A jó cselekedetek gyakorlása témát a felajánlott játékok megvalósításával dolgoztuk fel. A gyermekek egy kötél körül ültek. Jelre mindannyian megmarkolják a kötelet, és húzni kezdték mindaddig, amíg együtt fel nem tudnak állni. Ez a játék lehetőséget nyújtott az egymásra figyelésre, a segítségadásra, ha megbotlott, vagy elesett a társuk. A kötelet lefektették a földre és a gyerekeknek egymás után mentek végig rajta. A nagyobbak, csukott szemmel egyedül, vagy társuk, segítségével is kipróbálhatták. Nyuszi pajtás, mi jót tettél ma? Ez a kérdés elgondolkodtatta a gyerekeket. Ha a kérdezett ezt megválaszolta, újabb kérdést kapott: És hogy van a szomszédod? Erre azt felelte: Nem tudom, majd megkérdezem! Ekkor a szomszédjukhoz fordultak és más állatnevet mondva, tovább kérdezték egymást sorban a gyermekek. Mindenkinek nagyon kellett figyelni, hogy mindig újabb állatneveket mondjanak. Legkedvesebb élmény a szituációs játékok voltak, mikor eljátszották, hogy ők mi jót tudnak tenni, miben tudnak segíteni. Végül közösen meghallgatták a hónap dalát.
Boldogító jó cselekedetek
A jó cselekedetek témáját a gyerekekkel igyekeztem úgy alakítani, hogy örömmel vegyenek részt a tevékenységen.
A foglalkozást a Puha meleg felengedek relaxációval kezdtük. Lassan, nyugodtan jól érthetően mondtam a szöveget. Az tapasztaltam, hogy a gyerekeknek tetszett a relaxációs gyakorlat. Fegyelmezetten, nyugodtan viselkedtek és ez a nyugalmi állapot átjárta az egész foglalkozást. A relaxációs gyakorlat után Bagdi Bella: Jó emberré csak szívemmel válhatok című dal meghallgatásával folytatódott a délelőtt. Az első alkalommal új dal megismerése volt a célom. A második alkalmat, pedig azzal színesítettem, hogy mivel érzékszervek szerepelnek a dalban, ezért arra kértem a gyerekeket, hogy utánozzák le, mutogassák el a testrészek mozgását, valamint mire használhatóak.
Játszottunk egy szituációs játékot, amelyben örömmel tapasztaltam, hogy a csoport tagjai mindannyian életkori sajátosságuknak megfelelően fogalmazták meg véleményüket. Kreativitásuk, egyéni ötleteik megmutatkoztak ebben a játékos beszélgető körben.
Szösszenetek a gyerekektől:
1. Anya fáradtan jön haza, és rengeteg munkája van otthon. Miben tudtok segíteni?
– Segítek neki a főzésben.
– Takarításban segítés
– Mosogatásban segítek
– Teregetésben
– Söprögetni
– Elpakolom a játékaim
2. Ovis barátunk(barátnőnk) szomorkodik, mert otthon felejtette az alvókáját. Hogyan tudtok segíteni?
– Megnevettetem
– Elhozom neki otthonról
– Együtt játszom vele
3. Az óvó néninek ma fáj a feje. Miben tudtok segíteni?
– Csendben maradunk, nem hangoskodunk
– Elmegyünk hozzá és meglátogatjuk
– Hozok neki innivalót
– Megnevetettem
– Megcsikizzük
– Gyógyszert adunk neki
A témafeldolgozás mesével az online feladatbankból ajánlott A telhetetlen méhecske című mesét választottam. Ez egy diavetítés, amelyhez azt találtam ki, hogy készítettem egy prezentációt, a képekhez tartozó szöveg alatt az én hangom hallatszik, egy kicsit modernebb diavetítést alkalmaztam. Azt tapasztaltam, hogy a gyerekeknek tetszett ez a fajta mesélés. Figyelmesen hallgatták végig a mesét. Ez betudható annak is, hogy a mai kor gyermekei, nagy érdeklődést mutatnak az IKT-s eszközök iránt. Ez is egy jó motivációs eszköznek bizonyult számukra.
Angyalkakákat készítettek muffin papírból, hajtogatás technikájával és ragasztással. Egyszerű technikát választottam, hogy a figyelmük hosszú ideig fenntartható legyen és jó szívvel, örömmel töltse el őket az alkotás öröme.
Célul tűztem ki, hogy minden egyes téma befejezésekor, amikor felragasztják az adott hónap jelét a Boldogságvár lépcsőfokára, átismételjük az eddig megtett témákat. Egyre ügyesebben, magabiztosabban visszatudják mondani. A visszacsatolás elve működni látszik.
A délelőttöket Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalával zártuk.
Azt veszem észre, hogy jól érzik magukat a Boldogságórán. Különösen örömmel tölt el az, hogy azok a gyerekek, akik egy kicsit bátortalanabbak, itt a kislétszámnak köszönhetően aktívabbak, ügyesen megtudják fogalmazni véleményüket, bátrabbak.
