A karácsonyi ünnephez közeledve minden gyerrk próbal kisangyal lenni, mert Jézuska mindent lát. Minden gyerek lerajzolta, hogy ő mit segít otthon. Ezekből a rajzokbol született meg hópelyhek formájában az osztály karácsonyfája.
Boldogító jó cselekedetek
Kisfilmek, amelyeket megnéztünk és feldolgoztunk hozzá:
John Lewis – The Bear & The Hare-78740926 . A film végén mi is ajándékoztunk, vett mindenki egy cetlit, amire felírta, mit szeretne adni karácsonyra egy kiválasztott osztálytársának, ezt bedobtuk egy dobozba, húztunk belőle, majd megpróbáltuk közösen kitalálni, hogy kinek szánhatták azt az ajándékot. Szinte mindig sikerült.
1 .Erste Christmas Ad 2018_ What would Christmas be without love_-Icx7hBWeULM. Mivel a kisfilm végén a társai megölelik sünit, így nálunk is az osztályban a gyerekek odamentek egymáshoz, megölelték a társukat és közben befejezték az „Azt szeretem benned, hogy ….”.-kezdetű mondatot.
2. Cadbury Mom’s Birthday TVC – Extended-XYejaGCjJl4 IDEJE EGYÜTT LENNI . Ezzel kapcsolatban a házi feladat az volt, hogy a szünetben mindenkinek meg kellett lepnie a szüleit egy karácsonyi jócselekedettel pl. : reggelivel.
3. A jövő kezdete c. filmből néztünk egy részletet:https://www.youtube.com/watch?v=FJ2nXqM445M, majd kifejtették ezzel kapcsolatban a véleményüket.
4. Míg a puffasztott rizskarikából karácsonyfadíszeket készítettek, addig meghallgatták a következő történetet, amit a zárókörben dobogással értékeltek attól függő hangerővel, amennyire tetszett nekik.
Aranyosi Ervin: Öregapó karácsonya
Fenn a hegyen, kis házában
éldegélt egy remete.
Magányos volt, – kérdezhetnéd –
vajon boldog lehet-e?
Egyszer, régen elmenekült,
elvesztette a hitét.
Nem hitte, hogy élő ember,
visszaadja neki még…
Fenn a hegyen nagy hó hullott,
hófehér lett a világ.
A közeli falucskában
bezárták az iskolát.
A gyerekek öröméhez
megvolt minden, ami jó.
Szabadidő, jó barátok,
és vastag hó takaró.
Egy kis csoport, egy fél osztály,
kirándulást tervezett.
Úgy döntöttek, társaikkal
megmásszák a nagy hegyet.
Hátizsákjuk élelemmel,
szívük jó kedvvel teli.
Hívta őket a nagy kaland,
– ki keresi, megleli.
Ahogy mentek, fel a hegyre,
egész végig nóta szólt,
Útjuk közben víg dalukra,
varjú, szarka válaszolt.
Néha láttak őzikéket,
mókus szaladt fenn a fán.
– Futás haza az odúba,
meg ne fázzál kiskomám!
Nagy vidáman meneteltek,
a délelőtt elszaladt.
Visszanéztek falujukra,
s nem láttak már házakat.
Hegy tetején, az út végén,
havas tisztás terült el.
Körülöttük már a világ
szép karácsonyt ünnepel.
Kezdődhetett hát a játék,
ketté oszlott a csapat.
Hócsatához, hógolyókat
gyúrni, – ez a feladat.
Hósáncokat építeni,
ami megvéd, s jó magas.
Ha rád támad az ellenfél,
ne te legyél majd havas.
Erdőszélén, kicsi házban
öregapó csak morog.
Csoda csendjét megzavarta,
az a vidám tíz torok.
Zsörtölődik, hogy a világ,
mért nem hagyja élni őt,
miért küldte ide ezt a
tíz kis hangos lókötőt?
Közben kint a játszótársak,
készek már a csatára,
jókedvüknek, örömüknek
talán nincs is határa.
Az egyik csapat máris támad,
a másik meg fogadja,
Célba talál pár hógolyó,
de nincsen, aki feladja.
Kergetőznek, dobálóznak,
száraz egyik sem marad.
Arcuk piros a hidegtől,
– hólé hűti a nyakat.
Minden egyes találatuk
nevetésre ingerel.
– Ha eltalálsz, jó ha tudod,
szárazon nem viszed el!
A víg kedvük szerte árad,
mint nyáron a nagy folyó.
Néha nyitott szájat talál
az eltévedt hógolyó.
Egyik csapat sem tud győzni,
a másik sem adja fel.
Elfáradtak, megéheztek,
s ha ez így van, – enni kell!
Csuda jó volt ez a játék,
szívük vígan zakatol.
De jó lenne most leülni,
melegedni valahol.
És ahogy így körülnéznek,
meglátnak egy házikót,
düledező, rogyadozó,
kívül-belül csupa folt.
