Boldog Dóra csengettyűvel hívta a gyermekeket egy kis beszélgetésre. Mindenki elmondta neki hogy érzi magát, s milyen jó cselekedettel segítette otthon a szüleit, vagy az óvodában a társait.
Egyszer csak Mikulás sapka került egy kislány fejére. Jár a sapka jár játékunk során akinek szerettem volna elmondani egy kedves dolgot arra került a sapka. A középen álló választott és elmondta miért kedveli a társát.
Nagyon megható pillanat volt, hiszen a gyermekek egymás számára meg tudták fogalmazni mi esett jól a másiktól.
Pl. ” jó volt, amikor segítettél nekem az öltözőben, köszönöm, hogy hoztál nekem egy zsebkendőt amikor sírtam, olyan aranyos voltál, amikor átadtad a játékodat, stb.”
Cselekedeteinket, tetteinket megerősítettük pozitív kártyákkal is. A jó cselekedetek hónapjában óvodánk csatlakozott a Remény a Leukémiás Gyermekekért Alapítvány felhívásához „egy tábla szeretet” néven.
A csoportban érezhető az egymásra figyelés és a segítőkészség mélyebb megélése.
Boldogító jó cselekedetek
„Jónak lenni jó” mottóval indítottuk el a decemberi boldogságprogramunkat. Adventi adománygyűjtésünkkel már előkészítettük a jó cselekedetek gyakorlását csoportunkban. Rácsatlakoztunk a helyi kezdeményezésre és egy másik óvodát támogattunk a gyűjtésünkkel.
Megbeszéltük, hogy mi számít pozitív, jó tulajdonságnak és a szituációs játékokkal megtapasztaltuk, hogy önmagunk is boldogabbak leszünk, ha jót cselekszünk valakivel. Elmeséltem a Szívem kertje című mesét, majd átbeszéltük a hozzátartozó kérdéseket. Nagyon pozitív volt, hogy képesek voltak a gyermekek arról is beszélni, hogy milyen nem jó cselekedetük volt eddigi kis életükbe. Felidéztünk olyan meséket, amikben megjelentek az emberi jó cselekedetek (Márton legendája, Öreg néne őzikéje, Boribon beteg stb.).
Az ágyazó oldalára korán reggel felraktam a jelükkel ellátott angyalkákat. Nagyon kíváncsiak voltak, hogy vajon miért kerültek oda, de türelmesen kivárták a foglalkozást, melyen átbeszéltük a jelentőségét. Ahogy megtudták, hogy erre gyűjthetik azon társaik jeleit, akikkel valami jót tettek, egyből elindult a jócselekedetek áradata (játékot levenni, vizet tölteni, megdicsérni a másik építményét stb.). Jó látni, ahogy egyre több kis jelecske, sőt még a mi (felnőttek) nevei is megjelennek az angyalkákon.
A hetünk sűrűre sikerült. Volt 3D mozivetítés, voltunk színházba (az előadásból is kiragadtuk és megbeszéltük a jó cselekedeteket), Luca napon a Cinege csoport műsort adott, amit nagyon megtapsoltunk, majd a Luca búzát is elültettük. Karácsonyi előadásunkra is készülünk, mely reményeink szerint boldogsággal fogja megtölteni a többi kis óvodás szívét.
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogító jócselekedetek havában egy segítő játékot találtunk ki. Az volt a feladat, hogy a gyerekek által kihúzott osztálytársuknak kellett titokban jó cselekedeteket kitalálni, végrehajtani. Erre egy hét állt rendelkezésükre. A hét letelte után körbe ültünk és kiértékeltük a hetet. Voltak tanulók, akik kölcsönösen egymás nevét húzták, volt, aki adott, de sajnos nem kapott figyelmességet. Vegyes érzelmekről számoltak be.
Az érdekesség az volt, hogy az 5 szeretetnyelvből (elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek, testi érintés) kizárólag a szívesség és az ajándékozás volt jelen. Senkinek meg sem fordult a fejében, hogy kedves szavakat, dicséretet, vagy egy ölelést, egy simogatást adományozzon társának.
