Jócselekedetek gyakorlása
Sokat beszélgettünk már a gyerekekkel arról, hogy milyen jó érzés, ha segíthetünk egymásnak, és arról is milyen sokszor elmegyünk a másik mellett és észre sem vesszük, hogy problémája van. Egy kis dobozt tettem az asztalra és arra kértem a gyerekeket, hogy minden nap a mások iránti figyelmességüket jegyezzék le egy papírra és dobják be a dobozba. Mindenki igyekezett figyelni és segíteni. Majd osztályfőnöki órán ” elvégeztük” a jó cselekedetek leltárát. A gyerekek csoportokat alkottak és ötleteltek, hogy kivel és hogyan tehetnének jót, hogy segíthetnének másoknak. Végül mindenki kiválasztott egy általa fontosnak tartott jó cselekedetet amit gyakrabban tudna gyakorolni, felírta egy fenyőfa díszre és kitűzte az osztály faliújságján lévő fenyőfára.
Boldogító jó cselekedetek
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában úgy döntöttünk, hogy idén az adventi készülődéshez több programmal is csatlakozunk. Nagy sikerrel működik több osztályban a 24 vállalásból álló adventi kalendárium, de talán legmeghittebb pillanatokat az okozta, amikor harmónikaformára hajtogatott lapokon mindenki írt minden osztálytársának egy kedves üzenetet. Kicsik és nagyok izgalommal olvasták az azért szeretlek…. eszembe jut, amikor… hálás vagyok neked….. köszönöm, hogy… kezdetű sok-sok ajándék mondatot. Többen rajzokat is készítettek kedves adventi üzenetük mellé. Több osztályban örömkönnyek kísérték az órát, ezt nagy öröm volt látni.
Az iskolánk aulájában az adventi koszorún osztályunk képviselője gyújthatta meg a második gyertyát. Ez a kis ünnepség volt az óránk kiinduló mozzanata. Beszélgettünk az adventről, Karácsonyról, az ajándékozásról. Visszagondoltunk az elmúlt napra , hogy kinek mivel -milyen „ajándékkal”-okoztunk örömöt a családunkban, az iskolánkban. Bagdi Bella dalát hallgatva karácsonyi képeslapot készítettünk. Hogy kinek? Másnap vendégeink érkeztek matematika órán, hogy megnézzék hogyan dolgozunk. Úgy gondoltuk a gyermekekkel megajándékozzuk őket, hogy emlékezzenek ránk.
Adventi jó cselekedetért minden nap egy gyermek színezőt és egy pénzbe nem kerülő ajándékot kap. (kérhet egy zenét, mesét, játékot, sétát a mézeskalács házhoz…) Mert megérdemlik, jó gyermekek.
Az órán többször is megfogalmazták a gyermekek „Jónak lenni jó!”
Szívből jövő segítség -az óra zárásaként elsétáltunk az összegyűjtött kupakokkal és bedobáltuk a gyűjtőbe , segítve a beteg gyermekeket!
Másnap nagy volt a meglepetést, sok mosolygó arcokat láthattunk mikor a gyermekek átadták a képeslapokat! Nekem is örömet okoztak, hiszen fantasztikusan ügyesen dolgoztak az órán.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
Itt a tél, itt az advent
A Bogyó és Babóca kiscsoport decemberi jócselekedeteként, adventi szeretet-bonbont ajándékozott a Noé bárkája nagycsoportosainak. Csillogó fenyőfa formájú öntapadós matricákkal gondosan feldíszítették a bonbonos üveget, majd ezt követően megtöltötték finomabbnál-finomabb ízesítésű szaloncukrokkal.
Az elkészült adventi szeretet-bonbonos üveget átvitték a Noé bárkája nagycsoportosainak, és szeretettel átnyújtották a csoport óvónőjének Suhó Andreának.
A boldogító jócselekedetek témát is 5 napon keresztül dolgoztuk fel, összesen 6 órában.
