A 2020-as évet boldogító jó cselekedetekkel zártuk a Batsányiban a Boldog Iskola pályázatunkhoz kapcsolódóan, így az osztályom is igyekezett tudatosan arra odafigyelni, hogy mit tehetnek azért, hogy másoknak segítséget nyújthassanak, örömet szerezhessenek. A közeledő karácsony, illetve a vírushelyzet miatt még jobban érezhettük azt, hogy jónak lenni jó, és az egész hónapot ennek jegyében valósítottuk meg.
A 7. osztályos diákok sokféle ötlettel igyekeztek derűsebbé, könnyebbé tenni a hétköznapokat másoknak. Osztályszinten képeslapokat díszítettünk, és idézetet írtunk egy magyarországi gyermekotthonban lévő 9 gyermeknek, mert ez volt a kívánságuk. December utolsó hetében kézzel készített meglepetéseket adtunk az iskolai dolgozóknak és tanárainknak, megköszönve az eddigi munkájukat, segítségüket, mert igen különleges helyzetben kellett helyt állniuk az elmúlt hónapokban. A diákok azt is összegyűjtötték, hogy mennyi minden számíthat jó cselekedetnek, így például palacsintát sütöttek, elmosogattak anya helyett, tanultak a testvérekkel, adtak maszkot egymásnak, osztályvirágot ültettek, termet és tanári táblát díszítettek, segítettek selejtezni az iskolai dolgokat, ceruzát/tollat adtak egymásnak a tanórán, idős néninek segítettek utcán, és még sok olyan tevékenységet küldtek el, írtak össze, amely tevékenységek megvalósulása mindenféleképpen hálával tölthet el bárkit, aki kapja ezeket. Városunkban dobozos ajándékokat készítettünk és gyűjtöttünk rászoruló családoknak, így osztályszinten is igyekeztem a szülőket, diákjaimat bevonni a jótékonykodás folyamatába.
Az osztályomat én is igyekeztem meglepni, mert azt tapasztaltam, hogy szükségük volt rá, így adventi kalendáriumból húztunk ki minden nap egy meglepetést. Én így igyekeztem minden nap egy jó cselekedettel az osztályomat felvidítani.
A decemberi hónap során jó érzés volt megtapasztalni azt, hogy a másokra való odafigyelés (a jó cselekedeteink által) egyre természetesebben épül be a mindennapjainkba, és egyre inkább alapvető igényként jelenik meg a diákság életében az, hogy segíteni másoknak mindig öröm, és ez nagymértékben hozzájárul egy boldogabb életminőség fenntartásához a későbbiekben, így a felnőtt életükben is.
Boldogító jó cselekedetek
A témával kapcsolatban gömbökbe foglalták a gyerekek egy-egy jó cselekedeteiket amiket a hónapban véghez vittek.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ez a hónap rengeteg alkalmat adott nekünk, hogy gyakorolhassuk a jócselekedeteket. Sok mese, játék és beszélgetés után maszkokat készítettünk, hogy ezzel védjük magunkat és a többieket. Majd a karácsonyra készültünk, de már egyre tudatosabban. Észrevettük, hogy mekkora öröm ez magunknak is. Szinte nagyobb az izgalom a magunk készítette ajándék átadásakor.
A decemberben a témánk a cselekedetek gyakorlása volt. A mese meghallgatása után elbeszélgettünk a tulipán csoportos gyerekekkel a jó cselekedetekről és a rossz cselekedetekről. Elmondhatta mindenki, ki mikor élt át ilyet és hogy érezte magát. A gyerekek szívesen számoltak be az élményeikről. A hét további részében a feladat a következő volt: Minden jó cselekedett után kaptak a gyerekek egy hópihét a szívükre. Aki a legtöbb hópihét gyűjtötte össze az gyerek lett a csoport jótevő angyalkája. A másik feladatnál karácsonyra készülve a gyerekek kihúzták egymás jelét. Akinek a húzták a jelét annak a gyereknek irányítottan kellett kedveskedniük egy kedves szóval, rajzzal vagy segítség adással. A hét vége feléig titokban kellett tartaniuk, hogy kinek cselekedtek jót majd a pénteki napon megbeszéltük, hogy ki, hogy kedveskedett a másiknak és a másik mit vett észre ebből. A külön egymásra figyelés által erősödött a gyermekek közösségi érzése.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Bella aktuális dalának meghallgatása után felolvastam a Wass Alberttől származó írást a pillangókról. Ezt követte a jó cselekedetek gyakorlásáról szóló beszélgetés az elméleti anyag kísérleteinek megismertetése után. A „Mit hoztál ma?” játékkal sok ajándékot kaptunk egymástól. A Mikulásnak szóló levelet magyar órán írták meg. Nagyon örültek, mikor Mikulanyó az ajándékok mellett meghozta a Mikulás válaszát is.
A Jó Tett és Rossz Tett hernyóinak történetét csoportokban dolgozták fel, majd bemutatták rövid jeleneteiket. A „Kedvességnap” napocskájának megrajzolása után a Zárókör következett, melyben azt is megbeszéltük, hogy milyen jó cselekedeteket tehetünk az adventi időszakban.
