A hónap dalát többször meghallgattuk decemberben, a jó cselekedetekhez képeket gyűjtöttem azokat kinyomtattam, hogy mindenkinek legyen lehetősége azokat megnézni, majd ezekről a képekről kezdtünk beszélgetni, a kommunikáció fejlesztése ebben az évben kiemelt feladatunk, ezért is fontos, hogy minél többet beszéltessük a gyerekeket. A szituációs játék, nagyon felkeltette az érdeklődésüket és sok olyan dologról beszéltünk amit a hétköznapokban alig veszünk észre, itt mutatkozott meg a téma iránti érzékenységük leginkább, több válaszlehetőséget adtak a „Miben tudok segíteni?” kérdésre. Téma feldolgozásához nagyon jó volt könyv meséje is -Bezzeg Andrea:Szívem kertje-
Minden évben gondoskodunk az itt maradt madarakról ez most ebben az évben is így volt, ez az egyik jó cselekedtünk minden decemberben. Folyamatosan készültünk karácsonyra, közösen takarítottunk, szépítettük környezetünket is.
Boldogító jó cselekedetek
Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Ebben a hónapban én Móra Ferenc: A szánkó című történetét szántam a gondolatok megnyitásához. Az utolsó órán szánkókat készítettünk, amit a gyerekek hazavittek. A téli szünetben az volt a feladatuk, hogy minden olyan alkalommal, amikor jót cselekednek, vagy egy szívecskét, vagy egy csillagot rajzoljanak a szánkóra.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra 4. hónapját, a boldogító jó cselekedetek gyakorlása határozza meg. A gyerekeket arra ösztönöztük, hogy minél többet segítsenek, minél több jót tegyenek. Lassan mindenki átérzi, hogyha jót teszünk, jobbak és boldogabbak leszünk. Szívesen vállaltak kisebb munkákat, pl.: terítettek egymásnak, kínálták az uzsonnát stb. Ellátogattunk az Idősek otthonába, a közelgő ünnep kapcsán, felajánlottuk, hogy a városi gyertyagyújtáson adventi dalokat adunk elő a vendégeknek. Karácsonykor pedig az óvodában leptünk meg mindenki egy vidám tánccal és saját magunk készítette süteménnyel. Másoknak adni és ezzel örömet szerezni minket is boldogabbá tett.
A témát ismét a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Ez után beszélgettünk, miért jó jót tenni másokkal, milyen az, amikor velünk tesznek valami jót. A munkafüzet feladatait csinálgattuk, nagyon kedves volt számukra a „Minden megvan? Mire lesz szükséged a jó cselekedetekhez?” rajzos feladat. Később az iskola boldogságórás karácsonyfájára elkészítették a saját karácsonyi díszüket, melyen egy iskolatársának fogalmaztak meg egy kedves gondolatot.
„Jó cselekedet az, ami boldog mosolyt varázsol mások arcára.”
December volt az egyik legtöbb élményt és boldogságot hozó hónapunk. Nagyon sok örömöt adó programon vehettünk rész: Mikulás műsor, meghitt karácsonyi iskolai ünnepség. Ünnepivé varázsoltuk a termünket.
Ebben a hónapban egy rendhagyó Boldogságórát tartottunk. Meghívást kaptunk egy Macikiállításra. A helyszínen egy olyan játszószoba várt ránk, ahol több száz maci várta, hogy játsszunk vele. Sorolhatnánk, mint Gombóc Artúr a csokoládékat…pici maci, óriás maci, fehér mackó, barna mackó, beteg medve, kapitány medve, Micimackó… mindenféle mackó örvendeztette meg a gyerekeket.
Olvashattunk Teddy mackó születésének történetéről. Mackókkal a kezünkben mondókáztunk, énekekeltünk, természetesen azok is a mackókról szóltak.
A program végén, hálánk jeléül, egy általunk készített szép képeslappal köszöntük meg Zsuzsa néninek, vendéglátónknak a meghívást.
Moziban is jártunk. A Jégvarázs II. -t néztük meg. Hazatérve lerajzoltuk Olafot, akitől megtanultuk: Egy valami örök, a szeretet!
Egy másik Boldogságórán elolvastuk A suszter manói című mesét. Megfejtettük a hónap keresztrejtvényét, megtudtuk, milyen a valódi jó cselekedet: önzetlen. Karácsonyi dalok hallgatása közben a Boldogság- füzetébe mindenki rajzolt egy Jó cselekedet-karácsonyfát. Papírból kivágott kis díszeket kerültek rá, a gyerekek a díszekbe beleírták, milyen jó cselekedeteket hajtottak végre a hónapban.
Karácsonyi ajándékokat készítettünk szüleinknek.
Karácsonyra meglepetés képeslapokat készítettek egymásnak, amelyeket az osztálykarácsonyon adtak át egymásnak. Nagy gonddal, szeretettel készültek az ajándékozásra.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
December a boldogító jó cselekedetek hónapja. Csupaszív csapatunk december eleje óta gyűjtötte az apróbb-nagyobb ajándékokat, melyekkel gyerekeket akartunk meglepni.
Az ajándékozás nagy napja a téli szünet előtti utolsó napra esett. A szülők Incsi-fincsi büfével leptek meg bennünket, mi 2.a-sok pedig a gyerekeket és a tanító néniket, bácsikat az általunk készített, összegyűjtött ajándékokkal. Nagy izgalommal indult útnak a csapat. Minden osztályba betértünk, és elvittük a 2.a osztály bőségkosarát, melyből kedvükre való ajándékot választhattak a gyerekek. Nagy volt az öröm.
Bennünket nagyon boldoggá tett a gyűjtés izgalma, de még inkább az ajándékozás öröme.
A napot egy flashmobbal koronáztuk meg.
Decemberben a jó cselekedetek témakörét nagyon szerették a gyerekek. Szívesen vállaltak jó cselekedetek, amiket véghez vittek otthon, vagy az iskolában. Elkészítettük a jó cselekedetek adventi kalendáriumát, amelyet az aulában helyeztünk el, és amelyet iskolánk tanulói szívesen nyitogattak. Így egy hullámot indítottunk el, mely sok gyereket, felnőttet sarkallt a nagylelkűségre, figyelmességre.
Egymásnak fogalmaztunk meg boldogságüzeneteket. Boldogságbefőttet is tettünk el.
A boldogító jócselekedeteket szerepjátékokon keresztül gyakoroltuk.
Egyszerű tanórai és szabadidős szituációkat játszottunk el.
Pl. Nem volt radírja a társunknak. Nem tudta bekötni a cipőjét. Piros szívecskével leptük meg egymást, váratlan helyzetekben.
A hónapban többször leptük meg egymást kisborítékba rejtett rajzokkal.