A gyerekekkel megbeszéltük mit jelent a jó cselekedet. Elmondhatták, hogy kikkel és milyen jó dolgokat cselekedtek. Ezután megoszthatták, nekik milyen érzés volt segíteni.
Boldogító jó cselekedetek
Felsőrajki Arany János Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást a karácsonyfánk mellett, a Hívó dallal kezdtük, majd körbeadtuk a Szeretetet.Ma is velünk volt két anyuka, akik örömmel jöttek el hívásunkra és aktívan vettek részt az eseményekben. Beszélgettünk az adventi időszakról, az advent jelentéséről, arról, hogy ilyenkor decemberben az emberek még jobban odafigyelnek egymásra, segítik a rászorulókat. (Mi is részt vettünk a „Cipős doboz akció”-ban.)Elmeséltem Bezzeg Andrea:Szívem kertje című meséjét, majd beszélgettünk róla. Annyit változtattam a mesén, hogy a seprű dala más lett. (Halász Judit: Micimackó és barátai – Mindenik embernek…) A refrént mindenki megkapta tőlem egy kis tekercsbe foglalva és hazavihette.
A mai foglalkozásra előzetes otthoni feladatnak kértem, hogy készítsenek a gyerekek egy rajzot, majd a tőlem kapott kis dobozokba szüleik segítségével csomagolják szépen be. Az így elkészített kis ajándékokat mindenki sorban átadta a mellette ülőnek és mondott neki valami rá jellemző kedveset. Miután kibontották a dobozkákat, volt nagy öröm. Megkérdeztem a gyerekektől, mi volt jobb érzés: Adni vagy kapni? Számomra meglepő módon, többen mondták, hogy adni, mint kapni, de volt, aki mindkettőt egyformán jó érzésnek találta.
Ezután beszélgettünk arról, hogy nemcsak embertársainknak, de az állatoknak is lehet segíteni ilyenkor télen (Madáretetés fontossága), majd megoldották a munkafüzet ide illő labirintusos feladatát. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella:Boldog vagyok című dalát.
A mindentudó autót az osztály fiú tagjai képzelték, tervezték el, és rajzolták meg. Ez az intelligens, „okos autó”, csúcs technológia, a siker eszköze, a célok megvalósításának álma!
Székesfehérvári Németh László Általános Iskola
Karácsonyfák utcája program a rászorulókért.
Adventi kalendáriumot készítettünk a jócselekedetekből
Minden gyerek készített egy apró ajándékot, mécsestartót az általunk gyűjtött üvegekből.
Pápai Városi Óvodák Vajda Péter lakótelepi Tagóvodája
Az idei adventi időszakban célul tűztük ki, hogy a gyerekek átéljék a várakozás misztériumát, kicsit lassítsunk a mindennapi rohanásban, és jobban odafigyeljünk egymásra.
A nyugodt, elcsendesedő mindennapi gyertyagyújtások során a meghitt éneklés, csendjátékok mellett jutott idő a beszélgetésre is.
A karácsonyi történeteket úgy választottuk ki, hogy mondanivalójukban a szeretet, a jó cselekedetek álljanak. Elanyagiasult világunkban fontos megéreztetni a kisgyerekekkel, hogy a karácsony nemcsak az ajándékozásról szól. Az is ajándék, ha szeretettel fordulunk egymás felé, apró dolgokkal segítjük egymást, és nemcsak ezen az egy napon, hanem a mindennapjainkban is. Meg is fogalmazták gondolataikat, amiket kis szívecskékre írtam, így avatva be a szülőket is.
A szülőket is bevontuk a jó cselekedetek témánkba: egy jó hangulatú, kötetlen délutáni kézműves foglalkozás keretében mindenki elkészíthette gyermeke számára azt az ajándékot, amit hazavihetett az óvodai karácsony után. A szülők nagyon lelkesek, kreatívak voltak, szívüket-lelküket beletették az ajándékkészítésbe. Ez is egy jó példa volt arra, hogy nem az ajándék értéke számít, hanem az odafigyelés, a szeretet, amivel készítjük.
