December a boldogító jó cselekedetek hónapja. Ezért ezt a témát dolgoztuk fel közösen, nagyon sok beszélgetéssel, játékkal, énekekkel és különböző tevékenységekkel. Próbáltam tudatosítani a gyerekekben azt, hogy milyen fontos az emberek életében a jó cselekedet, tenni mások boldogságáért, milyen jó érzés adni és segíteni másoknak. A téma nagyon jól kapcsolódott az ünnepekhez és az adventi időszakhoz. Ezeken a tevékenységeken mindenki nagy örömmel vett részt. Jó volt ennek a részesre lenni! A nyugdíjasokkal egymást megajándékozni!
Boldogító jó cselekedetek
December a szeretetről segítségről szólt az osztályunkban is.
A hónap elején meghallgattuk a hónap dalát, majd megbeszéltük, ki mit ért jócselekedet alatt, ki miben tud segíteni a körülötte élő embereknek vagy akár az állatoknak. A gyerekek minden pénteken beszámoltak a heti jócselekedeteikről:
Pl.: – „Segítettem Aninak tanulni a környezetet.”
– „A mamának segítettem behordani a fát.”
– „Elmosogattam.”
– „Megetettem egy cicát, ami sokat kóborol az utcánkban.”
– „A héten azzal segítettem anyunak, hogy jó voltam.”
– ” Segítettem anyunak takarítani.”
– „Segítettem egy beszorult cicának kiszabadulni.”
– ” A tanár néninek segítettem felvinni a füzeteket az emeletre” ………..
A heti jócselekedeteiket értékelték is a gyerekek. A jócselekedeteik számától és mértékétől függően csokis gabonagolyókat tettek egy üres bébiételes üvegbe. A hónap végén ezeket az üvegeket lezártuk és rémszarvas figurákat készítettünk belőlük, melyek a feltöltött képeken is láthatók. A rémszarvasokat mindenki hazavitte a benne lévő jócselekedeteikkel együtt….
Mindenki kiválasztotta a szívéhez legközelebb álló jócselekedetét, ezt rajzolta le és tette fel az osztály boldogságfalán elhelyezett gyümölcsfára. Így hónap végén a gyümölcsfánkon a legédesebb gyümölcsök csüngtek….
Bébiételes üvegekből mécsestartókat is készítettünk és mindenki a családjában annak ajándékozta, akitől ő a legtöbb segítséget kapja, aki segítségétől a legboldogabbá vált.
A gyerekek hónap végére megfogalmazták, hogy lett a jócselekedetükből boldogság és öröm, mi az amiben változtak a hónap során.
December 6-án érkezett osztályunkba a Mikulás, aki nem csak megajándékozta a gyerekeket 1-1 csomaggal, hanem személyre szólóan fel is olvasta mindenkinek, ki miben a legjobb….
A december havi programunkba jelentős mértékben bevontam a szülőket is, ezen keresztül iskolánkat és a falunkat is. Így a jócselekedeteink nem maradtak osztálykeretek között és megvalósult a sok kicsi sokra megy, mely egy szegény család karácsonyát és életét tette sokkal boldogabbá.
S
E
Gondolj azokra, akik nélkülöznek! Mit tehetnél értük?
Í
T
S
Osztályunkban a mit tehetnél értük? – mondat nem maradt feltételes módban, hanem meg is valósult.
Az osztályomban az egyik kisgyermeknek és 5 testvérének valóban sokat kell, nélkülözniük. A nagymama Ági néni egyedül neveli 6 unokáját. Nagypusztán élnek egy két szobás aprócska vizesedő, tömés házban, mely két személynek is kicsi, nem hogy 7 embernek. Ági néni lányának előző élettársa veszélyeztette a gyermekeket, ezért a gyermekvédelmi hálózat elvette a gyermekeket. Mivel a gyermekek állami gondozásba kerültek volna, ezért a nagymama erején felüli lépést tett és magához vette 6 unokáját. Szerény körülmények között, de annál nagyobb szeretetben vannak a gyermekek. Az apró szobában 5 ágy van egymás mellé tolva, ezen alszanak heten. A család 25.000 Ft-os GYES-ből és a gyerekek után járó családi pótlékból él. Ez az össze a hónap végén már a napi élelmiszerre sem elég.
A 74nullanulla.hu készített a családdal egy riportot. Ezt a riportot osztottam meg a facebook oldalamon az alábbi tájékoztatással:
„Kedves Kaposmérőiek!
Mivel a Weisz gyermekek egyike az osztályomba jár, ezért úgy gondoltam, hogy Kaposmérőben összefogom a segítségnyújtást.
Harmadikasaimmal, illetve szüleik támogatásával elkezdtem iskolánkban az adománygyűjtést. A családnak bármi hatalmas segítséget jelent, ami a mindennapi életük legalapvetőbb szükségleteihez kell. Aki szeretne bármivel is segíteni, támogatná a családot az kérem, keressen meg!
