A jócselekedetek hónapját már izgatottan vártuk mind. A fiatalokkal előre megbeszéltük mi legyen az osztály közös, fő jócselekedete, a választás pedig a tartós élelmiszerek gyűjtésére, csomagolására és kihelyezett ételgyűjtőbe helyezésére esett. De nem csak ezt valósítottuk meg a hónap folyamán, hanem még inkább figyelmet fordítottunk egymásra ez idő alatt és a kisebb-nagyobb figyelmességek a mindennapok részét képezték. Kedves üzenetekkel tettük egymás napját szebbé, képeslapot írtunk családunknak, kézzel készített ajándékokat gyártottunk, sütit sütöttünk nem csak a mi, hanem az iskola többi tagjának örömére is. Ezeket az eseményeket örökítettük meg a fotókon amik végül a fánkra kerültek, mint figyelmességünk gyümölcsei.
Boldogító jó cselekedetek
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport
A gyümölcsfa termésének jelentését a jó tulajdonságokhoz kötöttem, hogy a gyerekek jobban érzékeljék azt is, miért almafán jelennek meg a jó cselekedeteket által bennük megjelenő szép tulajdonságok. „Jelképes értelemben az emberi élet vagy emberi tettek eredménye, következménye. Jézus tanításában gyakran szerepel a jó és a rossz gyümölcsöket termő emberi életek szembeállítása. A prófétákat, általában az embereket gyümölcseikről, azaz tetteik következményeiről lehet megismerni (Mt 7,16-20; 12,33; Lk 6,43-44)”.
Ezek után születtek a jótettek a zöld levelekre és a jó tulajdonságok az almákra.
-A kicsik kezét fogom szünetben, kikísérem őket, nehogy bajuk essen-lelki nyugalom
-Szívesen segítek osztálytársaimnak az órákon-segítségnyújtás
-Amikor szegény vagyok a szép emlékek jutnak eszembe-lelki nyugalom
-Bence cipőjét megkötöm, kikísérem az udvarra-figyelmesség
-Amit otthonról hozok, megosztom a többiekkel-adakozás
-Nagymamámnak bevásárolok-gondoskodás
A versenyfeladat megoldásának eredményeként a gyerekeim lelki egyensúlya és önbecsülésük, társaik értékelése is alakult, büszkék voltak tetteik gyümölcsére!
A gyermekek a szeretett ünnepe előtt, sok élménnyel gazdagodtak. Mivel korcsolya oktatásra járunk, így találkozhattunk a jég Mikulással, és az óvodánkba is ellátogatott a Mikulás. A gyermekek versekkel, dalokkal köszönték meg a sok – sok ajándékot.
A Karácsonyi ünnepvárás során bekapcsolódtunk az Ajkai Család és Gyermekjóléti központ által szervezett gyűjtésbe, melynek témája az „Adni öröm az óvodában” volt. Ennek keretén belül játékokat, gyermekruhákat és tartós élelmiszereket gyűjtöttünk rászoruló családok számára. Úgy gondoljuk, hogy az adományokkal szebbé és boldoggá tettük az idei évben is sok-sok gyermek karácsonyát!
A gyermekek karácsonyi műsorral ajándékozták meg a szüleiket. Ajándék mécseseket készítettünk szalvétaragasztással, és közben arról beszélgettünk, hogy kinek mit jelent az ünnep. A karácsonyi délutánunkon a gyermekek egy rövid kis történetet adtak elő a szüleiknek, melynek címe „A mi kis karácsonyfánk” volt. Az ünnepség végén a szülőket bevonva körbeadtuk a „Szeretet lángot” ezzel kívánva mindenkinek Békés, Boldog Karácsonyt.
Békés, nyugodt légkörben vártuk a karácsonyi meglepetéseket, ajándékokat. A közös ajándékbontás és a játék az új játékokkal, jó hangulatot hozott. Az ajándékok között megtalálható volt a “Pozitivity” társas is, mellyel, nagy örömmel játszottak a gyermekek.
