Reflexió – boldogságóra
December: Cselekedj jót!
A gyerekek már nagyon várták a decemberi boldogságórákat. Talán azért is, mert a jó cselekedetek átszövik a mindennapjaikat. A mai rohanó világban gyakran elfelejtjük, hogy jót tenni másokkal boldogság érzést okoz.
Relaxációs gyakorlattal indítottam az órát. A gyerekek nagyon élvezték. Aztán arról beszélgettünk, hogy kinek mit jelent a ,,cselekedj jót!” mottónk.
Mivel az adventi időszakra estek ezek az órák, ezért még inkább megható volt a téma.
A beszélgetés közben az eszközfelelősök mindenkinek kiosztották az előre fénymásolt lapokat, melyre egyetlen szót írtam fel függőlegesen: Segíts.
Minden kezdőbetűvel kellett írni 1-1 jó cselekedetet. Nagyon izgalmas volt a feladat. A gyerekek csoportmunkában dolgozhattak. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát.
Nagyon élvezik a boldogság órákat. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk a szülők részéről.
Boldogító jó cselekedetek
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Boldogító jó cselekedetek
Idén erre a Boldogságóra nagy hangsúlyt fektettünk, hiszen az adventi időszakra is jól illeszkedik ez a téma. A boldogító jó cselekedetek áthatotta az egész hónapunkat, ezért is érzem úgy, hogy megosszam veletek ezt a nagyszerű élményt.
A decemberi hónapunk fő témája az ünnepvárás, szeretet és a jó cselekedetek jegyében telt. Végre egy időszak, amikor a gyermekek már kevésbé hiányoztak betegség miatt. A Boldogságórák lényegét így át tudták érezni és én nagy örömmel adtam át nekik.
Több nap is tartogatott valami különlegeset számunkra, ami még jobban összetartotta kis közösségünket. A gyermekek boldogan nagy odaadással végezték az érdekesnél érdekesebb feladatokat.
A csoportszobát ünnepi hangulatba öltöztettük
A Mikulásnak ajándékként rajzokat készítettünk
Luca napi búzát ültettünk, amit a gyermekek meglepetésként hazavisznek és az ünnepi asztal dísze lesz, ezzel is örömet okozva szüleiknek
Luca napi pogácsát sütöttünk közösen a gyermekekkel, a másik csoportot áthívtuk vendégségbe és bevontuk őket a sütésbe
A Boldogságórán a relaxációs gyakorlatokon kívül, Bagdi Bella Emberré csak a szívemmel válhatok c. énekre táncoltunk
Milyen jót tettem másoknak c. játékot játszottunk, ahol mindenki elmondhatta, hogy kit milyen jó cselekedettel támogatott, segített
Visszajött a répa c. mesét báboztam el a gyermekeknek, ami szintén a szeretetről, összetartozásról szól
Meglepetésként a két csoportnak és a felnőtteknek ajándékdobozt készítettünk ajándékkal
Receptje: papírdobozt én készítettem, a gyermekek a doboz oldalára karácsonyi képeket ragasztottak fel. A dobozba a gyermekeknek gumicukrot raktunk, a felnőtteknek pedig gipszfigurára angyalkás képet raktunk rá. Hatalmas volt az öröm.
Karácsonyhoz a Kórházmisszió alapítványnak is készültünk meglepetéssel: a gyermekek rajzokat készítettek a betegeknek, hogy ha ránéznek a betegek egy kicsit felvidúljanak
Mézeskalácsokat is készítettünk nekik.
A szülőknek is volt feladatuk, támogathatták adományokkal az alapítványt. Nagy öröm volt számunkra, hogy mi is adhatunk. Jelentős mennyiségű tisztítószerek gyűltek össze, aminek valószínű nagyon fognak örülni
Nagy öröm számomra, hogy ezt a boldogságot, kicsi és nagy, dadusok és óvó nénik és még a szülők is átérezhették. Így mindenki átélhette a jobb adni, mint kapni örömérzetét és ez által mindenki boldogabbá válhatot!
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ha a cipőm beszélni tudna.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ha a cipőm beszélni tudna.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ha a cipőm beszélni tudna.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ha a cipőm beszélni tudna.
Az osztályfőnöki órán a gyerekek csoportokba rendeződtek, és mindenkinek a lélekápolással kapcsolatban eszébe jutott gondolatokat kellett lerajzolniuk. Tartalmas pillanatot töltöttünk el együtt, karácsony közeledtével a képek is az ünnep hangulatát idézték fel.