Az adventi koszorún meggyújtottuk a 2. gyertyát. Beszélgettünk a 4 gyertya jelentéséről.
1. nap 60 perc
A témának a feldolgozását úgy kezdtük, hogy a gyerekekkel egy kötetlen beszélgetés formájában átbeszéltük, hogy
-hogyan tudunk jót tenni?
-miért kell jót tenni?
-hogyan tudunk jobb emberré válni?
A gyerekek nagyon nyitottak voltak, hosszan elbeszélgettünk. Amit a címnek adtam azt R. kisfiú fogalmazta így meg, nagyon meg lepődtem én is, hogy ennyire át tudja érezni a témánk lényegét.
Ezután 5 szituáción keresztül taglaltuk tovább a lehetőségeket
-anya fáradtan ér haza munkából, mit tudok neki segíteni?
-óvónéninek fáj a feje miben tudok neki segíteni?
-óvodástársam szomorú, mit tudok tenni érte?
– otthon a testvérem sír, mitévő legyek?
-látsz egy fázó, szomorú, éhező állatot miben tudsz neki segíteni?
A gyerekek sok-sok ötlettel álltak elő a kérdésekre. (takarítás, mosogatás, rendrakás, sepregetés, közös játék, vigasztalás, megetetni, takarót vinni neki, haza vinni az állatot ha tudjuk,stb…)
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalát. A gyerekeknek nagyon tetszett 3x is újra hallgattuk.
Ezután megnéztük a Cinege cipője vers zenés videóját, majd beszélgettünk a madárvédelemről, a madarak helyzetéről télen. Végül pedig ivóleves dobozokból készítettünk két madáretetőt, feltöltöttük magokkal, majd kihelyeztük a kertbe a fákra. A gyerekek egész héten nézegették, hogy járnak a madarak enni.
Végül pedig kitöltötték a madaras feladatlapot. Nagyon változó eredményekkel, volt aki egyből megértette és kitudta találni a labirintus járatainak a megoldását, de volt akinek nagyon nehéz volt ez a feladat.
2. nap 60 perc
Újra hallgattuk a zenét, és táncos mozdulatokkal kísérve énekeltük közösen a gyerekekkel, ma is többször kellett meghallgatni. Próbáltam, minél több mozdulattal bővíteni a játékot.
Elmeséltem nekik Amália történetét. Bezzeg Andrea : Szívem kertje meséjét Boldog Dóra segítségével. Érdekes volt látni a gyerekek arcát, kiben milyen érzést keltett Amália személyisége, megnyilvánulásai. A mese végén átbeszéltük, mi történt, mit csináltak volna ők Amália helyett.
Ezután az előre elkészített óriási szívre, ami a Jószívűség pajzsunk, mindenki felragasztotta a kisebb szívét. Választhattak piros, lila vagy zöld szívekből. Elmagyaráztam nekik a játék lényegét, azonban a héten nem zárult le a játék, majd csak dec. 18.-án fog, amikor a karácsonyi ünnepséget tartjuk az óvodánkban. Ekkor fogjuk kihirdetni a Jószívűség katonáját. A héten a gyerekek nagy lelkesedéssel gyűjtögették a jó cselekedetek után járó emblémákat. Nagy az izgalom, hogy ki lesz a nyertese a játéknak. Megfigyeltem, hogy tudatosabban törekednek arra, hogy jó cselekedeteket hajtsanak végre, amióta a játékot kihirdettük.
Levezetésképpen 2 feladatlapot vittem nekik. A zoknis feladatlapot és a meséhez tartozó feladatlapot. Mindenki eldönthette, melyiket szeretné kipróbálni, volt aki mind a kettőt. 🙂
3. nap 90 perc
A nap indítása az volt, hogy visszagondoltunk arra, hogy a tegnapi nap folyamán vagy most reggel jól cselekedett e valaki, ha igen felhelyezhette a jeleket a szívpajzsra.
