A jócselekedetek hava nálunk egész évben tart. Közösen díszítettük fel az ünnepre az osztályt a gyerekekkel. A szülők kérés nélkül ontották nekünk a sok hozzávalókat. Utolsó nap meghitt közös együttjátszást csináltunk. December során külföldi testvériskolának megtanitottuk a robotika alapjait. Boldogságórákon sokat beszélgettünk a szeretetről, a háláról, a várakozásról, az ajándékokról, a közös együttlétekről. Lelkünket ünnepre díszítettük ebben a folyamatban. Ennyi boldogságot kapni gyerekektől ritka kiváltság. A legnemesebb dolog Boldog Iskolában tanítani.
Boldogító jó cselekedetek
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Kristályvíz- Vegyes korosztályú csoport
A legtermőbb gyümölcsfa almái Szokolai Éva A lélek gyümölcsei versének alapján teremtek.
A SZERETET, ÖRÖM, BÉKESSÉG, TÜRELEM JÓSÁG, SZELÍDSÉG, MÉRTÉKLETESSÉG megjelenéséhez a hétköznapjaikból keresgéltek történeteket a gyerekek. A vers egyik szép üzenete: „legyen…minden helyzetben a szíved csordultig türelmes, jóságos, tűrő SZERETET-tel”. Példa a gyerekektől:¬¬- Dicséretet kaptam és szerettek a többiek, mert tánc közben mindenkire figyeltem. A vers pozitív példája: „Kérhetnek tőled, mihez nincs sok kedved,…mégis adj még, mert ez a SZÍVESSÉG.” Erre a következő almán a jó cselekedet: -Ma mindenkinek én terítettem, pedig nem szoktam. Az egymáshoz közeledés lépeseiben a barátságosság, kedvesség számukra a legfontosabb tulajdonság, amit egymásban értékelnek. A hűség a barát melletti kitartást jelenti számukra, ezért az almákon a jó barátok is megjelentek. A legmosolygósabb alma üzenete: „…tiszta szívedből jöjjön, hogy mindenki megérezze, milyen az igazi ÖRÖM”.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
December a készülődés, várakozás hónapja. Ennek a hónapnak minden napja felkészülés az örömre, az örömszerzésre, szívünket díszbe öltöztetni és várni a napot, amikor megszületik a kis Jézuska.
Nagyon tevékenyen telt a hónap.
-Már november végén elkezdtük a jótékony adakozást: kirándulás keretében a Nyírágyházi ZOO-ba vittünk adományokat a rászoruló családoknak. A gyermekek a szülőkkel együtt nagyon aktívan vettek részt a játékok, ruhaneműk, tisztítószerek, tartós élelmiszerek összegyűjtésében. Boldogan adtuk át a gyűjtőhelyen! Már itt megtapasztalták, hogy jó adni, másnak örömet szerezni.
-Órákon (magyar, matek, környezet, technika) sokat beszélgettünk, sok feladatot oldottunk meg az adventről, a népszokásokról, a boldogságról, mások boldoggá tételéről.
-Adventi naptár készítése-minden gyermek elrejtett egy kis ajándékot a naptárban, kihúztuk a számokat és várva várt mindenki arra a napra, amikor kibonthatta a saját kis csomagját.
-Dec. 6. Mikulás napja-egymásnak adtunk kis ajándékokat, de hozzánk is jött a Mikulás!
-Karácsonyi kézműves készülődés-ajándékok készítése a szülőknek: karácsonyi képeslap, só-liszt gyurma dísz, karácsonyi manó a saját képükkel, mézeskalács készítése.
A karácsonyi készülődés, az együtt töltött idő nagyon összekovácsolta a kis csapatot. Izgatottan várta mindenki az ünnepet. A szünet előtti napon tartottuk a karácsonyi műsort iskolai szinten, ahol sok gyermek vett részt az osztályomból a műsorban. (vers, szerep, néptánc). Ez volt a pont az i-re. A téli szünetet mindenki örömmel várta.
A karácsony közeledtével többet gondolunk mi is az egymás megsegítésére és a tőlünk telhető jó cselekedetekre, amelyekkel megszépíthetjük egymás napjait. Szeretnénk megmutatni, hogy a sérült ember nem csak segítségre szorul, hanem ő maga is megteheti ezt a megfelelő támogatással. Nagy Zsuzsa mandalafestő művésznő segítségével egy nagy méretű mandala festésében közreműködtünk, amelyet a Hospice Ház Alapítvány számára ajánl fel az intézményünk abból a célból, hogy szebbé tegye a súlyos betegek életét. Közös mandalafestő-foglalkozást szerveztünk a Tündérkertben a készségfejlesztős diákokkal és meghívtuk az iskolában dolgozó felnőtteket is. Sok tanuló és pedagógus munkája és szeretete tükröződik az elkészült alkotásban. A tevékenység alatt mi is jobbá és boldogabbá váltunk. Reméljük, hogy tudtunk ezzel segíteni a beteg embereken!
