A decemberi boldogságóránkat empátiafejlesztő gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk és közösen énekeltük a hónap dalát.
Megbeszéltük, hogy mit jelent a jó cselekedet, hétköznapi példákat sorakoztattunk fel arra vonatkozóan, hogy a jó cselekedet nem vész el, egyszer visszatér hozzánk.
A gyerekek olyan példákat, történeteket gyűjtöttek, melyekben egy jó cselekedet többet ért, mint egy nagyon drága ajándék.
A tankönyv történetének dramatizálása után “A jó cselekedetek gyümölcsei”-t ábrázoló rajzot készítettek.
Megbeszéltük, hogy készítenek egy karácsonyi üdvözlőlapot, mellyel örömet szereznek szeretteiknek. A következő napon le is fényképeztük az elkészült alkotásokat.
Boldogító jó cselekedetek
Advent időszakában megegyeztünk a tanítványaimmal, hogy karácsonyig minden szerdán valamilyen jó tettet hajtanak végre, s akinek van kedve, ezt dokumentálja. Ezekből a jócselekedetekből állítottak össze a gyerekek egy kis ízelítőt.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az egész decemberi hónap a jó cselekedetek fényében telt. Elkészítettük a jó cselekedetek fáját, amiből minden nap húztunk egy-egy jó cselekedetet. A gyerekek minden nap azon igyekeztek, hogy a lehető legtöbbet teljesítsék. Öröm volt látni, hogy sokkal figyelmesebbek voltak egymással, megpróbáltak egymás kedvébe járni, jót cselekedni. A hálafalra rengeteg új szívecske került, ami azt bizonyítja, hogy nem csak kapni, de adni is öröm. Észreveszik a másik figyelmességét és értékelik is azt. Azt hiszem nem is csoda, hogy sok szép ajándék várta a gyerekeket utolsó nap a szünet előtt a saját készítésű karácsonyfánk tövében.
Decemberben van karácsony ünnepe, amikor sokat foglalkozunk a szeretet, összetartozás kérdéskörével, amit a „Boldogító jó cselekedetek” kiválóan kiegészítenek.
Boldogságóránkat a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, majd elolvastam a gyerekeknek „Bezzeg Andrea:Szívem kertje” című történetét. Ezután beszélgettünk arról, hogy ki milyen jó dolgokat tett már. Különböző szituációs játékokban érzékeltettem velük a jótettek fontosságát, illetve, hogy ők a maguk szintjén, hogyan tudnak jót tenni.
Csoportunk összetartozását jelképezve az „Együtt” című játék közben egymás segítve, támogatva teljesítettük a feladatot.
Batthyány Lajos Általános Iskola, Géza Fejedelem Tagiskolája, Úrhida
A 2. osztályosaimmal (Mosolykák) ebben a hónapban a Boldogító jócselekedetek témakört dolgoztuk fel.
Az advent a várakozás ideje. Az emberek a karácsonyra készülvén a lakásukat, az otthonukat,de a szívüket is ünneplőbe öltöztetik ilyenkor. Ezért az advent nem csak az elcsendesedés időszaka , hanem a jó cselekedeteké is.
A jó cselekedetek olyan tettek, amelyek által szebbé tehetjük a világot. Segíthetünk embertársainknak, kedveskedhetünk nekik, Olykor egy finom ölelés, egy kedves szó is elég, hogy valaki boldogabbá váljon. a figyelmesség mindenkinek jólesik- adventkor,karácsonykor, de a hétköznapokon is.
A boldogságórán beszélgettünk arról is, hogy az apróbb szívességek megtételére már ők is képesek, beszámoltak nekem ugyanakkor , hogy mennyire felemelő érzés jót cselekedni másokkal. Az odafigyelés, a másokkal való törődés közben pedig mi is jól érezzük magunkat. Mert adni jó! Így valóban örömmel, ünneplőbe öltözött szívvel várhatjuk a karácsonyt.
Hetente egyszer kedvességnapot tartottunk, ami rendkívül jól sikerült. Szinte kivétel nélkül próbáltak egymással kedvesek, segítőkészek lenni. El is készítettük ennek örömére a kedves napocska tablónkat is, de a gyerekek kérésére úgy alkottuk meg, hogy az arcocskáikról készített fotókat a sugarakba raktuk. Azért,mert a kedvességükkel,örömükkel, jóságukkal szeretnének másokat is megérinteni, úgy ahogy a Nap sugara minket.
Itt a tél, lassan hó födi be a tájat és a madarak éhesen keresgélnek eleség után. Megbeszéltük, hogy a róluk való gondoskodás igazi jótett. Közösen készítettünk nekik egy madáretetőt.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát
„Nemes, szép élethez nem kellenek nagy cselekedetek, csupán tiszta szív és sok sok szeretet.”