Ezután újra olvastuk a mesét, hogy tudatosodjon bennük. A mese után megpróbáltunk közösen írni mi is egy saját mesét. A jó tett helyében, jót várj kifejezés köré építve. A gyerekek téli témában gondolkodtak. A fő szereplő a hóember lett és a csillag.
Következő lépésünk a Jóságos manók játékot kipróbálni. Minden gyermek, aki jelen volt, húzott egy előre megrajzolt jelet. Ezeket csak ő láthatta, majd mindenkihez odamentem és együtt megbeszéltük, hogy ő lesz annak a gyereknek a Jóságos manója, akit kihúzott. A gyerekek nagyon izgatottak voltak a titkolózás miatt, de volt olyan is, aki a barátjával egyből megosztotta suttogva. Nagyon aranyosan kezelték a játékszabályait.
Készítettem nekik karácsonyi feladatlapokat különböző témában. Volt ahol számolni kellett, a másodiknál párosítani, harmadiknál pedig a hiányzó elemeket beilleszteni.
Majd ezután készített mindenki egy saját szeretet angyalt. Miután összeragasztották (kiválaszthatták a ruhája színét, a hajának a színét) elnevezték. Legtöbben anya és apa angyalt készítettek, de volt 2 kislány, aki egymásról nevezte el, és volt olyan, aki egy nagyobb barátjáról. Ezután felragasztottuk a karácsonyfánkra és kihelyeztük a faliújságra, hogy a szülők is megnézhessék.
4.nap 90 perc
Megbeszéltük ma is, hogy ki az, aki tegnap vagy ma reggel jól cselekedett e és a jeleket felragasztották a pajzsra.
A nap indításaként karácsonyi dalokat énekeltünk hangszerrel kísérve, majd karácsonyi verset tanultunk.
Ezután mindenki, aki szeretett volna színezhetett egy Boldogság Óvoda logót, a saját gyógyító szívét. Ezt mindenki haza vitte és eldöntötte, hogy kinek fogja adni, aki szomorú, beteg vagy akit nagyon szeret.
Követező lépés az volt, hogy a gyerekek átgondolták ki-mit kér karácsonyra és elkészítették a saját kívánság rajzukat. Mivel olyan álmaik, kívánságaik vannak, amiket nehéz lerajzolni, társam segítségével rajzoltuk meg nekik, ők pedig kiszínezték. Ezeket az angyalkákkal díszített karácsonyfánk mellé helyeztük a faliújságra.
A nap zárásaként pedig közösen készítettünk mézeskalácsot. A gyerekek végig nézték, hogyan kell összeállítani a tésztáját, hogyan kell kinyújtani, és kiszaggatni. Majd ők is kipróbálták és mindenki választhatott hópihe, mézeskalácsfigura, fenyőfa, és szívecske formából, hogy ki milyet formáz. A gyerekek nagyon örültek, nagyon izgatottak voltak. Ebédnél pedig a frissen kisült süteményt meg is ették. Örömmel mesélték a szülőknek, hogy ma mit készítettek. Közben meghallgattuk B.Bella dalait és más karácsonyi zenéket is.
A mézeskalácsból vittünk minden csoportba és megkínáltuk az óvónéniket és a gyerekeket is. A gyerekek megértették a lényeget sokkal „jobb adni, mint kapni”. Nagyon megdicsérték őket, hogy nagyon finomat sütöttek, amitől nagyon boldogok és büszkék lettek a gyerekek.
5. nap 60 perc
Ma szintén meghallgattuk egymást ki tett valami jót. Illetve megbeszéltük, hogy ki jött rá, hogy ki volt az ő jóságos manója. A gyerekek közül 5-6 is rájöttek, hogy ki volt a manója. Ki-kinek adta a gyógyító szívét, és miért őt választotta.
Ezután beszélgettünk arról, hogy a Föld nevű bolygón élünk. A világűrben keringő bolygókról. Nagy meglepetés volt számukra, mikor elmeséltem a Föld létezését, és hogy mi a Földön élünk.