Mindemellett ebben az évben is megünnepeltük a Madarak karácsonyát , gondoskodva a téli szünet alatt is visszatérő vendégeinkről, madáreleséget aggatva az egyik fenyőfára.
Végül pedig mi óvó nénik az óvoda összes kisgyerekének egy kis bábjátékkal készültünk karácsonyra, amiben a maci és nyuszi segítettek a bajba jutott magányos süninek, és együtt mézeskalácsot sütöttel a kisgyerekeknek . (7.40-től látható a Pápa Tv felvételén)
Karácsony előtt egy örömteli és nagyon bennsőséges eseményen vettünk részt. A tiszaszentimrei idősek otthonába látogattunk el verses, dalos kis műsorunkkal. Karácsonyt várva szép versekkel, dalokkal idéztük meg az ünnep hangulatát. Csodálatos volt látnunk, hogy milyen nagy izgalommal vártak bennünket az idős, sok esetben beteg nénik és bácsik. Kis ajándékot is készítettünk nekik, aminek nagyon örültek. Köszönetképpen Ők is megleptek bennünket: a Diótörő c. történet zenéjére egy senior-tornát mutattak be. A gyerekek szinte tátott szájjal nézték a műsort. A délután hátralévő részében finom uzsonnával kedveskedtek nekünk és még csokit is kaptunk. A gyerekekkel megfogalmaztuk, hogy milyen jó is adni és látni mások őszinte örömét.
Az előző órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Megbeszéltük, hogy a legfontosabb számunkra a családunk. Advent időszakában, várakozva a Karácsony eljövetelére még fontosabbak a szeretteink. A tanóra eleji relaxáció után arról beszélgettünk, mik is azok a jó cselekedetek, milyen érzés jót cselekedni. Tulajdonságokat válogattunk az előző hónapok témái alapján. Közmondásokat kerestünk, pl. Jó tett helyébe, jót várj! A mese olvasása után elénekeltük a hónap dalát és meditáltunk.
A második órát a szokásos relaxációval kezdtük, felelevenítettük az előző órán megbeszélteket. Rajzokat készítettek a gyerekek arról, milyen jó cselekedeteket tehetnek ők családjuk körében. A boldogságórát énekkel és meditációval zártuk.
Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI
A december hónapban a karácsony, az adakozás köré fogtuk a hónap témáját.
Minden tanítási napra kaptak a gyerekek egy kihívást, amit aznap teljesíteniük kellett. Ezt az üzenő füzet hátsó oldalain rögzítettük, és jelöltük, ha sikerült. Feladat volt pl.: Mosolyogj egy idegenre!, Ma ne panaszkodj!, Ölelj meg valakit, aki megérdemli.
Minden nap izgatottan várták az aznapi feladatot, és jellemzően nem letudni akarták, hanem komolyan végigkísérte a napjukat, néha több napot is.
Karácsony közeledtével több szervezet részére gyűjtöttünk adományokat, melyeknek célját, útját, menetét rendszeresen átbeszéltük. Van az osztályban egy hátrányos helyzetű kislány, neki névtelen csomagokat hoztak, és adattak át velem.
Készítettünk egy karácsonyfát, melyre mindenki színezett egy hógömböt, melynek másik oldalára felírták a jócselekedeteiket névtelenül. Mégis mindenki tudta, melyiket ki írta, annyira jellemző volt a gondolkodás.
Mozgás alapú relaxációs feladatokkal kezdünk.
Mindenki ad a másiknak valamit, és körbe adjuk. A kérdés, hogy milyen érzés a másiknak adni!
Történet feldolgozása, miért örült a történet főhőse, milyen érzései lehettek.
Beszélgetés: Milyen jó cselekedettel tudunk örömet okozni a másiknak? Hogyan érezzük magunkat, ha jót teszünk?
Majd az óra végén mindenki meglep valakit egy kis ajándékkal (rajzzal, öleléssel, egy jó szóval, egy jó kívánsággal..)!