyerekekkel egyénileg is és mikrocsoportban is melyben sikerült megbeszélnünk, hogy a másoknak nyújtott bármiféle kedvesség, segítség, előzékenység az Boldogító jó cselekedet – főleg, ha az illető is örül neki. Mint pl. lányok ha segítenek az anyukájuknak sütni, főzni, takarítani, díszíteni a házat stb.
A karácsonyhoz kapcsolódik a várakozás, készülődés. Ilyenkor könnyíteni tudnak ők is a felnőttek munkájában. (rendcsinálás, közös mézeskalácssütés, stb.) A sütésnél próbáltam a matematikai tartalmat is belecsempészni (több-kevesebb, ugyanannyi) formaazonosítást, számlálást. Próbáltam minél több tevékenykedtetést – az adventi időszak aktualitásai mellett – a Boldogító jó cselekedetek téma köré szervezni és a komplexitást szem előtt tartva feldolgozni, így a terv szerint mindegyik tevékenységterületen a napi gyakorlatomban meg tudtam jeleníteni azokat. A jó hangulatú beszélgetések, foglalkozás-kezdeményezések, mesék, játékok, énekek segítségével egy igazán boldog hetet tudhatunk magunkénak mind a gyerekek, mind pedig a csoportban dolgozó felnőttek egyaránt.
Nagycsoportosaimmal fonaltekeréssel készítettük el a karácsonyi angyalokat. E tevékenység közben lehetőség adódott a téma kibontására, egyéni, valamint kis csoportos beszélgetésre. Differenciáltan kellett segítséget nyújtanom a gyerekeknek, volt aki szinte teljesen egyedül készítette el az angyalt.
A csoportban a kartonból készített fenyőfánkat sárga csillagokkal díszítettük, melyek az aznapi jó cselekedeteket szimbolizálták.
A középsősök rajzolással dolgozták fel a havi témát, amit aztán egy cipősdobozba helyeztek el és a karácsonyfa alá tették.
Mindkét csoportunk életkoruknak és fejlettségi szintjének megfelelő módszert alkalmazott a téma minél sokrétűbb és differenciált feldolgozásához.
December hónap az ünnepek jegyében telik, a Boldogságóra havi témáját több alkalommal is érintettük ebben az időszakban.
Mikulás ünnep kapcsán Szent Miklós jó cselekedeteiről, az Adventi időszakban különösen az adakozás fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek minden nap húztak maguknak egy-egy jócselekedet kártyát, amit a társaik bevonásával véghez is vittek.
Karácsony ünnepére készítettünk apró ajándékokat a szülőknek és egymásnak, amit a gyerekek az utolsó tanítási napon, illetve karácsonykor át is adhattak szeretteiknek.
Nagy várakozással és lelkesedéssel készítettünk közösen a szülők bevonásával a karácsonyi vásárra apró vásárfiákat is.
Ebben a várakozási időszakban megérezték a gyerekek az ajándékozás örömét. A hónap dalát – Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok- pillanatok alatt szívünkbe zártuk mindannyian.
Boldogító jó cselekedetek
December hónap az ünnepek jegyében telik csoportunkban is. A Boldogságóra havi témáját több alkalommal is érintettük ebben az időszakban. Mikulás ünnep kapcsán Szent Miklós jó cselekedeteiről, az Adventi időszakban különösen az adakozás fontosságáról beszélgettünk, majd a város központjában elhelyezett adománygyűjtő ládát is felkerestük. Karácsony ünnepére minden héten egy-egy apró ajándékot készítettünk a gyerekekkel, amit a Családi Karácsony ünnepen átadtak szüleiknek. (díszített mézeskalács, ajtódísz, karácsonyfadíszek, színezhető térbeli angyal) Ebben a várakozási időszakban megérezték a gyerekek az ajándékozás örömét és többen spontán is meglepték társaikat a saját maguk által, otthon készített kis ajándékokkal. A hónap dalát – Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok- pillanatok alatt szívünkbe zártuk mindannyian. A hónap során sokszor énekeltük, ám a legmeghatóbb felcsendülése a Családi Karácsony alkalmon volt, ahol a szülők is megismerték és könnyes szemmel, meghatódva hallgatták a gyerekek előadásában.
A gyermekekkel igyekeztem egy nyugodt, biztonságos, szeretetteljes légkör kialakítani, ahol jobb adni, másoknak örömet okozni, mint kapni. Kezdetben egy kicsit nehezen indult, hisz a gyermekek ebben az anyagias világban inkább csak kapni szerettek volna. A hónap közepére már egészen jól kialakult bennük az adakozás, az egymás segítésének vágya. A gyermekek sok ajándékot készítettek egymásnak (rajz, papír fenyő, angyalka stb.), karácsonyi dallal, verssel ajándékozták meg szülőket.
A szülőkkel készültünk közösen a szeretet ünnepére (mézeskalácsot sütöttünk és közösen díszítettük) Táncoltunk a ” Jó emberré csak a szívemmel vállhatok” című dalra. Bátorítottuk és bevontuk a bátortalan gyermekeket és nem utolsó sorban gyakran relaxáltunk.