Ebben a hónapban a” Boldogító jócselekedetek „témát dolgoztuk fel óvodánk mind a hat csoportjában.Az Adventi ünnepkörhöz kapcsolódóan Minden csoport igyekezett valamilyen jót cselekedni , valamivel megörvendeztetni, megajándékozni a szomszéd, esetleg minden többi csoportot. A jelenlegi helyzetre való tekintettel több csoport óvónénije is úgy döntött hogy, báb előadással örvendezteti meg óvodánk gyermekeit.A nagyobbak Betlehemes műsort adtak elő, de volt olyan csoport is akik a szomszéd csoportot látták vendégül egy kis szeretetvendégségre, vagy a szülőket örvendeztették meg egy karácsonyi ajándék videóval, vagy egy sajátkezüleg elkészített ajándékkal. Azt gondolom mindannyian átélhettük a jó cselekedetek okozta apró örömöket.
Boldogító jó cselekedetek
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
December az ünnepi készülődés izgalmával telt. A versein és dalaink is mind – mind a szeretetről, az ajándékozásról és a segítségnyújtásról szóltak. Boldogság Dórával is beszélgettek a gyerekek arról, hogy ki milyen jót cselekedett, és hogy ez milyen hatással van arra akinek segítünk, akinek örömet okozunk. A hónap dalát a hetek során többször is elénekeltük, amit már szinte kívülről fújtak a gyerekek. Mézeskalácsot sütöttünk, Luca búzát is ültettünk, és a jó cselekedetek közé soroltuk azt is, hogy a hiányzóknak is készítettünk. A karácsonyhoz közeledve a kicsik örömmel és izgalommal készítették szüleiknek az ajándékot, de egymást és minket pedagógusokat is sokszor megleptek egy- egy kedves rajzzal, díszített szívecskével vagy általuk készített karkötőkkel.
Jó volt látni és érezni, hogy szeretik egymást, ragaszkodnak egymáshoz és örömmel készítenek egymásnak meglepetéseket.
A jó cselekedetek gyakorlása témakört az adventi készülődés időszakában valósítottuk meg. A kedvelt relaxációs gyakorlatok után Boldog Dóra mesehallgatásra hívta a gyerekeket, ami Bezzeg Andrea: Szívem kertje c.története volt. Kitartóan és türelemmel hallgatták a mesét, figyeltek tartalmi mondanivalójára,ami elindította bennük a segíteni akarás érzésének megélését. A mese után resztoratív-kör keretében, megbeszéltük a gyerekekkel, volt -e olyan amikor jót tettek illetve történt- e olyan amikor cselekedetük miatt szégyellték magukat. Nagyon sok élményt jelenítettek meg és az is tükröződött mondanivalójukban,hogy hogyan tudnak rossz cselekedeteket jóvá tenni. A fokozódott beszédaktivitásuk által, nagyon sok erkölcsi értéket közvetítettek társaik felé, ami szociális érzékenységük mutatója is egyben. Ezután bizalom-játékokat játszottunk, amikor is önkéntelen párválasztás (azonos kártyát választó gyermekek kerültek párba) történt és társakra kellett rábízniuk magukat úgy,hogy egyikőjük csukott szemmel, a másikójuk társukat átkarolva, segítve vezette körbe körkötélen, majd cseréltek. Ezután elmondták, hogy mit is éreztek, mi alapján bíztak meg társukban (segítőkészség, a támasznyújással biztonságérzet stb.). A következő játék az egész csoportra vonatkozott mindenki leült a szőnyegre körkötelet fogva és egyszerre kellett felállni a csoport gyermekeinek úgy , hogy nem engedhették el a kötelet,de társaikat segíteniük kellett. Érezhető volt a közös összefogás és mindenki segítésének érzése, nagy örömmel töltötte el a gyermekeket az, hogy minden társuk sikeresen fel tudott állni , ez már a kialakult és működő csoportkohézió mutatója. Legvégül a jó cselekedetek fenyőfájára mindenki ragaszthatott egy saját jelével ellátott szívet, amire saját kezűleg rárajzolta azon társai jelét akikkel valamilyen jót cselekedett. Miközben felragasztották a fára a szíveket meghallgattuk Bagdi Bella – Jó emberré csak a szívemmel válhatok c.dalát. Végezetül megbeszéltük azt is, hogy nem csak a ünnep várás időszakában hanem az év minden napján cselekedhetünk jót segíthetünk másokon , örömet szerezhetünk ezáltal.
