A negyedik boldogságóránk témája a boldogító jó cselekedetek gyakorlása volt. Az év elejétől nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyermekek tiszteljék és szeressék egymást, segítség azokat, akik bajba jutottak, vagy rászorulnak. A heti téma feldolgozásánál megbeszéltük, hogy mi ezen tulajdonság pozitív erélyei pl.: ha másokon segítünk rajtunk is segíteni fognak, jó példát mutatnak a kicsiknek, örömet szerezni másoknak örömmel tölti fel a lelkünket. Ezeknek a gyakorlati megvalósulása formálja a gyermekek gondolkodásmódjukat, a társadalomhoz, a közösséghez való viszonyukat. Összegyűjtöttük a gyermekek jó cselekedeteiket és összegeztük, hogy mivel gyarapodott a saját képességünk pl.: (önbizalom, önértékelés). Meghallgattuk a ,,Mesék a karácsonyi csillagokról” című interaktív mesét, amit nagy figyelemmel hallgattak, majd megpróbálták felidézni és eljátszani a történetet. Úgy gondolom, hogy a gyermekeknek sikerült megérteni és átérezni a történet mondani valóját. A mese eljátszása után ajándék csillagokat készítettek, amelyeket a szívükhöz közel állóknak ajándékozták. A gyermekekkel megtanultuk a ,,Szeretet mondókát”, amelyet minden ajándékozásnál felidézünk. A kötetlen beszélgetés keretében beszéltünk a spiritualitás fogalmáról és egy spontán relaxációt szerveztem, amely segít a gyermekeknek a nehezebb dolgok feldolgozását. Ez az program nagyon tetszett a gyermekeknek és kérték, hogy a jövőben is ismételjük meg, lehetőségeimhez mérten arra fogok törekedni, hogy minél több olyan gyakorlatot, módszert, feladatot próbáljunk ki, amellyel a gyermekeket még boldogabbá tehetem.
Boldogító jó cselekedetek
Az ölelés önmagától még nem lesz hasznos, kellemes, nem fejti ki jótékony hatásait. Abban, hogy ez megtörténjen, a résztvevők játsszák az igazán fontos szerepet: a köztük lévő őszinteség, valamint az érintéssel kapcsolatos pozitív emlékek a fő mozgatói az átkarolás minőségének.
Boldogító jó cselekedetek hónapja
A foglalkozás célja a gyermekek érzékenyítése a jócselekedetek és a segítségnyújtás iránt, a közösségi érzés erősítése játékos, interaktív formában és az empátia, az együttműködési készségek fejlesztése. Az ünnepek közeledtével nagyon aktuális a hónap témája, a boldogító jó cselekedetek.
A ráhangolódás érzékenyítő beszélgetéssel történt: „Mi az a jócselekedet? Tudod, mi az a jócselekedet?” Példákat gyűjtöttünk és egyszerű történeteket meséltünk, amelyekben valaki segített másokon.
Játékkal folytattuk „Mosoly kör” alakításával minden gyermek mondott egy kedves dolgot a mellette ülőről. Például: Segít játék vagy tanulás közben. Megosztja vele a csokoládét vagy a játékát.
A téma feldolgozása egy rövid és egyszerű történet, „A sündisznó és a barátai” című mese felolvasásával történt. A történet arról szólt, hogyan segítettek az erdő lakói egymáson. Nagyon tetszett a gyerekeknek a sokféle állat. Beszélgettünk: Mi történt? Ki segített? Hogyan érezték magukat a szereplők a segítségnyújtás után?
A kézműves tevékenység alkalmával elkészítettük a Jó cselekedetek karácsonyfáját. A gyerekek csoportmunkában kiszínezték az A/3 méretű fenyőfát, majd kiválasztották a számukra tetszetős jócselekedet képet és kiszínezték, nyírták. A díszeket a fa ágaira ragasztották.
A foglalkozás végén megbeszéltük: „Hogyan érezted magad? Milyen érzés jót tenni másokkal?”
Meghallgattuk a szeretetről és segítségről szóló Gryllus Vilmos Mosolyogj rám című dalt.
Figura Tünde
napközis nevelő
Kiskunmajsa, 2024. 12. 03.
A decemberi foglalkozás ismét jó hangulatban telt.
A jó cselekedetek gyakorlása során feltöltöttük az iskola udvarán található madáretetőket. Beszélgettünk a téli madáretetés szabályairól.
Elkészítettük angyalkáinkat is, melyekkel meglephetünk valakit, aki felé ki szeretnénk nyilvánítani szeretetünket.
Nemcsak Advent idején tartjuk fontosnak a jó cselekedeteket,hanem egész évben,sokszor előkerül a téma a mindennapjainkban.
Meghallgattuk többször a hónap dalát,majd elgondolkodtunk,hogy ki milyen karácsonyfadísz lenne,végül segítő tárgyat választottunk magunknak egy fontos felmérő előtt.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Karácsony közeleg. A szeretet ünnepe. Mi mindent jelent számunkra, mi szerez örömet nekünk és mi mivel szerezhetnénk örömöt. Kis kesztyűkbe írtuk, rajzoltuk le mindezt.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A jótevő hal: Az öreg halász és a nagyravágyó felesége
(bábozás, interaktív feladatok, rajz, adventi jó cselekedet, szeretetbefőtt…)
A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység témája: Boldogító jó cselekedetek
A tevékenység feladatai:
• Az együttműködés, szociális kapcsolatok a környezethez, társakhoz való pozitív viszony fejlesztése.
• A közösségi szellem alakítása.
• Kulturális hátrányok enyhítése.
• Tolerancia, kreativitás fejlesztése.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
Bagdy Emőke: „Napra forgó a napraforgó”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek.
III. A téma bevezetése:
„Szigetes” játék (mindenkinek el kell férni a „szigeten”)
IV. A téma feldolgozása
• A gomba alatt c. mese
V. A tevékenység lezárása
• Pöttyös gombák ragasztása
• A barátság jelének felragasztása.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Tanítványaimmal közösen a hónap elején elkészítettük a „barátság füzért”.
Mindenki a saját ízlése, elképzelése szerint színezte ki a sablont. Minden napunk azzal kezdődött, hogy beszélgettünk erről a kis csapatról, rólunk. Nagyon sok irányból meg tudtuk közelíteni ezt a témát. Öröm volt hallgatni ahogy a gyerekek megfogalmazták érzéseiket, gondolataikat, véleményüket. Jó érzés megtapasztalni egy osztályfőnöknek, hogy osztályközösségében hogyan alakulnak pozitív irányban a társas kapcsolatok.
A november ismét mozgalmasan telt csoportunkban. Hiszen már közeleg a karácsony, mindenki várja, lesi a Mikulást is. A kedvesség világnapja alkalmából minden gyermeknek kedveskednie kellett valamivel társai felé, és ezt nagy örömmel tették, hiszen az apróbb civakodások mellett egy összetartó kis csoport vagyunk.
A megadott sablonok alapján elkészítettük a barátságfüzért, melynek minden elemét kiszínezte valaki, majd összeragasztottuk együtt őket és kitettük a faliújságra.
Mozgásfejlesztés keretein belül a Körbe-körbe karikába játékot is megvalósítottuk, ami nagyon tetszett a gyermekeknek, nagy nevetésekkel bujkált mindenki át a nagy hullahopp karikán, felnőtt, gyermek egyaránt.
Várjuk a következő hónap kis játékait, melyet a karácsonyi készülődésünkbe is be tudunk építeni.