A foglalkozást az „Almát szedj, ügyesedj!” ráhangoló gyakorlattal kezdtem. Mondtam a gyerekeknek, hogy most egy kertben járunk, ahol még maradt néhány alma a fákon és pár szőlő a tőkéken. Szedjük le a maradékot. Ezt a gyakorlatot háromszor megismételtük. Utána elmondtuk a már jól ismert ujj mondókát (Hüvelykujjam almafa…) is. Ezt követően meséltem el „Az alma és a kerti manó” című mesét, bábok és egyéb kellékek segítségével (száraz fű, ecset, fagally). A mese után eljátszottuk, hogy mi is kerti manók vagyunk, elkészítjük mi is a festéket, mint a mesében. A gyerekek utánzó mozgássorral végezték utánam, amit bemutattam. Szedtük a száraz fűszálakat a rétről, ebből ecsetet kötöttünk, a kettétört mákfejbe olvasztottunk napsugarat, öntöttünk hozzá friss harmatot és jól elkevertük. Végül öntöttünk a tenyerünkbe a festékből, összedörzsöltük a kezeinket és megsimogattuk vele az arcunkat. Elképzeltük, mintha mi lennénk a fán maradt alma és pirosra festjük az arcunkat. Utána megkértem a gyerekeket, hogy keressenek párt maguknak és simogassák meg egymás arcát. Csillogó szemű, mosolygós arcú kis almákat láttam.
Ezt követte a figyelemfejlesztő futójáték: alma, körte, szőlő. Megbeszéltük, hogy melyik gyümölcs nevét hallva, milyen mozdulatot kell csinálni. Amikor azt mondtam, hogy „alma”, akkor le kellett guggolni a földre és a lábakat át kellett karolni. Ha azt mondtam, hogy „körte”, akkor térden állva, csípőre tett kézzel kellett felvenni a körte alakját. Ha pedig azt mondtam, hogy „szőlő”, akkor meg kellett fogniuk egymás kezét, mintha kapaszkodó szőlőszemek lennének. Minden gyümölcs nevét mondtam egymás után, különböző sorrendben, körülbelül 3 kört játszottunk így.
A foglalkozás végén megmutattam az előre elkészített jó cselekedet karácsonyfáját. A fát kartonból vágtam ki, minden gyermek jelét ráragasztottam egy-egy szalaggal (még a hiányzó gyerekek jele is felkerült), plusz gömbdíszként szerepeltek a fán a jó cselekedeteket ábrázoló képek. Ezeket meg is beszéltük, illetve azt is, hogy ha valaki bármilyen jó cselekedetet végrehajt, akkor jár érte egy csillag, ami felkerülhet a fára, a saját szalagjára. Minél több csillag kerül a fára, annál díszesebb lesz. A következő jó cselekedetekkel lehetett csillagot gyűjteni: szorgalmasan elpakolok; megvigasztalom azt, aki szomorú; türelmesen várok, amíg rám kerül a sor; játszom valakivel, akivel nem szoktam; nem leszek mogorva, mosolygok mindenkire; jobban figyelek azokra, akik kisebbek, gyengébbek nálam.
A csillaggyűjtés nagyon népszerű volt, egy héten keresztül kerültek fel a csillagok a fára. Remélem, a későbbiekben sem hagy alább a lelkesedésük a jó cselekedetek terén.
Karácsonyhoz közeledve, minden ember szíve megenyhül. Ilyenkor többen gondolnak az adakozásra, jó cselekedetekre. Nagy örömmel dolgoztunk együtt erre a kihívásra. A befogadó fogó játék nagyon élvezetesre sikeredett. Fogadj örökbe! feladat mindenki fantáziáját megmozgatta. Végül 3 dolgot fogadott örökbe az osztályom. Először egy osztálytársunkat, aki nagy segítségre szorul minden téren. Aztán a Jeles napok asztalra esett a választása a 2. csoportnak. Végül a 3. csoport a volt osztályom fűszernövény kertjének gondozását, ápolását választotta. Közösen megbeszéltük a csoportok feladatát. Nagy várakozással nézek elébe a megvalósításoknak. Remélem, hogy örömmel végzik majd a dolgukat!!!!!!!
Téma: Jó cselekedetek gyakorlása
Az óra cél- és feladatrendszere: Az emberi humánum érzésének „finomítása”, a jó tettek, a segítségnyújtás és az egymás szeretetteljes elfogadásának pozitív erősítése.
Tantárgyi koncentráció: magyar nyelv és irodalom, etika, ének-zene, vizuális kultúra
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola
Az órai munka leírása és egyéni
Dátum: 2021.12.16.
I. Az órai légkör megteremtése (10’)
CD: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Relaxáció: Nyugtató, lecsendesítő, „békéltető” gyakorlat (tkv. 37.o.)
II. A téma bevezetése (5’)
Képelemzések a segítségnyújtásról (csoport munka)
Milyen címet adnátok a képeknek? Miért?
III. Feldolgozás (20’)
– Milyen területeit ismerjük a jótékonykodásnak!
– Egy képzeletbeli jótékonysági vásár „lebonyolítása”.
– Az iskolai karácsonyi vásár tapasztalatainak megbeszélése.
– Jó cselekedeteink felidézése (2021.12.10.) (rajz, elbeszélés)
IV. Összefoglalás (5’) Témazáró 3 dolog) (tkv. 132.o.)
V. Házi feladat (2’) 31 napos jó cselekedet kihívás (mf.: 62.o.)
VI. Az órai munka leírása és egyéni értékelése (3’)