Az elmúlt két hónap boldogító jó cselekedetei/Az emberi jóság számomra azt jelenti…

Szekszárdi SzC Esterházy Miklós Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Az elmúlt két hónap boldogító jó cselekedetei/Az emberi jóság számomra azt jelenti…
Kalász Suli Általános Iskola Budakalász
december > Boldogító jócselekedetek
A bennünket körül vevő anyagias környezetben nagyon fontos, hogy a kézzel fogható tárgyiasult figyelem helyett inkább az emberi értékekre kell több figyelmet szentelni.
Ötödikes az osztályom. Most lettek felsősök. A karácsonyra nem ajándékokkal, vagy egymás kihúzásával készülünk, hanem kedvességet és csendet ajándékozunk egymásnak folyamatosan napra nap az adventi időszakban.
November 30-án mindenkinek adtam egy A/4-es lapot az osztálynévsorral. A „feladat” címe: Szerintem ezek az ő legjobb tulajdonságai. A gyerekek 10 percet kaptak arra, hogy minden név mellé (beleértve a sajátjukat is) írjanak egy-két szót, amit jónak, megerősítendőnek tartanak a társukban.
A lapokat összeszedtem és december elseje óta minden nap kettőt végig olvasok a magyaróra utolsó öt percében. Közben természetesen meggyújtjuk a gyertyát (gyertyákat) az adventi koszorún.
Én nem árulom el, hogy ki írta a kedves szavakat, mert nem az a lényeg, hogy kitől jött az üzenet, hanem hogy tudatosítsuk egymásban, mit tartanak bennünk jónak a társaim. Amikor a felolvasásnak vége, akkor egy percig teljes csendben vagyunk. Belenézünk a gyertya fényébe, elgondolkodunk azon, amit hallottunk és hallgatjuk a tantermi óra ketyegését.
Fantasztikus élmény!
Az én aktív, folyton zsizsegő osztályom alig várja, hogy mit írtak róla. Nagyon örülnek, pedig 11 éves kiskamasztól nem lehet mély gondolatokat várni. Ilyeneket írnak: kedves, megbízható, szorgalmas, mosolygós, vicces, becsületes, segítőkész stb. Ezeket a jelzőket teljesen egyedül írták, én tudatosan nem adtam ötleteket, mert azt akartam, hogy tényleg az első gondolataikat vessék papírra.
Ezzel a felolvasással minden nap kapnak egymástól kedvességet, jó szót, megbecsülést. Nagyon nagy örömmel tölti el őket az, hogy a társaik így gondolnak rájuk és ez egymás iránti bizalommal tölti el őket. Az egy perces csendért pedig olyan hálásak, hogy engem is meglep, mennyire tetszik nekik ez a kis „kikapcsolódás”.
Úgy érzem ráéreznek arra, hogy kedves szavakat és figyelmességet is lehet ajándékozni.
A másik programunk a „Mondj le egy csokiról” volt. Megbeszéltük, hogy a Mikulástól kapott édeségükből felajánlanak egy valamit a náluk nehezebb sorsú gyerekek számára. Plakátot is készítettek és egy dobozba gyűjtötték három napig az adományokat.
Nagyon lelkesen és szívesen mondtak le az édességekről, és nagy örömmel készítették a plakátot is.
Pécsi Illyés Gyula Általános Iskola
Pécsi Illyés Gyula Általános Iskola 4.a osztálya
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
E havi témánkat a „Szívem kertje” című mese mondanivalója köré építettük, melyre egy kötetlen beszélgetéssel hangolódtunk rá. A hét elején tartott nyitókörben elmondhatták a gyerekek a gondolataikat, egyéni élményeiket a jó cselekedetekről.
Ezután színes képillusztráció segítségével megismerhették Amália történetét. A mese mondanivalójának megbeszélése után felhívtuk a gyerekek figyelmét a napi jó cselekedetek fontosságára, s megkértük őket, hogy a következő napokban próbáljanak meg minél több jót tenni egymással kis közösségünkben a „Jószívű” cím elnyeréséhez.
A hét utolsó napján ennek megfelelően, élményeik alapján elkészítették a gyerekek kis szívecskéjüket, és a legtöbb gyermekjelet összegyűjtő gyerekeknek „Jószívű” címet adományoztunk.
A boldogság óra elején meghallgattuk a hónap dalát, ami mindenki számára sugallta a jó cselekedetek témakört, alap hangulatot teremtett számunkra.
A karácsonyi ünnephez közeledve, elmondták a tanulók tapasztalataikat, az adományokat gyűjtő szervezeteket megnevezve, hiszen egy-egy bevásárló központban ők is találkoznak velük.
Sok esetben rájuk és családjukra is gondolnak, segítenek a jóérzésű emberek, szervezetek.
Audry Hepburn idézetével folytattuk a beszélgetést.
„Ahogy egyre idősebb leszel, megtanulod, hogy két kezed van: az egyik, hogy magadon segíts, a másik pedig azért, hogy másokon.”
Mindenki elmondta, hogy saját magával, hogy tesz jót az elkövetkezendő időben.
Mit tehetünk egymásért, másokért?
Tíz tanácsot fogalmaztunk meg közösen, amit ki is tettünk a Boldogság óra faliújságra.
A jó cselekedetek gyakorlásával boldogabbak is leszünk, ezt is megbeszéltük.
Sok-sok kedves szó jelentésével és cselekedetével várjuk a karácsonyt!
A beszélgetőkör alkalmával megkérdeztük Boldog Dórát, hogy érzi magát a mi kis Cini egerünknél,aki befogadta őt a „lakásába”. Elmondta, hogy nagyon jót tett vele, mert mindenét elhagyta, nem volt ennivalója, fedél a feje felett és most nagyon örül, hogy van hol laknia, van mit ennie és van egy jó barátja. A gyermekek ezek után elmondták, hogy ők milyen jót cselekedtek a másikkal. Általában a családra vonatkozott a jótettek sorozata és mindenki otthon mosogatott és takarított. A mesét meghallgatva mindenki véleményt nyilvánított. Gyönyörű rajzok készültek az általuk elképzelt, rendezett kertekről, ahol szívesen pihennének együtt a családtagjaikkal. Mikor hazamentek az volt a feladat, hogy otthon megkérdezzék, mivel segíthetnék még többet, hogy édesanyjuk ne legyen olyan fáradt esténként. Sok gyermeknek eszébe jutott, hogy egy kellemes masszírozással is lehet jót tenni, mosolyt csalni a másik arcára.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Olyan apró jó cselekedeteket kerestünk, amelyek végrehajtása nem okoz nehézséget, mégis szebbé teheti a körülöttünk élők mindennapjait.
Boldog Gizella Katolikus Általános Iskola
A relaxációs gyakorlat után arról beszélgettünk, hogy szükség van-e vajon a világban a jó cselekedetekre. Utána mindenki magában felidézte egy jó cselekedetét. Majd Activity játék segítségével eljátszottunk egy-egy szituációt (betegnek teafőzés, ülőhely átadása stb.)A munkafüzetben 61.oldalon lévő kérdéseket megbeszéltük, ezután mindenki készített pozítiv üzenet kártyát. Majd egy öleléssel ajándékoztuk meg egymást. Természetesen az órát meditációval zártuk.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A fotók egy részén az látható, hogy a gyerekek a karácsonyra szervezett jótékonysági ruha, játék, élelmiszer gyűjtésre hoztak adományokat. A többi fotón megrajzolták, hogy ki milyen jó cselekedeteket valósít meg: meglocsolja a virágokat, megeteti a kutyákat, beköti a társa cipőjét, segít a szánkót húzni.