Az osztályom immár hetedikes. Már évek óta részt veszünk olyan kezdeményezésekben, mellyel segíthetünk másoknak! Ilyen a „Több, vagy,ha adsz”- önzetlen segítségnyújtás, vagy az „Adj egy ötöst”- egymás elfogadása, stb. Ezek a megmozdulások is azt bizonyítják a gyerek számára, tényleg többek, és jobbak vagyunk, ha önzetlenül adunk, jót cselekszünk. Lehet egy jó cselekedet, ha pl. bevásárolunk a szomszéd néninek, vagy kiváltjuk a gyógyszert . De lehet az is, hogy a templomkertben összeszedjük a falevelet, vagy esetleg virágot ültetünk az Idősek Otthonában. De az iskolánk környezetének szépítése is bele tartozik akár a jótékony cselekedetekbe. Az idei Több vagy, ha adsz kezdeményezésünk is példamutatóan tükrözte a gyerekek tiszta, önzetlen szeretetét. Az egész napot az idősekkel töltöttük a legnagyobb szeretetbe!
Karácsony közeledtével kitaláltuk játékokat, ajándék tárgyakat készítünk a kisebbek számáéra, olyat, ami pénzbe sem kerül, még is örülnek majd nekik a kisebbek!
A jó cselekedetek fontosságát leginkább a nagyobbak tudják bemutatni a kisebbek számára, azzal, hogy nap, mint nap gyakorolják, a kisebb korosztályt is erre ösztönzik!
Hiszen tudjuk, tudják, hogy attól, hogy jót cselekedem, jól vagyok!
Boldogító jó cselekedetek
A gyerekek azt mondják, attól jó egy napjuk, ha „jól érzik magukat a bőrükben”! De nem csak maguk, hanem a körülöttük lévő emberek is vidámak, jó kedvűek. Úgy vélik akkor szép a napjuk, ha mindenki mosolyog, mert az az egész lényüket „megsimogatja”!
Mi az első feladatot választottuk, melyhez az iskola karbantartójának segítségét is kértük. Már rég óta tetszett nekünk a kupakgyűjtő szív. Tudtuk, hogy a karbantartó bácsi nagyon kreatív és segíteni fog nekünk, elkészíti , majd piros színűre festi a „jótékonykodó szívünket”. Hiszen a szív a szeretet jelképe, a kupakgyűjtés pedig a szegény, beteg gyermek segítésének célját szolgálja. Több napja lázas gyűjtésbe kezdek a diákok, plakátot is készítettek, mely alapján az iskolás társak, iskolai dolgozók figyelmét is felhívták arra, hogy szívesen vennék, ha csatlakoznának hozzájuk kupakgyűjtéssel, egy nemes ügy érdekében. Hiszen olyan jó adni, olyan jó örömet szerezni egymásnak, a másiknak! Amikor jót teszünk, kicsit az „angyalka bőrébe bújhatunk”!
Amikor összegyűlt a kupak szorgosan dobálták bele a kupakgyűjtő szívbe. Amikor teljesen tele lesz, megígértem a gyerekeknek, magam juttatom el arra a helyre, ahonnan a beteg gyermekek segítésére viszik tovább. Levelet is fogunk mellé tenni, melyben leírják a gyerekek a jobb kedvre derítő üzeneteiket, és,hogy gyógyuljanak meg hamar, szeretettel gondolunk rájuk!
December a szeretet, a hála, a béke, az örömteli várakozás időszaka. A felsős tanulók naponta gyakorolják a jó cselekedeteket. Arra ösztönözzük a diákjainkat a melett, hogy magunknak is szerezzenek naponta örömet, de másokkal is tegyünk jót. Éppen ezért megalakult az iskolánkban a Zöld kommandó csoport, melynek aktív tagjai az osztályom is. A gyerekek feladata a környezetszépítés, környezet-és energiatudatos magatartás mellett( szemétszedés, folyó, csepegő csap elzására, lekapcsolják a villanyt, ha az feleslegesen ég, esővizet gyűjtenek, stb.) a kisebbek segítése napi feladat. A legkisebbek közül pl. többen nem tudják még bekötni a cipőjüket, vagy becipzározni a kabátjukat, elsőként segít neki a Zöld kommandó. De az iskolát is „ünneplőbe öltöztették” Karácsonyra várva. Délutánonként újrahasznosított anyagok feldolgozásával, különféle ajándékot készítenek a pedagógusok, illetve a kisebbek számára. Gyűjtést is szerveznek rendszeresen, melyre még jó állapotban lévő játékokat, ruhákat várnak, amelyeket természetesen a későbbiekben az arra rászorulóknak át is adják.
Megnéztük a A cipő történetét. Meglepődtem, hogy még a fiúk is nagyon elérzékenyültek. Pontosan megértették a tartalmat. Mennyire jó adni, és segíteni a másikon,. Minden ember életében lehet olyan, amikor valami nagyon szomorú, vagy éppen magányos, vagy elszegényedett, vagy a szülők folyamatosan veszekednek, vagy az iskolában kiközösítik a másikat. Ilyenkor jó, hogy vannak „angyalok”, akik segítenek az elesetteken, akár egy cipővel, de egy jó szóval, tettel, gesztussal, vagy csak,hogy nem hagyom magára a másikat, a legtöbbet adhatunk. Csodálatos történetek születtek a film hatására a gyermekeim által, közösen választottuk ki azokat, melyeket az oldalra töltöttünk fel. .
„A jócselekedetek elültetett magszemeiből új jócselekedetek sarjadhatnak.” – ír közmondással a táblára felírva fogadtam, a gyerekeket. Az óra első részében megbeszéltük, vajon mit jelenthet ez a közmondás.