Az adományokat december 16-ig gyűjtöm össze a Hunyadi János Általános Iskolában és december utolsó tanítási hetén lesz kiszállítva a családhoz.
Előre is köszönök minden segítséget, adományt!”
Ez mellett osztályom zárt csoportjában összefogtam az osztály szülői közösségét folyamatosan tájékoztattam az érdeklődő szülőket, mi az ami érkezett adományba és mi az amire feltétlen szüksége lenne a családnak. Külön oda kellett figyelni az első osztályos Krisztiánra, aki glutén érzékeny. Neki a szülők külön bevásároltak és számára fogyasztható ételeket, édességeket kapott.
Néhány üzenet, amit a segítő szándékú szülőktől ismerősöktől kaptam:
„most írt a lányom hogy van nekik egy bojler amit nem használnak ..botmixer.. csaptelepek.. és még sok más..ruhák stb”
„Szia Marika! Nekünk a Mátéról van pár ruhánk, cipő, lányos dolgaink is vannak. Mi szerda este indulunk Magyarországra, kinek tudjuk adni az adományunkat? Köszönöm! Edit”
„Szia Marika!
Szívesen támogatom én is a családot. Bár nem nagy dolog de minden használt ruhát cipőt ami kinőtték a gyerekek meg felnőtt méretben is van azt oda adnám. Igaz mi nem vagyunk otthon és lehet hogy nem tudom 16.-ig eljuttatni.
Üdv.
Melinda”
„Èn szívesen viszek pipere cuccokat…
Gyerek ès felnőtt fogkefe is kell?
Holnap reggel beküldöm Gáborkával úgy jó?”
Az ruhák, tisztitószerek, tisztálkodási szerek, játékok, tartós élelmiszerek mellett alapvető használati tárgyak is érkeztek. Megtudtuk, hogy nincs elegendő poharuk és tányéruk így étkészletet, evőeszközöket és poharakat is beszereztünk. A szülők megvették a legnagyobb lány vizsgájához szükséges tálasmixert így reméljük sikerül cukrászként levizsgázni. Sikerült mikrót is szereznünk így az ételek felmelegítése is már sokkal könnyebb lesz a család számára.
Két kolleganőm és férje segítségével 4 nagyobb autót totálisan megrakodva sikerült kiszállítani az iskolában összegyűlt adományokat.
A feltöltött videót karácsony előtti nap készítettem el és tettem fel a facebook oldalamra, ezzel köszöntem meg minden jóérzésű, segítő embernek a segítségét. Mindenki láthatta, hogy az adománya célba ért és a meghatott család életén tudott segíteni.
Hálás köszönet mindenkinek!
Azt gondolom ennél szebb és jobb példát nem is adhattunk volna gyermekeinknek.
Miután meghallgattuk a hónap dalát, beszélgettünk arról, hogyan válik a jó cselekedet boldogságfokozó technikává.
Ezután elolvastam a gyerekeknek egy történetet(Méhes György: Százesztendős bögre). Nem olvastam el a befejezést. A feladat az volt, hogy találják ki az elbeszélés végét és adják elő. Három csoportban dolgoztak, érdekes megoldások születtek.
Majd leltárt készítettünk a jó cselekedetekről. Olyan dolgok is belekerültek, amik nem 1-2 hete,hanem régebben történtek.
Ezt követően karácsonyi mintákat színeztek a tanulók, és kihúzták a neveket, hogy ki kinek fogja átadni. Nagy volt a boldogság, amikor kiderült hogy valakit a legjobb barátja húzott ki.
A foglalkozás végén arról beszélgettünk, hogy ki hogyan tekint vissza az elmúlt évre és mit vár a következőtől.
Asztaldíszt készítettünk a Süni csoportosoknak ajándékba. Átélték gyermekeink az ajándékozás örömét. Megbeszéltük, hogy milyen nagy öröm adni.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Közösen eldöntöttük, hogy milyen gyümölcsfát szeretnének. Mindenki elmondta, hogy milyen jó cselekedetet tervez. Kiválasztották a megfelelő kis képek közül azt, amelyik a saját cselekedeteiket tartalmazza. Kiszínezték, felragasztották egy almára, majd elhelyezték a fa valamelyik részére. Nagyon jó hangulatban telt az óra.
A jó cselekedetek gyakorlása
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1698
„Ahogy egyre idősebb leszel, megtanulod, hogy két kezed van: az egyik, hogy magadon segíts, a másik pedig azért, hogy másokon.”
Audrey Hepburn
Egy közös jó ügyért önzetlenül cselekedni ősidők óta az egyetemes emberi értékek közé tartozik.
