A december hónap témáját, a boldogító jócselkedeteket is több oldalról közelítettük meg. A hétköznapokban a segítségadásra, mint jócselekedetre helyeztük a hangsúlyt, a mindennapok során igyekeztünk megtalálni azokat a helyzeteket, amikor a növendékeink segíteni tudnak. Volt, hogy egy csoporttársuknak sikerült segíteniük, volt, hogy egy másik tanulónak az iskolából vagy egy dolgozónak. Amikor közösen sikerült leküzdeni egy akadályt, megoldani egy problémát az örömünk is közös volt.
A december legfontosabb eseménye azonban nem ez volt, hanem a karácsonyi ünnepség. Ennek kapcsán az ajándékozásról és a meglepetésről esett szó, arról, hogy másoknak mivel okozhatunk örömet. Az idei évben az iskolai karácsonyi ünnepségen az ajándékozást a BlissFaktor elnevezésű tehetségkutató verseny követte. A csoporttal közösen készültünk egy produkcióval, amiben mindenki más szerepet vállalt. A produkció első részében volt, aki gitározott, volt aki a lábára szerelt csörgővel zenélt, volt, aki a dal szövegét mutatta be képesítve a közönségnek, aki esőbottal zenélt és olyan is, aki tableten zongorázott közben. A közös zenélés után pedig a tanulók saját készítésű karácsonyfadíszekkel lepték meg a közönség tagjait.
Az év utolsó heteiben nagyon sokat gyakoroltuk az előadást, nagy gonddal készítettük el a díszeket, persze mindezt titokban!
Boldogító jó cselekedetek
Íme elèrezett az èv utolsó hónapja a december, a boldogító jó cselekedetek időszaka. A mèhecske csoport 3-4 èves gyermekeivel nehezen tudtam megèrtetni, hogy mik azok a jó cselekedetek, amiket kell, hogy csinàljonak. Ennek érdekében mindennap elbeszèlgettünk arról, hogy hogyan tudunk màsoknak jót tenni.A foglalkozàst a kezdő relaxációs gyakorlatokkal indítottuk, meghallgatták ( Bagdi Bella:Jó emberrè csak a szívmmel vàlhatok a Repülj velem című albumról) tàncoltunk, mozogtuk. Elmeséltem nekik többször a Szívem kertje című mesét, mivel kèrtèk . Megtanultuk a Boldog,boldog, boldogság című kis mondókàt, amit Amàlia az ajtón talàlt üzenetben. Lerajzoltàk a saját óvodai jelüket egy kis papírra ,amit kalapba tettem ès kihúztàk valamelyik tàrsuk jelèt azzal egèsz időszakban jót kellett cselekedniük ( segíteni öltözködni, jàtèkot àtadni, fürdőszobàban a csapot megnyitni stb.) Sokan lebetegedtek, így kèszítettek a gyerekek egyedi díszes szivecskèket, amit elküldtünk haza, a beteg gyermekeknek. Ezzel nagy örömöt okoztunk nekik. Ezzel zàrom soraikat ès kívànok önöknek Àldott, bèkès ünnepeket .
2019. december hó
Boldogító jó cselekedetek
Könnyen feldolgozható és mind gyermek, mind pedagógus számára kedves témakörhöz értünk, hiszen a mindennapokban gyakran felhívjuk a gyermekek figyelmét, ha valaki aznap jót cselekszik, ezzel erősítve meg őbenne és a csoportban a jó cselekedetek fontosságát.
Ami pluszt ad, mint „boldogságóra” a beszélgetésekhez: felhívni a gyerekek figyelmét, milyen hatással bír az érzéseinkre, hangulatunkra és mások érzéseire egy-egy jó cselekedet.
A beszélgetések bevezetése egy színpadi meseelőadás volt, melyet mind a 4 óvoda gyermekei láttak. Sok-sok jó és rossz cselekedet volt a mesében és minden gyermekcsoportban pontosan el tudták mondani és meg tudták határozni a jó és rossz dolgokat. Tapasztalataimat elmondtam kollégáimnak is, hogy érezzék ezek az erkölcsi üzenetek minden nagycsoportos korú gyermekhez elértek.
Következtek a gyermekek, ki, milyen jó cselekedetet tud elmondani, amelyben része volt? A bevezető után ügyesen ráéreztek és elkezdték sorolni azokat, melyek leginkább a kis testvérekkel kapcsolatos történések voltak. Később meséltek a szülőknek, nagyszülőknek való segítésről és az óvó és dajka nénik sem maradtak ki a felsorolásból. Ebben az esetben is már csak az volt a dolgom, hogy ráirányítsam a gyerekek figyelmét: milyen nagyszerű érzés volt az a felnőttnek, amikor megtapasztalták, hogy segítesz. Milyen jutalomnak, boldogságnak érezhették. Arra is rákérdeztem, hogy ők éreztek-e valamit a szívükben, amikor segítettek, vagy épp a kis testvért akadályozták meg a virágföld átvizsgálásában. Bizony, sikerült többeknek is ráérezni, hogy ezek a cselekedetek nekünk, velünk is jót tesznek, ezek által boldogabbak, gazdagabbak lehetünk.