Utána a földgömbön megkerestük Magyarországot. Beszélgettünk arról, hogy mi európaiak vagyunk, ezen belül pedig magyarok. A gyerekeknek ez kicsit nehezebben értelmezhető téma volt.
Azért hogy kicsit jobban megértsék a lényeget, mutattam nekik 2 rövid videót. A Glóbi bemutatkozik kisfilmet és a Föld hangja videót. 2x is meg kellett nézni, mert nagy érdeklődést keltett bennük.
Ezután a videókban látottakat beszéltük át: a környezetszennyezés lényegét, a szemetelést, a gyárak füst termelését, a sok autó kipufogó gáz kieresztését, a vizek szennyezését, az erdő tüzek veszélyét, és a fák védelmét, mert a fák termelik nekünk az oxigént. Majd megbeszéltük közösen, mi az amivel ők jobbá tehetik a világot, hogyan tudnak vigyázni a „FÖLD EGÉSZSÉGÉRE”. Majd aki szeretett volna rajzolhatott a feladatlapra a munkafüzetből. (rajzoltak szelektív kukákat, virágokat, tavat halakkal, erdőt állatokkal, fákat, egészséges ételeket.)
A hét zárásként átbeszéltük a lényeges pontokat, illetve felhelyeztük a hónap témájának a szimbólumát a boldogság várunkra.
Órakezdő relaxáció és éneklés: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Beszélgetés körben ülve: Mi számít jó cselekedetnek?
Jó cselekedetek leltára: Kivel tettél jót?
Képelemzés: Figyeljünk egymásra! Segítsünk egymásnak!
Történet a jó cselekedetekről: Paralimpia
Szituációs játék: a történet dramatizálása
Jókívánságok írása, átadása
Mondóka: ,,Szívemben szeretet van, jó vagyok,
Általam is jó a világ, és én jó maradok!”
Zenehallgatás, éneklés: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Mezőberényi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium
December hónapban még többet beszélgettünk, mint eddig a szeretetről, a jó cselekedetekről, a segítségnyújtásról, az ajándékozás öröméről. Verseltünk, játszottunk, megtanultuk a hónap dalát és egy nagy körtefán ábrázoltuk, hogy mi minden hozadéka lehet annak, ha elköteleződünk a jó cselekedetek végrehajtása mellett.
A bevezető relaxációs gyakorlat után meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalt, mely a beszélgetésünk alatt is halkan szólt. Megbeszéltük a jó cselekedetek boldogságfokozó erejét. Összegyűjtöttük és a karácsonyfánk díszeire írtuk jó cselekedeteinket. / A gyümölcsfa gyümölcseit a fenyőfa díszeire szerették volna cserélni a diákok./ Elkészítettük a poszterünket. A zárókörben a hónapban ránk váró személyes jó cselekedeteinket neveztük meg.
Sennyey Elza Általános Iskola Mándok
Karácsonyi dalok éneklésével hangolódtunk az ünnepre, témára. Beszélgettünk az ünnep lényegéről, a lelki készülődésről.
Játékkal folytattuk. Be kellett fejezniük a gyerekeknek a következő mondatot: ” Azért teszek jót másokkal, mert….”
Megfestettük a jókívánságok karácsonyfáját. Készítettünk díszeket is, amelybe mindenki ráírta egy társának szóló jókívánságát.
Jobban érezzük, hogy egy közösséghez tartozunk, amelyben egymástól függünk, és együtt kell működnünk. Újra megéreztük, hogy a kedvesség, a nagylelkűség jó erény. Fontos számunkra, hogy legyünk segítőkészek. Amikor segítünk valakinek és látjuk mások nehézségeit, sokkal jobban értékeljük azt, amink van. A jócselekedetek életünk értelmét és értékét emelik.
Örömteli ünnepeket kívánunk mindenkinek!
„A boldogság sokkal inkább a nap mint nap előforduló apró, kellemes dolgokból és örömökből áll, mintsem a csak ritkán ölünkbe hulló nagy szerencsékből.” (Benjamin Franklin.)