Decemberben az ünnepek közeledtével, a karácsony előtti időszakban mindig előtérbe kerülnek a jótékonysági, gyűjtő akciók. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen lehetőségeink vannak együttérzésünk, segítőkészségünk kifejezésére. Iskolánkban hagyomány, hogy a városban élő, tartós beteg gyermeket nevelő családok számára adománygyűjtést szerveznek. Ehhez az akcióhoz tanítványaink is csatlakoztak. Diákjaink elsősorban mesekönyveket, játékokat, édességet hoztak. Miután az adománycsomagokat bepakoltuk a kocsiba, a tanteremben tea partyt rendeztünk, hiszen ezen a hétvégén volt a teázás világnapja. Beszélgettünk arról, milyen teákat, azoknak milyen hatásait ismerik, és mely országokban van nagy hagyománya a teázás szokásának. A jó meleg, mézes, citromos tea, a finom kalács és a jó cselekedet okozta érzés kellemesen átmelegítette nemcsak a testünket, hanem a lelkünket is.
Boldogító jó cselekedetek
A BOLDOGÓRA A SZOKÁSOS RELAXÁCIÓVAL KEZDŐSÖTT, MAJD AZ EGYÜTT ÉNEKLÉS KÖVETKEZETT ( BAGDI BELLA: JÓ EMBERRÉ CSAK A SZÍVEMMEL VÁLHATOK”
KÖVETKEZETT A BESZÉLGETŐKÖR, MELYNEK TÉMÁJA : MIT JELENT A JÓCSELEKEDET? MEGFEJTÉS: VALAKIVEL VAGY VALAMIVEL JÓT TESZÜNK ( PL. SEGÍTÜNK, GONDOSKODUNK ).
A TOVÁBBIAKBAN A MESÉT DOLFGOZTUK FEL: ” SZÍVEM KERTJE ‘ 8 BEZZEG ANDREA )
KÉRRDÉSEK KÖVETKEZTEK A TÉMÁBAN A KÖNYV SEGÍTSÉGÉVEL.
EZUTÁN SZITUÁCIÓS JÁTÉKOKAT JÁTSZOTTUNK , anya fáradtan jön haza; társatok otthon hagyta az alvókáját ) – HOGYAN TUDOK SEGÍTENI NEKI?
ANGYALKÁK KÉSZÍTÉSE- MEGAJÁNDÉKOZÁS
A JÓ CSELEKEDETEK JELÉNEK KISZÍNEZÉSE ÉS FETHELYEZÉSE A BOLDOGSÁG VÁRÁNAK 4. LÉPCSŐFOKÁRA—-BAGDI BELLA: BOLDOG VAGYOK. c. dal
Beszélgetőkörben megbeszéltük a jó cselekedetek boldoggá tesznek minket, és hogy jobb adni, mint kapni.
-Jó emberré csak szívemmel válhatok dal bemutatása, majd gyakorlása.
-Mese dramatizálása , amely címe: Szívem kertje
-Hála mondóka
-Adni, kapni játék
-Ajándékozás játék
-Nyomozós játék: ,,tégy jót és tartsd titokban˝
-Angyalka dísz készítése papírból
2024. december 18-án boldogság órákat tartottunk iskolánk 2.c osztályában. A decemberi hónap témája a „jó cselekedetek”. Ráhangolódásként Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok” c. dalával indult az óra, amit gyorsan megtanultak és énekeltek a gyerekek. Ezután megbeszéltük, hogy mi is az a pozitív énkép, az öngondoskodás és mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy nagyobb önbizalmunk, jobb közérzetünk, pozitívabb látásmódunk legyen. Fontos gondolatként került a táblára Gretchen Rubin mondata:
„A legjobb módszer, hogy boldoggá tegyünk másokat, ha önmagunkat boldoggá tesszük.”
A beszélgetés után egy nagyon kedves mese került tanítói felolvasással bemutatásra, a karácsonyi csillagról. A gyerekek figyelmesen, érdeklődve hallgatták végig a mesét és a feldolgozás után mindenki elkészítette a maga kis fenyőfáját, hegyében a csillaggal, aminek számunkra már jelentése volt. A 2. óra saját magunkról alakított „Én-kép” alakításával zárult, ahol pozitív szavakkal egészítettük ki, a magunkról alkotott rajzokat.