Kéményéből lenge füst száll,
s ahol füst, ott tűz lobog!
– Kopogjunk be, tán beenged,
– s az ajtón tíz kéz kopog.
– Mit akartok? – Szól az apó!
nektek nincs itt helyetek!
– Szeretnénk átmelegedni!
– suttogják a gyerekek.
Morgolódik a vénember,
– nem tud nemet mondani.
Elfordul a kulcs a zárban,
– nyikorgását hallani.
Kitárul a kopott ajtó,
belépnek a gyerekek.
A sarokban öreg macska
fújásával fenyeget.
– Üljetek le! Le a földre,
száradjon a ruhátok!
De csak csendben, mert a zsivaj
füleimnek nagy átok.
Hátizsákból előkerül
minden féle jó falat.
Kínálják a cirmos macskát,
ki nem fúj már, nem harap.
Megkínálják öregapót,
– mondják – hoztak eleget!
Ám az öreg tovább morgott,
nem ivott és nem evett.
Két szeme a tűzbe bámult,
tán a múltban révedt el,
fáradt szíve birkózott még
a magányos élettel.
Lángok színezték az arcát,
figyelték a gyerekek.
Marci szeme fel-felcsillant,
tán ismerős lehetett?
– Valakire emlékeztet,
de kire is, nem tudom,
hol is láttam ezt az arcot,
kitalálom az úton.
A kis ruhák megszáradtak,
indulniuk kell haza,
előbb érnek a faluba,
mint a sötét éjszaka.
Egész úton hazafelé
Marci töri a fejét,
hol látta már öregapót,
de nem ugrik be a kép.
Aztán lassan eszébe jut,
hol látta az Öreg arcát,
emlékezett egy fényképre,
amin neki megmutatták.
Régi kép volt sok-sok éves
anyukája kis korából,
amelyik egy nénit, bácsit
és egy pici lányt ábrázol.
Az a kislány, – most már tudja:
ma már Marci édesanyja,
s mikor megnézi a képet,
szomorúan megsiratja.
Az a néni, nagyanyó volt,
aki elment, fel a mennybe,
nagyapó meg elbujdosott
fájdalmában – fel a hegyre.
Azóta él remeteként,
elkerülve a világot.
– Marci tudja, nagyapó volt,
a vén ember, akit látott.
És a szíve nagyot dobban,
szeretettel telecsordul:
Hogyan kéne gondoskodni,
mától kezdve nagyapóról?
Karácsonyra újra felmegy,
visz majd neki bejglit, fánkot,
megpróbálja hazacsalni,
– talán nem hiába jár ott.
És a tervet tett követte,
másnap indult, fel a hegyre.
Kicsi szíve reménnyel telt,
nagyapóra gondolt egyre.
Vitte azt a régi képet,
meg egy újat anyukáról,
a tavalyi karácsonyról,
s egyet az egész családról,
– ahonnan apó hiányzik,
a család így kicsit csonka.
Marci otthon megígérte,
hogy nagyapót hazahozza!
A jó öreg ellenkezett,
szégyellte a régi tettét,
hogy családját odahagyta,
s azt hitte már elfeledték.
Úgy fájt nagyanyó hiánya,
alig bírta elviselni.
Úgy hitte, ha egyedül lesz
gyorsan fog az idő telni.
Két szemében könnye csillog,
a reményt már rég feladta,
a meghívást Karácsonyra,
nagy nehezen elfogadta.
Szégyellte egy kicsit magát,
nem volt ünneplőruhája,
mégis elindultak haza,
nagyapó, s az unokája.
Hosszú út volt, meg-megálltak,
alig bírta fáradt teste,
mire a faluba értek,
rájuk köszöntött az este.
Odaértek a nagy házhoz,
az ablakban színes fények,
odabentről kihallatszott
egy szép karácsonyi ének.
Becsengettek, s nyílt az ajtó.
Marcit szülei már várták!
Meglátva az idős embert,
karjuk ölelésre tárták.
Anyu arcán mosoly ragyog,
örömkönny a két szemében.
Visszakapta édesapját,
ez az egy járt az eszében.
Bevitték az öreg “vándort”,
körülvették szeretettel,
ez a legszentebb ajándék,
amit kaphat élő ember.
Óra végén megajándékozták egymást a készített díszekkel, amit a mellékletben csatoltam.
Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet kívánunk mindenkinek! Nyuszi csoport
A ” Szívem kertje” című mese végén, örömmel mondták el a ” Boldog Boldog Boldogság” versikét. A mesével kapcsolatos kérdéseket is megbeszéltük, kinek milyen jó tettei voltak, mire büszkék, mennyire jó érzés másoknak segiteni! A csoport nagyon aktív volt! Mindenki elmondta élményeit. A nap folyamán örömmel rajzolták fel a kiválasztott ” szivecskékre” a jeleket , és boldogan számoltak be arról, ki miben segített, miben tett jót és miben volt jó lelkű társaival, szinte versenyeztek egymással a jó cselekedetekben. A hét végén pedig a ” Bolgogság vára ” mellé büszkén tették fel a sok sok jelet tartalmazó szivecskét.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
December a Télapó eljöveteléről, a karácsonyi készülődésről, az ünnepvárásról és az ajándékok készítéséről szólt. A gyerekek nem csak szüleiknek, de egymásnak is készítettek ajándékokat. Látszott mindenkin a készülődés láza, örömmel, élvezettel töltötték el a napokat. Utolsó nap zárásaként megnéztük „Noody megmenti a karácsonyt” című rajzfilmet, majd jókívánságok közepette átadták egymásnak az elkészült ajándékokat.
