Decemberben az a gondolat járja át a szívünket, hogy valami jót szeretnénk cselekedni szeretteinkkel, osztálytársainkkal vagy akár egy idegennel. A Boldogságórát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Ezután egy jócselekedetek memóriakártyát játszottunk, miközben nagyon jól éreztük magunkat. Majd közösen megbeszéltük, hogy egymásnak az osztályban, milyen jó cselekedeteket tudnánk tenni. Ezeket a tanulók lerajzolták egy kis kártyára és elhelyeztük az adventi naptárunkba. Megegyeztünk, hogy minden nap kihúz valaki egy kártyát és végrehajtja a jó cselekedetet, amely a kártyán szerepel. Az órát a boldogság és az izgatottság érzésével zártuk.
Mohács, Meixner Ildikó EGYMI 4. o.
Boldogító jó cselekedetek
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Az elméleti tudnivalók megbeszélése után elkészítettük a jó cselekedetek fáját. Erre a gyerekek egész hónapban tehettek fel díszeket egy-egy jótettet ráírva. Hallgattuk a hónap dalát, végül meditáltunk.
2020. DECEMBERI anyag. Betegség miatt nem tudtam feltölteni.
A foglalkozást irkafirkás relaxációval vezettem be. Ezután elmeséltem a két csiga esetét. Őtleteket kértem a megoldásra. Ez most nehezen ment. Az lett a konfliktuskezelés módszere, hogy mindkét csiga Jó Tett lett.
A boldogító jócselekedetek hónapja keretein belül arról beszélgettünk a tanulókkal, hogy mik azok a mindennapi tevékenységek, amelyekkel örömet okozhatunk társainknak. Szó volt arról, hogy ahhoz, hogy nem csak tárgyakkal lephetjük meg barátainkat, osztálytársainkat, hanem kedves szavakkal, segítőkészségünkkel és együttérzésünkkel is. A közös beszélgetést követően minden tanuló kihúzta egy osztálytársa nevét egy kalapból, akinek meglepetés karkötőt készíthetett. Az ékszerekre felkerült annak a neve, akinek készítették, illetve arra kértem a gyerekeket, hogy olyan színű gyöngyökből készítsék el az ajándékukat, amelyik szín szerintük leginkább illik a leendő tulajdonosának.
A tanulók nagyon élvezték az ajándékkészítést és a végén mindenki elégedett volt a kapott karkötőkkel.
Arról beszélgettünk pár órán keresztül, hogy hogyan tudunk másokkal és magunkkal jót tenni. Mindenki elmondhatta az ötleteit és készítettek egymás számára meglepetéseket.
A foglalkozás során elénekeltük a hónap dalát. A gyerekekkel beszélgettünk az adott témáról, majd mindenki elkészítette a szájmaszk ötletét. Egész igényes munkák születtek. A rajzok elkészítése után még játszottunk egy kicsit pár közösségépítő játékot.
A Boldogságóra program negyedik hónapjának témája a jó cselekedetekről szól. Minél több embernek tudunk adni, annál jobban érezzük, hogy kivirágzik az életünk.
„A kedvesség veled kezdődik: amikor jót teszel valakivel, és a címzett örül neki, boldoggá teszi, hálás érte, s a tőled érkező kedvesség arra ösztönzi, hogy ő is tegyen valamit másokért. És ez így megy tovább. A jócselekedeteknek hullámként tovaterjedő hatásuk van. Egy jótékony cselekedet egy sor jótékony tettet indíthat el.”- ez a gondolat vezérelte a hónap foglalkozását, melynek keretében apró kézzel készített ajándékkal leptük meg iskolánk legkisebb tanulóit, az elsősöket. Ezen túl az utolsó tanítási napon, a téli szünet előtt, egy rendhagyó órát tartottunk, melynek keretében igazgató nőnk is meglepetéssel készült: kedves bemutatót állított össze a karácsonyi hagyományokról, világszerte hogyan ünneplik a szeretet ünnepét, valamint német süteménnyel vendégelte meg az osztályt. A tanulók egymásnak kedveskedtek apró ajándékokkal. Tapasztalat, hogy nagyon zavarban voltak, amikor egymásnak át kellett adni a kis csomagokat. Nincs kellő tapasztalatuk, szókincsük az adott helyzetre.
Ebben a hónapban a megszokottakat kicsit kibővítettük, azt találtuk ki, hogy a szokásos mézes süti sütés nem csak saját részre történik, hanem megkínáltunk mindenkit, akik az óvodával valamilyen kapcsolatban vannak,/ innen hordják az ebédet, boltosokat, hivatali dolgozókat/ A fiúk diót törtek, segítve a lányok munkáját. Sütés közben Bella dalai szóltak, jó hangulatot teremtve a tevékenykedéshez.
Így érzékelték a gyerekek, hogy a sütivel hogyan okozunk boldogságot az embereknek, hogyan csalunk mosolyt az arcukra.
Beszélgettünk arról, hogy milyen boldogság az az anyukáknak, ha segítenek a szobájukban rendet rakni. Jó hangulatban telt el a foglalkozás.
A gyermekekkel megbeszéltük, higy mit jelent a jó cselekedet. Mi a különbség a jó és a rossz között? Hogyan lehet jót tenni szüleinknek, a felnőtteknek és a kis barátainknak. Nagyon szép kis megoldások születtek. Örömmel hallgattuk a jó cselekedeteket!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
December a szeretet, a figyelmesség, az ajándékozás hónapja. Várjuk a Mikulást, a karácsonyt, a meglepetéseket, az együttlét csodáját. Izgalmas időszak ez, ahol ajándék lehet a jócselekedet, mint a segítségnyújtás, figyelmesség, kedvesség…
Témánk feldolgozásának kezdetén meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát. Ezután elmeséltem nekik a Szívem kertje című mesét, ami rávezette a gyermekeket arra, hogy a jócselekedetekkel magunknak is, és másoknak is örömet okozunk. Mindenki elmondhatta, hogy ki milyen jócselekedettel lepte meg otthon a szülőket, barátokat, szomszéd nénit. A gyermekek kiszínezték a meséhez kapcsolódó színezőt.
Ezután mindenki kapott egy előre kivágott szívecskét, amibe belerajzolhatta annak a társának a jelét, akivel valami jót cselekedett. Ez nagyon tetszett nekik, többen érzelmi alapon rajzoltak jeleket: aki a barátja, akinek segített az öltözésben, cipőfűző megkötésében… Jó érzés volt látni, hogy a gyerekek örömmel segítenek egymásnak.