Az óra elején relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk és megtanultuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát. A dalt mozdulatsorokkal kísértük. A mesét a „Kerekerdő kalandra hív téged …” című mondókával vezettem be, majd a „Szívem kertje” című mesét hallgatták meg a gyerekek. A kérdéseimre szívesen válaszoltak, átbeszéltük, hogy mi számít jótettnek. Példákat is mondtuk rá. Összekapcsoltuk az adventi és karácsonyi jócselekedetekkel, melyeket minden nap gyakorolnak. Az adventi reggeleken megbeszéljük, ki milyen jócselekedeteket végzett. Adventi naptárunk zsákjaiból minden nap egy-egy új jócselekedettel bővült a „jótett tárunk”. Egymásnak is ötleteket adtunk ennek bővítésére. Az órát azzal zártuk, hogy egy szívecskébe lerajzolták a megígért karácsonyi jótetteket. Ajándékot is készítettünk narancsból és szegfűszegből.
Az óra elején relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk és megtanultuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát. A dalt mozdulatsorokkal kísértük. A mesét a „Kerekerdő kalandra hív téged …” című mondókával vezettem be, majd a „Szívem kertje” című mesét hallgatták meg a gyerekek. A kérdéseimre szívesen válaszoltak, átbeszéltük, hogy mi számít jótettnek. Példákat is mondtuk rá. Összekapcsoltuk az adventi és karácsonyi jócselekedetekkel, melyeket minden nap gyakorolnak. Az adventi reggeleken megbeszéljük, ki milyen jócselekedeteket végzett. Adventi naptárunk zsákjaiból minden nap egy-egy új jócselekedettel bővült a „jótett tárunk”. Egymásnak is ötleteket adtunk ennek bővítésére. Az órát azzal zártuk, hogy egy szívecskébe lerajzolták a megígért karácsonyi jótetteket. Ajándékot is készítettünk narancsból és szegfűszegből.
Az óra elején relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk és megtanultuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát. A dalt mozdulatsorokkal kísértük. A mesét a „Kerekerdő kalandra hív téged …” című mondókával vezettem be, majd a „Szívem kertje” című mesét hallgatták meg a gyerekek. A kérdéseimre szívesen válaszoltak, átbeszéltük, hogy mi számít jótettnek. Példákat is mondtuk rá. Összekapcsoltuk az adventi és karácsonyi jócselekedetekkel, melyeket minden nap gyakorolnak. Az adventi reggeleken megbeszéljük, ki milyen jócselekedeteket végzett. Adventi naptárunk zsákjaiból minden nap egy-egy új jócselekedettel bővült a „jótett tárunk”. Egymásnak is ötleteket adtunk ennek bővítésére. Az órát azzal zártuk, hogy egy szívecskébe lerajzolták a megígért karácsonyi jótetteket. Ajándékot is készítettünk narancsból és szegfűszegből.
A héten a jó cselekedetek témakört hozzá kapcsoltuk a heti témánkhoz, az adventhez. Bezzeg Andrea Szívem kertje című meséje segítségével megbeszéltük, hogy ki mit gondol a jó cselekedetekről, majd mindenki nekiállt otthonra ajándékot készíteni. Zárásként a gyerekek megígérték, hogy segíteni fognak otthon sütni,főzni, takarítani. A jó cselekedetek témakör hozzájárult az ünnepekre való ráhangolódásokra.
Így, karácsony közeledtével még nagyszerűbb élmény volt a boldogító jócselekedetekről beszélgetni a gyerekekkel. Az elméleti háttér után a Pozitivity társasjáték volt a kedvencük. A Légy nagylelkű! feladatot választottam. Úgy gondoltam, hogy most a karácsonyi ajándékkészítés kapcsolódik leginkább a boldogító jócselekedetekhez. A családtagjaiknak készítettek mécsest és üdvözlőkártyát a gyerekek. Az üdvözlőkártyába ők írtak személyes üzenetet. Szerettem volna, ha azt érzik, hogy a tárgyi ajándékkal lehet örömet okozni, de a szóbeli kifejezésnek, az érzelmek kimutatásának óriási varázsa van.
Azt hiszem, szerencsés vagyok elsős Csoda-csapatommal kapcsolatban. Igaz, hogy az év utolsó hónapja a Boldogító jó cselekedetek, de ők már megismerkedésünk óta fogékonyak mindenféle jótettre. A kedvességük, jószívűségük most, a szeretet hónapjában csúcsosodott ki.
Rengeteg apró figyelmesség valósult meg ebben a hónapban, melyek csak egy része volt irányított, a technika órán készített szívecskével, vagy egy-egy rajzzal, otthoni kézműveskedéssel önmaguktól is többször lepték meg egymást, de minket, tanítókat is.
