A téma feldolgozása előtt relaxációs gyakorlattal – „Összehangoló Indiánszökkeléssel – „indítottuk a közös tevékenykedést. Mindenki bekapcsolódott a közös táncba, énekbe Bagdi Bella: Jó emberré csak szívemmel válhatok című dalára. Boldog Dóra mesehallgatásra csábította a gyermekeket Szívem kertje mesét hallgatták meg, interaktív feldolgozásban. Szituációs játékok segítségével elmélyültünk a téma feldolgozásában. Megismerkedtünk a jócselekedetek jelével. Mindenki kivágott egy szívformát magának s a hét folyamán abba gyűjtötte azon csoporttársak jelét, akikkel sikerült valami jót tennie. A „Jószívű” címet elnyerhette akinek a szíve a legtöbb jelet tartalmazta. Majd mindenki húzott egy cédulát magának, melyeken a csoport jelei voltak találhatóak. Jóságos manókká válhattak s azon jelű csoporttársnak akit éppen kihúzott kedveskedhetett bármilyen formában. A foglalkozást a megszokott közös tánc zárta.
Boldogító jó cselekedetek
Meghallgatták a gyerekek az angyal történetét, ezek után lerajzolták a sajátjukat, illetve hogy mit kérnének és mit adnának más gyerekeknek.
A kis elsőseimmel a feladatvállalásról beszélgettünk. Mindenki elmondhatta, hogy milyen feladatokat szokott otthon végezni. Az adventi időszak nagyon sok feladatot ad szülőnek, gyermeknek egyaránt. A segítség ilyenkor kimondottan jól jöhet. Jó érzéssel tud eltölteni minket, ha látjuk, hogy tudtunk segíteni. És a segített személynek is boldogságot okozunk vele. Erről beszélgettünk és ezt próbáltuk ki az iskolában és otthon egyaránt. Erről rajzot is készítettek a gyerekek.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Hónap: December
Mese: A kőleves
– Mesebeli segítőkre adnak példát.
Négyhetes vállalás decemberben – adventi jó cselekedetek
Adventi kihívás: adventi kalendárium
Mi mindenre van szüksége egy jótevőnek?
– okos fej
– figyelő szem
– kérést meghalló fül
– széles mosoly
– segítő kéz
– gyors láb
– szeretetteli szív
Az iskola jótevő manói – ajándékcsomag rászorulóknak
Karácsonyi versek, énekek tanulása
Öröm adni – karácsonyi vásár
Boldoggá tesz amikor másokon segíthetek.
Az adventi időszakban a JÓ CSELEKEDETEK témát dolgoztuk fel. Az osztály minden tagja megállapodott abban, hogy a jó cselekedetek gyakorlása nemcsak annak jó, aki kapja, hanem annak is, aki adja, hiszen boldogabbá válunk attól, hogy valakinek örömet szereztünk. Sokan készítettek „jó-cselekedet-kuponokat” a családtagoknak az adventi naptárba. Pozitív üzenetek kártyákat írtak a gyerekek egymásnak, és nagy örömömre nekem is. Választhattak már előre megírt kártyák közül, de voltak a tanári asztalon üres kártyák is, amiket névre szólóan megírhattak bárkinek. Mindenki kapott pozitív üzeneteket, és mindenkinek nagyon jól esett adni is, kapni is.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A segítségnyújtás boldogabbá teszi az embereket. A jó cselekedetek gyakorlásaa boldogság fokozásának hatékony eszköze. A jó cselekedeted gyakorlása fejleszti az önbizalmadat, az optimizmusodat és a hasznosságod érzését. A karácsony az ajándékozás időszaka, amikor nemcsak ajándékkal lephetünk meg valakit, hanem valamilyen jó cselekedettel is. Mi viszont ajándékokat készítettünk egymásnak, és kókuszgolyót készítettünk az ünnep alkalmából.
Boldogságóra a 2.b-ben!
„Elkészült az Adventi naptárunk… minden reggel kinyitunk egy borítékot, melyekben kedves üzeneteket rejtettünk el.”
A karácsony talán a legbensőségesebb ünnepünk. Az óvodában ilyenkor nagy a készülődés. Ünneplőbe öltöztetjük a környezetünket, nagytakarítunk, tiszta, szép ruhát kapnak a babák, feldíszítjük a csoportot, a szívünket. Szeretettel várjuk a szülőket egy kellemes karácsonyi beszélgetésre, vendégségbe, gyertyagyújtásra. Az apró ajándékok titokban készülnek, nagy szeretettel. Mindig meghatódom amikor könnybe lábad egy-egy szülő szeme az ajándék átadásakor. Nagyon szeretem ezt az időszakot.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Boldogító jócselekedetek
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Ajándékot nem csak kapni, de adni is jó.
Az ajándékozás örömének megismertetése a gyerekekkel.
1. Motiváció: Bogyó és Babóca : A mézeskalácsok c. mese megnézése, beszélgetés a meséről
2. Mézeskalács tésztájának összeállítása közösen, mézeskalácsforma kiválasztása, a sütik kiszúrása, kisütése.
3. Téma feldolgozása mesével: Visszajött a répa c. mese dramatizálása közösen.
4. A mézeskalácsok kidíszítése közösen, elcsomagolása ajándékként a szülőknek, közben Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalának hallgatása.
5. Lezárás: Bagdi Bella dalára mozgásutánzás.
Mesét olvastam a gyerekeknek a jó cselekedetről, majd több órán is beszélgettünk a témáról. Elsősökhöz képest sokkal több megnyilvánulást hallottam a vártnál. Például, „ha segítünk valakinek, sokkal jobban értékeljük, amink van.” „Segíteni jó!” Azt is próbálták megfogalmazni a saját szavaikkal, hogy a jó cselekedet értelmet ad az életnek. Megbeszéltük, hogy a jó cselekedet során kapcsolatba kerülünk másokkal , ránk mosolyognak, hálásak nekünk , és értékes bárátságok születhetnek ezáltal. A mindennapjainkba belecsempésztük ezeket a gondolatokat és cselekedeteket.
Mindenki kapott egy szívet, amibe egy jó cselekedetet kellett lerajzolnia, illetve leírtam, aki nem tudta rajzban kifejezni a jó cselekedetét. Többen gondolkodóba estek, a sok közül mit is „rakjanak” a szívbe!