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Egész hónapban az ünnepekre hangolódtunk,készültünk. Törekedtünk a megszokottnál kicsit jobban odafigyelni társainkra. A szomszéd csoport sokat vendégeskedett nálunk, ezért sokat segítettünk a kicsiknek. Közösen készítettünk ajándék sütiket, apróbb meglepetéseket a családoknak.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A december, mint mindig a várakozásról,a szeretetről, a boldogságról, az ajándékozásról szól. Most az idei egy kicsit más volt. Kis létszámmal ugyan, de annál nagyobb örömmel vettek részt a tevékenységekben. A hónapban kiemelten figyeltünk a jó cselekedetekre, az egymásra odafigyelésre. Elkészítették az ajándékainkat,amelyeket otthon a családi körben adhattak át.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Nagy izgalommal készültünk az adventi időszakra. Megbeszéltük, hogy apró jócselekedeteket nemcsak egymás felé, hanem az iskola teljes közössége felé teszünk. Az adventi naptárban elrejtettük a „megajándékozott nevét”. Minden reggel nyitottunk egy kis ablakot, és aznap különösen őrá figyeltünk.
Az iskola közösségének pedig egy idézetes adventi naptárral kedveskedtünk. 24 fenyőfára minden nap egy szeretet idézetet, karácsonyi hangulatot teremtő gondolatot tettünk ki.
Az adventi gyertyagyújtáskor a 3. gyertyát, az öröm gyertyáját gyújthattuk meg. Szép gondolatokat, verseket mondva hívtuk fel társaink figyelmét arra, hogy az egymásnak adott boldog pillanatok, a törődés, az együtt töltött minőségi idő mennyivel nagyobb ajándék a boltban vásárolt ajándéknál.
– Motivációként megnéztük a következő videót: https://www.youtube.com/watch?v=A6PWu3EH7Xw
– Mit jelent számodra a jócselekedet?
– Milyen jócselekedeteket szoktál tenni?
– Végül készítettünk egy plakátok, mellyel célunk az itt telelő madarak etetése, védése.
A decemberi hónap rövidsége és a vírushelyzet okozta létszámcsökkenés miatt,sajnos a hónap témájával csak egy hétig tudtunk foglalkozni., de úgy gondolom, hogy a karácsonyi ünnepkörhöz jól tudtam csatlakoztatni, hiszen a szeretet ünnepén a másikkal való jótett még meghittebbé varázsolja a készülődést.
Bagdy Bella dala, a Jóemberré csak a szívemmel válhatok… kezdetű dal nagy sikert aratott újfent a csoportban. Amellett, hogy milyen mondanivalója van, még a testséma gyakorlására is alkalmas. Nagyon tetszett a gyerekeknek a fülbemászó dallama, kellemes hangszerelése, mely mellé még egy jól utánozható mozgássort is begyakoroltunk, amit szívesen végeztek.
Az oktatási segédanyag néhány gyakorlatát napokon keresztül játszottuk a csoportban.
A Kedvességnap nevű gyakorlathoz pár kisgyereket kértem meg, hogy fessék meg a napot. A reggeli beszélgetőkör alkalmával megbeszéltük, hogy különösen figyeljenek arra, hogy kedves szóval és
bánásmóddal viseltessenek egymás iránt. Akit a többiek a délelőtt lezáró beszélgetéskor, (-amit a Mi jót tettél ma? nevű játékkal tettünk színesebbé-) úgy ítéltek, hogy kedves volt aznap – természetesen megindokolva, miért, miért cselekedetéért dicsérik, hogy a többiekben is tudatosuljon, hogyan, milyen tettekkel lehet kedves lenni, valamint jó alkalom volt nyelvi kifejezőkészségük fejlesztésére is- , választhatott egy smiley arcot, amit tetszés szerint színezhetett és amit feltettünk a napocskára. Ez motiválta azokat is, akiknek nem sikerült aznap smiley-t kapni, hogy másnap mindent elkövessen, hogy az ő jelképes arca is felkerüljön a napocskára.
Nagyon tetszett nekik az Együtt! nevű játék, melyben egymásra odafigyelve, egymást segítve, egymást támogatva kellett a kötél, mint kígyó mentén, azt fogva együtt felállniuk.
Elgondolkodtató tevékenységnek bizonyult a Játsszátok el! nevű játék, mellyel a hétköznapi problémamegoldó képességüket is fejlesztettük. Mivel ezekkel a problémákkal napi szinten szembesülnek, így gyors és frappáns megoldások születtek.
Mesehallgatásra én a Móra Ferenc: Szánkó c. történetet választottam, amiben a jócselekedet mellett az önzetlenség, a jóság, a kedvesség, a figyelmesség, a másikkal való törődés, empátia, mint jó tulajdonság is megjelenik.
A téma lezárásaként felkerültek a szívecskék is a Boldogság várához vezető következő lépcsőfokra.