Az interaktív mesék feldolgozásával kezdtük a hónapot, amit a gyerekek le is rajzoltak.
Titkos jótevőként segítettük a környezetünkben lévőket.
Igyekeztünk mindenkivel jót tenni.
Hálás köszönetünk a mesékért, dalért.
Boldogító jó cselekedetek
Az 5-6. osztályosok természettudomány órán filmet néztek a méhekről, mézkészítésről. 🐝🍯 majd könyvjelzőt készítettek. A 8. osztályos lányok segítettek a reggeli készítésben. A “mézes reggeli” kezdeményezéshez csatlakozott iskolánk, így helyi méhészek mézeit kaptuk reggelire, ezzel is népszerűsítve az egészséges mézfogyasztást és a helyi családi méhészeteket.
Iskolánk idén is csatlakozott a már hagyományunkká vált „Legyen mindenkinek szép karácsonya” rajzpályázathoz. Az alsó és felső tagozatos tanulók képeslapokat rajzoltak, szebbé téve a karácsonyt magányos idős emberek számára.
I.Órakezdő relaxáció és éneklés-„Napimádás”;Jó emberré csak a szívemmel válhatok c.dal
II.Adok nektek valamit c.játék-Mindenkinek egy mozdulattal kell jeleznie,mit ad a többieknek és minden tanulónak el kell ismételnie az előtte megtett mozdulatot is
III.Segítő mese-Kérdések segítségével beszélgetés a témáról:Miért jó vkivel jót tenni? Mit érzünk mi magunk,ha adunk? „Minél több szeretet és jóság sugárzik belőled,annál több áramlik rád vissza!” (Sigmund Freud)
IV.Jócselekedet karácsonyfa készítése- Minden dísz a fán legyen egy-egy már megvalósított vagy eltervezett személyes jótett
V.Ajándék itt és most- 3fős csoportok alkotása;minden csoporttag lepje meg a másik két csoporttagot egy szimbolikus ajándékkal (rajz) és egy jókívánság keretében adják át egymásnak ezeket az ajándékokat!
VI.Adventi terveink-Beszélgetés: Milyen lehetőségek kínálkoznak az adventi időszakban a jó cselekedetek végrehajtására?
VII.Tanulság összefoglalása-Légy mindig segítőkész, ismerd fel,hogy hol tudnál segíteni és kinek! Ha jót cselekszel, örömöt szerzel másoknak, és ettől te is jól érzed magad!
VIII.Záró meditáció: „Ha jót teszek, jobbá leszek, őt is boldoggá tehettem, szívem örül, más is látja,hogy mennyi jót cselekedtem…”
Az idei évben sem maradt el, hogy gondoltunk az idősekre egy- egy saját készítésű képeslappal.
Boldogító jócselekedetek
Az örömteli adventi várakozás, készülődés során a decemberi boldogságóra témájának szellemében igyekeztünk cselekedeteinket irányítani.
Tanulóim kitöltötték a jótett-naplót, a karácsonyi gömbökre írt szavakkal próbálták bemutatni, milyennek látják magukat. A Mikulásnak rajzzal és dallal készültünk. Karácsonyi üdvözlő lapokat készítettünk a pedagógusoknak és valamennyi felnőttnek, aki a mindennapokban segíti munkánkat, életünket. Meglátogattuk az iskola óvodáscsoportját és apró ajándékkal kedveskedtünk a kicsiknek és az ott dolgozó felnőtteknek. Levelet írtunk az osztályunk egy tanulójának, aki egész hónapban hiányzott betegség miatt. A madarakra is gondoltunk, diós madáretetőt készítettünk számukra, amit az osztályhoz közeli fára helyeztünk el. Az adventi negyedik gyertyagyújtásra műsorral készültünk, megörvendeztetve ezzel az iskola tanulóit és a felnőtteket.
Úgy gondolom, hogy a hónap során tanulóimmal sokat tettünk azért, hogy örömet szerezzünk társaknak, felnőtteknek és önmagunknak is egyaránt.
