A gyerekek ebben a hónapban egy új technikával, a nemezelés technikájával ismerkedhettek meg. Szívből készítették el a kis karácsfa díszeket, valamint a hozzá csatolt kis üzeneteket, hogy aztán átadhassák majd karácsony estéjén akinek szánták:)
Boldogító jó cselekedetek
Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” csoport munka Arra szeretnélek kérni Titeket, hogy képzeljetek el egy madarat, aki szabadon száll, szárnyait kitárva, boldogan repül a felhők között. Mindenki mutassa meg, hogy milyen a madár, amire gondolt, hogyan repül. (Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 38.oldal)
„Dagasztás” (Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 39.oldal) csoport munka Most arra kérnélek Titeket, hogy hajoljunk előre törzsünkkel, mindkét kezünket ökölbe szorítva, felváltva húzogassuk a jobb és bal vállunkat, majd az ujjainkat kiengedve, „rázzuk le róluk a lisztet”, és mintha zongoráznánk, lazítsuk ki a kezünket és karjainkat.
A téma bevezetése Jó cselekedetek gyakorlása beszélgetés, kézikönyv 99-101. oldal alapján A szőnyegen ülve most beszélgessünk arról, hogy mit is jelent a jó cselekedet. Kinek mi jut erről eszébe?
A téma feldolgozása Téma feldolgozás mesével, felolvasás Mesélek nektek egy szép történetet Amáliáról és szíve kertjéről.
Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 105. oldal – Szívem kertje
Kérdések a témával kapcsolatban csoport munka Volt olyan pillanat, amikor jót cselekedtetek, és megdicsértek érte? Milyen jót cselekedtél? Milyen érzés volt?
Boldogságóra tankönyv 6-10 éveseknek, 107. oldal alapján csoport munka Készítsük el a csoportunk karácsonyfáját, amit díszítsünk olyan díszekkel, amik jó cselekedeteinket szimbolizálják. (a díszre az óvodai jelet és a gyermek jó cselekedetét írjuk fel)
Eszközigény: karácsonyi díszek sablonjai, karácsonyfa, színes ceruzák, olló, ragasztó, papír, karton
A téma lezárása Bagdi Bella Boldog vagyok c. dalának meghallgatása zenehallgatás, tánc Gyertek táncolni!
Boldogító jócselekedetek
Számos közös élményt biztosítunk a gyermekek számára, amely által erősítjük a közösségi érzést, az összetartozást, az erkölcsi tulajdonságok alakulását, például: az együttérzés, a segítőkészség, a figyelmesség, az önzetlenség alakulására, fejlődésére. A csoportomba járó, sajátos nevelési igényű gyermekek önállóságának fejlődése lassabb ütemben történik, az önkiszolgáló tevékenységekben, és szinte minden területen sok segítséget igényelnek, ezzel szemben ők is szívesen nyújtanak segítséget a maguk módján, amit támogatunk, és erősítünk.
Az adventi készülődés időszakában, az ünnepi előkészületekben, sok lehetőség nyílik a beszélgetésekre a családról, a szeretetről, az ajándékozásról. Így mi is beszélgettünk a családtagokról, és arról, hogy otthon kinek mi a feladata, ki milyen házimunkát szokott végezni, ki szokott segíteni otthon a felnőtteknek. A foglalkozást a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”, és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Ezután, Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg, melyre táncoltunk. A gyermekek rendkívül kedvelik a zenét, nagyon szeretnek a zenére mozogni, táncolni. A tánc, a mozgás után kellően elfáradtunk, leültünk a szőnyegre, és elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem, kertje című meséjét. A mesehallgatás után segítettünk Amáliának, kiszíneztük a ruháját. Szituációs játékok segítségével megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés bajba került társainkon segíteni. Beszéltünk a betegség miatt hiányzó társainkról, majd készítettünk számukra gyógyító szivecskéket, melyből a szomorkodó társaink is kaptak. Később, az állatoknak segítettünk a kicsinyét megtalálni, párosító játék során. A témával minden nap foglalkoztunk, például, aki segítséget nyújtott a társainak, az a gyermek kapott egy szívecskét.
