Nálunk minden osztálynak van egy testvérosztálya (alsó-felső). Az év során többször is meglepjük egymást valami aprósággal, vagy szervezünk közös programot, játékot. Idén karácsonyra ezt a szívecskét készítettük nekik.
Boldogító jó cselekedetek
Karácsonyra hangolódva sokat beszélgetünk a szeretetről, a segítségnyújtásról. Ezen az órán is egymás szavába vágva soroltuk, ki milyen jócselekedet tett a környezetében, családjában és ezzel mennyi jót kaptunk vissza.
Olyan sok jót tettünk és kaptunk, hogy a fánkra nem is fért rá mind, ezért szelektáltunk egy kicsit.
Nagyon érzelmesre sikerült ez az óra!
Az előző foglalkozásra építve, ahol a mikroközösséget vizsgáltuk, most kimozdultunk a tanteremből.
A decemberi tematikában szerepel, hogy lepjünk meg egy osztályt karácsony előtt. Mi ezt továbbgondoltuk, és azt találtuk ki, hogy minden osztálynak készítünk ajándékot. 1,5 héten keresztül készítettük befőttesüvegekből a sajátkészítésű mécsestartókat beáldozva sok órát és szabadidőt. A gyerekek átszellemülten dolgoztak fáradtságot nem kímélve, és közel 40 db mécsestartó világított útra készen. Boldogságórán vittük el minden osztályba, ahol a gyerekek örömmel, volt, hogy tapssal, a kollégák mosollyal volt aki a meghatottság könnyeivel fogadta ezt a szép gesztust. A folyosón járva a szünetben a mécsestartók mellé szaloncukrot is osztottunk. 4-5 fős csapatokban jártuk be az iskolát, és olyan töltést adott mindannyiunknak, amihez talán máshogy nem jutottunk volna hozzá. Volt olyan kislány, aki azt mondta, hogy ez olyan jó érzés, hogy folyamatosan rázza a hideg. Elmondhatatlan volt számomra ez a fajta készülődés és az örömből történő feltétel nélküli adni vágyás és ennek beteljesedése. Boldog karácsonyt!:)
Bemutató foglalkozásunkon az osztályon belüli jócselekedetek fontosságára helyeztük a hangsúlyt. Kipróbálhatták a gyerekek, hogyan lehet adni és kapni, milyen érzés ajándékozni, akár kézzel fogható dolgokat, akár érzéseket, érintéseket vagy egy mosolyt. Az óra során minden gyereknek el kellett érnie, hogy valakivel jót tehessen vagy boldog pillanatot okozzon, és jutalmul kapott egy szivecske tetoválást a kézfejére. Az óra végi meditáció annyira meghatóra sikerült, hogy a jelenlévő szülők, vendégek megkönnyezték. A foglalkozás végén megfogtuk egymás kezét mindannyian, ezzel is erősítve közösségünk erejét és szívünk erejét.
Decembert a jócselekedetek és a szeretet hónapjának is nevezzük. A VII. C osztály titkos Mikulás-napi ajándékozást szervezett, ami nagyon hangulatosan telt. Kedves szavakkal ajándékozták meg egymást, ugyanakkor az ölelés, mosoly, nevetés sem maradt el.
Szerettek volna másokat is megörvendeztetni, így következő hétre, szeretetcsomagokat készítettek a hátrányosabb helyzetű gyerekek számára.
A karácsony közeledtével megerősödik a szeretet és a jóság iránti vágyunk. Ehhez hozzátartoznak a mi jó cselekedeteink is. A csoportban szívesen foglalkozunk ezzel a témával többször is,mert véleményem szerint szükséges a személyiségük egészséges fejlődéséhez. A csoportban sok a konfliktus,de ezzel a témával óriási lépést tettünk előre.
– A jóság erősebbé tesz!
– Jó érzés segíteni másokon!
– Ha kedves vagy, veled is kedvesek lesznek!
– Ha jót cselekszel, fejlődik az önbizalmad!
Adventi naptárt készítettünk, amit egész hónapban figyelünk, hogy aznap milyen jó cselekedetet hajtsunk végre!
Ajándék itt és most: Csoportmunkában megbeszélték a gyerekek, hogy kinek milyen ajándékot adnának karácsonyra, majd ezt lerajzolták és átadták egymásnak.
Jócselekedetek gyakorlása
Sokat beszélgettünk már a gyerekekkel arról, hogy milyen jó érzés, ha segíthetünk egymásnak, és arról is milyen sokszor elmegyünk a másik mellett és észre sem vesszük, hogy problémája van. Egy kis dobozt tettem az asztalra és arra kértem a gyerekeket, hogy minden nap a mások iránti figyelmességüket jegyezzék le egy papírra és dobják be a dobozba. Mindenki igyekezett figyelni és segíteni. Majd osztályfőnöki órán ” elvégeztük” a jó cselekedetek leltárát. A gyerekek csoportokat alkottak és ötleteltek, hogy kivel és hogyan tehetnének jót, hogy segíthetnének másoknak. Végül mindenki kiválasztott egy általa fontosnak tartott jó cselekedetet amit gyakrabban tudna gyakorolni, felírta egy fenyőfa díszre és kitűzte az osztály faliújságján lévő fenyőfára.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában úgy döntöttünk, hogy idén az adventi készülődéshez több programmal is csatlakozunk. Nagy sikerrel működik több osztályban a 24 vállalásból álló adventi kalendárium, de talán legmeghittebb pillanatokat az okozta, amikor harmónikaformára hajtogatott lapokon mindenki írt minden osztálytársának egy kedves üzenetet. Kicsik és nagyok izgalommal olvasták az azért szeretlek…. eszembe jut, amikor… hálás vagyok neked….. köszönöm, hogy… kezdetű sok-sok ajándék mondatot. Többen rajzokat is készítettek kedves adventi üzenetük mellé. Több osztályban örömkönnyek kísérték az órát, ezt nagy öröm volt látni.