December hónapban a közös iskolai paravánon elhelyezett karácsonyfára készítettünk díszeket, melyekbe beleírtuk a jókívánságainkat.
Boldogító jó cselekedetek
Kiskoruktól arra törekszenek szülők és pedagógusok egyaránt, hogy a kedvesség, nagylelkűség és segítőkézség legyen gyermekeink erénye. Legyünk segítőkészek – altruisták. Mit is jelent ez a szó? Szolgálat, önzetlenség és önkéntesség. Lelki jóllétük szempontjából nagyon fontos a közeli valamint a távolabbi emberi kapcsolatok ápolása. Apró dolgoknak örülni boldoggá és gazdaggá tesz bennünket. Egy kedves szó, kis figyelmesség öröm szívünknek. Találjuk meg ezeket és vigyázzunk rájuk!
Mi, Dörmikék a Boldogságórát szeretettel iktattuk be csodálatos ünnepi hétköznapjainkba.
BOLDOGSÁGFÜZÉR – a téma feldolgozása rövid kis történettel indult, majd apró kezecskék óvónéni közbenjárásával elkészítették az apró figyelmességeket (dióhéjban szeretet) karácsonyfadíszt. Megbeszéltük, milyen jó érzés örömet szerezni másoknak, szép dolgokat látni, érezni, megsimogatni valaki arcát, megölelni. Ezek a kis boldogsággyöngyszemek jelentik az életünket. Elismételtük a megerősítőkártyákkal a legfontosabb megerősítő gondolatokat:
– kedves vagyok másokhoz
– öröm adni – boldoggá tesz
– úgy viselkedem másokkal, ahogy szeretném, hogy velem viselkedjenek.
– Figyelmes vagyok
Majd kintartózkodásunk során megajándékoztuk a járókelőket egy mosollyal, öleléssel és a „ dióhélynyi szeretetünkkel“. A reakciók leírhatatlanok voltak! A meglepetés a csodálkozás majd az ölelésben, arcsimításban megjelenö szeretet váltotta egymást. Mindenki BOLDOG lett, hacsak egy pillanatra is….már megérte!…mert ha kis korában megtanulja osztani a szeretetet a gyermek, kedves és figyelmes felnőtt válik belőle!
BÉKÉS BOLDOG KARÁCSONYT!
A gyerekek nagyon megkedvelték az előző hónapban írt mesénk szereplőit. Ebben a feladatban az ő történetüket folytattuk, mely a „Legszebb ajándékról” szól.
A gyerekek gyümölcsöket írták ill. rajzolták azokat a jó cselekedeteket, amiktől jól érezték magukat.
A fa gyümölcsei egy-egy jó cselekedetünket ábrázolja.
Ahogy a fák ajándékai a gyümölcsök, a mi ajándékaink a jótetteink társainkkal.
A hónap aktuális Boldogság óra keretében osztályommal gyakoroltuk a jó ķíváságokat, elismerő szavakat, mivel a gyerekek között hiányosságokat tapasztaltam e téren. Mindezek után az utolsó héten a gyerekek jó cselekedeteket tettek egymás felé, majd közösen megbeszéltük, pontosítottuk, hogy mit vettek észre mindebből egyenként, személyesen, ill. mit tettek másért.
Újpesti Bajza József Általános Iskola
A gyerekek egy karácsonyi gömbbe leírták, hogy milyen jó cselekedeteket hajtottak végre. Ezeket feltettük egy karácsonyfára. Mindenki láthatta, még januárban is.
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
Soltvadkert, Bocskai u. 2.
A decemberi hónap rövidsége miatt,sajnos a hónap témájával csak egy hétig tudtunk foglalkozni., de úgy gondolom, hogy a karácsonyi ünnepkörhöz jól tudtam csatlakoztatni, hiszen a szeretet ünnepén a másikkal való jótett még meghittebbé varázsolja a készülődést.
Bagdy Bella dala, a Jóemberré csak a szívemmel válhatok… kezdetű dal nagy sikert aratott újfent a csoportban. Amellett, hogy milyen mondanivalója van, még a testséma gyakorlására is alkalmas. Nagyon tetszett a gyerekeknek a fülbemászó dallama, kellemes hangszerelése, mely mellé még egy jól utánozható mozgássort is begyakoroltunk, amit szívesen végeztek.
Nagyon élvezték, hogy készítettünk egy akadálypályát, amit párba állva kellett teljesítsenek úgy, hogy a pár egyik tagja szemét bekötöttük és a másiknak segítenie kellett a tájékozódásban kézfogással, szóbeli segítéssel.
A mese meghallgatása is kedvelt tevékenységük közé tartozott. Érthető, gyerek centrikus szövegével fenntartható volt a figyelmük, nagyon élvezték a történetet, könnyen követhető volt a számukra az cselekmény, és az ezt követő beszélgetésből kiderült a számomra, hogy megértették a történet mondanivalóját.
Elkészítettük a szívecskéket is a „Jószívű” cím elnyeréséhez. Mindenki kapott egyet, melyre pecsétet gyűjthettek a nap végén. Kis félreértésbe keveredtek a pecsétek osztásakor, hiszen azokat nevezték meg a társaik közül, akinek aznap hálásak voltak, mert pl. játszottak velük, de ezt igyekeztem magyarázattal javítani, hogy tudatosuljon bennük, mi a különbség a kettő között és csak az kapjon pecsétet, aki valami jót tett velük, segített nekik valamiben, figyelmes, udvarias, kedves volt. Nem szükséges mindenkinek megszólalnia és feltétlenül nevet mondania. Csak az adjon pecsétet, akivel tényleg valami jót tettek. Aki kapott pecsétet vagy a legtöbbet gyűjtötte aznap, ő lett ebédnél a kenyérosztó. Nagyon motiváltak voltak, hogy még inkább odafigyeljenek egymásra és segíthessék egymást.
A hét zárásaként a legtöbb pecsétet gyűjtők (3 fiú lett) oklevélben részesültek, a Jószívű cím elnyerését igazolván.
karácsony közeledtével a csoportszoba dekorációjaként is jól funkcionált az angyalkák elkészítése, melyet kiszíneztek, kivágtak és mi nem egymásnak, nem a szülőknek, hanem jelképesen a csoportnak adva, kiragasztottuk az ajtónkra.
A munkafüzetből a 25.oldalon levő gyakorlatokat használtam fel. Kiszíneztük Améliát a mese zárásaként, valamint beszélgettünk arról, hogy a hősök a mesében is jókat cselekednek, melytől boldogabbak lesznek a mesefigurák is. Kérdeztem, hogy ismernek-e ilyen hőst, és azt kértem tőlük, hogy rajzolják le a kedvencüket.
A hónap lezárásaként elhelyeztük a 4. lépcsőfokokon a jócselekedetek jelét, a szívecskéket.