Advent időszakában naponta több alkalommal is lehetőséget teremtettem arra, hogy a gyerekekkel lecsendesedjünk. Az Együtt játékot szívesen játszották. Fontos felismerés volt számukra, hogy ha nem látnak milyen fontos hogy segítséget kapjanak társuktól. Beszélgettünk arról, hogy a gyengén látók/vakok milyen nehéz helyzetben vannak. Ennek megtapasztalásához zokni párosító játékot is játszottunk. 5-6 pár zoknit kellett párosítani, először úgy hogy látták a zoknikat, ezt követően úgy, hogy bekötött szemmel próbálkozzanak. A Mi jót tettél játék az egyik kedvenc volt a hónapban. A jó cselekedetek megfogalmazása során azt tapasztaltam, hogy a gyerekek aktív szókincsébe újabb kifejezések bukkannak fel. A dramatizálás kedvelt tevékenységek közé tartozik, így örömmel próbálták meg eljátszani a különböző szituációkat, és újabbakat is találtak ki, amelyben megmutatták hogyan képesek jót cselekedni.
A kedvességnapokon nagyon igyekezett mindenki kedves és jó lenni, segíteni egymásnak. Ezeken a napokon többször tőlem is megkérdezték, hogy miben tudnának segíteni.
Ismét eljött december a jó cselekedetek hava, Jó cselekedetekről és azok jó hatásairól beszélgettünk a gyerekekkel. Adventről, a várakozásról a készülődés és annak fontosságáról, hogy ne csak a kézzel fogható ajándékokra figyeljünk.
Ebben az évben mindannyiunknak egy kicsivel nagyobb szüksége van a karácsony meghitt hangulatára. Arra törekedtünk, hogy a karácsony közeledtével egy kis meglepetéssel, egy kedves gesztussal hagyjunk szívmelengető érzést a gyerekekben. Erre a szívmelengetésre most különösen szükség van. De idén ez is más. A csendé, a belső várakozásé. Idén a Karácsony is csendes lesz.
A december az egyik legszebb időszak az iskolai tanévben. A tanulás mindig egy kicsit háttérbe szorult. Mi pedagógusok igyekszünk a jelenlegi korlátozott lehetőségek között is pótolni ezeket az elmaradó élményeket. Egyensúlyozunk, mi az, amit lehet, mi az, amit nem tehetünk meg…A szigorú szabályok betartása mellett fontos, hogy a lelki egészségre is figyeljünk. Közösen készítettünk egy adventi dobozt, mindennap valami bekerül a dobozba – édesség, játék, majd a gyerekek között lesz kisorsolva. Fordított adventi dobozt amikor nem kivesszük a meglepetéseket, hanem mindennapi teszünk bele.
Kívánunk Mindenkinek – Áldott Békés Karácsonyt!
Boldogságóránk decemberi témája a „Boldogító jó cselekedetek” volt. A foglalkozás bevezetéseként relaxációs és légző gyakorlatokat végeztünk, melyek hatására elcsendesedtünk, ellazultunk. Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dala segítette ráhangolódásunkat a tevékenységekre. Beszélgetésünk során a gyerekek elmondták élményeiket, tapasztalataikat. Megfogalmazták, hogy szerintük mi számít jó cselekedetnek, ők kivel tettek jót, és hogyan érezték ezután magukat. Majd meghallgattuk a Szívem kertje c. mesét. Ezt követően szituációs játékokat játszottunk. A gyerekek Jóságos manóként kihúzták egymás jelét,így 2 napig jó cselekedetekkel segítették társaikat. A foglalkozás zárásaként a „Boldog vagyok” c. dalra táncoltunk. Végül pedig elkészítettük a Karácsonyfánkat, melyre a gyerekek lerajzolták, hogy ki nyújtja számukra a legtöbb jót.
A decemberi hónapban is online keretek között folyt a kapcsolattartás a tanulóimmal. Ennek megfelelően az internet segítségével arról beszélgettünk a tanulóimmal, hogy az ünnepek előtt a járványhelyzetben miként tudnak örömöt szerezni, segíteni a hozzátartozóiknak. Így kaptam olyan képeket, amik arról szólnak, hogy a gyerekek szeretnek kézműveskedni, és az általuk készített ajándékokkal igyezeknek jót tenni másoknak. Az egyik kislány Mikuláshoz címzett levele az önzetlenségről, nagymamája iránti szeretetről és a jó cselekedet gyakorlásának szándékáról szól.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Először arról beszélgettünk a hetedikesekkel, hogy ebben a tanévben a mindennapi életünk szinte egyik napról a másikra megváltozott a koronavírus-járvány miatt, és arról kérdezgettem őket, hogyan élik ezt ők meg gyerekként? Majd arra hívtam fel a figyelmüket, hogy ők maguk is sokat tehetnek saját maguk és környezetük egészségéért, szeretteikért akár egy apró jócselekedettel is, pl. szájmaszk viselésével, vagy az alapvető higiéniai szabályok betartásával.
Kézenfekvő és aktuális feladat volt a szájmaszk tervezése, amit mindenki saját kreativitása, kedve szerint megtervezett és elkészített.
Ezt a jócselekedetet kiegészítettük iskolánk egyik szép karácsonyi hagyományával: az osztálytársak egymás nevét kalapból kihúzva meglepetés ajándékot készítenek és adnak át egymásnak a téli szünet előtti tanítási napon, amikor a karácsonyi készülődés jegyében együtt társasjátékozunk, beszélgetünk, nevetgélünk, zenék hallgatunk, filmet nézünk.
A kész „műveket” kiraktuk az osztályterembe, és készítettünk egy közös fotót az osztályról.