A jótékonyság egyetemes szeretet, a rászorulók iránt tanúsított nagylelkűség, jóakarat. Olyan tett, amikor mások helyzetének könnyítése érdekében tesz valamit az ember. Általánosságban azt jelenti, hogy szeretettel gondolunk másokra és jót cselekszünk velük.
Az igazi jótékonyság többet jelent, mint pusztán ajándékozást, adományt. Tágabb értelemben minden jó cselekedet jótékonyság. Vizet adni a szomjazónak jótékonyság. Ételt adni a hajléktalan embernek jótékonyság. Egy bátorító szó az elkeseredett embernek jótékonyság. Kedvesnek és szeretetteljesnek lenni másokhoz, jótékonyság. Elfelejteni és megbocsájtani a minket ért sérelmet, jótékonyság. A jótékonyság és nagylelkűség nem korlátozódik a pénzben kifejezett adományra.
2019. novemberben és decemberben ismét megmutatták iskolánk tanulói, hogy egy jó ügy érdekében mozgósíthatóak. A debreceni Remény a Leukémiás Gyermekekért Közhasznú Alapítvány karácsonyi csoki gyűjtést szervezett: Egy tábla csokival a beteg gyermekekért, melyhez harmadik alkalommal csatlakoztunk. Idén az óvodások szintén eljuttatták iskolánkba az általuk gyűjtött csokikat.
Gyermekvédelmi felelősként, etika tanárként de főleg példamutató felnőttként fontosnak tartom, hogy a gyerekek megismerjék, átéljék a jó cselekedetet. Igyekeztem állandóságot teremteni az iskolában azzal, hogy immár harmadik éve ugyan annak nyújtunk segítséget. Az is fontos volt a döntésnél, hogy tudjanak vele valamilyen szinten azonosulni. Debrecen közel van településünkhöz, ismerik a tanulóink, mi is oda járunk orvoshoz, kórházba.
Miután megismertettem a csoporttal a felhívást, megterveztük a lebonyolítás lépéseit.
1. Hirdetés: Megszerkesztettük a gyűjtéshez a plakátot. Nyomtatott formában kitettük az iskola bejárata melletti hirdetőtáblára. Elektronikus úton közzétettük a facebookon, iskola honlapján és folyamatosan frissítettük.
2.Csokigyűjtés A csoport tagjai segítettek a felajánlásokat összegyűjteni.
3. Csokik mellé jókívánságok készítése. Az üzenet, jókívánság sokat jelent azoknak a gyermekeknek, akik hónapokon, éveken át küzdenek gyógyulásukért. Érzik, hogy nincsenek egyedül, és hogy milyen sokan gondolnak rájuk, ezáltal erőt tudnak meríteni, ami segíti őket a nehéz mindennapokban.
A csokik mellé Micimackós idézeteket és színezőket nyomtattunk, amit a csoport színezett ki. A kis képeket kivágták és minden tábla csokira ragasztottak egyet.
4.Csomagolás
Dobozokba tettük a jókívánságokkal ellátott csokikat és becsomagoltuk. Közben aki nem csomagolt a társaival játszott.
5. Fenyőfánál elhelyeztük az ajándékot
6.Átadás
Egyik kedves kollégám, Szecskó Alfréd juttatta el az alapítványhoz az adományunkat. A képen ő látható
Óra elején meghallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk arról, hogy ki milyen jócselekedetet vitt véghez, és kinek segített vele. Ezután egy-egy jócselekedetet rajzoltak a karácsonyfadíszekbe, s végül feldíszítettük a közös karácsonyfánkat.
A karácsonyfa a decemberi boldogságóránk jelképe volt. Készítése közben énekeltünk, beszélgettünk szeretetről, ajándékról és ajándékozásról. Nagyon jól éreztük magunkat.
A karácsonyfa a decemberi boldogságóránk jelképe volt. Készítése közben énekeltünk, beszélgettünk szeretetről, ajándékról és ajándékozásról. Nagyon jól éreztük magunkat.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Ebben a hónapban megtapasztalhatták a gyerekek, milyen jó érzés adni, és amennyiben adni tudunk, kapunk is. A hónap elején megbeszéltük a mi mindenben is tudunk segíteni egymáson, otthon szüleiknek, vagy éppen azoknak akik rászorulnak. Gyűjtöttünk olyan játékokat, amelyek még jó minőségűek, de a gyermekek már nem használják, és a Mikulás segítségével eljutottuk Makó város rászoruló gyermekeinek, családjainak. A csoport legalább olyan örömmel rakta a dobozokba a játékot, mint amilyen örömmel fogadta néhány nappal később az iskolások által nekünk összekészített társasjátékokat, kirakókat, színezőket.
Megtapasztalhattuk az önzetlen, jó szívű adományozás öröme mellett azt az érzést is, hogy milyen öröm kapni.