A csoportom minden tagja, engem is beleértve – alig várta a december hónapot! Boldogan teszünk-veszünk minden nap, várakozunk, hiszen advent van. Ráadásul mindezt közösen, együtt tehetjük, mert sikerült elkerülni az online oktatási formát, így a mindennapos iskolába járás most ajándék volt számunkra. Tanítványaimmal sokat beszélgettem arról, hogyan tehetünk jót másokkal. A „Kedvességnap” ötlete nagyon tetszett a gyerekeknek és alig várták, hogy egymást és pedagógusaikat meglepjék egy-egy kedves szóval. mondattal. Egy ilyen alkalommal leptem meg tanítványaimat egy karácsonyi fotózás ötletével. Az elkészült fényképeket a téli szünet előtti napon adtam át nekik, hogy ők is lepjék meg a képekkel szüleiket, egy kedves mondattal kívánjanak nekik áldott és boldog karácsonyt!
Csoportunk vállalta az emeleti ablakok díszítését, melyek az utcára néznek. Az aulában elhelyezett fenyőfa díszítése is a mi feladatunk volt. Nem tekintették feladatnak a gyerekek, hiszen ezzel is közelebb kerültek a karácsony ünnepéhez.
Választott feladatunk volt a „Vigyázz az egészségedre!”: Már korábban is szerettek volna maszkokat tervezni, készíteni, ezért most örültek a lehetőségnek, hogy saját rajzaik díszíthetik a maszkokat. Többen a karácsonyi rajzokkal díszítették, mások pedig vidám, szívecskés mintát készítettek.
Alkotás közben arról beszélgettünk, hogy reméljük nem sokáig kell majd maszkot hordanunk, mert nagyon kényelmetlen számukra a viselése. Én pedig arról beszéltem, hogy nekem az hiányzik a legjobban, hogy nem láthatom őket mosolyogni és nevetni!
A hónap témája különösen közel áll hozzánk, hiszen a keresztény értékrend megalapozása a mindennapjaink részét képezi, és ennek szerves része a jó cselekedetek gyakorlása. A foglalkozást bevezető relaxáció után szituációs játékokon keresztül igyekeztem a téma lényegét jobban tudatosítani a gyermekekben.Jó hangulatú éneklés és beszélgetés után indult a „Legjobb jószívű” cím elnyeréséért a jelgyűjtő verseny. Témánkat lezáró közös jó cselekedetként meglátogattuk otthonában az egyik lábadozó, régen látott csoporttársunkat. Elvittük neki -a Mikulás által nálunk hagyott csomagja mellett-jó kívánságainkat és örömünket.
December: Hónapunk a jó cselekedetről szólt. Adventi hangulatot teremtettünk a csoportba, igaz még midig csekély létszámmal voltunk, de így is sikerült bensőséges , szeretetteljes hangulatot teremteni. A gyermekekkel részt vettünk a cipős doboz akcióban, közösen csomagoltuk az ajándékokat a rászoruló gyermekeknek. Szeretet üzeneteket küldtünk, és minden napra jutott egy jó cselekedet amit adventi koszorúnknál körbe ülve megbeszéltünk.
Kapni jó, de adni még jobb!
A gyerekek lelkesen készültek, hogy az ünnepek alatt meglephessék szüleiket, az általuk készített képeslappal, amibe természetesen egy kedves versecske is került:)
A hónap dala hallgatásával kezdtük az órát, közben az önzetlenség fogalmát jártuk körbe. Történetek elmesélésével irányítottam őket a fogalom megértéséhez. Majd ők is elmondhatták saját történetüket, melyben megélték az önzetlenséget.
Ezek után elkészítették a jó cselekedet gyakorlásáról szóló rajzaikat, majd megbeszéltük, hogy kiben milyen érzést vált ki az önzetlen cselekedet nyújtása.
A hónap dala hallgatásával kezdtük az órát, közben az önzetlenség fogalmát jártuk körbe. Történetek elmesélésével irányítottam őket a fogalom megértéséhez. Majd ők is elmondhatták saját történetüket, melyben megélték az önzetlenséget.
Ezek után elkészítették a jó cselekedet gyakorlásáról szóló rajzaikat, majd megbeszéltük, hogy kiben milyen érzést vált ki az önzetlen cselekedet nyújtása.
A hónap dala hallgatásával kezdtük az órát, közben az önzetlenség fogalmát jártuk körbe. Történetek elmesélésével irányítottam őket a fogalom megértéséhez. Majd ők is elmondhatták saját történetüket, melyben megélték az önzetlenséget.
Ezek után elkészítették a jó cselekedet gyakorlásáról szóló rajzaikat, majd megbeszéltük, hogy kiben milyen érzést vált ki az önzetlen cselekedet nyújtása.