Beszélgettünk a gyermekekkel mit is jelenthet „jót cselekedni”, és ez az érzés mit válthat ki belőlünk. Ha odafigyelünk, segítünk a másiknak az nemcsak neki esik jól, hanem nekünk is. Ezeket megtehetjük akár egy jó szóval, tettel, vagy az általunk kézzel készített ajándékkal, mellyel örömet okozunk a körülöttünk lévőknek és ez által mi is boldogok leszünk. Mint minden évben, most is felállítottuk a „madarak karácsonyfáját”, az óvodánk udvarán. Nemcsak a fa alá, hanem az udvari madáretetőket is feltöltöttük eleséggel.
Boldogító jó cselekedetek
Csólyospálosi Általános Iskola
Csokigyűjtés iskolai szinten a bohócdoktoroknak, állateledel gyűjtés menhelynek iskolai szinten, melyekhez a 4. osztály is aktívan csatlakozott
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A boldogító jócselekedetek témakörben mi a Jobb veled a világ! Nem vagy egyedül típusú feladatot választottuk. A mi osztályunkban van egy olyan kis tanuló, aki a közel múltban komoly műtéten esett át. Ezért mi neki rajzoltunk képeslapot, őt vígasztaltuk meg. Az ajánlott mese megnézése után az elkészített rajzokkal emlékezetettük őt arra, hogy a közösségünk tagja, hogy szeretjük, és együtt érzünk vele.
Hetedikes tanulóim feladata az volt, hogy levelet írjanak egy kedves ismerősüknek, legjobb barátjuknak, testvérüknek, akinek valamiért hálásak az életben. Céljuk ezzel az volt, hogy boldogságot csaljanak az ismerősük arcára, és ezzel szebbé varázsolják egy napjukat, ugyanis utána odaadták a levelet annak a személynek, akinek írták. A kreatívabbak még rajzoltak is a levélbe, és szépen kidíszítették. Így decemberben, főleg karácsony előtt jólesik az embernek adni valamit, amivel boldogabbá teheti a másikat, még ha csak egy kicsit, akkor is… 🙂
Decemberben arról beszélgettünk kinek és mivel tehetünk jót, mivel okozhatunk boldogságot barátainknak, szeretteinknek. Annipanni Hull a hó c. meséje után mindenki választott magának egy zsákba macskát. Közkívánantra szoborjátékot játszottunk, és mindenki elbúcsúzott Pukkancs Makitól egy – egy jókívánsággal.
Az ötödik osztályom jó cselekedete december hónapban az volt, hogy két műsorral is megajándékozták az iskolásokat. Az egyik az adventi gyertyagyújtás volt, a másik pedig a karácsonyi nagy ünnepségen egy kis történet előadása. Mind a kettőre nagy lelkesedéssel készültek a gyerekek és ügyesen szerepeltek. A műsor után egymást is megajándékozták az osztály karácsonyfájánál.
A jó cselekedetek gyakorlása témát először ráhangolódással kezdtünk. A csoportunk szívpárnájával és a hála zenéjével motiváltam a gyerekeket a boldogságóra tevékenységre. A Szívem kertje című mese meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy mit érezhetett az öreg ajtó, amikor bántották, voltak-e már olyan helyzetben, amit már megbántak, máshogy csináltak volna. Milyen érzés nekik, mikor valakinek adhatnak és látják a másik örömét? Kivel tettek már jót és mit? Felsoroltunk dolgokat, cselekedeteket, amivel jót tudnak tenni társaiknak, az óvó néniknek, dajka néninek, szüleiknek, testvéreiknek. Feladatot kaptak, hogy otthon tegyenek jót, majd meséljék el azt nekünk. Mindenki jóságos manója volt a másik gyermeknek egész héten. Kihúztuk egymás jelét és azzal kellett a héten titokban valami jót cselekednie, amit a hét vége felé el is mondtunk mindenkinek. A csoport karácsonyfájára karácsonyi díszeket készítettünk, amit később a szüleiknek, családtagjaiknak adhattak karácsonyra. Célom az volt, hogy átélhessék az adás örömét, hogy jót tenni boldogság.
Az Advent nemcsak a várakozás, a megnyugvás, hanem az egymásra való még fokozottabban való odafigyelés időszaka is. Csoportunkban ebben a hónapban a „Jócselekedetek”, az örömszerzés, az egymásra való odafigyelés, segítségnyújtás stb. került a középpontba. Az év során mind a családokban, mind pedig az óvodában a legszebb és legmeghittebb időszak. Kolléganőmmel kialakítottuk ennek az időszaknak a szokásrendszerét, illetve folyamatosan bővítjük, újdonságokat vezetünk be, amelyek mind hozzájárulnak az ünnep varázsának átéléséhez. Nagyon fontosnak tartjuk a mindennapos beszélgetőköröket, a gyertyafényes mesélést, az Angyalka üzenetét,a jócselekedetekre buzdító tevékenységeket. Igyekeztünk nemcsak a csoportunkat ünnepi díszbe öltöztetni, hanem a lelkünket is. Rengeteg mondókát, éneket, verset tanultunk, amelyekhez általában mozgást is kapcsoltunk. Kolléganőmmel folyamatosan bővítjük a fejlesztő játékok eszköztárát, ezért most is készítettünk egy karácsonyi gömb díszítő játékot, amellyel sokoldalú képességfejlesztést tudtunk megvalósítani és szívesen is játszottak vele a gyerekek. A gyerekekkel közösen ajándékot készítettünk a szülőknek, közösen díszítettük a fenyőfát, megnéztük a tornateremben a Karácsonyi műsort, majd nagy örömmel, lelkesedéssel bontogattuk az ajándékokat, illetve próbáltuk ki az új játékokat. Szeretetvendégséget rendeztünk csoportunkban, amelyhez a szülők is önzetlenül hozzájárultak.
A gyerekkel közösen sütöttünk mézeskalácsot, majd vendégül láttuk a szomszéd csoport. Egyre jobban érzékelhető, hogy a gyermekek nem csak csoporton belül barátkoznak hanem vannak másik csoportban is barátaik akikkel szívesen játszanak.
A gyermekek pásztorjátékkal kedveskedtek az óvoda összes gyermekének délelőtt, majd délután a szülőknek nagyszülőknek adták elő.