A jó cselekedetekről való beszélgetések mellet a megszokott rituálék szerint dolgoztunk. Egyre népszerűbb a gyermekek körében – és bevallom pedagógus kollégáim körében is alkalmazom időnként – a „Pozitív gyermek vagyok” kártya. Szeretik, ha valamiben megerősödhetnek, esetleg elgondolkoznak a mondanivalóján, jelentésén. Meglátásom szerint a pozitív üzenetek a gyermekek az önértékelését jelentősen erősítik.
Mivel nincs saját óvodás csoportom, így megvalósíthatónak az „Itt a tél, itt az advent” – témakörhöz kapcsolódó meglepetés-készítés látszott, melyet boldogan készítettek el a nagycsoportos korú gyermekek a kiscsoportosok számára, melynek képei a feltöltésekben található meg. Továbbá beszámolómhoz csatolom egyik heti foglalkozásom vázlatát.
Mezőberény, 2019. 12. 20.
Kissné Wagner Mária
Boldogságóra pedagógus, intézményvezető
Nevelési feladatok, képesség -, és készségfejlesztés: Pozitív érzések alakítása, pozitív személyiségjegyek hangsúlyozása által. Megéreztetése annak, hogy sok múlik rajtunk, ahogy viselkedünk, cselekszünk. Egymás és mások megbecsülésére, tiszteletére, értékeinek felfedezésére nevelés. Az érzelmekre ható cselekmények által – erkölcsi kategóriák megéreztetése, megfogalmazása: együttérzés, segítőkészség, önzetlenség, figyelmesség. Ok-okozati összefüggés.
Szervezési feladat: A beszélgető kör helyszínének kialakítása. Eszközök előkészítése.
Megvalósítás:
• Napra forgó a napraforgó (12) relaxációs játék (5 perc) – a könyvben leírtak szerint végezzük el a feladatot.
• Játék a hangulatjelekkel (5 perc) – Válogatás, majd kiválogatás megadott szempont szerint: Csoportosítsuk a képeket! Tegyük az egyik oldalra, azokat, akik valami jót cselekedhettek! Vajon mit tettek? A másik oldalra, akik rosszat tettek, vagy valami rossz dologra készülnek! – a gyerekek igényeik és belső állapotuk szerint kapcsolódnak be. A gyerekek meglátásuk, fantáziájuk és motivációjuk szerint válogatnak, csoportosítanak.
• Jó cselekedetek – gondolkodtató kérdések, irányított beszélgetés. (5 perc) (Ki tud egy jó cselekedetet elmondani? Ki az, akivel már cselekedtek jót? Ki az, aki már egyszer/többször jót tett valakivel? Mi volt az?)
Ráhangolódás a mesehallgatásra: „Most pedig elmondok egy történetet egy kislányról, akit Amáliának hívtak. Hallgasd meg, mi történt vele, ha figyelmesen hallgatod, a jövő héten elmondhatod, megbeszéljük a történetét.(A bevezető után illatos olajat kapnak a kézfejükre, majd a meseszignál következik – furulyán a magyar népmesék dallama)mondóka a mese előtt: „Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, kerek erdőn a boldogság megtalál.”
• Mese: Szívem kertje (Bezzeg Andrea) – mesemondás. (10 perc) (A történet végén újból a meseszignál következik – furulyaszó – aztán csendesen felállunk, megköszönöm, hogy együtt lehettünk és a gyerekek visszamennek a csoportjukba.)
Stevan Sremac Ált. Isk. - Emlékiskola
Jó cselekedeteinket almákra rajzoltuk. A tanulók büszkék voltak magukra, hogy ennyi jót tudtak tenni ebben a hónapban.
Áldott, békés ünnepeket kívánunk!
Vaskút-Bátmonostor Német Nemzetiségi óvoda
A Süni csoportosok karácsonyi láncot készítettek pajtásaiknak. Volt, aki többet is készített, meglepve ezzel kis barátaikat. Az elkészült füzérekkel díszítettük fel az óvodánkat.
Karácsonyfa díszeket készítettek a gyermekek, amelyeken a jó cselekedeteiket örökítették meg.
7.osztályos tanulóimmal arról beszélgettünk,hogy hogy segítenek a mindennapjainkban bennünket a jócselekedeteink.
Azután idézeteket húzott mindenki egyet-egyet, s elmesélte,mit ért ő azon.
Majd bemutattunk néhány jócselekedetet,kreatívitásunkat felhasználva,továbbvive a gyakorlatot.
Jókedvűen mentünk a következő órára.
A decemberi témát nem egy óra keretén belül valósítottuk meg, hanem a hónap elejétől folyamatosan. Bevezetésképpen beszélgettünk arról, hogyan érezzük magunkat, ha segítünk másoknak és amikor nekünk tesz jót valaki. Megfogalmaztuk, miért jó jót cselekedni, miért jó örömet szerezni. A gyerekek a hónap elejétől a jócselekedeteikért egy-egy díszt kaptak, amit miután kiszíneztek egy Jó cselekedetek üvegbe dobták bele. A díszekkel közösen feldíszítettük a jó cselekedetek fenyőfáját és az osztályban kifüggesztettük.