Advent ideje a boldogító jó cselekedetek, az egymásra figyelés, elcsendesedés, meghittség gyakorlásának hónapja. A jó cselekedetek összekötnek minket, hiszen érezzük, hogy egy közösséghez tartozunk, amelyben egymástól függünk, és együtt kell működnünk. Mivel a jó cselekedetek gyakorlása fejleszti az önbizalmadat, és azt az érzést, hogy képes vagyok másoknak segíteni, kerestük az alkalmakat, hogy jót cselekedjünk, egymásnak örömöt okozzunk. Szeretetcsomagokat készítettünk a vicei gyermekotthonnak. December folyamán karácsonyi díszbe öltöztettük óvodánkat a közösen készített dekorációkkal. Óvodánk 4 csoportja együtt köszöntötte a Mikulást és együtt örültünk az ajándékoknak. Gyermekeink karácsonyi ünnepi műsorral kedveskedtek a szülőknek, nagyszülőknek. A közös programok során átélhettük, hogy nemcsak az ajándék okoz örömet, hanem, hogy egymásra figyelünk, együtt játszunk, együtt vagyunk, együtt énekelünk, verselünk, táncolunk. Az Adventi koszorún fellobbantak a gyertyalángok és közösen énekeltük az- Adventi gyertya- című éneket. Figyeltünk egymásra, örömöt okoztunk egymásnak és jót cselekedtünk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
2024. december 3. Fogyatékos emberek világnapja
Az ENSZ december 3-át a fogyatékos emberek világnapjává nyilvánította 1992-ben, hogy felhívja a figyelmet a baleset, betegség, katasztrófa következtében fogyatékossá váltak problémáira.
Mi ezen a napon arra fókuszáltunk, mint mindig a hétköznapjainkban, hogy képességeinket növeljük a különböző helyzetekben, vigyázva, hogy legyen megoldás. Mintha csak játszottunk volna, érzékszerveinket próbára tettük.
A jó cselekedetek hónapjának jegyében segítőkészségünket is fejlesztettük. Dícsérettel jutalmaztuk, kiemeltük azoknak a hozzáállását, akik segítettek társaiknak. A cél az volt, hogy mindenki hasznosnak érezze magát és a segítséget mint jó cselekedetet éljék át. A közösségek fejlesztése, amelyben egymástól függünk, és együtt kell működnünk, minden egyes tagja számára az elfogadást és biztonságot kell hogy jelentse. Nem kell mindent önállóan megoldani, mások akik a jó cselekedeteket végrehajtják, a mi támaszaink. Próbátételként egy-egy meglévő érzékszervet kikapcsoltunk. A hiányát egymás segítségével pótoltuk. A képességeinkhez támogatást kaptunk.
A nyárádszeredai I. B osztály december folyamán szeretettel fogadta és valósította meg képességeihez mérten a feladatokat. Az alábbiakban kerül röviden bemutatásra.
Jócselekedet-pörgyettyű
Kísérletek sora bizonyítja: ha segítőkészségünket és együttérzésünket fejezzük ki, kedvezőbben értékeljük azt a személyt, akinek segítő jobb kezünket nyújtjuk.
A mellékletben megadott pörgettyűt készítettük el és betartva az abban lévő utasításokat, szebbé, jobbá varázsoltuk egymás napjait, hangulatát. Megerősödött bennünk az együttérzés, empátia, segítőkészség. A beszélgetések során rájöttünk, hogy mindenki fontos része a közösségnek, szebb vele a világ.
Feldolgozásra került az interaktív mese a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről, elkészítettük a csillagot is. Gyakoroltuk az öt szeretetnyelvet a hónap folyamán: elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek és testi érintés. Ezek közül mindannyiunknak van egy elsődleges és egymásodlagos szeretetnyelve, amelyek mélyebben hatnak ránk az összes többinél. Ha ismerjük a másik elsődleges szeretetnyelvét, és azon kommunikálunk vele, akkor úgy tudjuk felé kifejezni a szeretetünket, hogy ő azt kellően érezze is. A fenyő és csillag szerepében sikerült mindezt még jobban megerősíteni.
Szeretetet és szívvel- lélekkel és általunk kézzel készített meglepetést adtunk egymásnak, figyelve arra, hogy kinek melyik a kedvenc színe, mit szeret? Kifejezve ezeket karácsonyi díszekben, téli dekorációkban. No meg finomságokat is hoztunk, megörvendeztetve egymást az adventi időszak minden napján. A szeretet és a hála kifejezése, az adok-kapok érzés megrősítése tette szebbé a decemberi hónapot és könnyebbé a várakozás idejét. Mézeskalácsból összeraktuk, azt a kifejezést, ami a legfontosabb számunkra: Mi összetartozunk!
A feladatok által megismertük jobban önmagunkat, egymást, közelebb kerültünk egymáshoz és tanultunk a szeretet nyelvén kommunikálni, mely mindannyiunkat boldogabbá tett. Bearanyozta a napjainkat.