A 3. órában a december 12-ei „Mézeskalács –ház napja”-hoz kapcsolódtunk és kartonból elkészítésre kerültek a mesebeli házikók. Akik még szerettek volna levelet írni a Jézuskának, azt is megtehették!
Az órák nagyon jó hangulatban, mély tanulsággal /tanulással teltek, a gyerekek olyan ismeretekre tettek szert, amik beépíthetőek lesznek a jövőbeni pozitív énkép kialakításában. Köszönjük a sok ötletet, ismét örömmel töltött el minket, hogy a program részesei lehetünk.
A decemberi boldogságóra témája a „boldogító jó cselekedetek” voltak. Ez a hónap különösen alkalmas arra, hogy az egymás iránti kedvességet, figyelmességet kifejezzük. Ezért többször foglalkoztunk ezzel a témával.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalát, majd az elsős gyermekek tapasztalatait gyűjtöttük össze a mindennapi jó cselekedetekről.
Készítettünk az otthoni, más hétköznapi szituációkról rajzokat, amiken ezeket a helyzeteket örökítettük meg. Tabló formájában a folyosónkon emlékezteti a gyerekeket a ezekre a jótettekre.
Játékos formában (Pl. postás játék, mese) összegyűjtöttünk olyan helyzeteket, amiket elsősként az elmúlt 3 hónapban az iskolában, az osztályban tapasztaltak. Ezeket az egymást segítő apró jó cselekedeteket szituációs játékokban mutatták be a gyerekek egymásnak.
A jó cselekedetek fontos párja a tiszteletet, a szeretetet kifejező szavak, amiket összegyűjtöttünk, megbeszéltük a jelentőségét a jó cselekedet és a jó szó kapcsolatának.
Az advent, a találkozás a testvérosztállyal, az ajándékozás, a karácsonyra várakozás mind olyan helyzetek voltak ebben a hónapban, aminek kapcsán sok jó cselekedetre volt alkalma a gyerekeknek. Megtapasztalhatták, hogyan lehet jószívű az ember.
December hónapban a Katica csoporthoz a Boldogságtündér jött vendégségbe.
Elmesélte a gyerekeknek, hogy az emberek nem mindig veszik őt észre, pedig minden nap, mindenkit meglátogat, de nem kívülről érkezik, hanem a bensőkben lakik.
Azt is megtanította a tündér, hogy amikor boldogok vagyunk, a cselekedeteinkkel mást is boldoggá tudunk tenni.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Megismerkedtünk a hónap témájával, dalával, meséjével.
Kitaláltuk 2 hétre a tematikus napok neveit. Élvezettel gondolkodtunk együtt, egymásért.
Mindenkinek Békés, boldog karácsonyt, és Nagyon Boldog Új Évet kívánunk!
Mivel még a csoportba járó gyermekek nagy része 3 éves, számukra a mese volt a leginspirálóbb. Többször is elolvastuk a mesét, amely arra ösztönözte őket, hogy jó cselekedeteket tudjanak felsorolni. „Segítettem anyának gyúrni vakarót”, ” A tesómmal jó gyerekek voltunk”. A beszélgetés során olyan pozitív magatartási formákat soroltunk fel, amelyből látszott, hogy ő maguk is átélték az „adni akarás” boldogságát. Mosolyogtak, ragyogott a szemük a beszélgetések alatt. Élményként szép, színes várat építettek, hogy sokáig emlékezzenek a mese mondanivalójára.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Decemberi adventi ünnepkörhöz nagyon is jól kapcsolódik a boldogító jó cselekedetek téma! Sokat foglalkozunk a szeretet, család témakörrel. Ennek tükrében a gyerekekkel kiemelten tevékenykedtünk a jó cselekedetek témában. Sokat játszottunk, meséltünk, táncoltunk miközben tudatosítani próbáltuk a társaikkal való jó kapcsolat fenntartását, ápolását, a konfliktusok kerülését, megfelelő kezelését. A gyerekek szívesen beszélgettek arról, kinek segítettek a legtöbbet, kivel szeretnek a legjobban együtt lenni, kit szeretnek a legjobban a csoportban. A jó kapcsolatok ápolása során szívesen ki színezték a szivecskéket amelyekre azoknak a gyerekeknek a jelét ragasztották, akiknek a legtöbbet segítettek.