A jó cselekedetek Intézményünk arculatához igen közel állnak egyházi fenntartású intézményként.
A gyermekek személyiségének fejélesztésének szerves része az egymás segítése, az együttműködés.
Az ajándékkészítés, egymás megajándékozása, felköszöntése, mind ezeknek a személyiségvonások kialakítását fejlesztik.
A szerepjátékok is alkalmat adnak a téma érzékeltetésére.
Boldogító jó cselekedetek
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
A jó cselekedetek boldogabbá tesznek bennünket: Azt is aki adja, azt is aki kapja.
A maszk készítésnek nagyon örültek a diákok, kreatív ötletekkel álltak neki a munkának. Volt aki a kivágásnál segítséget igényelt, de a legtöbben egyedül dolgoztak. Közben sokat beszélgettünk arról, hogy miért van nagy jelentősége járványhelyzet idején a maszk viselésének, hogyan tudjuk megóvni a körülöttünk lévő embereket.A jó cselekedeteik abban mutatkoztak meg, hogy a maszkokat egymásnak készítették, kisorsoltuk, hogy ki kit fog megajándékozni vele. Figyeltek arra, hogy olyan minta kerüljön rá, amely az adott illető számára valamilyen okból fontos.
A feladat megoldásával kapcsolatban a gyerekek érzései kettősek voltak. Egyrészt terhesnek érezték, mert magával a maszk viselésével és az egész járványhelyzettel kapcsolatban negatív érzéseik vannak, hisz alapjaiban változtatja meg mindennapjaikat, kortárs kapcsolataikat. Másrészt pozitívumként élték meg, hogy saját elképzeléseiket, ötleteiket valósíthatták meg a tervezés és kivitelezés folyamatában.
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
A gyerekek olyan mondatokat írtak a kártyákra, melyek boldogságot, örömet okoztak számukra.
Decemberben a várakozás, az egymásra odafigyelés, a szeretetteljes cselekvések hónapja. Mi is kerestük az alkalmakat, hogy segíthessünk egymásnak, hogy jót cselekedhessünk. A vírus sajnos az osztályunkat is elérte, így a boldogító jócselekedet kapcsán kis ajándékkal lepték meg a gyerekek a családtagokat és az otthon maradt gyerekeket. Önfeledten készítették a kis meglepetéseket. Közben meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt. Egy kis dallal is igyekeztünk kedveskedi szeretteinknek, amit online formában mindenkihez eljuttatunk.
Együtt könnyebb!
Cél: A gyermekek ismerjék meg a jó cselekedeteket, hogy jobb adni, mint kapni, tanulják meg, hogy a segítség adás fontos, továbbá azt, hogyha te segítőkész és kedves vagy másokkal, az jó érzéssel tölti el azt aki kapja.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Napüdvözlet jógasort végeztük el a gyerekekkel, mely során ellazultak. A gyakorlat sor után leültünk egymás mellé, majd ölelést adtunk át egymásnak.
Motiválás: Egy kutya bábot vettem a kezembe, melynek az alkalmazásával elmondtam a Kerekerdő kalandra hív téged verset, melyet már a gyermekek is mondtak velem együtt, majd a végén elmondtam a gyerekeknek, hogy miről fogok mesélni. Mese címe: A nagyi kedvence
Mesélés Bábbal a kezemben meséltem el a mesét, mely során a gyermekek élvezettel hallgatták a történetet. A mese végén eljátszottuk a gyermekekkel, hogy milyen az, amikor valaki szomorú, és milyen az, amikor boldog, mert örömet szereztünk neki. Az érzelmek eljátszása metakommunikációs eszközökkel.
Beszélgetés Megbeszéltük a gyermekekkel, hogy milyen jó cselekedeteket tudnának felsorolni, ki miben, és hogyan segít otthon, és, hogy mennyire fontos a jó cselekedetekért kapott jutalom (ölelés, simogatás, puszi). Megbeszéltük a gyermekekkel, hogyha segítenek szüleiknek, annál előbb végeznek a munkával, így többet tudnak játszani együtt (Sok kéz, hamar kész.). Együtt takarítottunk az óvodában, így vártuk a Mikulást, Jézuskát! Közösen mézeskalácsot sütöttünk, ahogy a mesében is várták a nagymamát.
Dramatikus játék: Szituációs játékban eljátszottuk, hogy anya fáradtan jön haza, miben tudtok segíteni, mutassa el mindenki, és a többiek kitalálják, hogy milyen tevékenységben segít. Gyakorlatban is kipróbáltuk, hogy hogyan lehetne zoknikat pározni.
A második szituációs játék, hogy ovis barátunk szomorú, hogyan tudnánk megvigasztalni, milyen ötleteik lennének.
Játék: Jóságos manó játék! Mindenki kihúzta valakinek a jelét, és azzal a gyermekkel kellett kedvesnek, figyelmesnek lennie! Nagyon leleményesek voltak a gyermekek.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát, melynek ritmusára a gyermekek mozoghattak, táncolhattak.
A jó cselekedetek gyakorlása:
A téma feldolgozása a karácsonyi időszakhoz közeledve került elő a csoportunkban. Beszélgettünk a gyerekekkel az ajándékozásról is, de a legnagyobb hangsúlyt a segítségnyújtásra helyeztük, mások önzetlen támogatására, az odafigyelésre.
A „Szívem kertje” című mesével megalapoztunk egy közös beszélgetést. Mindenki végig gondolhatta, hogyan tud segíteni másoknak. Többen is megemlítették, hogy otthon a házimunkában szoktak segíteni, majd volt, aki azt mondta, a szófogadás is nagy segítség lehet. A karácsony ünnepéhez kapcsolódva gyönyörű ajándékokat készítettek a gyerekek, melyekkel szüleiket lepték meg!