Miután megbeszéltük a tapasztalatokat, a gyerekek választhattak az angyalkákat ábrázoló kártyák közül, melyen meg kellett nevezniük a segítőiket, illetve érzelmeket kifejező szavakat is írhattak a kis angyal-kártyákra.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A decemberi boldogságóránkat azzal kezdtük, hogy megosztottuk egymással, ki milyen jótettel segített ebben a hónapban. Öröm volt hallani, hogy sokan segítenek rászoruló családok gyerekein a „Kék vödör” akció segítségével, vagy hogy felvágják a szomszéd néni fáját, hogy tudjon mivel tüzelni a hidegben. Persze az apróságnak tűnő jótettek is ugyanilyen fontosak és értékesek, hiszen adott esetben az is nagy segítség, amikor kisegítik egymást az órán egy tollal. A csoportból sokan laknak egy kollégiumban, így ezek a gyerekek tulajdonképpen az egész hetet szó szerint együtt töltik. Elmesélték, hogy emiatt bőven akad lehetőségük a segítségére sietni a másiknak, ha valamit otthon hagyott, vagy ha éppen honvágya van.
A második boldogságórán a feltöltendő feladattal foglalkoztunk. A gyerekek a történet írást választották, ugyanis azonnal eszükbe jutott ötlet, hogy miről szeretnének írni. Így született meg Csaba története, amely mögött személyes megtapasztalás is áll.
A jó cselekedetek, egymás segítése mindenkit örömmel tölt el. Ez karácsony közeledtével jobban előtérbe kerül. Kötetlen beszélgetéssel a gyerekek elmondták mivel tudnak ők örömöt okozni családjuknak, barátjuknak, tanítójuknak. Elkészült mindenki karácsonyfája, ami mellett elmondták a gyerekek, hogy ők mivel teszik majd boldogabbá szeretteiket.
A gyerekek beírták a virágszirmokba, hogy miként képzelik el a jó cselekedeteket magukkal és másokkal.
A decemberi boldogságóra nálunk is a Jócselekedetek gyakorlásáról szólt.
Mint minden boldogságórát ezt is a relaxációs gyakorlatokkal és az aktuális dal meghallgatásával és megtanulásával kezdtük. A téma bevezetése képen beszélgettünk a jócselekedetekről. Példaképp először én is felsoroltam pár jócselekedetet melyet a közelmúltban tettem, és a gyerekeket is ugyan erre kértem. Ezután arról beszélgettünk, az ünnepi időszakban hogyan, és kikkel tehetünk jót. Kiderült például, hogy sok gyermek ajánlott fel cipős doboz program keretében játékot a rászoruló gyerekeknek. Ötleteket gyűjtöttünk jócselekedetekre, és ezeket egy nagy zsírpapírra rajzoltuk (pl. segíteni anyának az ünnepi nagytakarításban, vagy szép rajzot készíteni a szomszéd néninek). Majd megegyeztünk, hogy ezen a héten mindenki cselekszik ezek közül valami jót, és azt majd a hét végén pénteken a beszélgető kör alkalmával elmeséli a csoportnak. (A legtöbb jót cselekedő gyermek szívecskés nyomdát kapott ajándékba.)
A téma feldolgozásához a boldogságóra könyv meséjét használtam. Boldog Dóra mesére hívta a gyerekeket, majd a mesét követően felidéztük a mese cselekményét, és megbeszéltük a könyvben található kérdéseket.
A téma lezárása kép angyalkákat készítettünk papírból. Az angyalkákat ajándékba készítettük azoknak a gyerekeknek vagy felnőtteknek (szülőknek, nagyszülőknek, boltos néninek stb.) akiknek örömet szeretnénk szerezni, és meg szeretnénk köszönni a gondoskodásukat, kedvességüket vagy barátságukat.
A csoport a szülőknek is készül egy ünnepi meglepetéssel, egy videóval, melyben egy karácsonyi dalt fogunk elénekelni a gyerekkel, és ezt december 24.-én a csoportunk zárt facebook csoportjában teszünk majd közzé, ezzel megköszönve a gondoskodást és szeretetet melyet tőlük kapunk.
Az utolsó héten fenyődíszt is készítünk majd, melyet hazavihetnek a gyerekek, és a család valamelyik tagját megajándékozhatják vele (természetesen aki szeretne többet is készíthet), a tevékenység célja, hogy a gyermekek megtapasztalják, milyen nagyszerű érzés adni, jót cselekedni és örömet szerezni.
Boldogító jó cselekedetek
Az advent időszakában, a szeretet ünnepéhez közeledve a Maci csoport egy karácsonyi mesével dolgozta fel a Boldogságóra aktuális témáját. A kismadáron segítő fenyőfa története megérintette a gyerekeket. Megértették, hogy nemcsak az tehet boldoggá, ha segítséget kapunk, de legalább olyan jó érzés másokkal jót tenni. Szeretettel és jó szándékkal is örömet okozhatunk egymásnak.