A decemberi boldogságóránkat „Az én hangom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” mondókával hangolódtunk a foglalkozásra. Ezután felsoroltuk, hogy milyen jó cselekedeteket ismerünk: otthon mivel tudnak segíteni a szüleiknek a gyerekek, mit tehetünk a környezetünkben élő madarakért, hogyan segíthetünk a bolygónknak azzal, ha szelektíven gyűjtjük a szemetet. Ezután jó cselekedeteket tartalmazó kártyákat osztottam ki a gyerekeknek. Mindenki elmondta, hogy mi van az ő képén, amit később haza is tudott vinni. A témához kapcsolódó mese B. Radó Lili: Három fenyőfa című meséje volt. Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalára pedig körbe adtunk egy mécsest. Meghitt pillanatok voltak ezek, mert a gyerekek koncentráltan tevékenykedtek és mindeközben lehetőségük nyílt a dal szövegére is fókuszálni. A foglalkozást a Csupa szív maci színező kiosztásával zártam, amit a gyerekek nagy örömmel színeztek ki.
A december hónap a gyerekek életét várokozással töltötte meg. Várták a Mikulást, a karácsonyt, a
csodát. Osztályunk a várakozás idejére készített egy adventi naptárat, amelybe a gyerekek írtak
minden napra egy-egy jó cselekedetet. Ezt a nap folyamán kihúzták és megpróbálták megvalósítani.
Nyitották egymásnak az ajtót, vagy megöleltek valakit, akit szeretnek. A legjobban a jó cselekedetek
közül, azt tetszett, amikor a” Játssz azzal, akivel eddig még sosem!” megvalósítása zajlott. Érdekes,
izgalmas volt minden tanuló számára ez a kihívás és nagy boldogság lett a vége, hogy új barátságra
találtak.
Az adventi időszak során műsort készítettek iskolatársaik számára, amelyet első advent alkalmából
adtak elő. Ezt kicsik és nagyok egyaránt nagy tapssal, sok dicsérettel jutalmaztak. A gyerekek, pedig
igazán büszkék voltak mennyire jól sikerült az előadás.
A gyerekek a Mosoly Manó program keretében ajándékot gyűjtöttek, a rászorulóknak. Kedves kis
meglepetéseket adtak osztálytársaiknak, amelyet legtöbbször ők készítettek. A szülőknek
sógyurmából adventi koszorút készítettek, amit az utolsó nap vittek haza.
A boldogság órán összegyűjtöttük mire van szükségünk a jó cselekedetek megvalósításához. A
füzetbe emlékeztetőül mindenki rajzot és vázlatot is készített. A kőleves című mesefeldolgozása
során a nemcsak kapni, de adni is jó elvet beszéltük meg. De nem az órára koncentrálódott a jó
cselekedettek megvalósítása, hanem a hónap minden napjára.
Mivel decemberben már a karácsony a téma, így a gyerekek díszeket készítettek egy-egy jó cselekedettel.
Vannak napok, alkalmak, amikor igazán könnyű, könnyebb jó cselekedetek véghez vinni, boldogságot okozni másoknak. Ilyen a karácsonyi ünnepkör is. Arra törekszünk, hogy ezt a gondolatot, érzést tovább tudjuk vinni az év minden időszakára.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat
4.Beszélgetés a témáról
5.Jó cselekedetek gyűjtése – angyalka gyűjtése szivecskébe
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Beszélgettünk a gyermekekkel mit is jelenthet „jót cselekedni”, és ez az érzés mit válthat ki belőlünk. Ha odafigyelünk, segítünk a másiknak az nemcsak neki esik jól, hanem nekünk is. Ezeket megtehetjük akár egy jó szóval, tettel, vagy az általunk kézzel készített ajándékkal, mellyel örömet okozunk a körülöttünk lévőknek és ez által mi is boldogok leszünk. Mint minden évben, most is felállítottuk a „madarak karácsonyfáját”, az óvodánk udvarán. Nemcsak a fa alá, hanem az udvari madáretetőket is feltöltöttük eleséggel.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Beszélgettünk a gyermekekkel mit is jelenthet „jót cselekedni”, és ez az érzés mit válthat ki belőlünk. Ha odafigyelünk, segítünk a másiknak az nemcsak neki esik jól, hanem nekünk is. Ezeket megtehetjük akár egy jó szóval, tettel, vagy az általunk kézzel készített ajándékkal, mellyel örömet okozunk a körülöttünk lévőknek és ez által mi is boldogok leszünk. Mint minden évben, most is felállítottuk a „madarak karácsonyfáját”, az óvodánk udvarán. Nemcsak a fa alá, hanem az udvari madáretetőket is feltöltöttük eleséggel.