Decemberi óránkon a jócselkedet fogalmának tisztázása nem volt könnyű feladat. A gyerekek nagy dolgokra gondolnak és nem látják meg a mindennapjaikban gyakorolható, családban, iskolában előforduló lehetőségeket. Rajzos formában örökítették meg az általuk vállalt jócselekedeteiket a hónap elején. Majd az utolsó előtti tanítási napon értékelték magukat és a rajzokból kiválasztották a megvalósultakat és azokból elkészítettük az osztály jócselekedet gyümölcsfáját.
Boldogító jó cselekedetek
Az óra elején az elméleti hátteret átbeszéltük és azt is, mi számít jó cselekedetnek. Megvitattuk, hogy miért boldogítanak a jó cselekedetek, miért érdemes gyakorolni ezeket.
A ” jobb adni, mint kapni” mondattal mindenki egyetértett, példákat soroltak fel rá emlékeikből.
Megbeszéltük, hogy az Advent milyen kapcsolatban áll a jó cselekedetekkel.
Önálló feladatként kapták, hogy készítsenek 30-31 napos jó cselekedetek naptárat.
Szituációs játékot játszottunk ( valakivel jót teszünk ).
Minden tanuló elkészítette a saját jó cselekedetek virágát, és beleírta a szirmokba, mivel tud jobbat tenni, és hogyan tud jobbá válni pl: korábban kelek fel, kevesebbet gépezek otthon, többet segítek anyának stb.
Az iskolánk csatlakozott a Katolikus Karitasz adománygyűjtéséhez. Az önkéntes felajánlásokkal is átérezhették a diákok, hogy jónak lenni jó.
A tablót ezek után elkészítettük.
Beszámoló
A jó cselekedetek gyakorlása c. téma megtartásáról a Mendei Mesevár Óvoda és Bölcsőde Törpike csoportjában
Az Adventi időszak minden óvoda életében izgalmakkal és sok-sok feladattal teli időszak.
Így van ez a mi óvodánk esetében is.
Téli díszek kerülnek az ablakokba, a csoportokba. Izgatottan várjuk a Mikulás bácsit, szervezzük a Luca napi vásárunkat, Betlehemes játékkal készülünk az Idősek otthonába és a községi ünnepélyre is.
A programok megvalósítása pontos tervezést, szervezést igényel, mindig arra törekszünk, hogy sokszínű, érdekes, többoldalú ismeretekkel, tapasztalatokkal legyenek gazdagabbak a gyerekek.
Mint mindig, most figyelemmel voltam a csoport tagjainak egyéni képességeire, teherbírására, együttműködési képességére.
Erre alapoztam az eszközök és a tevékenységek differenciált biztosítását, valamint a segítségnyújtás módját és az önállóság optimális biztosítását.
A motiválás során olyan együttes élményre kívántam alapozni, amely alkalmat ad a hangulati elemek bemutatására, és a gyermekek képzeletének mozgósítására.
A csoport tagjai örömmel és kíváncsian vettek részt a közös tevékenységekben, sikerült érdeklődésüket felkelteni a felkínált játékokkal, és mindvégig fenntartani azt.
A tevékenységet zene hallgatással indítottuk, a gyerekek nagyon kedvelik ezeket a zenéket, dalokat, könnyen elsajátítják őket, átéléssel mozognak a zene ütemére.
A közös éneklés már megteremti a ráhangolódást a tevékenységre.
A relaxációs feladatoknak most is nagy sikerük volt, nagyon élvezték a gyerekek a különböző mozgásformákat, kérték ismétlésüket.
A mesehallgatás alatt, mindenki nagyon figyelt, átélték a mese hangulatát a gyerekek, lelkesen kapcsolódtak be a mese utáni beszélgetésbe, játékba.
A mese újraélése, eljátszása, a szereplési lehetőség nagyon tetszett mindenkinek.
Pozitív eredménynek tartom, a kellemes légkör, a megfelelő hangulat ráhangolta a gyerekeket a mese világára, tanulságos mondanivalójára.
Az alkalmazott módszerekkel a gyerekek fantáziájának, önkifejező készségének fejlesztését céloztam meg.
A sok közös játékkal, együtt munkálkodással a közösségi további erősítését, a meglévő barátságok megtartását, a csoport összetartozását szerettem volna tovább erősíteni.
A mesével, az új fogalom sokoldalú megközelítésével és annak rögzítésével az örömszerzés, ismeretszerzés volt a célom.
Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma
„Egy ajándék éppen annyit ér, amennyi szeretettel kiválasztották.”
Thyde Monnier
Mi a Salgótarjáni Táncsics Mihály Szakgimnázium 11.A osztályának tanulói vagyunk. A tavalyi évhez hasonlóan iskolánk a „cipősdoboz akció” keretein belül ajándékokkal lepte meg a helyi autista iskola kis diákjait. A gyerekek boldogan fedezték fel a színes karácsonyi ajándékokat, kiválasztották saját maguk számára a legkedvesebbet, melyet haza is vihettek. Diáktársaimmal beszálltunk aztán a közös játékba is.
A gyerekek könnyen összegyűjtötték a jó cselekedetek hozadékait. Remélem, hogy ez is arra ösztönzi őket, hogy egyre segítőkészebbé és emberségesebbé váljanak.
Karácsony előtt igazán aktuális volt a téma. A tanulóknak nem kellett sokat gondolkozni, hogy milyen jó cselekedeteik voltak és lesznek.
Karácsony előtt igazán aktuális volt a téma. A tanulóknak nem kellett sokat gondolkozni, hogy milyen jó cselekedeteik voltak és lesznek.
Kecskeméti Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Béke Általános Iskolája
Összegyűjtöttük milyen reakciókat kaptak a gyerekek, amikor jót tettek valakinek, valakivel.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekekkel összegyűjtöttük azokat az érzéseket amiket a jó cselekedeteink után érzünk.
December – Boldogító jócselekedetek
A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom című mondókával indult a decemberi foglalkozás. Körben ülve énekelték és mutogatták el a Jó emberré válni csak a szívemmel tudok kezdetű dalt. A téma bevezetéseként az Adok neked valamit mozdulatos feladat következett. Remekül sikerült a sorban ismétlődős mozdulatsoros játék. Hogyan okozhatok örömöt? kérdésre az általuk leginkább szeretett személyeknek a szülőknek, nagyszülőknek, testvéreknek, barátoknak apró jótettekkel, kedveskedéssel tudnak örömet okozni. pl. segítek a háztartási munkákban, elviszem nagymamának a vacsorát, megmutatom a leckét a beteg barátomnak. stb. A téma feldolgozásának első lépcsőfoka a Valódi jótett volt. A keresztrejtvény megoldásaként az – önzetlen jelző mutatkozott. Megbeszéltük a szó jelentését. A kőleves című mese elolvasása után mesebeli segítők lettek az osztály tanulói. A fiúk manókká, a lányok jó tündérekké váltak. A fiúk- manók a katonát szegénysége miatt karolnák fel, míg a lányok – jó tündérek elmondása szerint nem lenne szabad senkinek a kőlevesre szorulnia. A katonát a csalafintasága segítette, ők maguk is ravaszsággal ruházták volna fel a katonát. Kezdő betűk üzeneteként – Segíts! felszólításhoz jócselekedetek fogalmaztak meg a gyerekek. pl. Egy jó szót szólj! Sokat tegyél az elesettekért! stb. Mire lesz szükséged a jócselekedetekhez? elnevezésű feladatot is megrajzolták a tanulók. A segítőket a lányok saját magukra formálták – hosszú hajat rajzoltak a figurának. A kivágott figurákat a Segíts tablóra ragasztottuk. Meditációval ért véget a foglalkozás. Megbeszéltük, hogy miért jó jót tenni, mit érzünk mi magunk, mit érez az akinek segítünk. Az örömszerzés , a lelki béke megtalálása fontos szerepet kapnak ilyenkor decemberben. Kellene, hogy nem csak ilyenkor legyen a szívekben szeretet!
Egész hónapos Adventi kihíváson vettek részt a 3. osztályosok. Minden tanítási napon jócselekedeteket hajtottak végre. pl. Készíts meglepetést a legjobb barátodnak! Légy barátságos valakivel, akivel eddig nem szoktál! Kérlek, ölelj át valakit! Tégy valamit az állatokért! Segíts a házi munkák elvégzésébe! / Magokat szórtunk az iskola udvarán lévő madáretetőbe/ Írj képeslapot a szeretteidnek! /Egyik kislány az osztály minden tanulójának készített képeslapot./ Készíts ajándékot a rászorulóknak! / Az osztályfőnök irányításával bekapcsolódtunk a Baptista Szeretetszolgálat által meghirdetett Cipősdoboz akcióba./stb. Jónak lenni jó !