Katica csoport
Ebben a hónapban nagyon is aktuális témát kaptunk és dolgozhattunk fel, hiszen az Ünnepek közeledtével nagyon sok foglalkozást e témakörre építhettünk fel!
Az egész hetet az ünnepi dalok halk hallgatása ölelte át, így meghitt, nyugodt környezetben tudtak dolgozni a gyerekek, miközben arról beszélgettünk, hogy nem az a legfontosabb, hogy sok-sok ajándék legyen a karácsonyfa alatt, hanem a családi szeretet, az összetartozás és az, hogy bármi történik, mindig ott vagyunk egymásnak!
Felhívtam a figyelmet a folyamatos jó cselekedetek megtörténésére: bárhol, ahol a kisebb vagy akár a korabeli csoporttársak segítségre szorulnak, legyünk ott és segítsünk. Nem történt ez másképp a „Csoport fenyőfájának” készítésénél sem, ahol az apró díszek mintázásánál, kivágásánál, majd a fára helyezéskor a nagyobbak segíthették kisebb társaikat! Hiszen mint tudjuk: JOBB ADNI, MINT KAPNI!
Jócselekedeteinkkel juttunk el karácsony ünnepéhez
Decemberben sok boldogító jócselekedetekben lehetett részük a gyermekeknek. Az Angyalkás játék nagy izgalmat okozott. Minden tanuló kihúzta egy osztálytársa nevét. Akit naponként meglepett kézzel készített, apró ajándékokkal, rajzokkal, sőt néhány kedves szó is került a kicsi harangba, a fenyőfán. Az utolsó boldogságórán kiderült, hogy ki-kinek adta az ajándékokat. Nagy volt az öröm! Elkészültek a madáretetők is, a csemeték ügyes kezét dicséri.
„A legkisebb jótett is elnyeri jutalmát!”
Számos bölcs és igaz gondolatot találtam a boldogító jó cselekedetek témakörrel való foglalkozás során, közülük kettő fogott meg leginkább, melyek szorosan összekapcsolódnak. Az egyik Lewis Caroll megfogalmazása, miszerint „Az élet egyik legmélyebb titka, hogy igazán csak azt érdemes megtenni, amit másokért teszünk.”, a másik pedig az ókori gondolkodó, Hioszi Tatiosz tanítása: „Vigyük végbe saját jótetteinket, ne várjunk rá, hogy mások tegyék meg helyettünk. A legkisebb jótett is elnyeri jutalmát.”
Valóban: ha arra törekszünk, hogy másokért cselekedjünk, valamint, ha figyelmesek vagyunk és észrevesszük, hogy hol van szükség a jócselekedeteinkre (mert mindig ott van körülöttünk a lehetőség), akkor minden egyes jótettünkkel, amellyel segítettünk valakinek és ezáltal boldoggá tettük, az számunkra is boldogságot terem. A másikkal való szeretetteljes kapcsolat felmelegíti szívünk-testünk-lelkünk.
A diákjaim ebben a hónapban nem oszthatták meg egymással élőben a gondolataikat a vírushelyzet miatt. Az általam összeállított gondolatmenetet követve otthon készítették el az ehavi boldogságóra feladatait, és miközben rajzoltak, színeztek, rejtvényt fejtettek, jót cselekedtek, tudták, hogy mindannyian ugyanazt csinálják otthon. Ez lélekben összekötötte őket még akkor is, ha most a jócselekedeteket otthon hajtották végre és nem egymással, az iskolában. Ezt jelzik a kis karácsonyfadíszekre írt és rajzolt jócselekedet kihívás megvalósított tettei is (a répahámozástól anya megöleléséig), amelyek a mi közös karácsonyfánkra kerültek fel (lásd melléklet).
Tartottunk online találkozót is néhányan, ahol a havi boldogságórához kapcsolódó történetet meséltem el nekik: Mester Györgyi: Karácsonyi kommandó című elbeszélését: öt fiú titokban segít a falu rászoruló időseinek ott, ahol tud: havat lapátolnak, fát hordanak be, tetőt javítanak stb. A megható történet üzenete ugyanaz, mint Caroll és Tatiosz gondolata: ott tegyünk jót, ahol vagyunk! Vegyük észre és ne legyünk restek megtenni! Ennyi a boldogság titka: másokat boldoggá tenni ♥