Aztán a következő volt a kérdésem:„ma veled milyen jó dolog történt?”
Mivel az utolsó órában került sor a Boldogság órára, kíváncsi voltam, hogy na pozitív történéseket meg tudják-e fogalmazni a gyerekek. Kellemes csalódással töltött el, hogy már az alsós kisdiákok is mennyire jól megtudják fogalmazni az érzéseiket, akár rossz, vagy akár jóról legyen is szó. Volt ,aki annak örült, hogy reggel finom reggelit készített neki az anyukája, amiből a meleg kakaó sem maradhatott el, volt aki annak, hogy az iskolában találkozhatott a barátaival. Volt aki annak, hogy a tanító néni jó jegyet adott a feleletére. Ezek a jó dolgok felkerültek egy óriási lapra, majd abban maradtunk , mostantól minden nap felírjuk a velünk történt jó dolgokat. Hiszen minden nap történik jó dolog is velünk, egy ölelés, egy mosoly, egy kedves szó, sikerélmény, stb.
Feladatként a Trevi-kút legendája címűt választottuk. Hiszen azt is tudjuk, hogy mind amellett, hogy velünk is történnek jó dolgok, mi is okozhatunk, és szerezhetünk másoknak is örömet egy-egy jó cselekedettel. Éppen ezért, egy nagy befőttes üveget szereztünk be, majd lefestettük ezüst színnel, és gyönyörűen díszítették ki a gyerekek. Az elkészült kútba pedig cukorkákat fogunk gyűjteni, mindig amikor megtelik a kisebbeknek osztjuk szét, azért , mert a szívünk-lelkünk tele van csupa-csupa szeretettel!
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Minden évben intézményünk adománygyűjtést szervez karácsonyra a rászoruló családoknak és az állatmenhelynek. A gyerekek által behozott tartós élelmiszer, tisztítószer, édesség, állateledel került a képzeletbeli Trevi-kútba, az látható a fotó közepén.
A karácsonyi készülődés egyik legszebb pillanata volt, amikor elkészítettük ezt a közös karácsonyi plakátot, a tervezett vagy már végrehajtott jócselekedetek kerültek rá. Mindenki elmondta, hogy milyen jót tett eddig vagy fog még tenni decemberben! A 2/B csoport tanulószobájának legszebb karácsonyi díszei lettek ezek a karácsonyfák.
A téma bevezetése óvodáskorban: Együtt éneklés
Az ének felszabadít, bátorít, mozgat, fejleszti a közösségi érzést.
Kácsa, kácsa, özvegy kácsa…
A játék menete: A gyerekek körben haladva énekelnek, középen áll a kácsa. A „Juliskának
nem jutott” résztől mindenki párt választ magának, akivel forog egyik, majd
másik irányba. Akinek nem jutott pár, az lesz az új kácsa.
A téma feldolgozása mesével: Sebők Éva: Az alma meg a kerti manó
Kérdések: Volt-e már olyan pillanatod, hogy jót tettél valakivel? Szerinted csak emberekkel
lehet jót tenni? Mondj példát! Hallottál-e már az állatvédelemről? Van-e otthon valamilyen állatod, akiről gondoskodnod kell?
Karácsonyi üdvözlőlap készítése nyomhagyással.
Eszközök: vízfesték, papírhemger, ecsettál, rajzlap…
A téma zárása: Közös éneklés (pl.: Télapó itt van; Kis karácsony, nagy karácsony…)
A zene, a közös éneklés a közösségi érzés fejlesztésében is rendkívüli nagy szerepet tölt be.
Erősödik az összetartozás élménye, pozitívan alakul az egymás iránti tolerancia, az empátia
készség. Egyre inkább tudnak örülni egymás sikereinek, tartós érzelmi állapotot, hangulatot
tudunk teremteni.
A hónapban – kicsit a Karácsonyi Ünnepekhez is kapcsolódóan – a jó cselekedetek témakörét dolgoztuk fel a 9.A osztályban. Beszélgettünk az önzetlenségről, az altruizmusról, miért is fontos nekünk. A tanulók többsége úgy látta, hogy sokszor csak az Ünnepekre koncentrálódnak az önzetlen cselekedetek, de voltak, akik saját maguk is az év bármely szakában szoktak önzetlen jó cselekedeteket tenni (adományozni, segíteni az időseknek, gyerekeknek). Egy dolog közös volt a tanulókban, hogy fontosnak tartják az önzetlen segítség nyújtást.
Először a segítő attitűd című feladatot dolgoztuk fel. A tanulók kitöltötték a kérdőívet, kiértékelték, majd kis csoportokban megbeszélték a tapasztalataikat. Nagyon jó, kreatív ötleteket adtak egymásnak a tanulók a segítségnyújtás különböző módjaira.
Ezt követően a Mi a közös a képekben feladatot dolgoztuk fel. A tanulók sokáig nem tudtak közös jellemzőket találni az összes képhez, de hamarosan sikerült pár dolgot megfogalmazniuk: szomorúság, magány, szeretet éhség, támogatást igénylők, segítségkérők. A közös cím is ez alapján alakult ki: Egyedül. A „Szükségem van rád” címhez az összes képet társítanák, szerintük minden élőlénynek szüksége van társakra, segítő, jó szándékú környezetre.
Az óra végén megnéztük Abigail Marsh pszichológus 2016-os TED előadását.
Adománygyűjtés Advent időszakában – Tégy jót! Mert adni jobb, mint kapni.