A decemberi első boldogságórát az Adok neked valamit…játékkal kezdtük, majd megbeszéltük, miért is jó az nekünk, ha másokkal figyelmesebbek, kedvesebbek, segítőkészek vagyunk. A gyerekek kiszínezték a munkafüzetben található színezőt és a szívbe beleírták azoknak a nevét, akikkel jót szeretnének cselekedni. Közben meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt, melyet már az első hallásra megszerettek. Célul tűztük ki, hogy sok jó cselekedetet valósítunk meg, legyen az, akármilyen kicsi is. A feladatok közül eddig mindig a rajzot és/vagy az írást választottuk. De most úgy határoztunk, hogy a jó cselekedeteket meg is örökítjük. Azt kértem a gyerekektől, ha nem lennék elég szemfüles, figyelmeztessenek, hogy fotózzak. Ez bevált, még a telefonomat is hozták, persze, ha kéznél volt. Természetesen azt is megbeszéltük, hogy erre nemcsak decemberben, hanem mindig figyelnünk kell, hónaptól függetlenül. A két szombati munkanap sem jelentett terhet, örömmel jöttek iskolába, hogy együtt szépítsük tantermünket és a folyosót. Ezeken a szombatokon a kedvenc boldogságórás játékokkal és relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a napot és jó hangulatban folytattuk zenehallgatás közben díszítéssel, szépítéssel. Nagyon megható volt számomra a téli szünet előtti utolsó tanítási nap, amikor átadták egymásnak kis ajándékaikat, megölelték egymást, elbúcsúztak egymástól és tőlünk. A jótettek boldogságteremtő erejét nap, mint nap megtapasztaltuk, sok örömet szereztünk másoknak és magunknak is.
Boldogító jó cselekedetek
Alapvetően a megadott anyagra épülő óra volt a terv. Ez pont jócselekedetek miatt nem sikerült. Szerencsére!
A csoport tagjai közül többen is részt vesznek a Máltai Szeretetszolgálat tevékenységében, ezért (+kollégiumi rendezvények, programok) ebben a hónapban gyakorlatilag nem volt teljes csoportom a foglalkozásokon.
Így több részletben össze-vissza történt minden.
Az elméleti rész nagy vitát váltott ki. Egyetértünk, hogy a jó cselekedett boldoggá tehet, de az erőszakos filmekről árnyaltabb a vélemény.
A feladatok a fent említett tevékenységhez kapcsolódtak, ezt mutatták be a részt vevők.
Az attitűd mérés elmaradt, ezt pótolni fogom, ennek az eredménye engem is érdekel. Általában szkeptikus vagyok az ilyen tesztekkel, de ezek a kérdések megérnek egy próbát.
Stevan Sremac Á.I. Emlékiskola
A 4.c osztály három kis csoportban dolgozott. Megrajzoltak egy-egy fát, és rákerültek a jó cselekedetek gyümölcsei
December első 2 osztályfőnöki óráján foglalkoztunk a „Boldogító jó-cselekedetek” témakörével, amikor is rövid, átfogó megbeszélés után minden tanulóm írt egy 10-12 mondatos történetet, amelyet az élete során valamilyen jó cselekedetként élt át, s jó érzéssel töltötte el. Majd az ezt követő ilyen óránkon mindenkiét felolvastam, s közösen szavaztunk a legtetszetősebb ilyen jellegű történetre.
December harmadik hetében, az utolsó oszt.főnöki óránkon megajándékozták egymást a diákjaim (névkihúzásos módszerrel), én pedig egy kis ellátással kedveskedtem nekik. Ekkor megbeszéltük F.Dáviddal, hogy hogyan folytassam a kiskutya történetét a begépelés során. Nagyon örültem, amikor úgy döntött Karácsonyi ajándéknak fogja adni a szeretni való kis ebet, amely szerintem az iskolánkban évről-évre megrendezésre kerülő „cipős-doboz akció” hatása is volt. Boldog vagyok, hogy ilyen jólelkű csapatom van!!!
Ez a téma különösen érzékenyen érintette diákjaimat. Eddig is sokat segítettek egymásnak, másoknak. Önzetlenül, elismerést nem várva jótékonykodnak a rászorulókkal. Minden év decemberében sokan hoznak tartós élelmiszert, játékot, írószert, édességet iskolánk hagyománnyá vált „Herman hozzájárul a holnaphoz” akciójához, mellyel rászoruló hermanos családok karácsonyát tudjuk szebbé és gondtalanabbá tenni. Idén 14 család örülhetett az adományoknak. Iskolánk csatlakozott a +1 szendvics akcióhoz is. Így a gyerekek közül sokan a tanév minden csütörtökén 1 szendviccsel többet hoznak, magukkal, hogy segíthessenek a rászorulóknak. A témában folytatott beszélgetések, az elkészített produktumok az önzetlenségről, a segíteni akarásról szóltak, szólnak. Az egymásnak, szeretteiknek készített apró ajándékok szívből jövőek, egyediek. A tenniakarás, a jócselekedetek nemcsak ebben a hónapban jellemezte őket, bízom benne, hogy érzékenyégük, jótetteik folyamataosak maradnak.
A December legszebb, legmeghittebb ünnepe a karácsony. A gyerekek ezért egy – egy jó cselekedeteiket karácsonyfadíszre írták és ezeket ragasztották fel egy fenyőfára, melynek közepén egy angyal vigyázza ezeket. Örömteli hangulatban készítették, jó érzés volt a kis boldogságot látni az arcukon.
Ebben a hónapban a tanulók versenyeztek, ki tud több jó cselekedetet tenni. Nemcsak adtak, kaptak is.
A decemberi témánkhoz, az adventi várakozáshoz, ünnepi készülődéshez tökéletesen lehetett kapcsolni a „Jó cselekedetek gyakorlását”. Beszélgettünk is a gyerekekkel a jó cselekedetek fontosságáról, de gyakorlatban is igyekeztünk minél több jót tenni. „Titokzatos manókká” változtak a gyerekek, akik otthon titokban segítettek a szüleiknek. Örömteli volt hallgatni a kis beszámolóikat arról, miben tudtak otthon segíteni a családtagjaiknak úgy, hogy közben titok maradt, ki is volt a „jóságos manó”. Beágyaztak maguk után, terítettek, a cipőket rendezték sorba, de olyan is volt, aki a háziállatokról gondoskodott . Közösen csoki csomagot adtunk fel a postán, beteg gyermekek számára. Elkészítettünk egy ajándékot a konyhás néniknek. Egy karácsonyi képet. Amikor odaadtuk, a nénik annyira örültek neki, hogy könny szökött a szemükbe. Jól esett nekik, hogy rájuk gondoltunk. Sokat hallgattuk a hónap dalát, használtuk a munkafüzet feladatait. Jó érzéssel töltötte el a gyerekeket, amikor elkészítették karácsonyi ajándékként szüleiknek a „Hála befőttet”. Minden nap rajzoltak egy kis lapra a szüleiknek, testvéreiknek, majd a kis befőttes üvegben összegyűjtötték. Azt vitték karácsonyi ajándéknak szeretteiknek.
Egész hónapban igyekeztünk több jót tenni, mint máskor. Így készültünk legszebb ünnepünkre, a karácsonyra, hogy miközben másokat boldoggá teszünk, saját boldogságunkat is megsokszorozzuk. Ezeket a jótetteket, és a belőlük fakadó boldogságot kell az év többi napján is szem előtt tartanunk, és cselekednünk, a saját és mások jóléte érdekében is.