Beszélgettünk a jó cselekedetek erejéről , felhasználva Arkagyij Petrovics Gajdar szovjet (orosz) író 1940-ben írt ifjúsági kalandregényét, a :Timur és csapata-t.
Közvetlenül a Nagy Honvédő Háború előtt, a finn-szovjet háború idején játszódik Gajdar egyik legnépszerűbb, legolvasottabb könyve, a Timur és csapata. Timur és barátai titokban segítenek a hadba vonultak családtagjainak. Titokzatosságukból bizonyos bonyodalmak támadnak: a városka lakói összetévesztik őket legádázabb ellenségeikkel, az utcagyerekek csapatával. Hogyan küzdenek meg ellenfeleikkel s a rájuk zúduló rágalmakkal, erről szól Gajdar izgalmas, romantikus regénye.
Elmesélték, ők hogyan tesznek titokban jót, miért jó ez, hogyan érzik magukat a jó cselekedetektől? Kiért, kikért és miért tesznek másokkal jót?
Boldogító jó cselekedetek
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Ebben a hónapban a jó cselekedetek gyakorlása könnyen érthető a gyermekek számára. Mi magunkon és szűkebb környezetünkön kezdtük a jó cselekedeteket. A Mikulás mindenkinek hozott egy mikulássapkát. Nagy volt az öröm. Másik nap saját közeli rokonainknak készítettünk karácsonyi ajándékot. Nagy örömmel készülődtünk.
A téma címe: A jó cselekedetek fája
Óravázlat – Boldogságóra, Jó cselekedetek 1.
2019. december 04.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 10 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4., 5. és 6. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Ábrázolja a csoportotok egy nagy gyümölcsfán, mi minden pozitív hozadéka lehet annak, ha elköteleződünk a jó cselekedetek végrehajtása mellett!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a jó cselekedetek szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: jegyzetlapok, színes ceruzák, s egy A3-as karton, festett fatábla
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Relaxációra most nem volt idő.
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Tavaly többször is beszélgettünk a jó cselekedetekről. Ki emlékszik rá? Ha jót teszünk valakinek, attól mi is jobban érezzük magunkat, mert jónak és hasznosnak érezzük magunkat; de az is annak talál bennünket, akinek jót tettünk. Volt már olyan, hogy valaki jót tett veletek? Akkor ti mit éreztetek? Igen, azt, hogy milyen jó ez nektek, és azt is, hogy hálásak vagytok. Aki jót tesz, azt szeretik, annak örülnek, annak hálásak.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „A-B” (20 perc): Ezen a lapon áll egy szép nagy fa. Ez a jó cselekedetek fája. Ezek itt a kezemben (kartonból kivágva) pedig a jó cselekedetek gyümölcsei. Ki kell találnunk, hogy milyen gyümölcsei vannak a jó cselekedeteknek! Gondolkodjunk! Mit érez az, akivel jót teszünk? Ezek után a tanulók némi rávezetéssel megnevezik a jó cselekedetek hozadékait. Felragasztják a fára (lapra) azt, amit maguk találtak ki.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „B” (0 perc): Ld. előző
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, meditáció (5 perc): Meditációra most nem volt idő.
Baranyai Mihály
A decemberi Boldogságórán az osztály először az osztály online adventi naptárában néztünk meg két olyan történetet, amely a segítségnyújtásról és az elfogadásról szólt. Majd arról beszélgettünk, hogyan lehet segíteni másokon, szeretteinken vagy éppen osztálytársainkon.
Ezeket próbáltuk egy szóba tömöríteni és ráírtuk egy-egy szívecskére, melyekből elkészítettük az osztály jóságfáját. Ezek után mindenki kapott egy karácsonyfadíszt, melyet annak a társának kellett elkészíteni, akinek a nevét kihúzta. A munka közben hallgatták a hónap dalát. Az ajándékok átadása után a megajándékozott társukat egész nap segíthették és apró meglepetésekkel kedveskedhettek nekik.
Nagyon tetszett nekik, hogy egymásnak segíthettek.
A mai órán a boldogító jó cselekedetekről beszélgetünk.A kicsi tanulókkal közösen elkészítettük a szánkót és az ajándék dobozokat. Megbeszéltük a jó cselekedeteket,utána mindenki a kis ajándék dobozára rá is rajzolta. Az ünnepi időszak mindig jó alkalmat teremt.Az óra remek hangulatú meghitt hangulatú volt.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A hónap témáját az adventi ünnepkörhöz kapcsolódva dolgoztuk fel 2. osztályosainkkal. Lelkesen készítettük el a 24 papírgurigából épített karácsonyfánkat.
A fát díszítő gömbök mögé bújtattuk el a jó cselekedeteket, melyekkel még boldogabbá tehetjük az ünnepi készülődést, várakozást.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
A mi jócselekedet fánk valóságos történéseket terem. Osztályunk számtalan tagja hozott a cipős doboz akció keretén belül rászoruló gyerekeknek ruhát, könyvet, játékot. Minden évben csokoládéval kedveskedünk a leukémiás gyermekeknek. A csoki mellé egy rajz is készült, amit nagy szeretettel készítettek a kisiskolások. Ezen felül volt, aki a hétköznapi életből vett ötletet, mivel tud segíteni másoknak, ami örömöt okozott neki.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
„Jót tenni jó” szlogennel indítottuk útjára decemberben a barcsi állatmenhely számára az adománygyűjtési programunkat, melynek első állomása a városi adventi vásár volt. Süteménnyel és forró tea kínálásával teremtettünk lehetőséget arra, hogy a vásár látogatói adománnyal támogathassák a barcsi menhely kutyusait. A gyűjtést folytatni fogjuk az iskolában kitett adománygyűjtő dobozzal, majd kisfilmet is fogunk készíteni, mellyel a jótékonykodás fontosságát szeretnénk népszerűsíteni.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Barcson december 6-án, nem csak a Mikulás hordott ajándékokat szerte a városban, hanem iskolánk 10.c osztályának tanulói is a Mikulás manóinak bőrébe bújtak. A napot a két általános iskolában kezdtük, ahol az első tanórák alatt pozitív üzenetekkel ellátott szaloncukrokat rejtettünk el mindkét iskola teljes területén. A továbbiakban pedig a városban szórtuk szét a kézírással ellátott szaloncukrokat, amikbe úton-útfélen bele is botlottak a város lakói.
Felemelő érzés volt látni, a háttérből észrevétlen, ahogy egy-egy járókelő rátalált a padon, a buszmegállóban, a kapucsengőn egy-egy kis ajándékra, vagy ahogy kicsengetés után a teremből kirohanva hatalmas izgalommal álltak neki a keresésnek a gyerekek az általános iskolában.
Egyik tanítványomtól délután ezt az üzenetet kaptam: „Jaj istenem, hát amúgy én olyan boldog vagyok a mai nap után. Komolyan mondom ez annyira jó dolog volt, Judit néni.”.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A gyerekekkel minden nap gyakoroljuk a jó cselekedeteket. Tudják, mekkora öröm ez azok számára, akivel megteszik, s tükörként visszaragyog rájuk is ez az öröm. Minden nap megerősítjük egymásban, milyen jó cselekedeteket éltünk át társainktól, s ez mennyire növeli örömünket. E cselekedetek által társainkat és önmagunkat is pozitívabban értékeljük, célokkal indulhatnak mindennapjaink, s apró örömökre visszaemlékezve zárulhatnak.