A kezdetektől tartó folyamatos gyűjtés eredményeként ebben a hónapban már harmadjára tudtunk több zsáknyi műanyag kupakot eljuttatni egy velük egykorú beteg kisfiúnak, de részt vettünk a MosolyManók kampányban is, amikor is több csomag játékot hoztak be rászoruló gyermekeknek. A szülők, illetve a gyerekek a felajánlásokat még egy hatalmas doboz édességgel is megfejelték, mellyel egy helyi Fordított advent kezdeményezéshez járultunk hozzá.
A sokféle jótékony programon kívül végig igyekeztem ráirányítani a figyelmet a hónap gondolatára, miszerint ha szeretet van, minden van. A hónap dalában is többször énekeltük, hogy „jó emberré csak a szívemmel válhatok”, de boldogságóránk meséjének is az volt a tanulsága, hogy a jószívű, boldog ember elnyeri jutalmát az életben.
Az óra fő tevékenységének ismét egy kézműves foglalkozást terveztem. A gyerekek egy zöld lapot kaptak, melyre a saját tenyerüket kellett felrajzolni, majd azt körbenyírni. A sok-sok tenyérből elkészítettük az osztály karácsonyfáját, mely alól nem hiányozhattak az ajándékok sem. Összeszedtük gondolatban azt a sok-sok jótékony tettet, amivel tulajdonképpen egész évben segítettük a környezetünkben élőket, kezdve a kupakgyűjtéstől, a kimaradt ennivalók Ételdobozba juttatásán át egészen a játékok, édességek felajánlásáig. Mindezek ajándékdobozokként lapultak a fa alatt. Büszkén tettük fel ajándékaink mellé a gyerekek által elkészített díszeket is a fára, melyek mindegyike egy-egy apró kedvességet, jótettet ábrázolt. Az utolsó díszt a ha szeretet van, minden van mondattal kísérve én ragasztottam fel a fára… ahogy meglátták a piros szívet, mindenki mosolyodni kezdett.
Az óra végi relaxáció során remélem, át tudták gondolni, milyen sokféle jót lehet tenni egymással, egymásért, hiszen volt, aki azt rajzolta a kapott dísz sablonjára, hogy segít otthon az anyukájának, de volt, aki a Földünk és az állatok óvására hívta fel rajzával a figyelmünket. (Tettünk is ki egy madáretetőt az ablakunkba.) Akadt köztük olyan, aki a kis barátját rajzolta le, amint éppen megöleli, de volt olyan is, aki „csak” egy mosolyt tett a díszre… ezek mind-mind apró, de mégis jelentős cselekedetek. Pont ezekkel fogják jobbá tenni a világot. Én hiszek benne, hiszek Bennük.
A december, az adventi időszak különösen alkalmas arra hogy a karácsonyi várakozás és készülődés mindennapjaiba a kedvességet, az örömöt, a másokra való odafigyelést becsempésszük. Ezt igyekeztem felhasználni a december havi boldogságóra foglalkozásán is. Előszór a táblára felrajzoltam egy nagy ajándékcsomagot, s a bemelegítő, ráhangoló beszélgetést a Mit hoztál ma játékkal kezdtük. A hozott pozitív, kedves gondolatokat, ( figyelem, jóakarat, segítőkészség, egészség, türelem stb.) fogalmakat felírtuk a táblára rajzolt ajándékcsomagba.Meghallgattam a tanulók spontán megnyilatkozásait, melyet e kifejezések hoztak felszínre belőlük. Majd meghallgattuk a hónap dalát, s egy kis laza táncos mozgással kísértük a dallamot. Beszélgettünk a karácsonyi szokásokról, az ajándékozás öröméről. Mi magunk is készítettünk karácsonyi vagy egyéb mintás szalvétából egyszer használatos, eldobható szájmaszkokat, közben beszélgettünk a szájmaszk használatának fontosságáról, arról, hogy ki kinek ajándékozza az elkészült maszkot. Munka közben halkan karácsonyi dalokat hallgattunk. A zárókörben tapssal, kopogással értékelték a tanulók munkájukat, aktivitásukat. Pozitív, megerősítő visszajelzéseket kaptam a tanulóktól. Elpakolás, teremrendezés közben újból meghallgattuk a hónap dalát.
Maci csoport
Sajnos a kialakult járvány helyzet miatt óvodánkba tíz napos bezárás majd csökkent létszám és összevonás történt decemberben. A csoportunkból 6 kisgyermek volt csak és a legkisebbekből egészültünk ki. Beszélgettünk arról, hogy kinek ki a barátja, mit szoktak együtt csinálni, szoktak e segíteni egymásnak, szüleiknek. Mitől leszünk boldogok? Végül közösen rajzoltunk egy nagy napot, ahova mindenki lerajzolta a boldog arcát. Élvezték a közös munkát segítettek egymásnak.