A jócselekedetek hava nálunk egész évben tart. Közösen díszítettük fel az ünnepre az osztályt a gyerekekkel. A szülők kérés nélkül ontották nekünk a sok hozzávalókat. Utolsó nap meghitt közös együttjátszást csináltunk. December során külföldi testvériskolának megtanitottuk a robotika alapjait. Boldogságórákon sokat beszélgettünk a szeretetről, a háláról, a várakozásról, az ajándékokról, a közös együttlétekről. Lelkünket ünnepre díszítettük ebben a folyamatban. Ennyi boldogságot kapni gyerekektől ritka kiváltság. A legnemesebb dolog Boldog Iskolában tanítani.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Kristályvíz- Vegyes korosztályú csoport
A legtermőbb gyümölcsfa almái Szokolai Éva A lélek gyümölcsei versének alapján teremtek.
A SZERETET, ÖRÖM, BÉKESSÉG, TÜRELEM JÓSÁG, SZELÍDSÉG, MÉRTÉKLETESSÉG megjelenéséhez a hétköznapjaikból keresgéltek történeteket a gyerekek. A vers egyik szép üzenete: „legyen…minden helyzetben a szíved csordultig türelmes, jóságos, tűrő SZERETET-tel”. Példa a gyerekektől:¬¬- Dicséretet kaptam és szerettek a többiek, mert tánc közben mindenkire figyeltem. A vers pozitív példája: „Kérhetnek tőled, mihez nincs sok kedved,…mégis adj még, mert ez a SZÍVESSÉG.” Erre a következő almán a jó cselekedet: -Ma mindenkinek én terítettem, pedig nem szoktam. Az egymáshoz közeledés lépeseiben a barátságosság, kedvesség számukra a legfontosabb tulajdonság, amit egymásban értékelnek. A hűség a barát melletti kitartást jelenti számukra, ezért az almákon a jó barátok is megjelentek. A legmosolygósabb alma üzenete: „…tiszta szívedből jöjjön, hogy mindenki megérezze, milyen az igazi ÖRÖM”.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
December a készülődés, várakozás hónapja. Ennek a hónapnak minden napja felkészülés az örömre, az örömszerzésre, szívünket díszbe öltöztetni és várni a napot, amikor megszületik a kis Jézuska.
Nagyon tevékenyen telt a hónap.
-Már november végén elkezdtük a jótékony adakozást: kirándulás keretében a Nyírágyházi ZOO-ba vittünk adományokat a rászoruló családoknak. A gyermekek a szülőkkel együtt nagyon aktívan vettek részt a játékok, ruhaneműk, tisztítószerek, tartós élelmiszerek összegyűjtésében. Boldogan adtuk át a gyűjtőhelyen! Már itt megtapasztalták, hogy jó adni, másnak örömet szerezni.
-Órákon (magyar, matek, környezet, technika) sokat beszélgettünk, sok feladatot oldottunk meg az adventről, a népszokásokról, a boldogságról, mások boldoggá tételéről.
-Adventi naptár készítése-minden gyermek elrejtett egy kis ajándékot a naptárban, kihúztuk a számokat és várva várt mindenki arra a napra, amikor kibonthatta a saját kis csomagját.
-Dec. 6. Mikulás napja-egymásnak adtunk kis ajándékokat, de hozzánk is jött a Mikulás!
-Karácsonyi kézműves készülődés-ajándékok készítése a szülőknek: karácsonyi képeslap, só-liszt gyurma dísz, karácsonyi manó a saját képükkel, mézeskalács készítése.
A karácsonyi készülődés, az együtt töltött idő nagyon összekovácsolta a kis csapatot. Izgatottan várta mindenki az ünnepet. A szünet előtti napon tartottuk a karácsonyi műsort iskolai szinten, ahol sok gyermek vett részt az osztályomból a műsorban. (vers, szerep, néptánc). Ez volt a pont az i-re. A téli szünetet mindenki örömmel várta.