A Jó cselekedetek gyakorlását Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal vezettem be. Többször meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, ami nagyon hamar a csoport kedvence lett. A téma bevezetését a munkafüzetben található játékos feladatlapokkal, valamint madárkalács és almafüzér készítésével kezdtük, amit az óvoda udvarán található fenyőfára helyeztünk ki. A közös tevékenység közben sokat beszélgettünk a jó cselekedetekről. Bezzeg Andera: Szívem kertje című mesét mondtam el a gyerekeknek. A mese után a gyerekekkel közösen hozzáláttunk a hónap feladatához a Mókus csoportnak az ünnepvárás alkalmából „Szeretet karácsonyfát” készítettünk. Célom ezzel a tevékenységgel az volt, hogy a közösen végzett munka során a gyerekek figyeltek egymásra és érezzék át az ajándékozás örömét. Azt, hogy milyen jó érzés ajándékot kapni, de mennyivel jobb ajándékot adni. A kedves szülőknek, a nyugdíjas néniknek és bácsiknak igyekeztünk meghitt, boldog perceket szerezni. Csoportunk Betlehemes előadásával tette szebbé, emlékezetesebbé az ünnepre való készülődést, várakozást. Sok szeretetben gazdag percet éltünk át így együtt. A feldolgozást a jó cselekedetek jelének színezésével és elhelyezésével zártuk.
Beszámoló
Boldogságóra: 4. Boldogító jó cselekedetek
Időpont: 2019. december 1.-20.
A december hónap teljes egészében a jó cselekedetek téma jegyében telt el. A hónap első napján a gyerekekkel felírattam azokat a számukra teljesíthető feladatokat, amiket meg tudnak valósítani. Ezek között a segítségnyújtástól, az ajándékkészítésig a csomagolásig a verstanulásig sok minden szerepelt. A teljesített feladatokat szívecskével jelöltük és a hónap elején kartonból készített fenyőfát elkezdtük díszíteni, ami a karácsonyi ünnepekig egy feldíszített karácsonyfává változott. Iskolánkban évek óta hagyományosan az 1. és 4. osztályosok szerepelnek a nagy karácsonyi műsorban. Mi jelenleg másodikosok vagyunk, s pár vers és dal megtanulása mellett döntöttünk. Célunk az volt, hogy ezzel a kis műsorral meglátogatunk a faluban olyan idős mozgásukban korlátozott embereket, akiknek örömet okozhatunk a szeretet ünnepe közeledtével. A kis műsorunknak hamar híre ment, s a nyugdíjas klub vezetője megkeresett azzal a kéréssel, hogy a klub tagjai is szívesen megtekintenék műsorunkat. Vállaltuk az újabb feladatot, s ez alkalomra egy népmese felolvasásával tovább bővítettük a repertoárt. A választás Melyiket a kilenc közül? című mesére esett, ami épp a szeretetben együtt töltött időre hívja fel a figyelmet. Jó volt látni a gyerekek arcát ezeken a napokon. Pici dolgokkal is szebbé tudjuk tenni mások életét, s megfogalmazták a hónap mottóját : Jó érzés, jót tenni! Közös rajzként jóságfát készítettünk, mely jól ábrázolja képletesen a jövő nemzedékét, mint ahogyan a fa a gyökerein (elfogadás, segítségadás, kapcsolattartás, boldogság, jó cselekedet, jóság, nagylelkűség, kedvesség, támogatás) keresztül felszívja a tápanyagot, a kisgyermek a példamutató személyektől látott tettek és szavak alapján válik értékes emberré.
Sok időt töltünk együtt a szomszéd óvodai csoporttal, ezért gondoltam , hogy a boldogító jó cselekedetek alkalmával nekik készítünk egy kis ajándékot, egy kis karácsonyfát. A gyerekek nagy lelkesedéssel díszítették, ragasztották a fát. Aztán átmentünk hozzájuk, elénekeltük a „Kiskarácsony, nagykarácsony…” kezdetű dalt és átadtuk nekik az ajándékunkat, melyet meglepődve, megilletődve fogadtak.
Előző napokban kértem a kedves szülőket, hogy minden gyermek hozzon a barátjának egy kinder figurát ajándékba. Kértem őket, hogy hozzák be a kis figurákat és adják át a legjobb barátjuknak. Volt , aki hármat is kapott és volt, aki egyet sem. Amelyik gyerek nem kapott semmit, azt én ajándékoztam meg. Így lett mindenkinek legalább egy kinder meglepetése.
Aztán színeztünk, táncoltunk. Örültünk egymásnak! A végén a gyerekek megfogalmazták, hogy jó adni, de jó kapni is!
Karácsonyt megelőzően sokat beszélgettünk a gyermekekkel a karácsonyi ünnep jelentéséről. „Várakozás, szeretet ünnepe, ajándékozás, együtt a család, békesség, jót cselekszünk” szavak hangzottak el ezzel kapcsolatban. A gyerekek is „angyalokká változtak” és a kihúzott csoporttársuknak jó cselekedetekkel kedveskedtek egy hétig. Segítették, együtt játszottak vele, kedves szóval biztatták. Végül, az utolsó nap kiderült, ki kinek volt az „angyalkája”, s ekkor az általuk készített papírangyalkába rejtett ajándékokkal lepték meg a kihúzott személyeket, akik örömmel fogadták a kedvességet. Békés, nyugodt légkörben vártuk a karácsonyi meglepetéseket, ajándékokat. A közös ajándékbontás és játék az új játékokkal, jó hangulatot hozott. Szívesen játszottak a „Pozitivity” társassal is. Sok érdekes, jó tulajdonságot, helyzetet tudtak meg társukról. Jó hangulat, derű, móka és kacagás hallatszott ki a csoportokból.
Boldog Karácsonyt és Újévet kívánunk!
Karácsony közeledtével a legjobb alkalom jó cselekedeteinkkel boldoggá tenni szeretteinket. Ezért ajándékdobozkákat készítettek a gyerekek, benne pedig elhelyezték a jó cselekedeteiket rajz formájában. Meghallgattuk a hónap dalát.