A karácsony közeledtével többet gondolunk mi is az egymás megsegítésére és a tőlünk telhető jó cselekedetekre, amelyekkel megszépíthetjük egymás napjait. Szeretnénk megmutatni, hogy a sérült ember nem csak segítségre szorul, hanem ő maga is megteheti ezt a megfelelő támogatással. Nagy Zsuzsa mandalafestő művésznő segítségével egy nagy méretű mandala festésében közreműködtünk, amelyet a Hospice Ház Alapítvány számára ajánl fel az intézményünk abból a célból, hogy szebbé tegye a súlyos betegek életét. Közös mandalafestő-foglalkozást szerveztünk a Tündérkertben a készségfejlesztős diákokkal és meghívtuk az iskolában dolgozó felnőtteket is. Sok tanuló és pedagógus munkája és szeretete tükröződik az elkészült alkotásban. A tevékenység alatt mi is jobbá és boldogabbá váltunk. Reméljük, hogy tudtunk ezzel segíteni a beteg embereken!
A Jó cselekedetek gyakorlását Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal vezettem be. Többször meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, ami nagyon hamar a csoport kedvence lett. A téma bevezetését a munkafüzetben található játékos feladatlapokkal, valamint madárkalács és almafüzér készítésével kezdtük, amit az óvoda udvarán található fenyőfára helyeztünk ki. A közös tevékenység közben sokat beszélgettünk a jó cselekedetekről. Bezzeg Andera: Szívem kertje című mesét mondtam el a gyerekeknek. A mese után a gyerekekkel közösen hozzáláttunk a hónap feladatához a Mókus csoportnak az ünnepvárás alkalmából „Szeretet karácsonyfát” készítettünk. Célom ezzel a tevékenységgel az volt, hogy a közösen végzett munka során a gyerekek figyeltek egymásra és érezzék át az ajándékozás örömét. Azt, hogy milyen jó érzés ajándékot kapni, de mennyivel jobb ajándékot adni. A kedves szülőknek, a nyugdíjas néniknek és bácsiknak igyekeztünk meghitt, boldog perceket szerezni. Csoportunk Betlehemes előadásával tette szebbé, emlékezetesebbé az ünnepre való készülődést, várakozást. Sok szeretetben gazdag percet éltünk át így együtt. A feldolgozást a jó cselekedetek jelének színezésével és elhelyezésével zártuk.
Beszámoló
Boldogságóra: 4. Boldogító jó cselekedetek
Időpont: 2019. december 1.-20.
A december hónap teljes egészében a jó cselekedetek téma jegyében telt el. A hónap első napján a gyerekekkel felírattam azokat a számukra teljesíthető feladatokat, amiket meg tudnak valósítani. Ezek között a segítségnyújtástól, az ajándékkészítésig a csomagolásig a verstanulásig sok minden szerepelt. A teljesített feladatokat szívecskével jelöltük és a hónap elején kartonból készített fenyőfát elkezdtük díszíteni, ami a karácsonyi ünnepekig egy feldíszített karácsonyfává változott. Iskolánkban évek óta hagyományosan az 1. és 4. osztályosok szerepelnek a nagy karácsonyi műsorban. Mi jelenleg másodikosok vagyunk, s pár vers és dal megtanulása mellett döntöttünk. Célunk az volt, hogy ezzel a kis műsorral meglátogatunk a faluban olyan idős mozgásukban korlátozott embereket, akiknek örömet okozhatunk a szeretet ünnepe közeledtével. A kis műsorunknak hamar híre ment, s a nyugdíjas klub vezetője megkeresett azzal a kéréssel, hogy a klub tagjai is szívesen megtekintenék műsorunkat. Vállaltuk az újabb feladatot, s ez alkalomra egy népmese felolvasásával tovább bővítettük a repertoárt. A választás Melyiket a kilenc közül? című mesére esett, ami épp a szeretetben együtt töltött időre hívja fel a figyelmet. Jó volt látni a gyerekek arcát ezeken a napokon. Pici dolgokkal is szebbé tudjuk tenni mások életét, s megfogalmazták a hónap mottóját : Jó érzés, jót tenni! Közös rajzként jóságfát készítettünk, mely jól ábrázolja képletesen a jövő nemzedékét, mint ahogyan a fa a gyökerein (elfogadás, segítségadás, kapcsolattartás, boldogság, jó cselekedet, jóság, nagylelkűség, kedvesség, támogatás) keresztül felszívja a tápanyagot, a kisgyermek a példamutató személyektől látott tettek és szavak alapján válik értékes emberré.